Beantwoord

Verkeerde mediaconverter ontvangen?


Goedemiddag,

 

Ik vermoed dat de mediaconverter in het startpakket niet gaat passen op mijn FTU (FTU_TY01?). Tevens dacht ik dat hier in de regio Weert geen GPON lag.


Ik wil voorkomen dat, zodra de Guidion monteur komt installeren, we daarna zonder internet verbinding zitten.

 

Zie foto's voor de aansluiting en de geleverde apparatuur.

 

Aansluiting:

 

 

Ontvangen mediaconver:

 

icon

Beste antwoord door Waqqas 21 May 2022, 18:24

Bekijk origineel

This topic has been closed for comments

21 reacties

@LiquidBlack

De Huawei ONT komt wel naast of op de kap met 2 schroefjes maar bovenstaande is een beetje anders gedaan 😅

Zoiets, en dan zal die KPN NT er bij jou niet zitten.

Oooh, maar dan kan ik prima mee leven ja. 😁

 

Bedankt voor je snelle en heldere reactie!

Let met 1 ding op, zorg dat de monteur of een patchcover monteerd zoals de laatste foto, of dat die de huidige kap open maakt en daar het koppelblokje met patchkabel in afmonteerd, geef in geen beding de kap mee aan de monteur als die hem niet vervangt door een nieuwe ze zijn niet meer los te krijgen.

Je kan ook zelf alvast de kabel met koppel blokje in de kap maken en er op.klikken, je hebt de linkerkant (A) nodig.

@peter-keetfm , Ik heb nog nooit een Guidion monteur de glasvezel zien cleanen met een one click cleaner, dus zal het hier ook wel niet gebeuren.

En de A en de B hebben beide dezelfde aansluiting, daarbij, B is niet meer in gebruik en word ook niet meer gebruikt.

@peter-keetfm, Ik heb nog nooit een Guidion monteur de glasvezel zien cleanen met een one click cleaner, dus zal het hier ook wel niet gebeuren.

En de A en de B hebben beide dezelfde aansluiting, daarbij, B is niet meer in gebruik en word ook niet meer gebruikt.

Dat heb je fout A is blauw (PC) en B is (APC) groen

Daarom is het niet verstandig om de NT rechts te plaatsen op B

 

Groen → SC/APC

Blauw → SC/UPC

Groen staat in een hoek van 8 graden terwijl de blauwe dit niet heeft.

 

Daarom is het niet verstandig om de NT rechts te plaatsen op B

Sowieso heeft het bar weinig zin aangezien daar toch geen licht op komt. Als dat wel het geval zou zijn krijg je een enorme demping en merk je snel zat 😂

Klopt rechts wordt niet gebruikt B

Was voor analoge tv bedoeld.

Alleen je maakt van de NT contact stuk.

En dat is niet handig als je bijvoorbeeld weer naar kpn zal gaan.

En die NT weer nodig hebt.

Het is trouwens geen upc maar pc.

Dat is weer een verschil in de bolling.

Maar kunnen wel samen met elkaar werken.

 

 

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @LiquidBlack 

Dat komt wel goed hoor geen zorgen 🙂

De Huawei komt op of naast het FTU en wordt met die gele patchkabel op het FTU aangesloten.

Je komt op het eigen glasvezelnetwerk van T-Mobile en dat is GPON, GPON wordt in jouw geval in de wijkcentrale toegepast middels eigen apparatuur.

Reputatie 7
Badge +15

@LiquidBlack 

De Huawei ONT komt wel naast of op de kap met 2 schroefjes maar bovenstaande is een beetje anders gedaan 😅

Zoiets, en dan zal die KPN NT er bij jou niet zitten.

Als je verder nog nooit met glasvezel gewerkt hebt moet je hier niet aan beginnen.

Er komt bij elke patch dat je een zogeheten one click cleaner moet gebruiken.

Gewoon de monteur in de gaten houden.

Dat hij/zij geen afdek plaat mee neemt.

Deze moet hij/zij als patchcover gaan gebruiken.

Trouwens de NT op de foto rechts plaatsen is geen goed idee.

Omdat hier een apc stekker in zit. (Groen)

En de NT is pc. (Blauw)

 

Groen → SC/APC

Blauw → SC/UPC

Groen staat in een hoek van 8 graden terwijl de blauwe dit niet heeft.

 

Daarom is het niet verstandig om de NT rechts te plaatsen op B

Sowieso heeft het bar weinig zin aangezien daar toch geen licht op komt. Als dat wel het geval zou zijn krijg je een enorme demping en merk je snel zat 😂

 

Overigens, heb hier vanaf 2013 glasvezel en nog nooit een Guidion monteur een one click cleaner zien gebruiken. Dus ben bang dat niet iedereen dit doet.

Ik ga binnenkort ook even de stap maken.

Kpn naar T-mobile zal mij benieuwen.

In ieder geval zal ik de installatie zelf doen.

Dat een monteur niet eens de glasvezel schoon maakt vindt ik raar.

 

@Allen: Bedankt voor jullie antwoorden!

Doe ik beide tests via https://speed.cloudflare.com/ dan zijn de snelheden voor beide opstellingen gelijk (400/400).

Doe ik een test via https://fast.com/nl/ i.c.m. Fortigate dan is de snelheid 200/400 als ik de instellingen default laat. Verander ik het aantal parallelle verbindingen van max 8 naar max 30 dan klokt hij wel weer 400/400.

Ter test de FortiGate een keer factory reset gegeven en opnieuw getest maar dan blijft bovenstaande gelijk dus mijn configuratie lijkt geen obstakel te vormen.

 

Iemand deze zelfde ervaring of kan dit verklaren?

Als ik ze doe haal ik bij Fast.com soms zelfs 1.2 Gbit als eindresultaat en cloudflare komt vaak niet boven de 600-700Mbit. Hoe dit komt? Omdat het browser tests zijn, tests via browsers zijn niet echt betrouwbaar.

Daarom is het advies ook altijd om naast bekabeld te testen, te testen met de Windows of MacOS App en de test uit te voeren met meerdere servers. Mijn voorkeur is altijd om de test te doen bij de grote (bekende) namen zoals KPN, XS4ALL, I3d, Ziggo. door te testen met de App en meerdere servers kan je een stuk beter zien wat de gemiddelde snelheid is zonder dat een browser de beperkende factor is.

Speedtests worden vaak negatief beïnvloed door de beperkingen die browsers hebben maar ook extenties die je erin kunt gebruiken en advertenties die sommige websites laden.

 

Welke Fortigate heb je trouwens? Want sommige lijken de maximum snelheid sowieso niet te kunnen halen als ik het goed zie.

 Zelfde resultaat met de Speedtest.net app. 

 

Bij een download via Steam haalt hij netjes 50 MB/s dus de download snelheid is wel echt prima in orde in ieder geval :).

 

Ik heb een Fortigate 30E.

Reputatie 7
Badge +16

Hoi @peter-keetfm, de installatie wordt medio volgende maand verricht dus nog heel eventjes geduld! 😊 

@LiquidBlack Ik zie dat Guidion inmiddels ook bij jou de afspraak bevestigd heeft en dat de patching op dezelfde dag gebeurt - zoals we gewend zijn bij GPON, dat is mooi nieuws.

Maak je over de converter geen zorgen; zoals inmiddels al besproken is in dit topic, komt het qua apparatuur helemaal goed.

Hallo @LiquidBlack 

Dat komt wel goed hoor geen zorgen 🙂

De Huawei komt op of naast het FTU en wordt met die gele patchkabel op het FTU aangesloten.

Je komt op het eigen glasvezelnetwerk van T-Mobile en dat is GPON.

Hi Waqqas,

 

Bedankt voor je snelle antwoord! Oké! Ik had namelijk eerder zo'n “opschuif" mediaconverter verwacht ;-).

Ik zag ergens op het forum deze foto voorbij komen, hopelijk wordt het niet zoiets ofwel?

 

Let met 1 ding op, zorg dat de monteur of een patchcover monteerd zoals de laatste foto, of dat die de huidige kap open maakt en daar het koppelblokje met patchkabel in afmonteerd, geef in geen beding de kap mee aan de monteur als die hem niet vervangt door een nieuwe ze zijn niet meer los te krijgen.

Je kan ook zelf alvast de kabel met koppel blokje in de kap maken en er op.klikken, je hebt de linkerkant (A) nodig.

Ik ga erop letten dat hij de patchcover niet meeneemt ;)

@LiquidBlack

En hoe is de installatie gegaan.

Ik ben benieuwd. 

Installatie is keurig gegaan.

Netjes de converter op de kap gemonteerd, zoveel mogelijk van de fiber in het kapje verwerkt. Top!

 

Na testen van de verbinding via het modem heb ik direct weer mijn FortiGate 30E erachter gehangen met VLAN300 eronder. Werkt perfect.

 

Enige vreemde wat ik heb ontdekt is dat speedtest.net via de modem grofweg op 400/400 uitkomt en via de FortiGate op 200/400. 

Doe ik beide tests via https://speed.cloudflare.com/ dan zijn de snelheden voor beide opstellingen gelijk (400/400).

Doe ik een test via https://fast.com/nl/ i.c.m. Fortigate dan is de snelheid 200/400 als ik de instellingen default laat. Verander ik het aantal parallelle verbindingen van max 8 naar max 30 dan klokt hij wel weer 400/400.

Ter test de FortiGate een keer factory reset gegeven en opnieuw getest maar dan blijft bovenstaande gelijk dus mijn configuratie lijkt geen obstakel te vormen.

 

Iemand deze zelfde ervaring of kan dit verklaren?

 

Reputatie 6
Badge +3

Hi @LiquidBlack

Ik ben niet heel bekend met de Fortigate, maar kijken naar de datasheet, staat toevallig IPS of NGFW aan? Wat doet de CPU van de fortigate als je de speedtest doet? 

Hi @LiquidBlack

Ik ben niet heel bekend met de Fortigate, maar kijken naar de datasheet, staat toevallig IPS of NGFW aan? Wat doet de CPU van de fortigate als je de speedtest doet? 

Beide staan niet ingeschakeld, dat had ik inderdaad ook al gecheckt.

Dit is CPU en RAM gebruik bij een speedtest.net:

 

Doe ik beide tests via https://speed.cloudflare.com/ dan zijn de snelheden voor beide opstellingen gelijk (400/400).

Doe ik een test via https://fast.com/nl/ i.c.m. Fortigate dan is de snelheid 200/400 als ik de instellingen default laat. Verander ik het aantal parallelle verbindingen van max 8 naar max 30 dan klokt hij wel weer 400/400.

Ter test de FortiGate een keer factory reset gegeven en opnieuw getest maar dan blijft bovenstaande gelijk dus mijn configuratie lijkt geen obstakel te vormen.

 

Iemand deze zelfde ervaring of kan dit verklaren?

Als ik ze doe haal ik bij Fast.com soms zelfs 1.2 Gbit als eindresultaat en cloudflare komt vaak niet boven de 600-700Mbit. Hoe dit komt? Omdat het browser tests zijn, tests via browsers zijn niet echt betrouwbaar.

Daarom is het advies ook altijd om naast bekabeld te testen, te testen met de Windows of MacOS App en de test uit te voeren met meerdere servers. Mijn voorkeur is altijd om de test te doen bij de grote (bekende) namen zoals KPN, XS4ALL, I3d, Ziggo. door te testen met de App en meerdere servers kan je een stuk beter zien wat de gemiddelde snelheid is zonder dat een browser de beperkende factor is.

Speedtests worden vaak negatief beïnvloed door de beperkingen die browsers hebben maar ook extenties die je erin kunt gebruiken en advertenties die sommige websites laden.

 

Welke Fortigate heb je trouwens? Want sommige lijken de maximum snelheid sowieso niet te kunnen halen als ik het goed zie.

@LiquidBlack 

En hoe is de installatie gegaan.

Ik ben benieuwd. 

@LiquidBlack

En hoe is de installatie gegaan.

Ik ben benieuwd. 

Hi Peter,

De installatie staat gepland voor de 17e deze maand.