Overstappen van Ziggo naar T-Mobile voor thuis

  • 3 June 2022
  • 7 reacties
  • 1122 Bekeken

Overstap van Ziggo (Alles in 1 internet compleet + vast bellen; kabel 300 mbits) naar T Mobile internet only met vast bellen (glasvezel) heb ik onlangs geannuleerd; het was een drama!

De reden was een enorm maandelijks prijsverschil tussen mijn huidige provider Ziggo (€66) en T Mobile (€38,-- ;  bedrag NA de extra kortingsperiode).

Alles functioneerde bij mij prima. Twee jaar geleden was er een glasvezelaansluiting door KPN aangelegd.

Vooraf had ik uiteraard geïnformeerd en gegoogeld naar de in en outs betreffende dit gebeuren; mij werd verzekerd dat ik mijn eigen router kon blijven gebruiken. ( het WIFI signaal van het (Ubee) modem van Ziggo stond uit). Na lang wikken en wegen besloot ik de stap te nemen en werd er een afspraak ingepland.

Op het afspraakmoment kwam een enigszins chaotische monteur van Guideon langs die de nodige technische termen uitspuwde; 

  1. Er was geen  signaal bij het glasvezel KPN punt, dat moest vermoedelijk worden “gepatched”; de installatie kon niet worden afgerond.
  2. Mijn huidige router kon ik niet gebruiken met als gevolg dat ik de complete netwerk infrastructuur moest omgooien. Mijn router was ook hopeloos verouderd met een WIFI ? signaal in plaats van een WIFI ?
  3. Mijn Devolo powerlineadapter zou niet worden ondersteund. Het zou mogelijk wel werken maar..
  4. Doordat er geen glasvezel signaal was moest dit eerst worden gefixed wat wellicht enige dagen of langer kon duren..
  5. Voor mij was een ding duidelijk; de hele actie afblazen; Zyxel modem weer verwijderd en Ziggo gemeld dat ik bij hen blijf. Wat een gedoe; betere informatie, ook te begrijpen voor niet techneuten (ik ben absoluut geen digibeet!) zou welkom zijn!  

This topic has been closed for comments

7 reacties

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @kobus 

Jammer om te lezen dat je alles hebt geannuleerd, KPN had na een aantal werkdagen wel contact met je opgenomen en als je gebruik had gemaakt van de overstapservice dan was Ziggo pas gestopt wanneer de router van T-Mobile online was.

Je had zelfs je eigen router rechtstreeks op de mediaconverter kunnen aansluiten indien deze VLAN ondersteuning heeft, router achter de Zyxel in DMZ is ook mogelijk.

Reputatie 7
Badge +16

Goedemorgen @kobus, erg jammer om te lezen dat jouw ervaring niet zo goed was - maar tegelijkertijd goed dat je jouw feedback geeft op het proces, dank daarvoor!

In principe kun je bij ons nagenoeg elke router gebruiken, daar zou geen enkel probleem mee gemoeid moeten zijn. Het enige waardoor er verschil in ervaring kan worden beleefd, is doordat een specifieke router bijvoorbeeld een verminderde functionaliteit heeft ten opzichte van ons nieuwe Zyxel T54 modem. De T54 maakt gebruik van Wifi6 en dat is een aanzienlijke verbetering in vergelijking met verouderde varianten. Hierdoor komt je draadloze snelheid al gauw boven de 500 Mbit/s als je voor het snelste pakket hebt gekozen.

Dat er niet meteen licht op het FTU (glasvezelaansluitpunt) is gekomen is natuurlijk erg onfortuinlijk en ik snap heel goed dat het frustrerend is om te moeten wachten totdat de aansluiting opnieuw gepatcht kan worden in de POP (wijkcentrale), sorry voor het ongemak! T-Mobile ondersteunt geen powerline adapters omdat we alleen service kunnen garanderen op directe verbindingen, maar in 99 van de 100 gevallen werken devolo’s prima. 

Ik begrijp en respecteer je keuze om bij je huidige aanbieder te blijven en hoop dat we je ooit nog eens mogen verwelkomen zodra we wel direct de service en verbinding kunnen bieden.

Goedemorgen @kobus, erg jammer om te lezen dat jouw ervaring niet zo goed was - maar tegelijkertijd goed dat je jouw feedback geeft op het proces, dank daarvoor!

In principe kun je bij ons nagenoeg elke router gebruiken, daar zou geen enkel probleem mee gemoeid moeten zijn. Het enige waardoor er verschil in ervaring kan worden beleefd, is doordat een specifieke router bijvoorbeeld een verminderde functionaliteit heeft ten opzichte van ons nieuwe Zyxel T54 modem. De T54 maakt gebruik van Wifi6 en dat is een aanzienlijke verbetering in vergelijking met verouderde varianten. Hierdoor komt je draadloze snelheid al gauw boven de 500 Mbit/s als je voor het snelste pakket hebt gekozen.

Dat er niet meteen licht op het FTU (glasvezelaansluitpunt) is gekomen is natuurlijk erg onfortuinlijk en ik snap heel goed dat het frustrerend is om te moeten wachten totdat de aansluiting opnieuw gepatcht kan worden in de POP (wijkcentrale), sorry voor het ongemak! T-Mobile ondersteunt geen powerline adapters omdat we alleen service kunnen garanderen op directe verbindingen, maar in 99 van de 100 gevallen werken devolo’s prima. 

Ik begrijp en respecteer je keuze om bij je huidige aanbieder te blijven en hoop dat we je ooit nog eens mogen verwelkomen zodra we wel direct de service en verbinding kunnen bieden.

Bedankt voor je reactie; ik hoop dat de communicatie in de nabije toekomst ook voor niet ingewijden in netwerktechnologie te volgen is. Mvg Kobus

Reputatie 7
Badge +5

een heel verhaal…

 

Alles functioneerde bij mij prima. Twee jaar geleden was er een glasvezelaansluiting door KPN aangelegd.

En daar zit het enigste hikje in het verhaal. Er stond geen licht (meer of nog niet) op de glasvezel
Het “eigen” netwerk deed het dus goed.

Vooraf had ik uiteraard geïnformeerd en gegoogeld naar de in en outs betreffende dit gebeuren; mij werd verzekerd dat ik mijn eigen router kon blijven gebruiken.

Op het afspraakmoment kwam een enigszins chaotische monteur van Guideon langs die de nodige technische termen uitspuwde; 

  1. Er was geen signaal bij het glasvezel KPN punt, dat moest vermoedelijk worden “gepatched”; de installatie kon niet worden afgerond.
    Als een glasaansluiting niet in bedrijf is geweest kan dat gebeuren.
  2. Mijn huidige router kon ik niet gebruiken met als gevolg dat ik de complete netwerk infrastructuur moest omgooien. Mijn router was ook hopeloos verouderd met alleen WIFI 2.4Ghz signaal in plaats van een WIFI 5Ghz
    Eigen netwerk deed het naar tevredenheid
  3. Mijn Devolo powerlineadapter zou niet worden ondersteund. Het zou mogelijk wel werken maar..
    Ondersteund is zoals@Jason aangaf, bij eventuele problemen wordt er geen support op verleend. Maar het werkte naar tevredenheid.
  4. Doordat er geen glasvezel signaal was moest dit eerst worden gefixed wat wellicht enige dagen of langer kon duren..
    Tsja, wat toveren is niet zo moeilijk maar wonderen duren wat langer
  5. Voor mij was een ding duidelijk; de hele actie afblazen; Zyxel modem weer verwijderd en Ziggo gemeld dat ik bij hen blijf. Wat een gedoe; betere informatie, ook te begrijpen voor niet techneuten (ik ben absoluut geen digibeet!) zou welkom zijn!  

Het van te voren zoeken naar informatie en daarop googelen wordt dus in een paar zinnen door een chaotische Guideon monteur (die bij mij op het matje mag komen) om zeep geholpen.

Een Ubee modem werkt alleen op coax kabel dus we nemen aan dat er sprake is van nog een andere router na die Ubee modem

Jammer @kobus dat je jezelf dit financieel aandoet.

Punt 1 kan inderdaad een dingetje zijn, geen licht betekend inderdaad dat er iets niet goed is gegaan met de patch zoals dat heet is gegaan.

Punt 2 kan inderdaad lastig zijn, als je weet welke Ubee je hebt kan het mogelijk zijn om die te gebruiken, je moet wel de nodige zaken zelf instellen, en het gedram over WiFi 6, die jou modem niet heeft, klinkt leuk, gebruik je het, blijft een dans en je moet wel bij elkaar passen, heb je geen WiFi 6 aan de andere kant is het niks sneller omdat je dan gewoon van WiFi 5 of 2.4 gebruik maakt.

Punt 3 Devolo kan wel goed werken, als je een 1 Gb verbinding zou ik ze alleen niet aanraden of je moet een hoop verlies in de snelheid voor lief nemen, ik heb met de Devolo 1200 in het gunstige geval een snelheid van rond de 500 Mb/s gezien, je haalt dus de helft weg.

Punt 4 Inderdaad, er zullen weer andere personen moeten worden aangestuurd, T-Mobile schijnt monteurs te hebben die zelf mogen patchen, of dit was ook een zoethoudertjes opmerking, en die had jij dus duidelijk niet in huis, en die aansturing duurt bij T-Mobile gewoon nog te lang.

Punt 5, Tja, wat kan ik er van zeggen, je bent geen digibeet maar weet duidelijk weinig af hoe een vaste installatie werkt, de termen die je om je oren hebt gekregen zijn standaard termen, als ze echt in hun eigen jargon gaan praten begrijpt niemand er iets meer van.

Reputatie 3

Zyxel modem en 1 wifi plus 700/500 van de 1000/1000 op wifi.. 

Ziggo is heel onvriendelijk en te duur. 
 

Als jij daar je modem in bridge zet en er gebeurt iets zeggen ze doei ik ga volgende klant. 
 

1.5 jaar later, mijn @ziggo mails zijn nog actief? Hoe dan… mag dit wel? 
 

1 is gehackt en die mag ik pas terug als ik weer klant word, iemand idee wat ik tegen hun kan doen? 
 

En waarom wil je die ubee houden? Echt een stom ding.. en is dit niet een wifi/modem zoals de zyxel? 😅

Wat is dit trouwens dat rode uitroep teken? Bij geen 1 site gezien.. en ja het is https://

 

 

Reputatie 7

Hi @Chris en Vera, goede vraag omtrent de e-mails van Ziggo! Dit kun je het beste bij hen navragen. Hier kunnen wij niks over zeggen, dus ik hoop dat je via Ziggo duidelijkheid hierover kan krijgen. Het uitroepteken daarenteken, daar geef ik je graag duidelijkheid over. Dit geeft aan dat een website niet optimaal beveiligd is. Ik raad je dan ook aan om geen persoonlijke of privé-informatie op deze pagina in te voeren en om deze site niet te gebruiken.