Beantwoord

Overstap WBA > ODF, erg stroefe overstap.


Onlangs een beslissing gemaakt om een overstap te maken van het WBA netwerk (200mbit) naar Tmobile's eigen ODF netwerk (1000 mbit). Dit is niet zonder problemen gegaan. Gebeld naar Tmobile om aan te geven omdat dit niet zelf kan via het portal en te horen gekregen dat er hooguit een dag zonder internet is.

 

Fastforward naar de dag van installatie, 3 augustus, In de ochtend een mailtje ontvangen vanuit tmobile dat er een vertraging op zit, dit voorspelt niks goeds. Later is er een Guidion monteurs langs gekomen om de Huawei ONT en de Zyxel Modem te installeren. Hij heeft aangegeven dat er geen signaal binnen komt, dit klopt ook. Toen nog gebruik gemaakt van het WBA netwerk met de oude draytek modem. Monteur van guidion heeft aangegeven dat er gebeld wordt vanuit tmobile de dag erna, niks gehoord maar niet veel aandacht aan besteed aangezien het WBA netwerk nog werkte.

 

Vandaag is het WBA netwerk eruit gesloopt, geen update of iets vanuit tmobile, zelf moeten bellen naar klantenservice om te vragen wat de status is. Zij bevestigen dat het netwerk inderdaad eruit is getrokken, geven aan dat het om 18:00 vandaag wel opgelost zou zijn. Om 16:00 vandaag is er een monteur vanuit het glasvezelteam gekomen (Waarschijnlijk KPN netwerk), geeft aan dat de ONT wel werkt maar dat de PON constant knippert en de werelbol op de Zyxel rood blijft. Is vervolgens vertrokken en geeft aan dat het internet wel meerdere dagen eruit komt te zitten ook dat het niet meer bij hun ligt. Dit is vervolgens opgelost door een een Unlimited hotspot na contacteren van tmobile maar dit is natuurlijk niet van hetzelfde kwaliteit in een huis met 3 verdiepingen waar een normale wifi router al moeite heeft. (Vloer is bedekt laminaat dus er zit aluminium onder).

Is het overigens mogelijk om hetzelfde unlimited hotspot te gebruiken voor 2 mobiele apparaten dan zou het probleem met verdiepingen opgelost zijn?

 

Al en al vind ik deze overstap van erg matige kwaliteit.

icon

Beste antwoord door DennyL 30 August 2021, 17:12

Bekijk origineel

12 reacties

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @DennyL 

Indien het PON lampje knippert en LOS is uit dan is er denk ik wel een signaal maar er kan geen verbinding tot stand worden gebracht met de OLT. Dit kan bijvoorbeeld als oorzaak hebben dat de Huawei ONT niet (juist) is geactiveerd.

De unlimited voucher code kan je volgens mij maar op 1 simkaart activeren.

Reputatie 7
Badge +8

Hi @DennyL Het is inderdaad niet mogelijk om een Unlimited data voucher op meerdere apparaten te zetten. Ik heb ook gekeken hoe het verder zit met de netwerkmigratie. Ik zie een update van de netwerkbeheerder op 6-8 dat PON wel brandt, maar
op het modem er maar 1 lampje aan staat en dat er een ondergronds probleem geconstateerd wordt. Dit wordt momenteel nog verder onderzocht. Wanneer het euvel is opgelost, kan jij hopelijk ook snel écht genieten van de 1000 Mbit/s!

Hoi @Demi bedankt voor een update, zeer fijn om toch iets te horen zonder zelf er achter na te gaan.

Wel raar dat het nu een ondergronds probleem is terwijl het voorheen op het WBA netwerk alles prima werkte.

Vandaag ook gebeld naar klantenservice, zij geven aan dat de laatste update gegeven was op 5-8 en dat het probleem is dat zij de wijkkast niet open krijgen. Tevens te horen gekregen dat ik gebeld zou worden met een status update morgen (10-8) of de dag erna (11-8). Ik voorspel persoonlijk niets positief maar ik wacht er toch met enige positieve hoop op af.

Overigens zie ik op mijn tmobile thuis omgeving dat het oude WBA contract nog afgeschreven wordt rond de 20e, terwijl het contract eigenlijk al sinds 3-8 gewisseld hoort te zijn en heb ik sinds 6-8al geen internet meer tot wie weet wanneer. Zal hier naar gekeken kunnen worden?

Reputatie 7
Badge +15

Waarschijnlijk worden de kosten voor de paar dagen in de nieuwe periode nog in rekening gebracht.

Overigens zie ik op mijn tmobile thuis omgeving dat het oude WBA contract nog afgeschreven wordt rond de 20e, terwijl het contract eigenlijk al sinds 3-8 gewisseld hoort te zijn en heb ik sinds 6-8al geen internet meer tot wie weet wanneer. Zal hier naar gekeken kunnen worden?

Heb over de betaling vandaag gebeld naar klantenservice aangezien hier nog geen antwoord op gegeven is helaas. Zij hebben aangegeven dat het geld gewoon afgeschreven wordt en ik later achter aan moet gaan omdat het aantal offline dagen nog niet vast staat.

Overigens een 2e unlimited code gekregen dat is wel zo handig en meteen ook om een status update gevraagd maar helaas ziet het er nog steeds niet beter uit, dit is dan wel weer jammer. Frustraties begint op te lopen bij mede-bewoners en helaas ben ik hier ook het contactpersoon als het gaat om IT-zaken haha.

Nou toevallig vandaag eindelijk weer een Guidion monteur langsgekomen na 2 weken. Meneer is helaas weer weg gegaan, aangegeven dat het probleem buiten het huis bevind. Ik vind dit nu toch wel ongelofelijk lang duren en de emmer begint toch wel vol te lopen nu.

ONT PON (groen) knippert nog steeds constant maar monteur geeft aan dat het zo hoort, totaal anders met wat ik hier op het forum rond lees.

De 4G vouchers zijn wel handig maar werken helaas niet volledig goed. Mobiele netwerk hier heeft een latency van 60-120MS met een server in nederland met een maximale download snelheid van ongeveer 20Mbit daarnaast valt de verbinding soms weg tijdens het werken en moet er 1 á 2 minuten gewacht worden totdat het opgepikt wordt (Chrome geeft een DNS fout). Tijdens een gewone dag is dit niet zo erg maar als een vervanging van een thuis netwerk van 3-4 personen is dit bijna niet te doen.

Dit vind ik 1 á 2 weken wel kunnen maar nu begint het 3e week en nog steeds is het niet werkend. Monteur heeft aangegeven dat ik vandaag (betwijfel ik aangezien het nu al 5 uur is) of morgen gebeld ga worden, ik wacht het mobiele telefoontje nog af.

Reputatie 7

Hi @DennyL ,

Thanks voor de update en het delen van je gevoel. Ik begrijp dat je zo snel mogelijk weer wilt genieten van je abonnement; ook ik vind dat dé prioriteit. Ik heb daarom aan de achterkant meegekeken naar de situatie en zie dat er inmiddels een monteur is aangestuurd vanuit de telefonische klantenservice om de laatste hand te leggen op de issues. Wil je het laten weten hoe dat bezoek is gegaan? We zijn erg benieuwd! 🙌

Vandaag weer een monteur vanuit Guidion langsgekomen, nogmaals niks kunnen oplossen. Originele afspraak is gepland op 30 augustus maar kon verplaats worden naar 26 augustus omdat 30 augustus veelste lang duurt. Toevallig woonde er een monteur een straat verder dus kon hij een dag eerder en is hij langs gekomen op 25 augustus vandaag.

Dit is het 4e keer dat er iemand langs gekomen is om naar het internet te kijken en nog steeds is het probleem nog gaande. Weer is er verteld dat het probleem buitenhuis bevind en nog steeds is het niet opgelost na inmiddels bijna 4.5 weken. 

In de werkbon vanuit Guidion staat “In overleg met bo guidion doorzetten”, wat betekent dat wij nogmaals minimaal een week moeten wachten vanuit gaande hoe het tot nu toe is gegaan.

 

 

Reputatie 7
Badge +16

Hoi @DennyL, het is natuurlijk absoluut niet fijn wanneer je voor de vierde maal iemand langs krijgt die het ook niet kan oplossen, sorry dat dit langer duurt! Ik zal er zoveel mogelijk vaart achter proberen te zetten, maar kan daarin jammer genoeg geen toezeggingen doen. Wat ik wel kan beloven, is dat het normaal gesproken zeker niet nog een week zal duren eer het opnieuw opgepakt wordt. Monteurstickets worden in principe altijd binnen drie dagen behandeld - vaak nog ietwat sneller wegens de hoge prioriteit.

Ik zie dat je recent een Unlimited Internet voucher toegestuurd hebt gekregen, kun je hiermee overweg en werkt de code? Indien je er nog één kunt gebruiken, wil ik je in dit bijzondere geval graag nog eentje toesturen. Nogmaals sorry voor de langere wachttijd, ik hoop oprecht dat het nu spoedig echt opgelost wordt.

Vandaag weer een monteur langskomen vanuit teltec (Reggefiber/KPN Netwerk). Aangegeven dat het glasvezel geen problemen heeft en daarna gebeld met t-mobile BO. BO heeft na enkele minuten achterhaald dat het GPON ONT nog niet geactiveerd is. Vervolgens vanaf afstand geactiveerd en daarna aangegeven dat het over ongeveer een half uurtje werkt nadat monteur is vertrokken. Nu ben ik 1.5-2 uur verder en nog steeds brandt het modem rood en dit na meerdere keer restarten van beide apparaten.

DIT KAN TOCH NIET? Ik zit nu 5 weken zonder goed internet, inmiddels al 5 monteuren langskomen, 3 ervan vanuit Guidion die niet eens nachecken of de ONT geactiveerd is, alleen het modem verwisseld en vetrokken. Laatste monteur vanuit Teltec (van vandaag) die niet eens deze werkzaamheden hoort uit te voeren heeft het samen met de BO geactiveerd. Guidion hoort in mijn optiek een standaard werkzijze uit te voeren bij zulke problemen, dat er 1 monteur het niet nagekeken heeft prima, maar 3 monteurs die langs zijn gekomen en niet nagekeken hebben of de ONT geactiveerd is? Gewoon oprecht verschikkelijk.

MAAR, nog steeds heb ik op dit moment geen internet en tot hoe lang moet ik nou wachten? Mijn geduld is nu toch wel op, ik heb netjes keer op keer gewacht en nu is het emmer toch wel echt vol. WANNEER WORDT MIJN PROBLEEM OPGELOST?

EDIT: Zojuist gebeld naar klantenservice, ik zal teruggebeld worden om 4 uur zodra het persoon vanuit BO antwoord heeft gegeven naar de klantenservice. Ik hoop dat hieraan gehouden wordt en dat ik een concluderend oplossing krijg.

 

Eindelijk werkend gekregen! Het heeft 5 weken geduurd maar totslot is het werkend. Helaas is het zo gelopen, terwijl het in het 1e 2-3 weken opgelost zou kunnen zijn. ONT was niet geactiveerd, dit is een fout die kan gebeuren maar door 3 verschillende monteuren? Onacceptabel!

Ondanks alle problemen wil ik nog steeds iedereen bedanken die mij te woord is gestaan en geholpen heeft, hier op het forum en de klantenservice!

Reputatie 7

Hi @DennyL, wat een ontzettend fijn bericht zo aan het begin van deze nieuwe week! Echt super om te lezen dat jij (eindelijk) van jouw nieuwe abonnement kunt genieten. Nogmaals mijn exuses dat dit niet eerder is gelukt. Omdat ik dit minder fijne begin wil omtoveren in iets positiefs, ga ik ervoor zorgen dat jouw nieuwe abonnement alsnog fleurig begint. Hint: houd morgen dan ook goed de deurbel in de gaten. Ik denk dat ik namens iedereen spreek: heel graag gedaan! Weet dat wij deze situatie zeker meenemen, zodat hier hopelijk van geleerd kan worden. 

Omdat jij gelukkig weer gebruik kunt maken van internet, maar een tijd zonder deze dienst hebt gezeten. Heb ik zojuist ook direct de vergoeding voor jou in orde gemaakt voor deze weken. Dit kun jij terugzien in jouw My T-Mobile Thuis: https://thuismy.t-mobile.nl/rekeningen/compensaties. Ik hoop echt dat jij vanaf nu probleemloos van jouw nieuwe verbinding kunt genieten. Mocht jij ergens nog vragen over hebben, stel die dan gerust en dan help ik je met alle liefde verder. Voor nu wil ik jou een top dag wensen, maar ik gok dat dat nu wel gaat lukken! 😁

Reageer