Beantwoord

Verschil KPN (Netwerk NL) / T-Mobile FTU & NT

  • 3 February 2023
  • 5 reacties
  • 598 Bekeken

Reputatie 2

Hallo,

 

Binnenkort ga ik een nieuwe bewoning betrekken. Als ik kijk naar de glasvezelmogelijkheden op dit adres dan leveren zowel KPN als T-Mobile op dit adres. Logisch, want hoogstwaarschijnlijk huurt T-Mobile hier de lijn van KPN.

Op de KPN website zie ik het volgende staan:

KPN website

Met andere woorden; er wordt gesproken dat het aansluitpunt nog geactiveerd moet worden. In de woning heeft de huidige bewoonster reeds glasvezel in gebruik ofwel de FTU en/of het NT worden vervangen door een ander model.

Is er een verschil tussen de FTU / het NT als je bij KPN besteld t.o.v. T-Mobile? Ik kan mij indenken, omdat KPN Netwerk NL (apart bedrijf) onderdeel is van KPN, deze andere apparatuur levert dan T-Mobile (via Guidion).

icon

Beste antwoord door prodigy 4 February 2023, 12:14

Bekijk origineel

5 reacties

Reputatie 6
Badge +3

Hi @RobCoenen

Heb je toevallig kunnen zien of er een zwart ONT hing bij de huidige bewoner? If so, dan is dat de reden dat het door een monteur moet worden geinstalleerd vanwege de registratie. 

Er zijn dan twee opties; 

Indien TM hier levert via WBA; Komt KPN de Genexis ONT ophangen en registeren, daarna komt Guidion voor de rest van de installatie. 

Indien TM hier levert met eigen netwerk; Krijg je de Huawei ONT en installeerd de monteur van Guidon deze.

Reputatie 2

Hi @RobCoenen

Heb je toevallig kunnen zien of er een zwart ONT hing bij de huidige bewoner? If so, dan is dat de reden dat het door een monteur moet worden geinstalleerd vanwege de registratie. 

Er zijn dan twee opties; 

Indien TM hier levert via WBA; Komt KPN de Genexis ONT ophangen en registeren, daarna komt Guidion voor de rest van de installatie. 

Indien TM hier levert met eigen netwerk; Krijg je de Huawei ONT en installeerd de monteur van Guidon deze.

Bedankt voor de snelle reactie.

Ik kan mij even niet zo snel voor de geest halen welk NT er aanwezig was.

 

Volgens dit (5 jaar oude topic) betreft het een WBA aansluiting. Ik weet ook vrij zeker dat Reggefiber (KPN Netwerk NL dus) destijds daar de glasvezel heeft gelegd.

 

Kortom, als ik bij T-Mobile bestel dan zal eerst KPN Netwerk NL langs komen en daarna neemt T-Mobile/Guidon de resterende werkzaamheden over? Ik neem dan ook aan dat dezelfde NT/FTU hardware geleverd wordt, ongeacht of er een abonnement wordt afgesloten bij KPN, T-Mobile of enige andere provider die werkt op de glas-infrastructuur van KPN Netwerk NL.

Hi @RobCoenen

Heb je toevallig kunnen zien of er een zwart ONT hing bij de huidige bewoner? If so, dan is dat de reden dat het door een monteur moet worden geinstalleerd vanwege de registratie. 

Er zijn dan twee opties; 

Indien TM hier levert via WBA; Komt KPN de Genexis ONT ophangen en registeren, daarna komt Guidion voor de rest van de installatie. 

Indien TM hier levert met eigen netwerk; Krijg je de Huawei ONT en installeerd de monteur van Guidon deze.

[...]

 

Kortom, als ik bij T-Mobile bestel dan zal eerst KPN Netwerk NL langs komen en daarna neemt T-Mobile/Guidon de resterende werkzaamheden over? Ik neem dan ook aan dat dezelfde NT/FTU hardware geleverd wordt, ongeacht of er een abonnement wordt afgesloten bij KPN, T-Mobile of enige andere provider die werkt op de glas-infrastructuur van KPN Netwerk NL.

 

Nee, in dit geval komt KPN er bij een bestelling bij T-Mobile niet aan te pas. De reden dat KPN zelf een monteur langsstuurt (een KPN monteur, geen KPN Netwerk monteur) is om eventueel de NT te vervangen als deze verouderd is en de vezel schoon te maken. Bij oudere FTU types is het installeren van de NT soms niet zo simpel als het lijkt, dus laat men dit liever door een monteur doen.

T-Mobile gebruikt andere hardware en sluit zelf hun eigen converter voor AON of GPON aan, dit doet iemand van Guidion.

Reputatie 2

Hi @RobCoenen

Heb je toevallig kunnen zien of er een zwart ONT hing bij de huidige bewoner? If so, dan is dat de reden dat het door een monteur moet worden geinstalleerd vanwege de registratie. 

 

Ik heb inmiddels een foto van de huidige situatie 😄

 

Reputatie 6
Badge +3

Hi @RobCoenen

Heb je toevallig kunnen zien of er een zwart ONT hing bij de huidige bewoner? If so, dan is dat de reden dat het door een monteur moet worden geinstalleerd vanwege de registratie. 

 

Ik heb inmiddels een foto van de huidige situatie 😄

 

Dat is in iedergeval geen XGS-Pon via KPN ;). 

In dit geval zien er twee opties. 

  • Als het een AON aansluit blijft, afhankelijk wat er in de pop hang voor appratuur, installeert de Guidion monteur de Zyxel Media Convert ipv van de huidige NT. (Dit is voor zowel via WBA als TM eigen netwerk)
  • Als TM zelf GPON apparatuur in de pop heeft daar installeert de Guidion monteur de Huawei ONT ipv van de huidige NT

Reageer