Beantwoord

Wat gaat het nieuwe "glasvezel" abo kosten?

  • 12 April 2022
  • 71 reacties
  • 1276 Bekeken

Reputatie 4

De komende weken wordt er hard gewerkt bij het aanbrengen / leggen van glasvezel bij ons in de wijk. Gezien onze internet verbinding (VDSL) echt om te huilen is, heb ik hier wel oren naar alleen ben ik benieuwd wat dat nieuwe "glasvezel” abonnement ons gaat kosten.
Wat kan ik alvast in gang zetten om ervoor te zorgen dat de glasvezelkabel z.s.m. in huis aangesloten wordt?? Is er nieuwe modem nodig? We hebben nu een Huawei HG659 (wifi is ook echt om te 😭😭) bij de Iphone gebruikers in huis. Zelfs in de kamer waar de modem staat.

Ik verneem graag wat gedaan kan worden. Wie neem contact op.

icon

Beste antwoord door Waqqas 12 April 2022, 10:23

Bekijk origineel

This topic has been closed for comments

71 reacties

Reputatie 7
Badge +14

Hoi @Michel_1970 . Er zijn twee prijspunten in het aanbod van T-Mobile. Een aansluiting op het eigen glasvezel netwerk van T-Mobile wat aangelegd wordt door Open Dutch Fiber of een aansluiting op het KPN netwerk. Staat daar iets van bij de info die jij hebt gezien welke partij het aanlegd? 

Je kunt een bestelling plaatsen zodra alle elemementen die nodig zijn om de dienst te kunnen leveren zijn aangelegd. Dat is dus niet alleen de kabel in jouw straat, maar ook alle centrale componenten. Je kunt zien of een bestelling geplaatst kan worden via de postcode checker. Dan wordt die optie beschikbaar. Er wordt dan ook een nieuw (Zyxel) modem geleverd. Daarop kun je extra wifi punten aansluiten voor in de rest van je huis.

Reputatie 4

Hoi @eric , de partij(en) welke hier in de wijk bezig zijn, zijn ODF en T-mobile, zo te zien aan de achterzijde van hun hesjes 😉.
Beste vreemd dat jullie site wel aangeeft dat Glasvezel beschikbaar is maar kan hierover verder geen info van krijgen. 

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @Michel_1970 

Je zou nu al een glasvezel abonnement kunnen afsluiten, je begint sowieso pas te betalen voor glasvezel wanneer je glasvezel verbinding het doet.

Nadat alles afgerond is wordt je vanzelf gecontacteerd voor de huisaansluiting en daarna kan Guidion komen voor de huisinstallatie.

Reputatie 4

Hoi @Waqqas , ik zat net even al te kijken naar de opties en kom inderdaad tot de ontdekking dat de bestelling / aanvraag glasvezel abonnement gemaakt kan worden.
Voor het geheel betalen we, na de 8 maanden korting, nog geen €10 meer voor een, naar mijn idee, veel betere en betrouwbaardere verbinding. Eindelijk af van die koperdraadjes.
Wie of hoe kan ik de overstap het gemakkelijks regelen.

ps. het “oude” ISRA punt zit geheel ergens anders dan dat waarschijnlijk de glasvezel binnen gaat komen. Ik schat zo maar in dat het in de meterkast stop. Maar dan…….

Reputatie 7
Badge +14

Zie je ook de upgrade mogelijkheid onder “mijn producten” als je in my-t-mobile bent ingelogd? Dat is de beste methode in plaats van een "nieuwe aansluiting” 

 

Reputatie 7
Badge +15

@Michel_1970

Gewoon alvast een nieuwe glasvezel abonnement afsluiten en vdsl door laten lopen, deze zeg je dan pas op wanneer de installatiedatum van glasvezel bekend is 😊

Volgens mij zal een moderator de aansluitkosten wel vergoeden omdat je al klant bent maar de installatiekosten blijven staan omdat glasvezel altijd door een monteur wordt aangesloten.

Edit indien je het abonnement via My T-Mobile kan wijzigen zoals @eric aangeeft dan is dat wel makkelijker.

Reputatie 7
Badge +16

Niets meer aan toe te voegen, lekker bezig allemaal, thanks voor de vlotte reacties! 😄👍

Klein tipje nog @Michel_1970: laat het weten wanneer de optie voor netwerkmigratie (DSL naar Glasvezel) mogelijk is in My T-Mobile Thuis, in dat geval dien ik de aansluitkosten handmatig voor je te vergoeden (à € 30).

Reputatie 4

Aan allen @eric , @Waqqas , @Jason , bedankt voor jullie bijdrage en antwoorden / tips.
Zodra de vakmannen buiten bij ons in de straat zijn beland kom ik hierop terug en zal ik het omzet verzoek in werking zetten.

Reputatie 4

Beste @Jason , @Waqqas , @eric , het glasvezelrietje (bij ons een blauwe) steekt nu de grond uit, dus kan ik het verzoek indienen (zoals @eric al vertelde) om de netwerkmigratie in gang te zetten, alleen rest mij nog wat “voorbereidende” vraagjes.
Zoals ik in andere posten lees, wordt de glasvezel afgemonteerd (geschoten onder de tegels door en naar binnen) door ODF tot in de meterkast. Op een later tijdstip (lees: andere dag) wordt door een monteur van T-Mobile “Guidion” het nieuwe modem geplaatst en afgemonteerd.
Alleen….nu komt het zoals ik al eerder vertelde, zit mij “oude” internet aansluiting totaal ergens anders dan de meterkast. Dwars gemeten (horizontaal) over het huis zit hier ongeveer 6 meter tussen.
Moet ik zelfstandig een verbinding leggen (via de kruipruimte) tussen het “Zyxel” modem en mijn “oude” internetpunt (ISRA)?
Voorbereiding in de meterkast tbv WCD aansluitingen? met of zonder randaarde? en voor beide modems?
En vanaf welke datum kan ik de netwerkmigratie in laten gaan (we moeten wel reëel blijven en dit niet op 1 mei 2022 inzetten)?.
 

En last but not least, kan ik ook een nieuw kostenoverzicht ontvangen wat het nieuwe termijn gaat worden? uitgaangde van optie “glasvezel 1Gbit up / 1Gbit down”.

met vriendelijke groet weer……..en alvast fijne paasdagen.

Reputatie 7
Badge +15

@Michel_1970

Indien je de router op een plek wilt hebben buiten de meterkast dan kan je kijken of je een internetkabel vanaf de meterkast naar de plek waar je de router wilt kunt aanleggen.

Het is beter om een dubbele wcd met randaarde te plaatsen in de meterkast zodat hier misschien ook de router kan worden aangesloten door de monteur van Guidion die op de installatiedatum komt.

De datum die je kiest is slechts een gewenste datum, T-Mobile zal kijken wanneer de migratie daadwerkelijk kan plaatsvinden 

De kosten voor het abonnement blijven denk ik hetzelfde tenzij je de snelheid wijzigt.

1 Gbps is 40 euro met klantvoordeel en 45 euro zonder klantvoordeel.

Reputatie 4

Beste @Waqqas, en de rest 😉, ik reageer toch nog even op jouw laatste bericht over het “door mijzelf” aan te brengen UTP kabel vanaf de meterkast naar of in de buurt van het bestande ISRA punt.
Laat ik nou vanmiddag iemand in de straat, voor mijn deur, met een jas aan van T-Mobile en een button van een ingehuurd partij om polshoogte te nemen wie geïnteresseerd zou zijn voor een aansluiting op glasvezel, aanspreken en navraag doen.
Deze jongeman kon mij vertellen dat het aanbrengen van de “UTP kabel” volledig aan de monteur van Guidion over moet laten i.v.m. garantie / zekerheidstelling op de installatie. Ik vertelde deze jongeman, prima, dan laten we het voorlopig even zo en dan bespreek ik dat wel als de monteur voor de deur staat.
Hoe staan jullie hier tegen over???
Over een planning voor de huis aansluitingen kon hij verder geen mededeling doen. Het kan snel gaan maar kan ook wat langer duren. Ik vertelde hem dat ik het abonnement vandaag nog ga omzetten en dat met een “theoretische” ingangsdatum van 1 juli 2022.
We moeten wel reëel blijven met z'n allen, toch?

Reputatie 7
Badge +1

Wat mij persoonlijk dwars zit ondanks dat ik tevreden ben met T-Mobile men met 2 maten meet daarmee bedoel ik het volgende; momenteel heb ik glasvezel WBA op KPN netwerk  100mb/s nog op oude prijsplan.

Echter zou ik mijn internet willen verhogen naar 400mb/s of desnoods naar 1gb/s  betaal je als klant die op WBA zit 15€/maand meer dan klanten op ODF van T-Mobile,  wat me ook opvalt dat na aanpassing GEEN ENKELE PLAATS IS OVERGEZET OP ODF zeg maar apparatuur van T-Mobile in de wijkkast(en)

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @Michel_1970 

Kijk even voor je zelf of de UTP aanleggen naar de juiste plek makkelijk gaat langs de plinten of niet. Indien deze door een bestaande leiding moet worden getrokken dan valt dit onder meerwerk en zullen er kosten voor zijn.

Tarieven extra werkzaamheden

Geef eventuele extra werkzaamheden ook telefonisch door aan Guidion zodat er rekening mee kan worden gehouden.

Beste @Waqqas, en de rest 😉, ik reageer toch nog even op jouw laatste bericht over het “door mijzelf” aan te brengen UTP kabel vanaf de meterkast naar of in de buurt van het bestande ISRA punt.
Laat ik nou vanmiddag iemand in de straat, voor mijn deur, met een jas aan van T-Mobile en een button van een ingehuurd partij om polshoogte te nemen wie geïnteresseerd zou zijn voor een aansluiting op glasvezel, aanspreken en navraag doen.
Deze jongeman kon mij vertellen dat het aanbrengen van de “UTP kabel” volledig aan de monteur van Guidion over moet laten i.v.m. garantie / zekerheidstelling op de installatie. Ik vertelde deze jongeman, prima, dan laten we het voorlopig even zo en dan bespreek ik dat wel als de monteur voor de deur staat.

 

Binnen de standaard installatie wordt tot maximaal 15 meter gelegd langs bijvoorbeeld plinten eventueel wordt de kabel aan de plinten vastgezet d.m.v. spijkerclips/kabelclips. Meer lengte of kabels door PVC, onder vloeren etc. trekken is meerwerk en hieraan zijn extra kosten verbonden.

Een filmpje en meer informatie tref je aan op deze pagina.

 

Hoe staan jullie hier tegen over???

Over een planning voor de huis aansluitingen kon hij verder geen mededeling doen. Het kan snel gaan maar kan ook wat langer duren. Ik vertelde hem dat ik het abonnement vandaag nog ga omzetten en dat met een “theoretische” ingangsdatum van 1 juli 2022.
We moeten wel reëel blijven met z'n allen, toch?

Over ‘per wanneer’ dingen in gang gezet kunnen worden kan niemand echt iets zeggen, er zijn meerdere partijen bij de aanleg en het afmonteren betrokken.

 

Reputatie 7
Badge +4

Hoi @Michel_1970, tof dat je binnenkort de overstap naar ons gaat maken! Ik kan je verzekeren: de UTP kabel kan je gerust zelf aanleggen. Enkel voor de glasvezelaansluiting geven wij het harde advies om dat helemaal aan de monteur over te laten aangezien het een fragiel werkje is met dure kabels.

Daarentegen regelt Guidion ook graag de UTP kabel voor je. Zo te lezen hebben @Waqqas en @Gerrit078 je al goed en uitgebreid geïnformeerd over het meerwerk en de kosten hiervan. Ik vermoed dat je een goede keuze zal maken of je het liever door de monteur laat doen of dat je een klusmiddagje tegemoet gaat. 😉

Hopelijk verloopt de aanleg van het glasvezelnetwerk voorspoedig!

 

Hi @BeMu, leuk om te horen dat je graag naar ODF over wil en sorry dat wij je dit nog niet kunnen bieden! Wij proberen wel zo veel mogelijk plaatsen over te zetten naar ODF. Niet alleen biedt het ons veel meer mogelijkheden en betere support, maar ook zijn voor ons de marges op ODF beter en is onze concurrentiepositie een stuk sterker ten opzichte van KPN.

Ik hoop dat wij ook snel bij jou in de buurt het netwerk meer open kunnen gooien!

Reputatie 4

Vanmorgen voor en met vrouwlief ons “algemeen” abonnement gewijzigd omdat zij graag een eigen privé mobiel wil en daardoor het thuisnummer op een laag pitje hebben laten zetten.
Hierdoor is de “nachtmerrie” (realiteit ) geworden omdat het “vooraf ingestelde” Glasvezelnetwerk hierin meegenomen wordt en dat we daar ook al voor gaan betalen maar dat was/is niet de afspraak gezien het glasvezel netwerk totaal nog niet werkt, sterker nog, het ligt nog steeds als uiteinde voor onze stoeptegel.
Onze kosten vóór de aanpassingen van vanmorgen waren (afgerond) € 75. Door het aanpassen van het vaste telefoon lijn naar een laag pitje (min € 12,50) zou dit op € 62,50 uit moeten komen.
Kort na vertrek bij de winkel kwam er al een berichtje binnen met de aangepaste abo met maandbedrag van € 67,50.
Dit klopt dus niet.
Wij vernemen graag hoe dit opgelost kan worden en hebben daar alle vertrouwen in ;-)

Reputatie 7

Hi @Michel_1970,

Thanks voor je bericht! Helemaal duidelijk signaal, maar daar zit een kleine nuance in. Omdat momenteel de migratie van de snelheid open staat, kan de annulering van Vast Bellen nog niet worden doorgevoerd in ons systeem. Hierdoor is in het nieuwe prijsplan wat je te zien hebt gehad, Vast Bellen nog bij inbegrepen. Mijn excuses hiervoor. Wanneer de migratie naar ons Glasvezel netwerk wordt doorgezet, zal ook de prijs veranderen. Mocht er onverhoopt een verschil zijn, dan kunnen we dit altijd nadien verrekenen. Wel zo netjes natuurlijk! Is er inmiddels voor jou meer duidelijkheid wanneer je kan worden overgezet? Zo niet, doe ik graag nog even navraag voor je.

Reputatie 4

Beste @Boris , allemaal leuk en aardig maar dat het onderdeel “Vast Bellen” niet aangepast kan worden omdat de “migratie naar Glasvezel” nog open staat, lijkt mij geheel onwaarschijnlijk gezien het nieuwe overzicht welke ontvangen is en waarop staat “Vasten Bellen Start” voor €2,50 i.p.v. €15,95 (volgens mijn laatste factuur van afgelopen Juli voor “Unlimited Vast Bellen Plus”). Hier zit dus een prijsverschil in van €13,45 en dat zie ik niet terug in het totaal bedrag.
We betalen nu € 32,97 voor Internet 100 Abonnenment en geen € 45 voor iets wat we nog niet hebben.

Volgens de bewoordingen van @Jason en @eric gaat het betalen van het nieuwe bedrag voor de glasvezel pas in zodra de aansluiting werkend achter gelaten wordt en niet eerder.
Volgens andere berichtgevingen over het glasvezelnetwerk in Rotterdam zou het zo maar kunnen dat we pas over een half jaar of langer mogen genieten van de snelle lijn. Heb ik geen problemen mee maar ik ga daar niet alvast voor betalen.

Graag hier een vervolg op met reageren………..

ps. factuur kosten zouden vanaf nu € 79,87 - € 13,45 = € € 66,42 moeten zijn.

Reputatie 7

Hoi @Michel_1970,

Ik denk dat we twee dingen door elkaar halen, waarvoor excuus. Omdat er momenteel, door de netwerkmigratie, een bestelling open staat in ons systeem, kan er tijdens deze migratie geen aanpassing worden gedaan aan het abonnement. Ik begrijp dat de shopmedewerker dit wel heeft geprobeerd en dat daardoor het geen stopzegging, maar een wijziging is geworden betreft het Vast Bellen, waardoor de prijs die je hebt gezien inderdaad nog van toepassing is. Ik kan, dankzij het systeem, de wijziging van het stopzeggen, pas doorvoeren wanneer de netwerkmigratie is verlopen. Ik ben daarom ook erg benieuwd in hoeverre er inmiddels contact is gelegd.

Sorry dat ik het in mijn vorige bericht nog niet helemaal duidelijk had verwoord, maar weet dat we het verschil natuurlijk gaan vergoeden. Dit is een fout geweest aan onze kant. Wanneer de opzegging van Vast Bellen in het abonnement kan worden doorgevoerd, maak ik dat heel graag voor je in orde. 

Om ervoor te zorgen dat de migratie naar het Glasvezelnetwerk zijn doorgang vindt, ben ik nog erg benieuwd of er al verder contact is gelegd. Zo niet, wil ik dit graag bespoedigen en ervoor zorgen dat je een update kan verwachten. Ik hoor het graag van je.

Reputatie 4

Hoi @Boris,

ten eerste vreemd dat een winkelmedewerk(st)er dit niet gelijk mee krijgt in het systeem dat er een openstaande migratie gaande is waardoor dergelijke stappen “eigenlijk” niet mogelijk zijn. Het is van onze kant uit niet de bedoeling dat we het Vast Bellen willen stop zetten alleen is het nu op een laag pitje gezet om alvast de familieleden hieraan te laten wennen.

Over de netwerkmigratie, naar glasvezel, weten wij niet meer dan dat er een stukje “blauw” rietje tussen de tegels uitsteekt en dat deze nog in het huis afgewerkt moet worden. Wel zijn er al “pols hoogte opnemers” langs geweest, ook bij de buren uiteraard, maar dat is ook het laatste en dat is aan het begin van deze maand geweest.

Ik hoop dat er van jullie kant uit iets medegedeeld kan worden over een mogelijk moment van kabelafwerking in het huis.

Reputatie 7

Hi @Michel_1970,

Dat is zeker niet goed te praten en neem ik ook graag mee om ervoor te zorgen dat dit niet meer gebeurt. We waarderen je feedback ook echt, zodat we dit kunnen verbeteren. 

Wat betreft de oplevering heb ik direct navraag gedaan bij onze Glasvezelafdeling. Zij zullen om een update vragen bij de aannemer en je via de telefoon van een update voorzien, zodat jij weet waar je aan toe bent. Ook wij willen je natuurlijk zo snel mogelijk omzetten. We zullen contact met je opnemen per telefoon. We houden je op de hoogte! 

Reputatie 4

Hi @Boris en de rest,

even een update van mijn kant.
In de middag gebeld door T-Mobile en de heer vertelde mij dat de geldkwestie nestjes opgelost gaat worden en heb daar alle vertrouwen in. Ook kwam de mededeling dat de wijkcentrale ergens eind augustus aangesloten zal gaan worden waarna de huisaansluitingen aan de beurt zijn. De heer in kwestie gaf aan dat dit mogelijk dan ergens in september of de maand erna kon gaan gebeuren.
Er zit dus een beetje schot in de zaak en weten nu waar het een beetje naar toe gaat (datum technisch dan).

Wordt vervolgt……..

Reputatie 7

Hi @Michel_1970,

Thanks voor je update! Ik had inderdaad al begrepen dat er contact is gelegd door mijn collega. Wil je ons op de hoogte houden over de aanleg en de overgang naar het Glasvezelnetwerk. Ook wij zijn erg benieuwd! 

Reputatie 4

Beste @Jason , @Cal en @Boris , gezien jullie T-Mobile Modeoperators zijn en enkel op onderstaand vraag antwoord geven, ben ik hiernaar best benieuwd, komt ie.

Hedenochtend, maandag 01 aug, stond een medewerker van jullie aan onze deur om een aanbieding te doen voor de toekomstige overstap naar Glasvezel. Nu ik dit weet ben ik benieuwd wat jullie kunnen (mee- / op-)bieden dan alleen de gratis aansluitkosten a €30???

Voor een eerlijke trouwe klant met 5 abo's op één adres…...😏 moet toch wat te regelen zijn????

Reputatie 4

Toch best vreemd dat een monteur onaangekondigd in je eigen tuin gaat zitten rommelen.
Blijkbaar zijn er aardig wat tegels eruit gehaald en weer terug met alle rommel erbij.
Beter had ik het gevonden als het van te voren aangemeld werd zodat in overleg mogelijk tot een andere strategie gedacht kon worden. Nu is dat niet meer te doen gezien de kabel, letterlijk, voor mijn deur ligt en waar ik nu elke dag bijna over mag struikelen.
Slechte service is hierbij nog zachtjes uitgedrukt. Hoe nu verder????
Zie het resultaat op de foto……
Graag kom ik nu met de opdrachtgever van deze monteur, ja inderdaad dat is T-Mobile, hoe we dit gezamenlijk gaan oplossen.