Beantwoord

Klachten over installatie glasvezel

  • 14 February 2023
  • 4 reacties
  • 717 Bekeken

Vandaag zijn ze bij ons de kabel voor glasvezel die tot aan de voordeur lag komen doortrekken naar de meterkast. Ook is er een kastje geïnstalleerd in de meterkast. Helaas ben ik zeer ontevreden over hoe de installatie is gegaan en is er ook schade veroorzaakt.

Allereerst waren de mannen die de installatie deden van bijzonder laag allooi (ik kan het helaas niet anders noemen). Liepen de hele tijd tegen elkaar opgefokt tegen elkaar te schreeuwen, ruzie te maken, werk af te kraken en als klap op de voorpeil dreigde een van de werkers de ander 'zijn tanden uit zijn muil te rammen'. Je begrijpt dus dat het hier vanmiddag een gezellige boel is geweest.

Ten tweede is door de werkzaamheden schade opgetreden aan onze voordeur. Deze maakt nu bij openen en sluiten een brommend geluid en trilt. Ik vermoed dat hij door de trillingen van het zware boorwerk vlak onder de deur niet meer goed in de scharnieren hangt.

Ten derde begrijp ik niets van de manier waarop het werk is uitgevoerd. Onze meterkast ligt naast de voordeur. Echter is de kabel aan de andere kant van de voordeur naar binnen getrokken en gaat deze door de kruipruimte naar de meterkast. In de meterkast komt de kabel aan de voorkant rechts binnen. Je zou denken dat ze het gat van de kruipruimte naar de meterkast recht onder de plek waar het kastje komt te hangen boren. Niet deze heren, want het kastje hangt juist tegen de achterwand en in het midden, zodat de kabel nu dwars door de meterkast loopt zonder verdere bescherming. Zie op de foto wat ik bedoel (blauwe kabel).

De kwaliteit van de installatie laat dus te wensen over en is wat mij betreft onacceptabel. De loop van de kabel door de meterkast is lelijk en volgens mij ook erg schadegevoelig. Blijft T-Mobile verantwoordelijk voor de aansluiting tot aan het glasvezelkastje? Ik wil hier zelf namelijk geen verantwoordelijkheid voor nemen, maar het lijkt me dat T-Mobile dit prutswerk ook niet in stand moet willen laten.

Daarnaast verwacht ik sowieso dat T-Mobile ervoor zorgt dat onze deur weer functioneert als voor de werkzaamheden en dus iemand stuurt om die te repareren. Ik wil ook dat al het werk dat nog wordt uitgevoerd door andere mensen gedaan wordt dan die vandaag zijn geweest.

Ik verneem graag hoe T-Mobile voorstelt een ander te gaan oplossen.

icon

Beste antwoord door Gooner 15 February 2023, 13:17

Bekijk origineel

4 reacties

Reputatie 7
Badge +14

 

 Blijft T-Mobile verantwoordelijk voor de aansluiting tot aan het glasvezelkastje? Ik wil hier zelf namelijk geen verantwoordelijkheid voor nemen...

Die kabel is de beschermingskabel. Dat kan dus geen kwaad. De netbeheerder legt de kabel aan en t-mobile,  of een andere provider,  huurt deze van hen om de internet dienst eroverheen te leveren.  De netbeheerder is ook de eigenaar van de glasvezel tot en met de FTU, het eindkastje.

Schade zal door de netbeheerder moeten worden hersteld.  Als jij weet wie dat is, ODF / KPn networks o.i.d. dan kun je dat gelijk melden.  En anders kan een moderator dit voor je opzoeken. 

Het zal ook niet direct kwaad kunnen, maar de kans is wel groter dat er zo iets bovenop valt oid en de kavel beschadigt, dan dat hij netjes tegen de muur zou hebben gezeten. Ik begrijp ook niet dat de kabel zo wordt geplaatst.

Het viel me trouwens ook op dat er een flink gat is geboord dat veel groter is dan de kabel, en vervolgens niet is dichtgemaakt. Is dat normaal? Bij andere kabels die daar door de grond lopen is dat wel weer netjes dichtgemaakt. Het ziet er echt allemaal uit als prutswerk.

 

Met de netbeheerder heb ik verder niets te maken. Alles is in opdracht van T-Mobile gemaakt en dat is voor mij de contractpartij. T-Mobile is daarbij ook aansprakelijk voor schade die door de onderaannemer, zoals een eventuele netbeheerder, wordt toegebracht. Het is aan T-Mobile om dit verder met de netbeheerder af te handelen of zelf op te lossen.

Reputatie 7
Badge +9

Hey @Gooner, dank voor het delen van je verhaal en ervaring.  Dit is niet de service die wij verwachten en wil daar dan ook mijn excuses voor aanbieden. Ik heb dit doorgezet naar de netbeheerder. Zij gaan dit doornemen en beoordelen, daarna nemen ze contact met je op. Mocht je in de tussentijd nog vragen hebben, stel ze gerust!

Hey @Gooner, dank voor het delen van je verhaal en ervaring.  Dit is niet de service die wij verwachten en wil daar dan ook mijn excuses voor aanbieden. Ik heb dit doorgezet naar de netbeheerder. Zij gaan dit doornemen en beoordelen, daarna nemen ze contact met je op. Mocht je in de tussentijd nog vragen hebben, stel ze gerust!

 

Dankjewel @Tommie, dan wacht ik even het contact met de netbeheerder af. Hopelijk komen we er dan uit, en anders meld ik me weer :)

Reageer