Beantwoord

Twee hoofd aansluitingen? Welke gebruiken, en: zien ze er ok uit?


Ik stap over van Ziggo naar T-Mobile Thuis.

Ik zit nog in de bedenktermijn en wat mij betreft was die overbodig... dacht ik.. maar nu besefte ik me dat deze ook hier toch wel nuttig is!
Ik wil er namelijk niet pas op aansluit- en afsluitdatum achter komen, dat het een lastig verhaal gaat worden hier met DSL internet.

Wat is het geval?

Ik heb twee verschillende aansluitingen waar PTT opstaat.
Ik heb er één in de meterkast beneden, op de begane grond, dat is een israpunt als ik het goed heb. Ik zag deze niet terug in het installatiefilmpje van T-Mobile, maar ik heb het idee wel dat dit een hoofdaansluiting is?


Ik heb ook een aansluiting in de woonkamer, waar ook PTT opstaat. Ik heb een 'omgekeerd' huis. Mijn woonkamer is op de bovenste (tweede) verdieping.




Ik vraag me ten eerste af op welke van beide aansluitingen ik het modem moet gaan aansluiten (vraag 1).
In het geval van dat het het exemplaar in de meterkast is.... hoe dan? 🙂 (vraag 2)

Daarnaast vraag ik me af of ze eruitzien of ze in een goed genoeg staat zijn (vraag 3). Ik zie een plakbandje bij de eerste, maar alles lijkt verder ok, geen idee wat dat stukje tape daar doet?


En ik zie dat de tweede wat spackspuit erop heeft, maar dat is misschien vooral oppervlakkig, want dat zie je alleen met de kap eraf, met de kap erop en een blik erin, lijkt het niet 'in de gaten' te zitten (ik zou het niet eens gezien hebben, maar heb het kapje even goed vastgedraaid en toen ook even gekeken). Geen idee of dit kwaad kan.



Ik heb, naar ik me kan herinneren, altijd alleen kabel internet gehad... geen DSL.. dus nog niet eerder kunnen testen (dat ik me herinner! Ik woon hier al een tijdje en heb alweer jaren UPC/Ziggo gehad).
Ik heb wel de telefoonaansluiting in de woonkamer een tijd gebruikt voor de vaste lijn via KPN, dat weet ik nog wel, tot dit ook bij Ziggo werd ondergebracht. Deze werkte dus iig voor de vaste telefonie.

Alvast bedankt!
icon

Beste antwoord door Anonymous 6 July 2019, 22:32

Bekijk origineel

10 reacties

Het bouwjaar van mijn huis is trouwens 1989/1990, mocht dit handig zijn om te weten nog.
Reputatie 7
Hallo @Nath1979

er is maar een hoofdaansluiting en die zit in de meterkast. officieel hoort het modem hier op aangesloten te worden. op die manier weten we zeker dat de kabel goed is en er geen aftakkingen in zitten (bridgetap).

Maar bij jou zit er een goede kabel tussen en is er geen aftakking te zien. ik zou dan ook eerst proberen of de aansluiting in de woonkamer werkt.
mocht er een probleem zijn dan kan je altijd nog de aansluiting beneden maken. de binnenhuis bekabeling is voor verantwoording van de klant,
Bouwjaar 89/90 zeg je, dan zit er meestal ook een aansluiting in de slaapkamer, die werd redelijk standaard aangelegd in die tijd, gezien de aansluiting boven in de woonkamer in de spuitspachtel zit kan ik me zomaar indenken dat er een doos helemaal is weggewerkt, men gebruikte in die tijd veel de dubbele aansluiting met varkenssnuit, de onderste van de derde,

als eerste doos even kijken f er niet ergens nog wat verstopt zit.

Ook al is voor telefoonkabel een verdieping hoger best een afstand die problemen kan geven, de kabel vervangen door een goede masieve koperen UTP kabel waar je twee aders van gebruikt zal de snelheid zeker ten goede komen als je het modem toch boven wil plaatsen, anders zou ik bij het isra adviseren.
Bedankt voor jullie beide reacties!

Ik begrijp uit wat jij zegt, @Hidden.nld, dat de aansluiting, die ik officieel behoor te gebruiken het isra punt in de meterkast is, maar door hoe de bekabeling en aansluiting er verder uitziet, het proberen in de woonkamer ook nog wel het proberen waard is. 🙂 (Dat zou mooi uitkomen als dat indd kan, want mijn tv staat ook daar)
Ik begrijp hieruit dat het spackspuitwerk niet echt een issue is? Ik heb hier geen idee van of verstand van of dit nl al dan niet zo kan zijn.
Ik ben vrij technisch (heb zelf nog bij de technische helpdesk gewerkt, maar van kabelinternet en lang geleden toen we nog inbelden met 56k, en dan was je snel, modems hehe), maar van deze tak, DSL, heb ik geen kaas gegegeten :)
Mocht het niet lukken in de woonkamer, dan heb ik op dit punt nog geen idee hoe dat aangesloten moet worden dan in de meterkast, want de installatievideo laat niet mijn isra punt zien als een mogelijke optie!
Heb je hier nog een tip over misschien?

@Doornekamp33 het spackspuit hier is, heb ik heel sterk het vermoeden, niet vanuit de bouw, maar daarna gebeurd, dat is pas van veel later. (Ik woon hier zelf al een tijd, maar niet sinds de bouw, overigens.) Ik heb het vermoeden, daar dit woningen waren gebouwd voor arbeiders met lagere inkomens, dat er mogelijk hier geen tweede telefoonaansluiting in de slaapkamer is. Ik denk dat het vrij simpel is gehouden hier, maar wie weet!
Ik heb wel papieren met bouwplannen etc etc en alles omtrent de woning, tekeningen e.d. Ik zal daar zeker even nog een blik werpen?
Of kan ik daar nog anders of makkelijker achterkomen (het is een héél dossier aan (ook veel voor mij niet heel begrijpelijke allemaal) papieren namelijk 😅
Is dit iets wat ik zelf, als (technische, maar hier werkelijke geen verstand van) leek, kan oplossen, als hier sprake van is? Het ontdekken ervan én het verhelpen ervan?
Of is dat wat je hier uitlegt.. en bedoel je dat er nu een kapje opzit dat de bovenste van de derde is, maar er mogelijk ook de onderste van de derde op had kunnen zitten, maar het nu niet dat kapje heeft, maar in de wand gewoon verborgen zit? (volg je me nog? Ik probeer wijs te worden uit wat je zegt 🙂 maar ik heb er niet veel verstand van (nog - ik ben nu iig wat aan het leren haha)

Alvast bedankt!
Ik zie dat je nog wat had geschreven, dat had ik nog niet gezien @Doornekamp33, over de afstand.
Misschien is het dan toch handiger hem beneden te plaatsen, tenzij ik de kabel vervang, als ik het goed begrijp. De kabel vervangen gaat er, op korte termijn zeker echt niet inzitten, dat ik dat voor elkaar kan en ga krijgen, ik heb mijn koppie daar nu nl niet echt beschikbaar voor, ook al zou een aansluiting in de woonkamer superfijn en handiger uitkomen.
Ik vraag me op dit punt, zoals ik ook bij @Hidden.nld aangaf, nog wel af hoe ik deze aansluiting ga doen. Bij de installatievideo staan nl wat verschillende hoofdaansluitingen getoond en hoe daarop aan te sluiten, maar die van mij staat er niet bij?
Ik denk dat ik op dit moment, om mijn eigen vraag te beantwoorden m.b.t. 'hóe sluit ik aan', voor de instructies van de vaste aansluiting moet gaan kiezen, al lijkt mijn exemplaar niet op één van de voorbeelden.
Corrigeer me (graag) als dit niet klopt, maar sowieso al bedankt voor jullie hulp 🙂
Ik zou met het simpelste beginnen, gewoon aansluiten op die doos in de woonkamer, na een 2 of 3 dagen kijken wat de speedtest bekabelt zonder andere dingen er aan, komt de snelheid in de buurt van wat https://netco-fpi-info.fourstack.nl/ zegt als je je adres invoert bij adsl en wat je bij T-Mobile hebt opgekregen is het prima en kun je het zo laten, anders zou ik adviseren om een nieuwe afgeschermde UTP kabel te trekken vanaf de isra in de meterkast naar de doos in de woonkamer en dan 4 kabeltjes aansluiten van 2 aderparen op de aansluitingen die er nu zitten en dan kijken wat er gebeurt, kun je gewoon de nieuwe aan de oude telefoonkabel verbinden en even met zijn tweeen doortrekken, lukt dit niet zit er waarschijnlijk een tweede doos tussen, de dubbele is dat meestal, deze is de doos in de muur ook dubbel en van metaal.

Als je de kabel in de meterkast lang genoeg houd kun je hem eventueel ook later inzetten als LAN kabel en het modem bij de isra aansluiten, maar dan moet je meestal meer kabels trekken.

Om.even terug te komen op vraag 2, het aansluiten op de isra in de meterkast, je hebt in het pakket als het goed is een doos met een varkenssnuitje, je knipt de kabel op een 25 cm door, stript hem een stukje en verbind de kabels met de zelfde kleuren aan dezelfde nummers in dat doosje als op de isra staat, daarna stekker er in en kabeltje naar het modem dat in het pakket zit.
Kleine aanvulling hoe je dan de doos op de isra aansluit, de isra is in dit geval een ouder exemplaar maar de werking hetzelfde.

Dankje @Doornekamp33! Heel erg blij met je antwoord(en) hierin, helemaal helder 😃

Ik maak me door de reacties hierin nu iig op dit punt geheel geen zorgen dat het mogelijk lastig of niet gaat werken.
Misschien komt er wat (snuffel)werk nog bij kijken, maar hoe dan ook, ja... doable, beoordeel ik dat nu iig (en ook wellicht wel leuk ook.. en waardevol, wat je ook nog zei mbt UTP/LAN kabel 💡).

Hoop nu alleen dat dat spackspuitspul niet nog invloed heeft en ik straks denk dat het niet werkt door wat anders hehe

We gaan het beleven op de installatie datum 🙂
Als de contacten maar schoon zijn, desnoods een aantal keren stekker er in en uit maken ze wel goed contact, sterker nog, 1 keer per jaar dat doen kan ook verbeterend helpen voor een goede verbinding, je krijgt toch altijd wat vuil en vettigheid daar binnen.

Reageer