T-Mobile GPON Huawei HG8010H ONT

  • 15 November 2020
  • 17 reacties
  • 15836 Bekeken

Reputatie 7

Sinds enige tijd gebruikt ook T-Mobile GPON dit doen zij met de Huawei HG8010G ONT.

De ONT is onderdeel van het netwerk van T-Mobile en moet worden geactiveerd door de monteur en staat vast op jou verbinding. hierdoor is het niet mogelijk je eigen apparatuur direct aan te sluiten op de glasvezel of een andere media convertor te gebruiken. 

je kan dus wel je eigen modem aansluiten op de ONT hiervoor moet je eigen modem vlan ondersteuning hebben. de vlans die door T-Mobile in gebruik zijn zijn VLAN 100 Management (voor het beheer van het T-Mobile modem) VLAN 300 voor internet en telefonie en VLAN 640 is gereserveerd voor TV (in sommige gevallen nodig)

De Netgear nighthawk AX40 is zo’n model en ondersteund zelfs de nieuwste WiFi 6 standaard.

Helaas kan je met een eigen modem geen gebruik maken van telefonie van T-Mobile en geven ze de voip gegevens niet vrij. wil je toch telefonie en de vrijheid van je eigen modem is het mogelijk om je telefoon nummer over te zetten naar cheapconnect een prepaid vaste telefoon oplossing.

 

Bekijk ook eens een van mijn andere topics

Je eigen modem bij T-Mobile Thuis

Haal alles uit je Netflix


17 reacties

Dus een edgerouter hierop aansluiten kan en met internet only is vlan 300 configureren op de wan interface voldoende? Helaas is een SFP module dus geen mogelijkheid.

Reputatie 7
Badge +15

De ONT vervangt de mediaconverter en verder kun je je eigen apparatuur configureren met de benodigde vlan(s) zoals je dat eerder deed.

Direct aansluiten op het glasvezel is niet meer mogelijk zoals je leest

Er zijn echter ook GPON sfp modules, is dat geen optie ?

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @Lars0014 

Lees ook dit topic eens door en kijk dan onder eigen ONT aansluiten.

https://community.t-mobile.nl/thuisnetwerk-539/eigen-modem-wat-zijn-de-vereisten-339306

@Waqqas thx! Nu snel hopen dat mijn GPON issue eerst wordt opgelost :)

Reputatie 1

Hi @Hidden.nld 

Tegenwoordig ondersteunt T-Mobile dus ook de eigen router. Ik ben nu een maand klant bij T-Mobile met glasvezel. Echter, sinds ik een ONT kastje in huis heb, ervaar ik proberen met port forwarding (lukt gewoon niet). Heb dit eerst geprobeerd met de Zyxel T50 en nu met een Netgear R7000. Alles werkt, maar port forwarding niet. Dit kan wmb bijna geen toeval zijn. 

 

Mijn vorige post was: 

 

Enig idee of dit kan kloppen? 

Reputatie 7

Naast @Hidden.nld hebben hier nog een aantal helden op het gebied van portforwarding. Misschien dat @Pieter_B en @Waqqas ook eens een kijkje willen nemen in onderstaande topic. We komen vast tot een oplossing! 

Reputatie 2

Is de ONT noodzakelijk (dus "een must") bij glasvezel verbinding?
Dit omdat ik van DSL nu naar glasvezel ga migreren, en bellen naar T-mobile maakte alles nog moeilijker, dit nadat ik nieuwe apparatuur, en nieuw modem Zyxel T-50 enz,.. heb ontvangen en vervolgens een mail van T-mobile ontvangen dat "ik moet mijn apparatuur die ik niet meer gebruik terug sturen", en toen ik daar bel, zeiden ze dat ik moet niet mijn ouder DSL apparatuur terugsturen, maar mijn nieuw van ze net ontvangen apparatuur, want (zeggen ze) "voor glasvezel kan ik mijn oude modem en de rest gebruiken, want daarbij krijg ik een extra kastje voor de glasvezel en klaar.

Is die "extra kastje" deze ONT ding?
Want die zit in mijn nieuw ontvangen apparatuur doos, die ik (zeggen e) moet terug sturen, en mijn oude apparatuur (zonder ONT) moet behouden voor mijn nieuwe glasvezel abonnement. Ik geloof ze dus niet. Daarom de vraag over deze ONT ding.

En pas in april zeggen ze kom ik aan de beurt voor de glasvezel installatie, niettemin ik moet nu (binnen 30 dagen, heb nog 21 dagen over) de nieuw van ze ontvangen apparatuur.

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @TheJudge 

De ONT heb je wel nodig bij glasvezel dus die zou niet terug moeten, kan het zo zijn dat je nu 2 Zyxels hebt waarvan er 1 terug moet?

Reputatie 2

Hallo @TheJudge 

De ONT heb je wel nodig bij glasvezel dus die zou niet terug moeten, kan het zo zijn dat je nu 2 Zyxels hebt waarvan er 1 terug moet?

Nee. Ik heb een oude Huawei HG659 modem, en oude apparatuur. Ik heb 1 week geleden nieuwe apparatuur (Zyxel T-50, ONT en andere dingen..) voor mijn nieuwe (vanaf april, ze weten de datum niet, kan ook 30 april zijn..) glasvezel abonnement, en tegelijkertijd een email van ze ontvangen dat ik moet mijn apparatuur “die ik niet gebruik” terug sturen. Na bellen met T-Mobile een vrouw zei dat met mijn nieuw abonnement ook mijn oude troep (7 jaar oud) moet gebruiken, en daarbij krijg in een kastje (ONT, die NIET bij mijn oudere apparatuur zat, en nu zeg je dat die wel nodig zal hebben).

Maar ja, na 150 keer (letterlijk!) bellen hierover met T-mobile 2 jaar lang (sinds ik dit nieuw contract getekend hebben en ze nog steeds niets deden behalve apparatuur nu verstuurd die gelijk terug vragen) en de hele tijd maar BS en fout informaties krijgen over alle en nog wat, ben van plan een (dikke) boek te schrijven over T-Mobile, want ik heb heel wat dat van hun manier van werken (of het gebrek ervan) al verzameld.

Om de site bij mijn account staat dat “ik heb 2 Huawei modems besteld” ;), weer een BS, ik heb geen enkele besteld, maar een nieuw abonnement, waardoor ze nieuw apparatuur hebben verstuurd (die ze nu weer terug vragen) die maar EEN modem bevat. En die 30 dagen termijn geëist voor terug sturen zal gauw op zijn, voordat mijn nieuw abonnement (waar deze ONT kast nodig is) begint ooit in april, als dat überhaupt waar is, want ze gaven met al tientallen datums 2 jaar langs, met net zoveel afspraken en niemand kwam opdagen. PUUR WAARDELOOS.

Reputatie 7
Badge +15

@TheJudge

Kan je een foto van die mail eens hier plaatsen.

Die ONT heb je sowieso nodig want anders gaat je glasvezel niet werken, verder denk ik dat het om een administratieve foutje gaat omdat je aangeeft dat er 2 Huawei modems staan terwijl je ook een Zyxel hebt.

Het beste is om de reactie van een moderator even af te wachten, die kunnen je hierbij meer duidelijkheid geven.

Heb je bovendien al een afspraak gemaakt met een Guidion monteur voor de installatie?

Reputatie 3

Hoi Kan je Huawei HG8010G ONT ook resetten net als modem zyxel t-54 want modem resetten helpt niet mijn uploadsnelheid is 500mb

Reputatie 7
Badge +9

@GS1905GS je kan wel een volledige powerflip uitvoeren, dit doe je zo:

      Powerflip

  1. Haal de stekker van het modem en Media Converter/ONT uit het stopcontact.
  2. Wacht minimaal 10 seconden
    • Sluit eerst je Media converter/ONT weer aan en laat die 30 seconden opstarten. Sluit daarna pas het modem weer aan op de stroom.
  3. Doe de stekker terug in het stopcontact van de modem en laat alles volledig opstarten
  4. Controleer of de verbinding stabiel is.

Dit kan zeker helpen om je verbinding te stabiliseren! 

Hallo,

Wat is de maximale afstand tussen de Huawei HG8010G ONT en de modem van

T-Mobile. Ik heb ongeveer 5 meter te overbruggen met een Cat 6a kabel.

Is dit een probleem?

Reputatie 7
Badge +14

Hoi @A.Brasser . Welkom bij de community.

Dat is geen enkel probleem. Normaal is een goede ethernetkabel tot 100 Meter bruikbaar.

Een vraag kan de T54 direct aangesloten worden op de mediaconverter net als de T50

Reputatie 7
Badge +14

Een vraag kan de T54 direct aangesloten worden op de mediaconverter net als de T50

Hoi @Imac , De T54 is eenzelfde router als de T50. Dus ja, de WAN poort van de T54 kan op de ONT worden gekoppeld met eenzelfde ethernet kabel.

Reageer