Beantwoord

T-Mobile Thuis i.c.m. eigen router


Reputatie 2

Goedemorgen,

 

Ik ben in een voorstadium om glasvezel af te nemen bij T-Mobile thuis, en me aan het oriënteren.
De glasvezel steekt inmiddels uit de oprit, dus is het alleen nog een kwestie van afnemen, en naar binnen laten leggen.

Nu heb ik Ziggo (bridge) i.c.m. mijn eigen router (UniFi Dream Router).
De wens is, om straks 100/100 af te nemen, met alleen TV gebruik via de AndroidTV app.
Dit is allemaal mogelijk, en kan zo aangevraagd worden, dus nu wat vragen:

1. krijg ik een modem/mediaconverter? zo ja een modem, kan deze in bridge?
2. ik merk op, op diverse forums, dat (nu ga ik wss vloeken) KPN PPPoE gebruikt, en UniFi hier issues mee heeft, wat gebruikt T-Mobile, en heeft iemand ervaringen met glas en de UDR?
3. Kan ik ook het modem gebruiken i.c.m. mijn eigen router (liefst bridge), anders wss via DMZ? hoe doen andere dat?
4. weet iemand wat de gemiddelde wachttijd is, zodra men de glasvezel komt aansluiten in de meterkast? (ligt al tot aan de oprit, bij de hele wijk).

 

icon

Beste antwoord door peter-keetfm 9 March 2023, 08:30

Bekijk origineel

39 reacties

@niekniek1989

Je kunt de udr achter het glasvezel kastje aansluiten.

Doormiddel van een netwerkkabel.

Je stelt vlan 300 in de udr.

TV kijken werkt via dezelfde vlan dus werkt plug en play.

En voor Android TV heeft T-Mobile een app.

Je hebt dan geen extra ontvanger nodig.

Instellingen eigen router.

 

Reputatie 2

@peter-keetfm,

Dank voor je antwoord.
Met een “glasvezel kastje” bedoel je denk ik een mediaconverter?

Ik weet dat KPN een XGSPON aansluiting/verbinding gebruikt.
Is er toevallig bekend welke T-Mobile thuis gebruikt (UniFi routers gaan daar slecht op).
In dat geval zou ik een router/modem van T-Mobile moeten hebben.

Kan deze dan in bridge? en welke worden er momenteel uitgedeeld bij nieuwe abbo's?

Glasvezel kastje bedoel in inderdaad de omzetter mee.

Normaal gesproken moet het juist werken als je wan vlan 300 in steld in je router. 

T-Mobile gebruikt ook een GPON ONT van Huawei.

Daar kan ook gewoon een netwerkkabel op aangesloten worden.

Ik ben niet bekend met de udr.

Ik gebruik een Fritzbox 5590 direct op glasvezel. (Zonder glasvezel kastje)

 

Nieuwe klanten op glasvezel krijgen een T54 router/modem.

 

 

Reputatie 7
Badge +4

Hi @niekniek1989

Het modem kan niet in bridge. Je kan dan de UDR in de DMZ zetten. 

Als je je postcode huisnummer in de prive bericht naar mij stuurt kan ik nakijken of het XGSPON via KPN is of iets anders. 

Reputatie 7
Badge +4

T-Mobile gebruikt ook een GPON ONT van Huawei.

De Huawei ONT wordt alleen gebruikt als het via eigen apparatuur gaat. Als het via KPN WBA gaat wordt hun ONT gebruikt 😉

T-Mobile gebruikt ook een GPON ONT van Huawei.

De Huawei ONT wordt alleen gebruikt als het via eigen apparatuur gaat. Als het via KPN WBA gaat wordt hun ONT gebruikt 😉

Ik zit op Kpn WBA nou zat.

Omdat T-Mobile ook hun spullen in het pop station hebben hangen zit ik nu op GPON.

Het hele netwerk is hier door Reggefiber (Kpn-netwerk) aangelegd.

 

 

Reputatie 2

Dank allen voor jullie hulp.
Daar kan ik zeker wat mee.

@Sven-TMT, je hebt een privé bericht.

Reputatie 7
Badge +4

Ik zit op Kpn WBA nou zat.

Omdat T-Mobile ook hun spullen in het pop station hebben hangen zit ik nu op GPON.

Het hele netwerk is hier door Reggefiber (Kpn-netwerk) aangelegd.

KPN-Netwerk zorgt alleen voor het passieve gedeelte (de fibers)

Het actieve deel kan of via KPN WBA gaan of via eigen netwerk. 

In het geval van eigen netwerk krijg je de Huawei ONT. Als de verbinding via KPN WBA wordt gehuurd krijg je de ONT van KPN. 

Dank allen voor jullie hulp.
Daar kan ik zeker wat mee.

@Sven-TMT, je hebt een privé bericht.

Bij jouw wordt het de glasvezel aangelegd door Open Dutch Fiber. Er wordt dan gebruikt gemaakt van de Huawei ONT. Daar kan je UDR direct op aansluiten zoals eerder genoemd. 

Reputatie 2

@Sven-TMT

Dank voor je antwoord.
Dit is dus niet de “XGSPON” aansluiting, waar UniFi niet zo goed tegen kan 😅??

Klinkt goed, alleen de Huawei ONT, en dan een directe kabel naar de WAN van de UDR.
Dat is inderdaad zoals ik het het liefst zou willen hebben.

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @niekniek1989 

Verder krijg je na de oplevering van glasvezel een sms/email van Guidion voor het aansluiten van de mediaconverter en router.

Het is dan even kijken wanneer Guidion kan, die datum is dan ook de installatiedatum.

Of je XGSPON of GPON krijgt is ook te zien aan de prijzen.

100 Mbps voor 45 is XGSPON via het KPN netwerk en 100 Mbps voor 35 euro is GPON via het T-Mobile netwerk.

Reputatie 2

nog een allerlaatste vraag 😅…
Ik heb 1,5 jaar geleden onze oprit opnieuw aan laten leggen.
Hoe zit het met de aanleg van glasvezel?

Gaat men tegels eruit halen, of kunnen ze het grootste gedeelte eronder door?
Ik neem aan, dat er bij de deur wel 1 rijtje eruit zal moeten (ivm gat naar binnen)?

Hoe gaat dat in zijn werk?

Reputatie 7
Badge +15

@niekniek1989

Hier is KPN glasvezel aangelegd en toen was het zo dat ze een gat bij de stoep moesten graven en een gat bij de gevel, hierna werd er een boor onder de tuin door geschoten in een rechte lijn.

Reputatie 6
Badge

@niekniek1989

Hier is KPN glasvezel aangelegd en toen was het zo dat ze een gat bij de stoep moesten graven en een gat bij de gevel, hierna werd er een boor onder de tuin door geschoten in een rechte lijn.

Hier ook een OpenDutchFiber klant. Het verhaal van Waqqas klopt, maar soms (zoals bij mij) kan het boren niet recht naar de gewenste plaats waar de vezel naar binnen moet gedaan worden omdat er andere voorzieningen (bij mij de gaspijp) in de weg liggen. Daarom zat er bij mij na de boring nog een stuk gegraven onder mijn straatwerk na een 90 graden hoek in de vezel.

Reputatie 2

Goedemorgen allen,

 

Nou, eergisteren de knoop doorgehakt, en T-Mobile thuis aangevraagd (glas) 😎!
Weet iemand wat ± de gemiddelde doorlooptijd is, dat T-Mobile alle benodigde spullen opstuurt, en Guidion bericht dat ik een abonnement heb afgesloten?

Ik zag namelijk bij het afsluiten, dat men in week 13 komt om het e.a. aan te leggen/sluiten… maar dat lijkt me wel erg kort dag (ik vind het overigens prima😅)

Ik heb geen haast, puur uit nieuwsgierigheid en wat ik kan verwachten. Glas is van OpenDutchFiber, en ligt al tot aan de oprit.

 

Reputatie 7
Badge +15

@niekniek1989

In dat geval zal de installatie van het glasvezelaansluitpunt eerst aan T-Mobile doorgegeven moeten worden. Als dat gebeurt is dan ontvang je automatisch een sms/email van Guidion om een afspraak maken.

Het installatiepalket ontvang je ruim een week voor de afspraak.

Als je de overstapservice hebt gebruikt, houdt dan ook rekening met een opzegtermijn van een maand.

Reputatie 6
Badge

Goedemorgen allen,

 

Nou, eergisteren de knoop doorgehakt, en T-Mobile thuis aangevraagd (glas) 😎!
Weet iemand wat ± de gemiddelde doorlooptijd is, dat T-Mobile alle benodigde spullen opstuurt, en Guidion bericht dat ik een abonnement heb afgesloten?

Ik zag namelijk bij het afsluiten, dat men in week 13 komt om het e.a. aan te leggen/sluiten… maar dat lijkt me wel erg kort dag (ik vind het overigens prima😅)

Ik heb geen haast, puur uit nieuwsgierigheid en wat ik kan verwachten. Glas is van OpenDutchFiber, en ligt al tot aan de oprit.

 

Als alles verder klaar is (kabel ligt in de straat  en POP is ook klaar) dan kan het snel gaan. Bij mijn zoon was het ook in 2 weken gedaan: ODF kwam snel en Guidion inboeken kon ook snel (duurt meestal ook wel even).

Reputatie 2

Ben benieuwd, hoelang het duurt voor men het laatste stukje glasvezel naar binnen komt leggen.
Volgens een medewerker kan dit 6-8 weken duren.

Hoe zit het met facturatie? ga ik al wel maandelijks betalen?
Kan ik al wel gebruik maken van de TV app (IOS & AndroidTV)?

Ik heb namelijk al wel gegevens voor gebruik van de TV ontvangen (en net getest, de APP op de iPad werkt al wel)….

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @niekniek1989 

De facturatie start normaal pas wanneer Guidion is langs geweest en alles werkt. Bedoel je daarnaast de T-Mobile TV app? Deze zal volgens mij pas werken wanneer het internet werkt.

Reputatie 2

Dank voor je antwoord.

Klopt, de T-Mobile TV App kan ik op de iPad al gebruiken.
Als ik inlog bij My T-Mobile, dan staan daar ook al de benodigde gegevens (o.a. PIN code), welke ik nodig heb binnen de app.
Ik kan daarmee al TV kijken binnen de App….

Reputatie 7
Badge +4

Dank voor je antwoord.

Klopt, de T-Mobile TV App kan ik op de iPad al gebruiken.
Als ik inlog bij My T-Mobile, dan staan daar ook al de benodigde gegevens (o.a. PIN code), welke ik nodig heb binnen de app.
Ik kan daarmee al TV kijken binnen de App….

Alleen op mobiele apparaten als een iPad. Voor AndroidTV etc is een TMNL internet verbinding nodig. 

Hallo allemaal, herkent iemand elk glasvezelkastje ik heb? @peter-keetfm , als ik het goed begrijp, zou mijn UDR moeten werken als ik deze op VLAN 300 instel, toch? Ik ben nieuwsgierig waarom @niekniek1989  aangeeft dat het niet goed samenwerkt. Bedankt!

 

Reputatie 2

@A.faghloumi,,

Dit heb ik nooit gezegd, en kan ik ook nooit getest hebben… aangezien ik nog geen T-Mobile thuis heb.
Ik heb dit topic gestart voor advies e.d., welke ik wilde inwinnen voordat ik tot aanschaf zou overgaan.

@niekniek1989 ,

Wat bedoel je dan met de volgende zin? “Ik weet dat KPN een XGSPON aansluiting/verbinding gebruikt.
Is er toevallig bekend welke T-Mobile thuis gebruikt (UniFi routers gaan daar slecht op)
.”

Het kwam bij mij over alsof de UniFi routers niet goed samenwerken met XGSPON. Maar misschien heb ik het verkeerd begrepen 😅

 

 

@A.faghloumi 

Het kan bij U alles worden.

AON ,GPON OF XGS-PON 

Dat is afhankelijk van het gebied waar je zit.

Opzich maakt het niet uit het glasvezel kastje pakt het signaal er wel uit.

En je gaat zelf met een netwerk kabel verder.

En stelt bij de Ubiquiti UDR VLAN 300 op de WAN poort in.

Diensten van T-mobile voor nieuwe klanten lopen allemaal via vlan300.

 

 

 

 

@A.faghloumi

Het kan bij U alles worden.

AON ,GPON OF XGS-PON 

Dat is afhankelijk van het gebied waar je zit.

Opzich maakt het niet uit het glasvezel kastje pakt het signaal er wel uit.

En je gaat zelf met een netwerk kabel verder.

En stelt bij de Ubiquiti UDR VLAN 300 op de WAN poort in.

Diensten van T-mobile voor nieuwe klanten lopen allemaal via vlan300.

 

 

 

 

Helder! dankjewel 😄

Reageer