Beantwoord

Internet kabel op de bovenverdieping splitsen voor tv en desktop pc

  • 12 July 2019
  • 4 reacties
  • 2536 Bekeken

  • heeft eerste post geplaatst
  • 2 reacties
ik heb het installatie pakket van t-mobile binnen gekregen, deze is geschikt voor het aansluiten van 2 tv's en internet, de tweede tv en mijn pc bevinden zich op de eerste verdieping.
volgens het aansluitschema van t-mobile moet ik van uit de router een utp kabel naar ieder kastje van de tv en de pc worden getrokken. de bestaande situatie is, er loopt al een internetkabel van de vorige router rechtstreeks naar mijn pc op de bovenverdieping,mijn pc beschikt niet over een draadloze verbinding.
mijn vraag is kan ik de bestaande internetkabel op de bovenverdieping splitsen en vandaar uit een kabel naar mijn tv kastje en pc trekken, of moet er echt een aparte kabel van de router naar het tv kastje en eentje naar de pc.

mvg kees013
icon

Beste antwoord door tmoesel 13 July 2019, 08:47

Bekijk origineel

4 reacties

Reputatie 6
Als het om de nieuwe Zyxel router van T-Mobile gaat, zijn internet en TV niet meer op gescheiden ethernet/UTP kabels.
Dus het zal een 'routed' methode zijn, wat inhoud dat je er prima 1 of meerdere standaard switches tussen de Zyxel en de TV(s) kan plaatsen. Dus je kan de ethernetkabel structuur zoals je dat hebt van de vorige provider zo laten zoals het is. Alleen dus router en TV kastjes omwisselen.
Beste tmoesel

dank u voor uw antwoord, ik heb de Zyxel T-50 router van T-mobile gekregen.
als ik uw verhaal goed begrijp, moet ik op de bovenverdieping aan de utp kabel die van beneden komt een switch op aansluiten en daar op de utp kabel van de tv en de pc aansluiten.
op de router beneden gebruik ik ook een switch die ik op de utp kabel aansluit die naar de bovenverdieping gaat, de uitgangen sluit ik dan weer met 2 korte utp kabels op de router.
ik heb deze splitter via een webshop besteld (Internetverdubbelaar, UTOP® (splitter internetkabel)

mvg kees013
Reputatie 6
ik heb de Zyxel T-50 router van T-mobile gekregen.
als ik uw verhaal goed begrijp, moet ik op de bovenverdieping aan de utp kabel die van beneden komt een switch op aansluiten en daar op de utp kabel van de tv en de pc aansluiten.

Ja dat is de met de Zyxel bij T-Mobile mogelijk, op dezelfde manier als bij o.a. KPN. Maar het kan zijn dat je vorige provider een kabelaar was en dat je voor TV geen UTP kabel nodig had.
op de router beneden gebruik ik ook een switch die ik op de utp kabel aansluit die naar de bovenverdieping gaat, de uitgangen sluit ik dan weer met 2 korte utp kabels op de router.
ik heb deze splitter via een webshop besteld (Internetverdubbelaar, UTOP® (splitter internetkabel)

Als je beneden maar 3 apparaten hebt, heb je beneden geen switch nodig, je kan ze dan direct op de 3 overige poorten van de Zyxel aansluiten. Maar als kabels te kort zijn o.i.d. kan dat natuurlijk wel.

De methode met de UTP splitter kan ook en is misschien in jouw situatie de goedkoopste, als je in totaal maar 4 vaste apparaten hebt. Je hebt dan in het geheel geen switch nodig, dus ook geen extra stroomverbruiker. En de methode werkt ook nog met de Huawei router van T-Mobile waarbij TV en Internet over eigen apart ethernetkanaal gaan. Nadeel ervan is dat die UTP splitters maar maximaal 100Mbps aankunnen. En de UTP kabel die je tussen beneden en boven hebt moet 8-aderig zijn, d.w.z. geschikt zijn voor 1000Mbps ethernet. Die wordt dan als 2x 4 aders gebruikt door hoe die splitter de aders verbinden waardoor je 2x 100Mbps krijgt apart i.p.v. gedeeld 1000Mbps.
Beste tmoesel

dank u voor uw reactie, ik wordt pas volgende week door t-mobile op haar netwerk aangesloten.
ik ben nu alvast het systeem van t-mobile aan het doornemen en aansluiten, zodat ik deze alleen nog maar hoef in te pluggen.

mvg kees013

Reageer