Soepel overgestapt op glasvezel

  • 20 May 2022
  • 8 reacties
  • 215 Bekeken

Reputatie 1

Hallo, ik lees dat er helaas nog veel mis gaat bij het aansluiten van en overstappen op glasvezel. Maar het kan ook gewoon heel goed gaan, dus dat wilde ik hier ook even delen.

Eind april gebeld om glasvezel abonnement aan te vragen. Paar dagen later had ik het pakket al thuis. Ook SMS ontvangen van Guidion, helaas was eerste mogelijkheid voor monteur pas 14 dagen later. Balen, maar er is overal personeelstekort dus hier ook. Afgelopen maandag was het zover. De monteur stond echt klokslag 8:00 uur op de stoep, en het aansluiten van T-Mobile glasvezel (via het KPN Netwerk) was binnen 5 minuten gebeurd. Het netwerk hier is vrij nieuw, dus werd XGS-PON gebruikt. Het was qua handelingen niet meer dan de ONT over het aansluitpunt schuiven; klik en klaar. (Dat had ik zelf ook makkelijk gekund.) Modem eraan, de monteur heeft even getest en dat was het dan. Nu aangesloten op 1 Gbit internet, en gemiddeld haal ik ongeveer 85% van die snelheid (dus rond de 850-900 Mbit). Hoogst gemeten was 980 Mbit. De razendsnelle upload is geweldig voor clouddiensten.

Zyxel modem weer terug in de doos gedaan en eigen UniFi UDM Pro router aangesloten, geen problemen. De router hangt nu via SFP+ module met 10 Gbit ethernet aan de ONT, dus ruim voldoende 'lucht'. Ziggo kabel eruit getrokken en klaar was de overstap. Heb overigens pas daarna mijn Ziggo abo opgezegd, zodat ik altijd een backup had in geval van problemen.


This topic has been closed for comments

8 reacties

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @Frisootje 

De eerste datum die beschikbaar is om de verbinding op te leveren is meestal over ongeveer 2 weken en ik vind overstappen ook wel heel makkelijk op het KPN netwerk XGS-PON. Mijn installatiedatum is 23 mei en het installatiepakket is allang binnen, bovendien zit er al een ONT (van de huidige provider) over mijn FTU geschoven dus het zou eigenlijk gewoon internetkabel uit de huidige router en in de Zyxel moeten zijn 🤞

Reputatie 7

Hi@Frisootje, wat onzettend leuk om jouw enthousiaste reactie te lezen! Heel tof dat je dit hier deelt en fijn dat jouw verbinding zo goed bevalt. Als je ergens nog hulp bij kan gebruiken, dan staat de Community hier voor je klaar. Maak er een heel mooi weekend van! 😁

Reputatie 5

Hey @Frisootje, wat leuk om te lezen dat je blij bent met de overstap. Ik heb je bericht uiteraard even gedeeld met een paar collega's die verantwoordelijk zijn voor de oplevering 😊. Wat betreft het opklikken van de ONT, bedankt voor deze feedback. Je hebt helemaal gelijk. We moeten hier goed naar gaan kijken. Het kan niet op elke aansluiting, omdat er in Nederland ook nogal wat "oude" aansluitpunten zijn, maar dat zouden we van tevoren moeten weten. 

Reputatie 7
Badge +14

Hé allemaal en @Frisootje  Mijn overstap is net zo verlopen. Afspraak maken met Guidion ging soepel

De vriendelijke leuke zeer beleefde  monteur en een stagiaire hebben alles netjes aangesloten. 
Wij hadden zelf het voorwerk gedaan. Stopcontact erbij, kabel onder de vloer  zodat het modem in de huiskamer kon staan. Was dus een “makkie” 😂 voor de monteurs 🧰 er was zelfs tijd voor koffie ☕️ 

Binnen de kortste keren was ik over, ook de overstapservice ging bij mij vlekkeloos.

Kortom zeer tevreden klant.

Fijn weekend.

 

Dan Ben je wel heel lucky geweest hoor, 40 dagen geleden die glasvezel besteld van T-mobile en tot nu toe is er alleen iemand gekomen om foto’s van de grond te maken en dat was het. Hij zou zogenaamd terug bellen om een afspraak te maken maar die bedrijf neemt niet eens op man, en dan t-mobile zou het zogenaamd oplossen maar tot nu niks gehoord. Top dit.

Reputatie 7
Badge +4

Hoi @Wapixel,

Leuk om te horen dat je een bestelling bij ons hebt lopen en sorry dat je er nog weinig over hebt gehoord, hier kan ik snel verandering in brengen!

Ik wilde gelijk in jouw dossier duiken, alleen zo te zien heb je jouw Community account nog niet gekoppeld aan jouw thuis voor T-Mobile account. Zou je mij daarom een privébericht kunnen sturen met daarin de volgende gegevens:

  • Postcode en huisnummer.
  • Jouw geboortedatum.
  • De laatste vier cijfers van jouw IBAN.

Hiermee kan ik binnen de kortste keren een lijntje uitzetten en doortrekken tot aan jouw huis zodat je supersnel glasvezel ontvangt! 😉

Oké bedankt, ik heb het zojuist gestuurd

Reputatie 7
Badge +15

Ik ben vandaag ook overgestapt van KPN XGS-PON naar T-Mobile XGS-PON, het was zo simpel als internetkabel uit de Experiabox en in de Zyxel-T54, straks komt de monteur nog 😅

Net gewoon 916 Mbps met WiFi 6 💪