Beantwoord

Kosten van DSL aansluiting laten maken door KPN

  • 4 July 2017
  • 7 reacties
  • 3844 Bekeken

Geen telefoonaansluiting in huis waardoor ik nog geen T-Mobile thuis kan installeren.
Ik heb een ISRA punt gevonden in ons trappenhuis die de verdieping ook in tweeën splitst.
Mijn vraag is wat ongeveer de kosten zijn van KPN als netwerkbeheerder om mijn woning aan te sluiten op het ISRA punt.
In denk dat er ongeveer 5 meter kabel nodig is en zou er een gat geboord moeten worden in de muur.

Wat kost het aansluiten + kabel en aansluitpunt/wandcontactdoos?
Betaald T-mobile de aansluiting? Of word dit mij en T-mobile samen de kosten gedeeld?

Ik kan namelijk nergens hoeveel dit ongeveer gaat kosten.
icon

Beste antwoord door DeGebruiker 6 July 2017, 18:39

Bekijk origineel

7 reacties

Reputatie 7
Hoi Weerd112,

Leuk dat je aan ons dacht voor je Thuis diensten! Ik kijk meteen met je mee om te zien wat er mogelijk is.

Klopt het dat er alleen DSL (standaard internet) mogelijk is op jouw adres? Bij glasvezel is het namelijk een ander verhaal. Sowieso zou ik glasvezel aanraden als dit beschikbaar is.

Als jouw ISRA punt op dit moment niet in orde is, dan is er inderdaad nog extra werk nodig. De netwerkbeheerder maakt dan een inschatting van de kosten. Die kosten zijn voor rekening van de eigenaar van het pand. Het is namelijk onderdeel van het huis net zoals de gasaansluiting dit is.

Het is voor mij moeilijk om een inschatting te maken van de mogelijke kosten. Wij kunnen die dan ook niet vergoeden. Ik zou het wel erg jammer vinden als jouw aanvraag hierdoor komt te vervallen. Als ik nog iets kan doen, dan hoor ik het graag!
Reputatie 1
Ik heb jaren bij KPN gewerkt (Multiplay DSL) en de kosten lagen tussen de €80,-- en €200,-- (afhankelijk van het soort werkzaamheden).

Ik ken jouw specifieke situatie niet dus deze vraag stel ik als eerste.

Woon je in een portiekflat of betreft het één woning welke is opgedeeld? Als je in een portiekflat woont dan kun je niet veel anders dan KPN bellen zodat er een monteur langskomt. Betreft het een opgedeelde woning dan kun je het wellicht zelf.

Komt er uit het ISRA-punt 1 of meerdere aderparen? Je zou het modem op één van deze aderparen kunnen aansluiten om te zien of deze in sync komt met de centrale. Je mag niet het ISRA-punt open maken of het modem op de inkomende kant aansluiten. Dus alleen als er op de uitkomende kant 1 of meerdere aderparen zitten dan kun je dit proberen. Je moet er heel goed op letten dat je het juiste aderpaar kiest, dit is lastig aangezien aderparen zelden een voor een consument logische nummering heeft (als ze al genummerd zijn).

Zodra je de juiste hebt gevonden dan zou je dat aderpaar naar jouw woning kunnen doortrekken. Let op, ik heb geen kennis van jouw specifieke situatie en wil niet dat jij onverhoopt één van de kabels van de buren beschadigd.

Je kan in principe gewoon KPN bellen hiervoor. Zij kunnen zien welk type ISRA-punt er aanwezig is en hoe de verdeling loopt. Ook kunnen zij zien op welke van de kabels een DSL-signaal zit (ongeacht welke provider je hebt met uitzondering van een kabelaar uiteraard). Uiteindelijk kunnen zij jou ook voorrekenen wat het zal kosten in het geval je besluit een monteur langs te laten komen. :)

Specifieker kan ik niet zijn maar hoop dat je er iets aan hebt. 🙂
Reputatie 7
Wow! Superbedankt DeGebruiker. Dit is nog eens inside-information.

@weerd112, kun je hier wat mee? 😉
Reputatie 7
Je kan ook een monteur van T-mobile laten komen. Deze komt gratis.
extra werk kost 17,50 per kwartier. deze moet het wel binnen 30 min kunnen fixen
Reputatie 7
Hey Hidden.nld,

Dat klopt! Je kunt altijd een monteur van ons op eigen kosten langs laten komen. Dit gaat dan echter alleen op voor montage na bovenstaand aansluitpunt. Bijvoorbeeld door een kabel naar boven te laten trekken. Het aansluitpunt zelf valt onder de netwerkbeheerder. Hier zal onze monteur dan ook niets in kunnen betekenen.
Reputatie 7
Hallo Sander,

Onder de installatie garantie is de monteur gratis. een kabeltje van 5M van modem naar ISRA door de muur naar het trappenhuis valt dan niet onder de installatie garantie maar is wel mogelijk door de monteur.
Reputatie 7
Hoi Hidden,

Ja, precies! Dat kan onze monteur wel doen. Alles wat na dit aansluitpunt gebeurt, kan onze monteur (van Guidion) voor jou op maat maken! Ieder huis en iedere wens is weer anders, dus zet 'm aan het werk! ;)

Let wel: wij schrijven een afstand van één tot anderhalve meter voor tussen het modem en het aansluitpunt (ISRA). Hoe meer kabel ertussen zit, hoe meer er mis kan gaan.

Reageer