Beantwoord

Mogelijke overstap XS4ALL/KPN naar T-mobile thuis icm Fritzbox

  • 12 September 2022
  • 7 reacties
  • 349 Bekeken

Ik zit nog 3 maanden vast aan mijn jaarcontract bij XS4ALL/KPN (100/100 Internet Smart) a €55 p/mnd. Daarvoor was het 9 maanden €35 p/mnd. De jaarkorting die ik had verwacht ik niet meer te krijgen.

Mijn opstelling is nu een Fritzbox 5490 (eigendom KPN) en 3x een Fritz 1750 wat samen een mesh maakt in en rondom mijn huis. Ben niet heel technisch maar de gele glasvezelkabel zit vanuit de oranje FTU rechtstreeks op de Fritz 5490 aangesloten. Naast die oranje FTU zit een witte deksel geschikt voor NTU begrijp ik?

Ik overweeg een overstap (Internet only) naar T-Mobile thuis. Echter wil ik het liefst de Fritz opstelling behouden. Heb ondertussen een Fritzbox 7590 (firmware 7.29) thuis liggen.

  • Wat krijg ik allemaal van T-Mobile? Ik lees iets over een mediaconverter en een Zyxel T-54? Wat sluit de monteur allemaal aan? 
  • Heb ondertussen wat topics door zitten lezen en zie ook dat er in de Fritz 7590 een T-mobile thuis profiel zit. Dien ik die te gebruiken? Lees ook iets over een VL300?
  • Wat moet ik waar op aansluiten als ik de Fritz opstelling wil?
icon

Beste antwoord door Waqqas 12 September 2022, 10:37

Bekijk origineel

7 reacties

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @supercop1973 

Bij T-Mobile krijg je een losse CTS mediaconverter of een Huawei ONT, de CTS mediaconverter (AON) krijg je als je op het KPN netwerk blijft en als je op het T-Mobile netwerk wordt aangesloten dan krijg je waarschijnlijk een Huawei ONT (GPON).

De monteur sluit de mediaconverter naast het FTU aan en op die mediaconverter wordt een Zyxel-T54 aangesloten.

Het is mogelijk om later middels de juiste SFP de glasvezel rechtstreeks aan te sluiten op je eigen router.

Het is beter om tijdens het instellen bij internet aanbieder voor andere aanbieder/ISP te kiezen en VLAN 300 in te vullen voor internet en tv via alle LAN poorten.

@Waqqas Ook op T-Mobile ODF kan er een media converter komen ipv een ONT, maar is eigenlijk niet relevant in dit verhaal want de 7590 is geen glas modem dus vervangt die die kastjes niet en is de SFP niet van toepassing, wel bij de 5530 of 5590.😉

Na de MC of ONT komt de T54, lan kabel daar uit, stekker uit stopcontact, rest van de aanwezige kabel indien van toepassing er uit, Fritzbox 7590 op de plek van de T54, lan kabel in de WAN van die Fritz, stekker in stopcontact eventueel binnen lan kabels aansluiten, telefoon er in, gegevens daarvoor bij TM opvragen, TM profiel of de Vlan bij other ISP er in, bij het TM profiel heeft lan 3 en 4 nog het oude TV platform, die werken dan niet voor het WWW.

En je verbinding werkt weer.

 

Hoe weet je op welk netwerk je wordt aangesloten? En maakt dat wat uit?

En kan ik de Fritz 7590 gewoon aansluiten op de CTS danwel Huawei converter?

Reputatie 7
Badge +15

@supercop1973

De Fritzbox 7590 kun je gewoon aansluiten op de mediaconverter en instellen zoals @Doornekamp33 al aangaf.

Wanneer je op de bestelpagina 100 Mbps voor 45 euro ziet dan blijf je op het KPN netwerk, Indien je 100 Mbps voor 35 euro ziet dan wordt je aangesloten op het T-Mobile netwerk (GPON).

Bij GPON zitten 32/64 huishoudens aangesloten op dezelfde splitter/verdeler dus het is een soort COAX.

@supercop1973

De Fritzbox 7590 kun je gewoon aansluiten op de mediaconverter en instellen zoals @Doornekamp33 al aangaf.

Wanneer je op de bestelpagina 100 Mbps voor 45 euro ziet dan blijf je op het KPN netwerk, Indien je 100 Mbps voor 35 euro ziet dan wordt je aangesloten op het T-Mobile netwerk (GPON).

Bij GPON zitten 32/64 huishoudens aangesloten op dezelfde splitter/verdeler dus het is een soort COAX.

Oke. GPON is het dan. In hoeverre haal je die snelheid van 100 mbps dan gewoon?

Reputatie 7
Badge +15

@supercop1973

Ik heb ook GPON gehad en nu XGS-PON, bekabeld is het altijd wel boven de 90% van de gekozen snelheid dat je haalt. Eigenlijk merk je weinig verschil.

@supercop1973

Ik heb ook GPON gehad en nu XGS-PON, bekabeld is het altijd wel boven de 90% van de gekozen snelheid dat je haalt. Eigenlijk merk je weinig verschil.

oke. Haal nu bij XS4ALL/KPN op speedtest.net met gemak 113/157 mbps.

Reageer