Beantwoord

monteur geweest, maar glasvezel is nog donker (voormalige Telfort glas aansluiting)

  • 12 September 2020
  • 16 reacties
  • 474 Bekeken

Reputatie 1

Gisteren kwam de Gideon monteur langs om de ‘thuis’ installatie te doen. Bestaande glas-ethernet converter eruit, en die van het installatiepakket erin. Maar geen signaal op het glas. Dus gideon monteur is weer vertrokken.

We hebben op dit adres al eerder glasvezel internet afgenomen (van telfort), maar de lijn is inmiddels al een jaartje buiten gebruik geweest. Ik lees zojuist dit verhaal en vrees natuurlijk een soortgelijk verloop (vergeef me het pessimisme….)

Gaat dit goedkomen? Of moet ik hier zelf actief achteraan gaan? Ik zie ondertussen wel dat op my-t-mobile het tv pakket keurig per 11-9 ingegaan is: daar ben ik het nog niet mee eens zonder signaal op de lijn.

icon

Beste antwoord door Cal van Odido 14 September 2020, 13:53

Bekijk origineel

16 reacties

Reputatie 7
Badge +4

Hoi @Soepvlieg,

Fijn dat je hier aan de bel trekt! Ik kan namelijk een aantal taken van onze technische dienst uitvoeren, en daarom heb ik gelijk contact opgenomen met de netwerkbeheerder KPN NetwerkNL. Naar aanleiding van mijn handelen verwacht ik dat je vandaag of uiterlijk morgen meer van hen zal horen, en vrijwel altijd kunnen ze dan erg snel langs komen. Houd er graag rekening mee dat KPN onbekend belt. Spoedig kan je genieten van ons internet, en ik weet zeker dat het je zeer gaat bevallen! :smile:

Reputatie 1

Dag @Cal,

Dank voor je bericht van gisteren. Het blijft erg stil… nog niks gehoord van KPN.

Het valt me op dat in de mytmobile omgeving elke dag weer staat: “vandaag is de installatiedag, er komt een monteur bij je langs”. Heeft de (echte) Guiddion monteur van afgelopen vrijdag nog niet op de juiste knoppen gedrukt?

Reputatie 1

Aangezien ik nog steeds niks gehoord heb, zojuist maar weer ‘even’ (wederom > 15minuten in de wacht) gebeld met 0800-0092.

“Ze zijn er mee bezig maar het kan nog wel een paar dagen duren.”

Ik heb aangegeven dat hier door @Cal gesuggereerd werd dat ik waarschijnlijk eergisteren of uiterlijk gisteren gebeld zou worden door KPN. Maar dat klopte volgens de medewerker aan de telefoon niet: het is druk en dat had @Cal kennelijk kunnen zien… geen idee wat er van dat verhaal klopt.

Op mijn vraag hoe lang de wachtrij nu dan is kwam geen direct antwoord. “Misschien wordt je zaterdag gebeld, en anders kun je maandag weer terugbellen”. Uhm, wordt er op zaterdag door KPN gewerkt aan dit soort zaken (vermoedlijk slechts patch kabeltje in een wijkcentrale?)…

 

Reputatie 7

Hi @Soepvlieg, het is inderdaad wat drukker dan gebruikelijk op het moment, excuses daarvoor. Veel monteurs werken inderdaad ook op zaterdag (zondagen niet). Ik heb het meteen voor je nagekeken en de actuele verwerkingstijd zou 5 dagen zijn op het moment maar jouw melding zit inmiddels al bijna op 6 dus ik verwach dat je elk moment bericht kan ontvangen. Excuses voor de vertraging! 

Reputatie 7
Badge +4

Hoi @Soepvlieg,

Ter aanvulling op @Brian, zelf kan ik een aantal taken van onze technische dienst overnemen, zoals het aansturen van KPN. Hiervoor gebruiken wij een andere variant van een systeem die bij de klantenservice beschikbaar is, maar momenteel hebben wij een kleine bug waarbij de terugkoppeling van systeem ‘KPN aansturingen’ niet alle handelingen laat zien in systeem ‘klantenservice.’ Hierdoor is het voor de andere medewerker niet zichtbaar geweest dat ik inmiddels contact had opgenomen met KPN, en in plaats daarvan leek het alsof onze technische dienst er nog niet aan toe is gekomen. Excuus, normaliter zouden zij al contact met je hebben opgenomen, maar blijkbaar moeten zij nog bepaalde werkzaamheden in de wijkcentrale uitvoeren. Hiervoor hoeft er (momenteel) geen monteur bij je langs te komen, en als dat op een later stadium alsnog moet gebeuren nemen zij sowieso met jou contact op. Ik blijf de druk op KPN hoog houden, en wij houden je op de hoogte van de ontwikkelingen!

Reputatie 1

Dank je wel @Brian en @Cal,

Ik waardeer jullie informatieve antwoorden. Het is prettig om beter te begrijpen waar op gewacht wordt.

De volgende stap zit dus niet bij t-mobile zelf, maar bij kpn? Laten we aannemen dat de glasvezel van mijn muurplaat tot aan de wijkcentrale gewoon goed is. Die heeft het immers al een hele tijd met telfort gedaan. Het zal dan hangen nu op een correct(i)e patch in de wijkcentrale?

@Cal, je schrijft: “normaliter zouden zij al contact met je hebben opgenomen”. Bedoel je KPN of de technische dienst van TM?

Van mijn kant zal ik ontwikkelingen hier ook melden.

 

Reputatie 7
Badge +4

Goeie vragen @Soepvlieg! Het klopt inderdaad dat het probleem zicht buitenhuis zal bevinden. In principe zal de monteur van Guidion vrijwel alle problemen binnenshuis op kunnen lossen, óf tenminste kunnen signaleren wanneer dit de verantwoordelijkheid van KPN is.

Daarnaast heb je gelijk dat de volgende stap bij KPN ligt. Wij maken namelijk, in jouw geval, gebruik van het glasvezelnetwerk van KPN, en dit is ook het netwerk waarop Telfort jou van internet heeft voorzien. Daarom nam ik aan dat er enkel een ‘schakel’ in de wijkcentrale verkeerd was overgezet toen de Guidion monteur constateerde dat er geen signaal binnen kwam.

In 99% van de gevallen gaat een KPN monteur dan naar de wijkcentrale, past een aantal waardes en schakelaars aan, en gaat vervolgens naar jouw huis om voor de zekerheid te controleren of hij daadwerkelijk de juiste schakelaars heeft omgezet.

Daarentegen val jij dus in de uitzonderingscategorie waardoor KPN nog geen contact met jou heeft opgenomen. De informatie die ik van KPN hierover ontvang is gering, maar het komt er op neer dat er meer moet gebeuren dan deze omzetting, en dat er werkzaamheden in de wijkcentrale plaats moeten vinden waarvoor ze (voor nu) niet langs hoeven te komen bij jou thuis. Daarom blijven wij hierover in contact met KPN, om ervoor te zorgen dat de prioriteit hoog blijft en wij hopelijk zo snel mogelijk meer informatie kunnen geven. Hopelijk is het hiermee helemaal duidelijk, maar anders hoor ik het heel graag!

Reputatie 1

@Cal , verheldernde toelichting. Ik heb dus ‘pech’ en val buiten de 99%.

Fingers crossed dat het snel opgepakt wordt door KPN.

Reputatie 1

@Cal en @Brian, hier nog geen verandering: ledje van het glas nog steeds uit.

Inmiddels wel bijna de eerste 7 dagen voucher voor 4G verbruikt. Kan ik daar alvast een volgende van krijgen a.u.b.? En is er al zicht op voortgang bij kpn / enig idee hoe lang dit nog gaat duren?

 

Reputatie 7
Badge +4

Hoi @Soepvlieg,

Fijn dat je zo alert bent! Sorry dat het nog niet is opgelost. Ik heb toevallig net voor je gekeken, en vandaar dat ik ook zo snel antwoord. Ik had je heel graag meer informatie gegeven, alleen blijft KPN mij ‘kruimeltjes geven.’ Daarom had ik ze weer verzocht om een statusupdate, en zodra ik meer weet zal ik het zeker in dit topic posten. ik begrijp het zeker als je het een vrij ‘losse’ leus vind als ik zeg dat wij het zo snel proberen op te oplossen, maar weet dat wij hier bovenop zitten en dat dit normaliter niet weken moet duren. Het probleem is dat het exacte knelpunt voor KPN mij onbekend is, en hierdoor is het lastig om een indicatie te geven, vooral omdat je al een uitzonderingsscenario hebt. Erg grofweg zou ik zeggen dat in dit uitzonderingsscenario 60% enkele werkdagen later wordt opgeleverd, en 30% een week later, iedereen daarna loopt zeer uiteen omdat de werkzaamheden voor het netwerk dan vrij ingrijpend zijn. 

Ik wil je ook zeker voorzien met een extra vouchercode. Zodat niemand je voor kan zijn, zorg ik dat je er eentje via een privébericht ontvangt. Ik houd het voor je in de gaten, en we werken er hard aan! 

Reputatie 1

@Cal goed nieuws: het licht is aangegaan :grinning:

Opgelost dus. Nu nog even afwachten of de facturering ook correct gaat verlopen. Dank voor de hulp en updates hier.

Reputatie 7
Badge +4

Goed nieuws @Soepvlieg! Ik was net bezig om jou een vouchercode toe te sturen, toen ik belangrijk nieuws van KPN terug kreeg. Als het goed is moet jouw verbinding nu weer volledig werken toch? Ik heb zelf de verbinding nog uitgemeten, maar omdat er wel al bepaalde dataoverdracht heeft plaatsgevonden de afgelopen dagen kan ik niet met 100% zekerheid zeggen of je nu ook van ons internet gebruik aan het maken bent. Enfin! Ik ben erg blij dat het zou moeten werken, en ik hoor het als ik verder nog iets voor je kan betekenen. Voor nu nog een hele mooie week gewenst!

Update: Ah top, onze berichten hebben elkaar net gekruist zie ik. Super om te horen, en ik regel de facturering! Komt 100% in orde.

Reputatie 1

@Cal het WAN ip address wordt in ekj geval aan t-mobile toegeschreven, dus het zal wel kloppen nu.

Off-topic: Waarom kan ik kanaal 11 niet handmatig instellen voor 2,4G? Menuutje gaat maar tot 9?

Reputatie 7
Badge +4

Dat klopt @Soepvlieg, ik weet dat het niet de standaard is in de industrie, maar ons Zyxel modem ondersteunt enkel kanaal 1 tot en met 9. Geen zorgen! Verder zijn de specificaties erg mooi te noemen. De specificaties én handleidingen kan je terugvinden in:

Het volgende Community topic: Nieuw modem T-Mobile Thuis Zyxel.

Onze officiële samenvatting waarbij de Zyxel ook wordt vergeleken met het modem van KPN en Ziggo: T-Mobile T50 Zyxel VMG8825-T50.

...

Het volgende Community topic: Nieuw modem T-Mobile Thuis Zyxel.

Onze officiële samenvatting waarbij de Zyxel ook wordt vergeleken met het modem van KPN en Ziggo: T-Mobile T50 Zyxel VMG8825-T50.

Euh...

Jullie vergelijken een bijna 8 jaar oud modem met de ‘nieuwe’ zyxel. Behalve wat pairbonding en buitengebied lijnen levert KPN massaal een kpn box 12 uit, waarom worden die specs niet meegenomen in de vergelijking?

En de V10 was ook al een poosje opgevolgt voor de V10a, ook in de basis een stap beter dan de V10, ik had de V10a al voordat TM met de Zyxel kwam, want ik kreeg nog de Huawei van ze.

Reageer