Beantwoord

Overstappen KPN naar T-Mobile (glasvezel)


Ik heb nu glasvezel internet via KPN (vanaf 2012), maar gezien T-mobile een beter en goedkoper aanbod heeft (en 1000/1000 aanbied op mijn adres) overweeg ik om over te stappen.

Ik ben hier echter nog wel wat huiverig over, ik wil namelijk niet langer dan max 1 dag zonder internet zitten. Zeker bij glasvezel lijkt overstappen nogal eens mis te gaan of lang(er) te duren (omdat er maar 1 provider actief kan zijn op de lijn)

 

Is dit anno 2020 nog steeds het geval, of is overstap tegenwoordig geruisloos ?

 

En ik heb momenteel een (oude) NTU die slechts max 100Mbps/100Mbps ondersteunt (bij de ‘gratis upgrade’ naar 200/200 kon ik vorig jaar dan ook niet meedoen. Stel je voor, dan had KPN langs moeten komen om een kastje te vervangen ;) 

Als ik overstap naar T-mobile 1000Mbps/1000Mbps wordt dan meteen deze NTU vervangen door de (verplichte) monteur ?

 

Kortom, wie kan me gerust stellen dat eventuele overstap pijnloos zal gaan, en ik niet langer dan 1 dag zonder internet/TV zal zitten ?

 

icon

Beste antwoord door TAVL 4 March 2020, 10:44

Bekijk origineel

25 reacties

Reputatie 7
Badge +4

Goedemorgen @Simon1234,

Een mooi aanbod toch? In de meeste gevallen gaat een overstap geruisloos en zit je niet of nauwelijks zonder internet. Zeker niet als je gebruik maakt van de overstapservice. In dat geval stemmen jouw oude en nieuwe provider af wanneer er gemigreerd wordt, zodat je niet zonder komt te zitten. Gaat het nooit mis? In uitzonderlijke gevallen kan het mis gaan en die gevallen vind je op internet. Als het goed gaat zijn mensen immers tevreden en melden dit niet. Zo ontstaat er een vertekend beeld. 

Haalt niet weg dat de community en webcare er is om te helpen als het mis gaat. Dat gaat helemaal goed komen. Welkom bij T-Mobile Thuis?

Bedankt @TAVL 

Ik vond in ander topic (https://community.t-mobile.nl/t-mobile-thuis-internet-492/glasvezel-migratie-vanaf-andere-provider-311794) hoe het zou moeten werken (gaat goed zolang de lijn overgenomen kan worden van oude provider, dus op overstap datum moet oude provider nog actief zijn)

Dat klinkt op zich goed.

Moet ik alleen nog uitzoeken in hoeverre de TV ontvangers die T-mobile gebruikt beter/slechter zijn dan die van KPN en of T-Mobile ook een vergelijkbaar product als ‘KPN Interactieve TV’ aanbiedt (overal, ook buitenshuis, TV kijken via iPad/PC)

 

 Huidige ervaring met de settop boxen/opnemen pakket van KPN is vrij goed.

Reputatie 7
Badge +15

Overstappen gaat heel makkelijk mits er geen problemen optreden, je oude provider stopt pas op de dag dat T-Mobile thuis kan worden aangesloten.

Ik heb zelf geen tv maar je hebt ook de tv Anywhere app en daarop geniet je van 35 basis zenders op je mobiel of IPad. Dus niet alle zenders die je op je tv box zal hebben zitten in de app.

Overstappen gaat heel makkelijk mits er geen problemen optreden, je oude provider stopt pas op de dag dat T-Mobile thuis kan worden aangesloten.

Ik heb zelf geen tv maar je hebt ook de tv Anywhere app en daarop geniet je van 35 basis zenders op je mobiel of IPad. Dus niet alle zenders die je op je tv box zal hebben zitten in de app.

Ok. En gemaakte opnames kunnen daar ook mee bekeken worden (van deze 35 basis zenders) ?

(dat kan ik namelijk niet terugvinden op https://www.t-mobile.nl/thuis/interactieve-tv)

 

Edit: Ik zie het al denk ik, T-mobile gebruikt voor opnemen de interne HD van de TV ontvanger en niet zoals bij KPN het geval is ‘in de cloud’. Dat laatste maakt het bij KPN mogelijk op je opnames ook overal terug te zien (op andere TVs, en ook via de interactieve TV app).  

 

Reputatie 7
Badge +15

Dat verhaal van het opnemen in de cloud dat zul je bij T-Mobile thuis later ook kunnen doen nu is het nog afwachten..

Reputatie 7
Badge +4

TV is momenteel aan verandering onderhevig door een flinke upgrade van het TV platform. Daarover mag ik nog niet zoveel delen. Wat zou je over TV willen weten? Ik neem alvast een voorschot. 

Zenders

Het aanbod zenders wijkt af van KPN. Dit komt doordat T-Mobile eigen contracten heeft met aanbieders. De zenderlijst vind je hier. Hier vind je ook welke services beschikbaar zijn

  • Uitzending gemist: Programma's terugkijken via een app (NPO, SBS)
  • Begin gemist: Bij veel zenders kun je het huidige programma terugkijken via de programmagids. Voor RTL geldt dat dit tot 7 dagen terug gaat.
  • Videoshop: films en series kijken via de online videotheek. 

Als je gebruik kunt maken van 1Gbps, dan zit je op het zogenaamde ODF netwerk. Dit heeft momenteel een voordeel. Zenders worden op ODF 1:1 doorgegeven. In tegenstelling tot KPN, die het signaal - afhankelijk van de zender - in meer of mindere mate knijpt. Voor de NPO betekent dit een bitrate van 16Mbps bij T-Mobile ten aanzien van 12-en-een-beetje-Mbps bij de glasvariant van andere aanbieders. Ook heeft T-Mobile veel HD zenders en staan deze standaard vooraan de zenderlijst. Zo hoef je niet te switchen voor SD en HD. Op ODF zijn tevens een aantal zenders in HD, die niet op het netwerk van NetwerkNL in HD beschikbaar zijn. Dus nog meer zenders in hoge resolutie 

Naast een aantal zenders, die je niet (meer) bij KPN vindt, heb je ook themapakketten en premiumpakketten. Themapakketten zijn kleinze extra zenderpakketten voor een specifieke doelgroep. Er is voor deze opzet gekozen in plaats van voor een groot extra zenderpakket. Zo betaal je niet voor heel veel zenders die je toch niet kijkt. Premiumpakketten ken je vooral als Fox, Ziggo Sport, Film1, etc.

Opname

Dit vindt momenteel nog via een decoder met HDD plaats (huidige decoder is Entone 515). Deze decoder zijn enkel op specifieke aanvraag en kunnen niet online besteld worden. Bij de aanvraag moet je kiezen voor een reguliere decoder en deze kan later omgeruild worden.

Het is bekend dat de HDD decoder vervangen wordt door cloud, zodra het nieuwe TV platform live gaat. Momenteel wordt dit platform door een aantal klanten getest. 

Decoder

Naast een decoder met HDD zijn er ook decoders zonder opname. De meest recente is de Aria 610x. Mocht je waarde hechten aan spdif/toslink, dan kun je deze om laten ruilen door de 510 versie. Deze verschilt verder weinig met de 610x. 

Naast programma gemist zijn er geen extra apps voor bijvoorbeeld Netflix.

Menu's

De menu's zullen wennen zijn. Verschillende aanbieders hebben verschillende indelingen en mogelijkheden. Bij T-Mobile zijn de functionaliteiten nog beperkt, dus ook de menu's relatief simpel. Je kunt kiezen voor een aantal hoofdonderwerpen met submenu's. Zo kun je naast bovenstaande kiezen voor TV/radio, gids, favorietenlijsten en enkele instellings aanpassen.

Het nieuwe platform

Het is een publiek geheim dat het eraan komt. De verwachting is Q1, maar het wordt zo langzaamaan krap. Er wordt volop getest door klanten (fieldtest) en er wordt voortdurend getweaked op basis van de feedback. Inhoudelijk kan ik niet in gaan op de wijzigingen, maar het zal zeker meer aansluiting vinden bij wat nu gangbaar is. 

TV Anywhere
De app van de T-Mobile TV dienst heet TV Anywhere. TV via deze app kan gestreamd worden via Chromecast, AppleTV en mirrorcast. Het biedt, zoals @Waqqas al aangeeft, een beperkt aantal kanalen (35), waarbij je voor de meeste kanalen tot 7 dagen kunt terugkijken. Meer dus dan het huidige TV platform. Een goede indicatie. ;) 

Afstandbediening

Er zijn meerdere versies in roulatie, waarbij deze simpel zijn. Geen wirwar aan knoppen. Dat is een voordeel, maar kan ook een nadeel zijn. Het nadeel is op te lossen via enkele handige weetje over functies en gebruik om bijvoorbeeld handig tussen TV en radio te switchen. In de handleiding kun je deze handige toetscombinaties vinden.  

Mijn verdict?

Het huidige TV platform heeft zijn beperkingen qua mogelijkheden. Daar zijn KPN en Ziggo zeker verder. Het biedt wat het moet bieden, maar de update is hoognodig. Gelukkig laat die niet lang meer op zich wachten. Met ODF zou de beeldkwaliteit een slag beter moeten zijn, doordat er niet gerommeld wordt. 

Zijn er nog andere punten die je zou willen weten? Welke wensen en eisen heb je ten behoeve van TV?

https://community.t-mobile.nl/t-mobile-thuis-televisie-493/entone-amulet-515b-set-top-box-prestaties-306566

Dit is toch wel een dealbreaker voor mij als de box (veel) trager is dan die van KPN en ook geen Netflix/Youtube/Amazon Prime aan boord heeft, naast het alleen lokaal kunnen opnemen.

 

Of zijn er inmiddels nieuwere/snellere settop-boxen beschikbaar gekomen afgelopen jaar, danwel gepland in zeer nabije toekomst ?

 

Reputatie 7
Badge +4

De 610x is sneller. Opname gaat toch naar de cloud, dus is een 515 niet relevant meer. ;)

Voor nu is aangegeven dat externe apps, zoals Netflix, momenteel niet verwacht worden. 

@TAVL Dat is een duidelijke opsomming, dank daarvoor!

Ik zal het in de gaten gaan houden, zodra het nieuwe TV platform live is, zal het voor mij zeker interessant zijn om over te stappen. 

We (of liever gezegd mijn vrouw en kinderen) gebruiken de interactieve TV en het bekijken van opnames vanuit de cloud behoorlijk vaak op hun iPads. Die ga ik zeer teleurstellen als dit ineens zou verdwijnen :)  

En irritatie aan (te) trage decoder boxen heb ik lang genoeg gehad bij Ziggo in het verleden. Dat sla ik liever over voor nu (de huidige KPN settop boxen zijn echt snel)

Kan je me misschien wijzen naar huidige ervaringen met (tests) van het nieuwe TV platform /  Aria 610x ? 

De 610x is sneller. Opname gaat toch naar de cloud, dus is een 515 niet relevant meer. ;)

Voor nu is aangegeven dat externe apps, zoals Netflix, momenteel niet verwacht worden. 

Ok, dat is jammer.  Mijn huidige TV heeft wel Netflix app aan boord, maar is zo traag (een 2014 model) dat dit onbruikbaar is.  Het is bij KPN nu super handig en snel om simpelweg kanaal 200 te kiezen om Netflix te kunnen kijken (en/of direct vanuit de Netflix App op je phone te kunnen bedienen)

Einde van het jaar zal ik waarschijnlijk toch wel overstappen op een 4K TV, waar dan ongetwijfeld ook Netflix/Youtube/Prime/Disney+ op zullen zitten (en een stuk sneller in bediening zijn dan mijn huidige TV:), dus dat probleem is dan wel opgelost.

Ik ben zo te zien simpelweg nog iets te vroeg voor de overstap.

Reputatie 7
Badge +4

Traagheid is lastig vergelijken. Ik kan niet 1:1 vergelijken. Dat heeft met hardware. firmware/software en netwerk te maken. En dat ik zo geen beschikking heb over de hardware van KPN. Ik heb zelf de 510, 515 gehad en nu de 610x. De 610x is een stukje nieuwer en daarmee een snellere chipset. Deze wordt momenteel meestal uitgeleverd. Huidige firmware/software is in afwachting van vernieuwing, maar kan ik nog weinig over zeggen. Behalve dat dat niet gewenst is, zegt het ook weinig. Ze zijn nog volop aan het optimaliseren en daarmee ook de performance van verschillende functionaliteiten. En netwerk? Tsja, dat is zo lokaal. Al zal 1Gbps enorm helpen met een snelle verbinding. Ben ik jaloers op. Die mogelijkheid heb ik helaas niet.

Ik weet niet of de TV Anywhere app ook gelijk geupdate wordt. Dat zou wel nodig zijn om cloud opname via de app mogelijk te maken. Het is in ieder geval (nog) geen onderdeel van de test. Wil natuurlijk niet zeggen dat het niet komt. We zullen hier moeten afwachten. Alhoewel 7 dagen terugkijken ook al een hoop goed maakt natuurlijk. 😉😉😉😉 ;)

Kun je specifieker zijn over de ‘huidige ervaringen/610x’? Wat zou je willen weten? Concrete ervaringen kunnen niet gedeeld worden en zijn enkel toegankelijk voor testers. Het nieuwe platform ziet er een stuk frisser uit. werkt in de basis - naar mijn mening/ervaring - over het algemeen beter en kent enkele uitbreidingen op functioneel gebied. Op sommige plekken is er nog wel werk aan de winkel, maar dat is nu een continu proces met regelmatige updates. 

Een andere UI en dat het allemaal net iets anders werkt zal wennen zijn. Maar dat heb je al mogen ervaren met jouw overstap van Ziggo naar KPN.

Als je toch een nieuwe 4K TV gaat aanschaffen, dan zal dat waarschijnlijk wel een heel stuk fijner werken. Bovendien haal je dan over het algemeen meer uit zo'n app. Ik mis dat soort apps niet, maar kan me voorstellen dat er behoefte aan is.
Let bij de aanschaf op dat je niet enkel HDR erop hebt zitten, maar ook Dolby Vision. Dat biedt zoveel meer. Zeker bij Netflix en Disney+. Het beeld spettert van het scherm. :heart_eyes:

 

PS:  of je te vroeg bent; een Glas overstap duurt 4-6 weken. Dan kan er een hoop gebeuren. Maar geen garantie. 

Ik was gewoon even benieuwd naar gebruikerservaringen van de testers that's all.

Heb zelf ook aan wat beta tests meegedaan bij KPN (o.a. ExperiaBox 10 paar jaar geleden) en aan de hand van de ervaringen van (andere) testers kon je al snel een beeld vormen wat er wel/niet beter ging worden, ook al begin je vaak met aardig wat bugs/tekortkomingen.

Was benieuwd of dit ook op (publiek toegankelijk) forum besproken werd, maar lees dat dit alleen voor de testers zelf toegankelijk is. Niet geheel onlogisch natuurlijk :)

 

“Traagheid is lastig vergelijken.”

Klopt, maar dat heeft de persoon in het topic wat ik aanhaalde al gedaan, die kwam van KPN af (en daarvan weet ik ook zelf dat het snel werkt). 

 

  

 

PS:  of je te vroeg bent; een Glas overstap duurt 4-6 weken. Dan kan er een hoop gebeuren. Maar geen garantie. 

Ik wacht wel tot het wat duidelijker is. Beter dat, dan unhappy faces thuis :)

Reputatie 7
Badge +3

@Simon1234 In jouw geval zou ik zeker wachten tot het nieuwe TV platform officieel uitgerold is. Wat ik zo even gezien heb via de bèta testers ziet het er erg mooi en modern uit en ook opnemen in de Cloud wordt geïntroduceerd. Ik ben zelf KPN DSL klant met TV en heb de nieuwe Arris VIP5202. Bij KPN kun je echt alle zenders 7 dagen terugkijken en alle zenders zijn aanwezig op de TV app, inclusief extra zenderpakketten. Er hangt wel een prijskaartje aan dat aanzienlijk hoger is dan bij T-Mobile. 

@Folkert Als de (35) basis zenders er in zitten, is dat voor ons in principe al (meer dan) genoeg.  Wat prijs betreft zou ik bij T-mobile met 1000Mbps/1000Mbps (iets) goedkoper uit zijn dan bij KPN met 100Mbps/100Mbps. Dus 10x sneller internet voor dezelfde kosten, dat zie ik op zich wel zitten, ook al heb ik het niet altijd echt nodig natuurlijk ;) En nog iets betere HD kwaliteit (bij ODF) is ook mooi meegenomen.

 

Maar ik zal het in de gaten houden wanneer het nieuwe platform uitgerold is. Ik neem tenminste aan dat dit groots verkondigd zal gaan worden. 

Reputatie 7
Badge +4

Ik snap echt wel dat je afwachtend bent. Zou ik zelf ook zijn. Zeker met zoveel dat nog onbekend is. Zou dat ook eerst willen weten. Voorkomt teleurstelling achteraf.

Dat T-Mobile gaat promoten is een zekerheid. Dan kun je ook de verschillen vergelijk. Tegen die tijd kan ik je zeker meer zeggen over TV signaal, functies, cloudopname en meer. Ben al bezig met een review. ;)

Hallo Simon 1234

Ik ben ook een tevreden klant bij T-Mobile.

Met de app van Netflix op je smartphone

Kun je ook op je tv films kijken.

Alleen met een mart tv.

Gr.Wil25

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hallo Simon 1234

Ik ben ook een tevreden klant bij T-Mobile.

Met de app van Netflix op je smartphone

Kun je ook op je tv films kijken.

Alleen met een mart tv.

Gr.Wil25

 

 

Dat kan inderdaad. Maar heeft (in mijn geval) de volgende nadelen :

  1. Het is ontzettend traag (mijn Smart TV dateert uit 2014, dat is bijna een dinosaurier in TV wereld. Wel zit er nog 3D op (want dat was toen heel ‘populair’), wat zo goed als nooit gebruikt is :)
     
  2. Mijn TV heeft geen Dolby OUT, maar alleen stereo out. Dus speel ik Netflix (of gewoon TV) vanaf de TV naar mijn versterker, dan is dit altijd slechts stereo.

    De KPN settop box zit aangesloten op mijn versterker, en dan wordt wel DD7.1 ondersteund. Dus daarmee kan ik wel surround krijgen met de Netflix app en op de TV kanalen die wel DD uitsturen.

Ik zou gerust bij KPN blijven, in het geval dat er iets fout gaat ben je bij tmobile mijlen verder tot een oplossing. KPN beheert het netwerk en heeft kortere lijnen met support. Bij tmobile zit je vast aan alleen een eerstelijns support, alles daarbuiten duurt een aantal werkdagen totdat je überhaupt antwoord of een oplossing krijgt.

 

Of KPN zo goed is, de 4K klanten klagen nu ook steen en been en KPN houd zijn poot stijf, zelfde probleem wat TM had met het TV beeld.

TV streams zijn bij KPN op glas aangepast aan de dsl, dus minder bits en mindrr strak beeld, daar tegenover stelt TM een magere App en opname mogelijkheid.

De Arris en broertje van KPN zijn kwa snelheid vergelijkbaar met de 610x van TM, alleen de 610x heeft geen goede aansluiting voor extern geluid, dan moet je de oudere tragere 510 hebben, vergelijkbaar met de motorola’s van KPN.

 

V10 modem van KPN is een goed zo niet zeer goed provider modempje, de Zyxel van TM is van mindere kwaliteit op dit moment SW matig, HW is wel in orde om uit te groeien naar de V10 of beter  eigenlijk kun je hem met de V10a vergelijken, zitten ook nog wat SW mankementen in.

 

Enige probleem krijg je als er geen plekje vrij is in de pop, wacht er al 1 vanaf december hier op een aansluiting omdat de boel vol zit.

 

Dat was vroeger zo (bitrate HD kanalen aangepast op DSL), al jaar of 2 niet meer zo. Je hebt nu ‘glas HD’ kanalen. Helaas niet op 1-10 maar op 660 en verder.  Maar daar is wel mee te leven. 
 

Bottom line is dat het nu nog niet lijkt te kunnen meten met KPN, binnenkort hopelijk wel.

 

bedankt allen 

Reputatie 7
Badge +4

Ik zou gerust bij KPN blijven, in het geval dat er iets fout gaat ben je bij tmobile mijlen verder tot een oplossing. KPN beheert het netwerk en heeft kortere lijnen met support. Bij tmobile zit je vast aan alleen een eerstelijns support, alles daarbuiten duurt een aantal werkdagen totdat je überhaupt antwoord of een oplossing krijgt.

 

Het gaat hier over ODF. Dit heeft TM zelf in de hand en kunnen het gros zelf oplossen. Dit betekent dus minder afhankelijk van KPN dan bij WBA. 

Reputatie 2

ik ben enkele maanden geleden ook overgestapt van kpn naar t-moble en dat ging allemaal prima...ik had de overstapservice genomen en toen de monteur alles had aangesloten werkte gelijk alles perfect.

ik had het 200/200 abo besteld en een paar weken later geüpgraded naar 1000/1000 mbit.en dat verliep ook zonder problemen, eerlijk gezegd was ik ook een beetje bang om die overstap te maken maar ben zeer blij dat ik het gedaan heb...ik ben dus zeer tevreden en blij dat ik ben overgestapt.

mvg, Mathijs

Reputatie 2

wat ook nog het vermelden waard is….ik gebruikte bij kpn de wifi versterker...het oude model de witte vierkante dus en deze werkt dus tot mijn verbazing ook bij t-mobile….gewoon via wps verbonden met de Zyxel T50 en heb nu echt super wifi.

Dat is ook een prima ding  heb hem hier ook nog, en 4 extra LAN poorten.

Enige is dat die zo lomp oogt.

Reageer