Beantwoord

TV en Internet over één kabel?

  • 27 May 2017
  • 7 reacties
  • 7856 Bekeken

Reputatie 2
Ik overweeg de overstap naar T-Mobile thuis maar na het lezen van diverse forumberichten en de installatiehandleiding is mij iets niet helemaal duidelijk.

Als ik het goed begrijp worden poort 1 en 2 op het glasvezelmodem gebruikt voor internet en 3 en 4 voor TV.
Op dit moment loopt er een utp-kabel vanuit mijn meterkast onder de vloer naar de woonkamer waar ik een switch op heb aangesloten met daarop mijn smart tv en de Sonos installatie.
Als ik het nu goed begrijp kan ik deze utp kabel gaan gebruiken voor het tv signaal, maar dan moet ik een extra kabel trekken vanuit de meterkast voor het aansluiten van mijn smart tv (o.a. voor Netflix en YouTube).

Kan iemand mij uitsluitsel geven?!?

Alvast bedankt...

Jeroen
icon

Beste antwoord door Marcel MCi 27 May 2017, 13:20

Bekijk origineel

7 reacties

Reputatie 5
Ik weet dat het soms problemen kan geven Als je daar 2 dingen op aansluit , ken een geval bij telfort vdsl dat het niet ging lukken. Ik heb geen ervaring met modems van tmobile
Reputatie 7
Badge +2
Hallo Jeroen,

Het klopt dat er twee verschillende signalen uit het modem komen voor tv en internet. In jouw geval zal je dus ook twee utp kabels naar de woonkamer moeten hebben.

Er bestaat wel een mogelijkheid om de aderparen te splitsen (via RJ45 wandcontactdozen) maar dan kan de internetsnelheid niet hoger als 100 Mb zijn. Twee aderparen zijn dan voor tv en twee voor internet. Een aparte kabel is denk ik makkelijker. 😉

Mvg. Marcel
Reputatie 7
Hoi @jvdberg01 en @Marcel MCi, welkom (bij) Thuis! :)

Wat Marcel zegt, klopt helemaal. Het internet signaal verschilt van het TV signaal. Je hebt hier dus twee kabels voor nodig. Je kunt inderdaad zo'n kabel splitsen, zodat deze beide signalen doorgeeft, maar ook mijn advies zou zijn om een tweede kabel te trekken. Lukt het met dit advies?

@all, ik heb dit topic verplaatst naar "Oplevering" aangezien hier alles rondom de installatie staat.
Reputatie 2
Beste @Sander en @Marcel MCi,

Ik kan zeker wat met het antwoord, maar of ik er helemaal happy van wordt is een tweede....een kabel onder de vloer doortrekken is niet mijn favoriete klus, maar als het moet dan moet het.

Ik ga nog het een en ander (her)overwegen wat te doen. Beetje afhankelijk van het werk wat ervoor gedaan moet worden, want dat betekent dat ik ook een extra UTP kabel naar de kamer van mijn zoon moet trekken wil ik daar TV en Internet hebben.

Thanks alvast voor alle info!

Jeroen
Reputatie 2
Hoi jvdberg01,

Mochten we je nog ergens mee kunnen helpen horen wij dat graag natuurlijk!
Ik heb dit zelfde systeem eerder gehad bij Telfort. Daar had ik inderdaad een 1000mbit utpkabel gesplitst om 2 verschillende signalen naar boven te krijgen voor data en TV. Dat ging op zich prima. nooit errors of iets dergelijks gehad en ik heb een behoorlijke lengte kabel door mijn huis liggen. Nu draait Telfort al een tijdje op hetzelde systeem als KPN en dan maakt het niet meer uit welke poort je gebruikt. TV en data signaal gaan gewoon samen over dezelfde kabel en dus kun je ook overal een switch gebruiken. Daardoor kan ik weer gigabit signaal naar boven gebruiken en hoef ik niet meer moeilijk te doen met gesplitste kabels.

Nu zag ik de hele mooie aanbieding van TMobile maar dan zou ik weer terug gaan naar een "verouderd" systeem met hdd recorder......ik denk toch dat ik maar even wacht tot ook zij overgaan naar een moderner systeem zoals bij KPN/Telfort.

Maar los daarvan: kabels splitten gaat prima met een max 100mb verbinding. Als je de 750mbit aanbieding van Tmobile wilt gebruiken zul je daar wel gigabit UTP kabels voor moeten hebben liggen anders heb je er "niets" aan
Dit kan je ook met LAN-Trunking oplossen. Je hebt dan echter wel in elke ruimte een extra (managed) switch nodig en achter je router ook maar dan kun je wel volstaan met 1 kabel naar elke kamer (en dan heb je wel gigabit snelheid!)

Reageer