Beantwoord

Nieuwe aansluiting op GPON ipv AON

  • 26 June 2022
  • 5 reacties
  • 766 Bekeken

Paar jaar geleden had ik een T-Mobile glasvezel aansluiting op AON.
Dit was toen perfect want ik had de glasvezel direct op een Unifi Dream Machine Pro aangesloten.

Ik ben op een gegeven moment overgestapt naar Ziggo, maar kom nu weer terug naar T-Mobile.
Inmiddels het installatiepakket ontvangen, maar tot mijn schrikt zit daar nu een GPON kastje bij.

Die had ik even niet zien aankomen. Het vervelende is namelijk dat dit veel lastig is om zonder tussenkomst van een extra kastje aan te sluiten op de UDM Pro. Heb er spijt van dat ik T-Mobile destijds heb opgezegd.

Zijn er nog mogelijkheden om toch gebruik te maken van AON? Want dit zou voor mij wel reden zijn om de aansluiting te annuleren.

icon

Beste antwoord door Waqqas 26 June 2022, 21:35

Bekijk origineel

This topic has been closed for comments

5 reacties

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @Rene2022 

Het is helaas niet meer mogelijk om nog voor AON te kiezen, wel is het mogelijk om een eigen ONT te gebruiken.

https://community.t-mobile.nl/thuisnetwerk-539/eigen-modem-wat-zijn-de-vereisten-339306

Een eigen ONT is ook weer niet de oplossing waar ik naar op zoek ben helaas.
Jammer.

Reputatie 7
Badge +15

@Rene2022 

Wanneer je bijvoorbeeld een Fritzbox 5530 GPON neemt dan kun je het sn nummer van de Huawei overnemen in de Fritzbox, deze zal dan meteen werken zonder de klantenservice te hoeven contacteren en met het glasvezel rechtstreeks in de Fritzbox.

Reputatie 6
Badge +3

@Rene2022 Je kan altijd nog een GPON SFP in de UDM stoppen, maar deze moet je wel laten registeren bij TM

Klopt, daar had ik ook al onderzoek naar gedaan maar in combinatie met een UDM Pro (SE) lijkt dat nog erg lastig.

Je hebt bijvoorbeeld deze: GPON SFP ONU Stick with Mac - FS Germany
Hiervan kun je zelf het serienummer/mac aanpassen zodat je eenvoudig kunt wisselen.
Maar werkt niet op de UDM Pro (SFP poort kan alleen negotiaton op 1 of 10GB, niet op 2.5GB)

Unifi heeft zelf ook een GPON SFP: UFiber Instant Optical Transceiver – Ubiquiti Inc.
Deze schijnt alleen op specifieke apparatuur van Ubiquiti te werken, en je kunt verder niet zelf serienr/mac aanpassen. Beetje onduidelijk, maar ik heb nog nergens gelezen dat het iemand gelukt is om deze te gebruiken.

Ach, ik maak het mezelf ook erg moeilijk. Dan maar voorlopig de Huawei er tussen :)