Beantwoord

Overstappen glasvezel duurt erg lang

  • 27 December 2022
  • 18 reacties
  • 436 Bekeken

2 maanden geleden heb ik de overstap naar glas  aangevraagd. Glasvezel in de meterkast en media converter zelf geïnstalleerd (er zou een monteur komen maar nooit meer wat gehoord of gezien). Abonnement betaal ik al maar nog geen internet via glas. Twee keer gebeld, ik zou bericht ontvangen wanneer etc maar niets. Wanneer wordt mijn glasvezel opgeleverd?

icon

Beste antwoord door eric 27 December 2022, 16:50

Bekijk origineel

18 reacties

Reputatie 7
Badge +14

De glasvezel wordt pas na een bezoek van een Guidion monteur opgeleverd. Het was niet de bedoeling dat je zelf de {gevoelige} glasvezel aansluiting zou maken. Zorg dus dat je alsnog de afspraak maakt dan komt het goed. Als je nu een keer belt voor een storing o.i.d. kan de klantenservice je ook niet helpen omdat het product formeel nog niet actief is.

Beste Eric,

Dankjewel. Wat je beschrijft klopt, weet ik en begrijp ik. Wat ik probeer te zeggen is dat het contact met Guidion niet tot stand komt.

In de brief staat dat zij contact met mij zullen opnemen, dat is niet gebeurd. Inmiddels twee keer klantenservice gebeld, waarna ik gebeld zou worden, dat is niet gebeurd. Geen email, geen updates, niks. Maar ondertussen betaal ik er wel voor.

Heb je wellicht een rechtstreekse ingang bij Guidion voor me?

 

N.B.: Het is inmiddels ruim 3 maanden geleden dat ik glasvezel heb aangevraagd.

Reputatie 7
Badge +4

Bedankt voor je heads-up @soepkip67! 😃

 

Hoi @Refthoom, fijn dat je hier een topic voor aanmaakt en sorry dat je nog niet eerder van glasvezel bent voorzien, ik helder het graag voor je op! In jouw woonplaats zijn we nog erg druk bezig om geheel glasvezelnetwerk op te tuigen. Omdat dit flink wat voeten in de aarde heeft is de verwachting dat de wijkcentrale in jouw buurt eind februari opgeleverd wordt. Als je meer informatie wil raad ik je aan om op internet te zoeken naar “[jouw woonplaats] T-Mobile glasvezel.” Wij hebben voor jouw woonplaats namelijk een speciale pagina opgericht. Aangezien ik niet weet of je jouw woonplaats hier kenbaar wil maken heb ik de pagina niet hier gelinkt.

Zodra het glasvezelnetwerk richting operationeel gaat kunnen vervolgens afspraken worden ingepland om een glasvezelaansluiting bij je thuis aan te leggen. Daarna zal Guidion langskomen om het modem in harmonie te brengen met de glasvezelaansluiting.

Geen zorgen, zodra de volgende stap gezet kan worden zullen onze partners automatisch contact met je opnemen. Wij zorgen ervoor dat het contact zo gestroomlijnd mogelijk vervolgd.

Ondertussen gaan wij druk verder de schop in de grond steken, ik zal mij warm aankleden en hopelijk kan de monteur in maart een warm kopje thee bij je drinken! 😉

Reputatie 4

Valt dan nog mee, ik wacht nu vanaf september(6 september om precies te zijn). Ik bel bijna elke week of om de week een keer om te vragen hoe en wat. Het aansluitpunt is inmiddels ook al meer dan een maand in huis aangelegd maar tot op heden nog niks gehoord voor een vervolg afspraak of iets.

Reputatie 7
Badge +8

@Steeffeh Ik zie bij jou dat de aanlegpartij de aansluiting in huis nog niet heeft afgemeld. Omdat dit al een maand geleden is gebeurd, heb ik gevraagd aan onze fiber afdeling of zij hier achteraan kunnen gaan, zodat jouw aanvraag door kan lopen. Hopelijk zorgt dit voor schot in de zaak!

@Cal dankjewel voor je reactie. In de tussentijd van mijn vraag hier plaatsen en jouw antwoord heb ik eindelijk iemand van klantenservice gesproken die het uitzocht en ook terug belde. Het is inderdaad zo dat de wijkcenterale nog in orde gebracht moet worden. De T-Mobile pagina voor mijn woonplaats ken ik maar daar staan alleen de wervende teksten om glasvezel aan te vragen. Op 3 oktober heb ik daar glasvezel aangevraagd want de postcode check zei dat het kon. Dat betekende direct een nieuw contract met per direct een tariefsverhoging. Zoals hierboven beschreven werd de glasvezel afgewerkt en kwam de media converter binnen, maar daarna werd het stil. Ondanks dat ik pas vanaf het werkend opleveren voor glas zou moeten betalen, betaal ik al sinds oktober voor glasvezel zonder het te hebben. Betere informatie vanuit T-Mobile zou helpen mij als klant tevreden te houden.

@Cal Februari is voorbij en na 5 maanden wachten op werkend glas nog geen bericht van T-Mobile of Guidion. Weet jij meer over wanneer de wijkcentrale gereed is?

Reputatie 7
Badge +9

Hey @Refthoom, goed dat je dit weer aankaart. Ik ben meteen voor je gaan kijken, ik kan alleen niks zien over de oplevering. Ik heb daarom ook gelijk Fiber aan de mouw getrokken, zij gaan zo snel mogelijk contact met je opnemen met informatie over de oplevering! Als je in de tussen tijd nog vragen hebt, stel ze gerust.  

@Tommie Dankjewel, hopelijk hoor ik snel iets.

Toch maar even gebeld en afgesproken dat ze 14 maart komen om af te werken en op te leveren. Ben blij maar tegelijkertijd ook nog wat sceptisch, eerst zien dan geloven:-)

Het algemene verloop vind ik slecht, geen enkel bericht tussendoor vanuit T-Mobile en zelf heb ik vreselijk hard moeten trekken om informatie te krijgen.

 

Update: Nou scepsis niet voor niets. Net weer gebeld door T-Mobile met de mededeling dat de centrale pas op 3 juni gereed is. Dus 8 maanden nadat ik glas heb aangevraagd en er voor ben gaan betalen, krijg ik mogelijk glas thuis opgeleverd. Zucht... [Zoekt op internet wie nog meer glas levert in dit postcode gebied]

 

Reputatie 7
Badge +9

Hey @Refthoom, een glasvezel oplevering kan lang duren als dit om een nieuwe lijn gaat, dit is ook het geval op jou adres. Je kan bij ons dan een bestelling plaatsen en er wordt een fictieve plandatum aangemaakt door de netwerkbeheerder. De netwerkbeheerder is verantwoordelijk voor de oplevering. Hoe graag ik ook had gewild dit proces te versnellen, maar dat kan ik jammer genoeg niet. Je betaalt niet meer voor glasvezel dan voor DSL, je betaalt voor de snelheid. Op dit moment heb je 100 Mbps, dit heb je ook bestelt voor glasvezel. De prijs blijft dus ook het zelfde, net als de snelheid. Enige wat we kunnen doen is afwachten op dit moment.

@Tommie Was het maar zo mooi. (i) ik betaal nu, sinds de aanvraag op 5 oktober 31,50 waar ik eerst 25,90 betaalde, (ii) prima dat het lang duurt maar wees dan (a) duidelijk daarin direct bij de aanvraag en later via periodieke communicatie en (b) wacht even met verkopen tot je wel goede afspraken hebt gemaakt met en betrouwbare levertijden hebt van je leveranciers en (iii) mijn DSL snelheid is op papier 100Mbit maar in werkelijkheid minder dan de helft waar ik met glas de werkelijke 100Mbit krijg (mag ik hopen). Ben altijd blij met behulpzame reacties maar zorg wel dat je de feiten juist hebt voordat je me terechtzet.

We hebben op 4 januari de glasvezel besteld en hebben al twee keer een mail gekregen dat het wordt uitgesteld. In de laatste mail van vandaag stond april-mei, dus geen exacte datum. Het gaat om glasvezel die in huis nog geïnstalleerd moet worden, de kabels in de straat zijn in december al gelegd. Waarom duurt het zo lang??

Reputatie 7
Badge +14

Hoi @Mehliran , welkom bij de community.

Naast het plaatsen van de lijn in jouw huis zal deze ook in de wijkcentrale moeten worden afgewerkt. Daar moet dan ook apparatuur en een glasvezel naar de centrale/landelijke apparatuur worden gelegd. Al met al zijn er dus zaken die de levertijd kunnen vertragen. Het beste wat ze kunnen doen is jou hiervan op de hoogte houden. Er valt verder niets te versnellen. Je kunt je voorstellen dat een provider jou ook zo snel mogelijk actief wil hebben. Pas daarna kan er een factuur worden verzonden!

@Tommie Is er al bekend wanneer de centrale klaar is? Laatste keer dat ik belde, 3 maanden geleden, zou het 3 juni zijn maar ik heb nog niets gehoord.

Reputatie 7
Badge +9

Hi @Refthoom, ik ben direct voor je gaan kijken en ik gok dat je je een maandje vergist. De planning staat op 3 juli, dus over 3 weken. Ik ga ervan uit dat Fiber tegen die tijd alweer contact heeft opgenomen. Zo niet, laat het dan weten. Dan ga ik navraag voor je doen! 

@Tommie Oké dankjewel, ik wacht nog even af.

Reageer