Beantwoord

nieuw thuis abbonement Glasvezel.

  • 12 April 2020
  • 5 reacties
  • 330 Bekeken

Reputatie 1

Goedendag Allen, 

Hier in het mooie Den Haag zijn er steeds meer glasvezelkabels in de ondergrond. Zo ook bij mij in de straat, sinds vorige maand de overstap gemaakt naar T-Mobile thuis met een glasvezel aansluiting. Nu komt mijn vraag. 

Op dit moment staat het modem(van KPN) in de woonkamer, er is 3 maanden terug door KPN een nieuwe kabel gelegd vanaf het ISRA punt(beneden bij de voordeur) naar het modem in de woonkamer deze is 8 Aderig (geen kennis van kabels maar dat is mij verteld). Nu kan ik nergens terug vinden of nou mijn modem in de woonkamer kan blijven of dat deze naar het trappenhuis moet bij de voordeur waar de meterkast hangt. 

Ik heb nog de luxe dat de glasvezelkabel in mijn huis moet worden aangebracht. Is het namelijk zo dat het modem in de meterkast moet, kan ik dan nog aan de mensen vragen die de glasvezel kabel mijn huis in moeten krijgen of deze een verdieping omhoog kan. 

Onderstaand al mijn vragen: 

Moet de mediaconverter in de meterkast kan die ook in de woonkamer komen? 

Moet het modem in de meterkast? 

Hoop dat het een beetje een duidelijk verhaal was. Alvast dank voor het lezen van mijn verhaal en de moeite die je neemt om mij te helpen. 

​​​​​

icon

Beste antwoord door Folkert 12 April 2020, 14:04

Bekijk origineel

5 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Beste @Niqshal 

De media converter komt in de meterkast maar vanaf daar loopt er een netwerkkabel naar je modem. Deze kabel, bij voorkeur minimaal Cat6, mag maximaal 100 meter lang zijn. Je kunt je modem dus nog steeds in de woonkamer plaatsen en dat is inderdaad een betere plek dan in de meterkast.

Je zult dus wel een extra kabel moeten trekken maar het installeren gebeurt bij glasvezel altijd door een monteur. Deze kabel mag niet door een buis lopen waar ook het lichtnet doorheen loopt!

Verder zul je in de meterkast minimaal 1 vrije wandcontactdoos moeten hebben voor de voedingsadapter van de media converter. De monteur is bevoegd om, tegen meerprijs, zo’n wandcontactdoos aan te leggen indien nodig.

Groet, Folkert

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @Niqshal 

Welkom bij T-Mobile!

De glasvezel kabel komt meestal binnen in de meterkast en dus zal daar ook de mediaconverter zitten.

Vanaf de mediaconverter loopt een internetkabel naar de modem (zyxel VMG8825-T50), met CAT6 bekabeling kan deze afstand maximaal 80 meter zijn dus de modem hoeft zeker niet in de meterkast als je dat niet wilt.

Reputatie 1

Hi @Folkert en @Waqqas 

 

Dank voor jullie snelle en duidelijke informatie. 

Stopcontact bij modem is aanwezig. Heb net beter gekeken naar de CAT kabel dit is een CAT5e denk ik zie bijgevoegde afbeelding. Die zal dan vervangen moeten worden ? Zo ja, doet de monteur dit of moet ik dit zelf al even regelen? 

Groet, 

Niqshal 

 

Reputatie 7
Badge +3

@Niqshal Graag gedaan! Als je de kabel zelf al vervangt scheelt dat weer tijd. De kabel op de foto is inderdaad Cat5e en die is geschikt voor 100 Mbit. Cat6 voor 1000 Mbit hoewel je de theoretische grens van 100 meter beter kunt vermijden zoals @Waqqas al aangaf. Denk niet dat je zo’n lengte nodig hebt.

Reputatie 1

@Folkert Top dankjewel ! Zal hem denk ik zelf al vervangen. Zal max 14 meter worden van meterkast naar de woonkamer. Dank voor je hulp op deze paaszondag 

Reageer