Beantwoord

Voor de techneuten: netvoeding kabel in dezelfde buis als de netwerkkabel

  • 15 October 2019
  • 18 reacties
  • 13243 Bekeken

Reputatie 2

Ik heb een 19 mm buis gelegd van het modem naar een kamer ten behoeve van de netwerkkabel voor de TV box.

Bij dat gewenste eindpunt zit nu géén stopkontakt.

Kan ik ongestraft een dun (2 x 0,75mm) snoer in diezelfde buis aanbrengen als de UTP kabel?

Fysiek is er geen probleem, maar geeft dat netsnoer een storing op de netwerkkabel?

Het is de originele cat5E kabel die geleverd is door T-mobile, die dus niet afgeschermd is.

Het zou me een hoop werk besparen om onzichtbaar een netvoeding voor de tv en de tv-box aan te leggen.

Wie?

icon

Beste antwoord door Folkert 16 October 2019, 09:13

Bekijk origineel

18 reacties

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @naalroc 

Het zou geen probleem moeten zijn beide kabels zijn voorzien van isolatie.

Zolang de koperen draden elkaar niet raken is er niks aan de hand.

Reputatie 7
Badge +3

Beste @naalroc 

Je mag echt nooit een electriciteitskabel samen met een netwerkkabel in 1 buis doen. Dun 2 x 0,75 mm2 is ook uit den boze in leidingen. Wat denk je dat er kan gebeuren als een huisgenoot of bijvoorbeeld een nieuwe bewoner in de toekomst een ander apparaat op jouw leiding aansluit welke veel vermogen trekt?

Ik spreek uit ervaring, in mijn huis heeft de vorige bewoner een wandcontactdoos aangelegd op zolder voor de CV ketel. Toen ik er kwam wonen heb ik de wasdroger erbij gezet en dat ging fout. Na demontage bleek dat er 0,75mm2 draad was gebruikt onder het mom van “dat is voldoende voor de CV ketel”. Het zat om de 2,5mm2 installatiedraad gedraaid in een lasdop, ik geloofde mijn ogen niet...

In elke kamer van elk huis is toch een officiele wandcontactdoos aanwezig (er is een wettelijk minimum).

De Cat5e kabel hoeft dan niet afgeschermd te zijn.

Groet, Folkert

Reputatie 2

@Folkert  Er is 1 verschil: vanwege deze toepassing was ik dus van plan om dat netsnoer te voeden middels een normale stekker aan het eind, bij de modem, waar meerdere stopcontcten beschikbaar zijn.

De ruimte heeft natuurlijk wel stopcontacten, maar ik wil het graag onzichtbaar houden, geen leidingen of snoeren langs de muur/het plafond.

Reputatie 7
Badge +3

@naalroc Ik begrijp je idee om op die manier alles onzichtbaar te houden maar ik zit al heel lang in het elektro(nica) vakgebied en weet e.e.a. van veiligheidsregels en normen. Daarom geef ik je eerlijk mijn advies. Zoals ik hierboven al vertelde heb ik genoeg (brand)gevaarlijk hobbywerk gezien in mijn leven.

Reputatie 7
Badge +15

Mijn excuses voor het verkeerde antwoord.

Reputatie 2

@Waqqas 

Geen probleem, want ik vroeg om technische info, dus met name of een 230V kabel een storende werking kan uitoefenen op een UTP kabel, en daarop heeft Folkert dus niet inhoudelijk geantwoord.

Ik weet ook niet wie of hoe dit antwoord is opgewaardeerd tot "Beste antwoord”;  zeker niet door mij.

Wie dan wel, eigenlijk?

Reputatie 7
Badge +4

In feite heeft hij wel antwoord gegeven; nee, dat mag niet en is daarmee af te raden. Het is brandgevaarlijk. 

Reputatie 7
Badge +3

@naalroc Een netspanning kabel die over grote stukken parallel loopt met een UTP kabel kan storing geven. In dat geval kun je het beste STP kabel gebruiken. Hier vind je uitleg: https://www.utp-kabel.nl/blog/utp-en-stp-verschil.html

Dit feit verandert niets aan mijn mening over het idee om beiden door 1 buis te laten lopen.

Het “Beste antwoord” kan worden gemarkeerd door de Topic schrijver en door een community moderator.

Reputatie 2

Waarom is dit dan wel brandgevaarlijk?

Er gaat minder dan 1 A door dat snoer, dat uitsluitend voor een TV box en een platte TV gebruikt gaat worden.

En nee, er zal echt geen wasmachine aan gekoppeld kunnen worden op een dubbel contactdoos in het plafond.

En er mag wèl 3 x 16 Amp. met 5 adres van 2,5 mm2 door een buis lopen, en dat is dan geen brandgevaar?

En mijn vraag , nogmaals, betreft of een netstroom kabel storing geeft op mijn UTP kabel.

Reputatie 2

@Folkert 

Wel heel frappant, die link naar utp-kabel; daarin staat gewoon het volgende:

 

Interferenties kunnen veroorzaak worden door elektromagnetische storingen tussen verschillende signalen. Komt de netwerkkabel bijvoorbeeld door een buis te lopen waar ook een coax- of stroomkabel doorheen loopt, dan kan er interferentie optreden. In dit geval is het verstandig om te kiezen voor STP.

Dus er zou interferentie kunnen optreden, ALS…………..

Dus in dat geval raden zij aan om er een STP kabel in diezelfde buis te leggen;  Mmmmmmm, schept mogelijkheden dus volgens de door u aangedragen site!

Reputatie 7
Badge +3

Klopt @naalroc , er mag 3 x 16 Ampère door 5 aders 2,5 mm2. Kun je allemaal in de NEN 1010 vinden.

Reputatie 7
Badge +3

@Folkert

Wel heel frappant, die link naar utp-kabel; daarin staat gewoon het volgende:

 

Interferenties kunnen veroorzaak worden door elektromagnetische storingen tussen verschillende signalen. Komt de netwerkkabel bijvoorbeeld door een buis te lopen waar ook een coax- of stroomkabel doorheen loopt, dan kan er interferentie optreden. In dit geval is het verstandig om te kiezen voor STP.

Dus er zou interferentie kunnen optreden, ALS…………..

Dus in dat geval raden zij aan om er een STP kabel in diezelfde buis te leggen;  Mmmmmmm, schept mogelijkheden dus volgens de door u aangedragen site!

Het is jouw installatie maar ik ga geen adviezen geven die tegen de regels ingaan.

Reputatie 7

@naalroc het is wettelijk gewoon niet toegestaan. een installatie moet voldoen aan de norm je kan hiervoor de NEN normen nalezen of een vakkundig installateur bellen.

je mag er niet van uit gaan dat er minder dan 1A door gaat. 

Reputatie 2

Dus een snoer met een stekker er aan mag niet door een buis lopen?

Valt zoiets onder “installatie” dan?

Reputatie 7
Badge +3

Dus een snoer met een stekker er aan mag niet door een buis lopen?

Valt zoiets onder “installatie” dan?

Je hebt aangegeven een contactdoos te gaan monteren op het plafond en dan spreek je over een installatie. Ook als je buizen vast monteert.

Reputatie 2

Nee, die buis ligt los op het plafond: het is zo lastig om een los snoer over 2 x 4 meter voor je uit te schuiven over plafondlatten, en een tussenruimte van 10 cm met de daarboven liggende vloerbalken.

4 meter electrabuis kan je dus wèl vooruit schuiven, en er daarna een snoer doorheen trekken.

 OK, dan zet ik er geen contactdoos aan, maar een gewone contra stekker, met een 2-weg verdeelcontact.

Plak dat snoer aan die buis vast en schuif hem dan pas over het plafond en een losse stekkers er aan, of neem gelijk een kant en klaar exemplaar zit die niet in de buis maar ligt die los en valt het niet onder een instalatie.

Reputatie 7
Badge +3

@naalroc het is wettelijk gewoon niet toegestaan. een installatie moet voldoen aan de norm je kan hiervoor de NEN normen nalezen of een vakkundig installateur bellen.

je mag er niet van uit gaan dat er minder dan 1A door gaat. 

Even voor alle duidelijkheid, de NEN (NEderlandse Norm) is geen wet maar een norm die is vastgelegd, waar iedere installateur zich aan moet houden voor goedkeuring van een elektrische installatie.

Voorschrift is, dat sterk- en zwakstroom gescheiden moeten zijn van elkaar.

Het is een ander verhaal als we het over het bijelkaar leggen van XMVK/YMVK en zwakstroom kabels in kabelgoten, omdat het omhulsel van een XMVK/YMVK kabel gezien kan worden als de ‘buitenkant van een buis’ als scheiding en dus afzonderlijk. 

Buiten dat je storing kunt ondervinden, zal bij een eventueel elektrisch incident bij jou thuis de verzekering wel eens heel vervelend kunnen worden voor wie de schade moet betalen.

Hou je gewoon aan de NORM en probeer met elekticiteit geen ‘shortcuts’ te maken, veiligheid staat centraal.

Reageer