Beantwoord

Wat gaat het nieuwe "glasvezel" abo kosten?

  • 12 April 2022
  • 71 reacties
  • 1276 Bekeken

Reputatie 4

De komende weken wordt er hard gewerkt bij het aanbrengen / leggen van glasvezel bij ons in de wijk. Gezien onze internet verbinding (VDSL) echt om te huilen is, heb ik hier wel oren naar alleen ben ik benieuwd wat dat nieuwe "glasvezel” abonnement ons gaat kosten.
Wat kan ik alvast in gang zetten om ervoor te zorgen dat de glasvezelkabel z.s.m. in huis aangesloten wordt?? Is er nieuwe modem nodig? We hebben nu een Huawei HG659 (wifi is ook echt om te 😭😭) bij de Iphone gebruikers in huis. Zelfs in de kamer waar de modem staat.

Ik verneem graag wat gedaan kan worden. Wie neem contact op.

icon

Beste antwoord door Waqqas 12 April 2022, 10:23

Bekijk origineel

This topic has been closed for comments

71 reacties

Reputatie 7

Hi @Michel_1970,

Thanks voor je bericht en update. Fijn om te zien dat er stappen zijn gemaakt om de aansluiting te realiseren, ondanks dat dit niet is gegaan hoe wij het voor ogen hebben. De kabel die op dit moment nog uitsteekt zal naar binnen worden getrokken en het zand ligt los zodat dit tussen de tegels belandt. Toch ben ik het met je eens dat dit anders had gemoeten, zeker omdat het je eigen tuin betreft. Ik heb daarom direct jouw klacht doorgezet naar onze Glasvezelafdeling om dit zo goed mogelijk op te lossen. Excuses voor het ongemak, we gaan hiermee aan de slag! 

Reputatie 4

Beste @Boris , zojuist even telefonisch contact gehad met Guidion en kreeg van de lieftallige dame te horen dat de glasvezel enkel en alleen in de meterkast wordt afgemonteerd en dat is nou precies wat ik niet wenst.
Ook het feit dat überhaupt het aansluiten van de glasvezel niet bij hun bekend is, vind ik al vreemd. 
Graag had ik vernomen dat in goed overleg een andere locatie bepaald kon worden voor het afmonteren van de glasvezel. Ik wil hiervoor zelfs een gat doorvoer maken naar buiten en een mantelbuis aanbrengen ter bescherming.
Na uitvoerig de samenstelling van ons huis bekeken te hebben, zie ik geen mogelijkheid om een verbinding te maken van de meterkast naar de gewenste locatie in de woonkamer.

Graag verneem ik hoe jullie van T-Mobile hier tegenover staan.

Beste @Boris , zojuist even telefonisch contact gehad met Guidion en kreeg van de lieftallige dame te horen dat de glasvezel enkel en alleen in de meterkast wordt afgemonteerd en dat is nou precies wat ik niet wenst.

Als je glasvezel binnenkomt in de meterkast dan wordt deze ook op diezelfde plek door Guidion afgemonteerd. Guidion mag n.l. niet aan de vezel komen en deze lassen om een grotere afstand te overbruggen.

 

Reputatie 4

Beste @Gerrit078 , de glasvezelkabel ligt nog buiten voor de deur dus moet ik contact opnemen met ODF (de partij die de kabel heeft gelegd en verplaatst heeft naar de voordeur (zie foto).
Aan hun denk ik het verzoek mijn wens uitvoeren zodat Guidion de kabel kan afwerken op de gewenste locatie in de huiskamer.

Reputatie 7

Hi @Michel_1970, dank voor je bericht. De plaatsing van de FTU, oftewel het aansluitpunt, zal worden geplaatst waar de Glasvezelverbinding naar binnenkomt. Dat kan verschillen van huis tot huis, maar dit zal in de hal of in de meterkast zijn. Daar komt namelijk ook de kabel binnen. Mocht dit niet naar wens zijn, dan kan er met de netwerkbeheerder gekeken worden naar een cosmetische verplaatsing. Je kan in dat geval contact opnemen met de netwerkbeheerder.

Ook is er de mogelijkheid om tijdens de installatie een kabel te laten wegwerken door de installatiemonteur. Let op, hier kunnen extra kosten voor worden gerekend. De prijslijst daarvan, vind je op onze website: https://www.t-mobile.nl/Consumer/media/pdf/klantenservice/thuis/tarieven/extra-werkzaamheden/thuis-tarieven-installatiewerkzaamheden.pdf

Beste @Gerrit078 , de glasvezelkabel ligt nog buiten voor de deur dus moet ik contact opnemen met ODF (de partij die de kabel heeft gelegd en verplaatst heeft naar de voordeur (zie foto).

Over het algemeen worden kabels gewoon in de meterkast afgewerkt, dit kan anders zijn wanneer er sprake is van een oude woning, wanneer een woning is gesplitst in appartementen of een portiekwoning waar geen kast aanwezig is waar de aansluitingen centraal op binnenkomen.

 

Aan hun denk ik het verzoek mijn wens uitvoeren zodat Guidion de kabel kan afwerken op de gewenste locatie in de huiskamer.

Weet je zeker dat je 2 a 3 apparaten in je woonkamer wilt hebben? Echt een mooi gezicht geeft zoiets niet in menig interieur.

Reputatie 4

Beste @Gerrit078 , nu staat de modem ook in de woonkamer en geeft naar mijn idee “ondanks dat het nu om te huilen is” een beter wifi signaal dan dat het in de meterkast zit. Bovendien komen alle UTP kabels naar datzelfde punt.
Waar ik wel aan zat te denken is om een UTP kabel, en dat geeft dus de nodige drempels gezien de bouw van het huis, te leggen van de meterkast naar de locatie waar de modem nu staat.
Eigenlijk komen nu ook “de aansluitingen” zoals het ISRA en COAX punt in de hoek waar ik graag het glasvezelpunt wil hebben.
Geen hond die dat ziet, gezien onze hoekbank daar staat.

Reputatie 2

Beste @Gerrit078 , nu staat de modem ook in de woonkamer en geeft naar mijn idee “ondanks dat het nu om te huilen is” een beter wifi signaal dan dat het in de meterkast zit. Bovendien komen alle UTP kabels naar datzelfde punt.
Waar ik wel aan zat te denken is om een UTP kabel, en dat geeft dus de nodige drempels gezien de bouw van het huis, te leggen van de meterkast naar de locatie waar de modem nu staat.
Eigenlijk komen nu ook “de aansluitingen” zoals het ISRA en COAX punt in de hoek waar ik graag het glasvezelpunt wil hebben.
Geen hond die dat ziet, gezien onze hoekbank daar staat.

 

Ook wij wilde het aansluitpunt(FTU) ergens anders hebben, maar vanwege veiligheid en andere eventuele problemen moest deze toch echt in de meterkast, jammer dat wel, maar we hebben een UTP kabel(cat6a) getrokken van meterkast naar punt waar het modem komt te hangen.

Beste @Gerrit078 , nu staat de modem ook in de woonkamer en geeft naar mijn idee “ondanks dat het nu om te huilen is” een beter wifi signaal dan dat het in de meterkast zit. Bovendien komen alle UTP kabels naar datzelfde punt.


Waar ik wel aan zat te denken is om een UTP kabel, en dat geeft dus de nodige drempels gezien de bouw van het huis, te leggen van de meterkast naar de locatie waar de modem nu staat.

 

Een slecht Wi-Fi signaal hoeft niet zo zeer als de glasvezel wordt afgemonteerd in de meterkast, vanaf de meterkast zou je - indien mogelijk - een netwerkkabel kunnen trekken en het T-Mobile modem alsnog in de woonkamer plaatsen.

In sommige woningen kan dit nogal een klus zijn en is het te begrijpen dat het onwenselijk is om kabels te trekken, maar voor een eigenaar van een netwerk of zelfs een provider is het eveneens onwenselijk om de fibers open en bloot in een ruimte (woonkamer) te hebben liggen.

 

Reputatie 4

@Boris , gezien het feit dat de migratie voor de telefoonlijn nog steeds open staat, komt de volgende factuur ook met een te hoog bedrag naar onze toe.
Verleden keer kreeg ik netjes een collega van jou aan te telefoon (mobiel) en ging dit regelen (extra kosten werden terug betaald).
Ik moest dit van hem in de gaten houden en indien nodig elke maand daarna herhalen. Verder geen probleem als we wederzijds maar aan de afspraken houden.

Update betreffende Glasvezel: Jammer genoeg nog steeds wachtende (blijkbaar is de wijkcentrale ook nog niet aangesloten). Dit zou nu toch wel gedaan kunnen zijn.
We zitten ook nog steeds met een “klein metertje” glasvezelkabel, welke enorm hinderlijk, voor onze voordeur ligt (en maar te liggen). Zie mijn eerder verzonden foto in een eerdere post.

Verneem graag reactie van jou.

Reputatie 7

Hi @Michel_1970, dank voor je reactie en update. Ik heb het direct voor je uitgeplozen. Omdat de migratie van het telefoonabonnement in gang is gezet nadat de netwerkmigratie is doorgevoerd, kan ons systeem deze nog niet afronden. Dit kan pas gedaan worden wanneer de Glasvezelverbinding is opgeleverd. De dubbele kosten zal ik dan ook graag vergoeden, maar kan dit pas doen wanneer de Glasvezelverbinding klaar is gemaakt, zodat we de volledige kosten die zijn gemaakt, voor onze rekening kunnen nemen. 

Voor de oplevering heb ik opnieuw navraag gedaan bij mijn collega's, eveneens de bedrading die moet worden getrokken. Ik heb gevraagd dit per direct op te pakken, in de hoop je zo snel mogelijk van een verbinding te kunnen voorzien. We houden je per telefoon op de hoogte. 

Reputatie 4

Beste @Boris , dit is niet conform de afspraak. De teveel ingehouden kosten met betrekking tot de telefoonlijn zouden naar ons terug gestort worden zolang de Glasvezelverbinding niet is opgeleverd.
Wij hebben duidelijk aangegeven dat wij niet gaan betalen voor een dienst welke wij niet afnemen. Het is aan jullie systeem dat dit nu zo eenmaal gebeurd. Tijdens het telefoongesprek met jou collega is dit ook zo door hem erkend en zou hij dit in orde gaan maken (wat ook is gebeurd). Alleen nu zijn we een maand verder en mogelijk volgen er nog meer. Geen probleem had ik al aangegeven alleen moeten we ons (wij en T-Mobile) daar wel aan houden.

Reputatie 7

Hi @Michel_1970, ik was niet bekend met deze afspraak, excuus. Ik heb de vergoeding voor de kosten direct voor je in orde gemaakt. Je kan deze inzien in My T-Mobile: My T-Mobile Thuis | Rekeningen inzien en informatie over je abonnement. Mocht je in de tussentijd met een vraag zitten, laat het vooral weten. We staan hier voor je klaar.

Reputatie 4

Hoi @Boris , dat geeft verder niet, ben altijd meedenkend om de situatie te verduidelijken. Zoals ik al aankondigde, zal dit voor de komende maanden wel herhaald worden en zal dan via dit draadje (post) een dergelijk verzoek inschieten met de gedachten dat het dan ook uiteraard weer goed gaat komen.

Reputatie 4

Hoi @Boris , even een update. Zojuist, om 15:50u om precies te zijn, gebeld met ODF (Open Dutch Fiber) met de vraag of zij al iets wisten m.b.t. de aansluiting van de wijkcentrale (postcode 3069).
De meneer in kwestie van ODF kwam met de “verontrustende” berichtgeving dat dit op planning staat voor eind 2022. Dit wil nog niet zeggen dat het dan ook gerealiseerd is / kan zijn. Er zit een verschil tussen iets plannen en realiseren. Zo vertelde hij. Prima, zei ik, dan weet ik in ieder geval waar ik aan toe ben. En jullie dus nu ook.

Reputatie 7

Hi @Michel_1970, dank voor je reactie. Ik heb dezelfde uitvraag gedaan bij mijn collega van de Glasvezelafdeling waarop deze uitvraag uitstaat. Ik koppel graag jouw waarneming terug aan ons contact in de hoop meer duidelijkheid te hebben. Nogmaals bedankt.

Reputatie 4

Beste @Boris , we zijn weer een maand verder, hoewel nog steeds geen glasvezel, maar wel een factuur die te hoog wordt ingediend. Graag zien wij wederom, conform de afspraken, een terug storting van het teveel ingehouden.

met vriendelijke groet,

Reputatie 7

Hi @Michel_1970, heel goed dat je hier het seintje geeft! Boris is niet meer werkzaam op de Community, maar ik help je hier graag bij. Zojuist heb ik deze kosten vergoed conform de afspraak. Dit kun je checken in je My T-Mobile Thuis omgeving: https://thuismy.t-mobile.nl/rekeningen/compensaties. Ook heb ik een reminder gestuurd naar de afdeling waar Boris eerder contact mee heeft gehad. Ik heb gevraagd of ze contact met jou kunnen opnemen om een nieuwe status update door te geven als die er is. 

Reputatie 4

Beste moderator (welke nog wel werkzaam is op de Community), behoudens @Boris & @Lisa , gezien zij niet meer actief zijn.
Hierbij vermeld ik toch mijn ongenoegen over de manier van handelen over de correcte wijze van factureren. Volgens mijn betalingsoverzicht is er over de maanden september en november een gedrag van €15,95 teveel ingehouden en dit op de dag vandaag niet gecompenseerd.
Ook wil ik graag vernemen wanneer wij aangesloten worden op het, inmiddels al 7 maanden, liggende glasvezelkabel (en notabene nog voor de deur ligt ook met alle ellende erbij).

gegroet,

Reputatie 7
Badge +9

Hi @Michel_1970, ik ben meteen voor je gaan kijken. Ik zie hier dat het wel is gecompenseerd. Deze compensaties zijn terug te vinden op de facturen van oktober en december 2022. Om antwoord te geven op je volgende vraag: Het gaat hierom een nieuwe glasvezellijn. In dit scenario kan de je een bestelling bij ons plaatsen en wordt er een fictieve plandatum aangemaakt door de netwerkbeheerder. Als de aansluiting kan worden gemaakt, dan kan de je contact opnemen met de netwerkbeheerder: 088-0063744 - Maandag t/m vrijdag tussen 08.30 - 17.00 uur. Zij plannen een afspraak in om de aansluiting af te laten maken en regelen de verdere afhandeling van de aanleg. Zodra je de benodigde informatie hebt aangeleverd, dan zal KPNNetwerk een case aanmaken en de betreffende aannemer aansturen om te beginnen met de werkzaamheden. Hoe eerder deze case is aangemaakt, hoe sneller je zal worden opgeleverd. Voor alle tussentijdse vragen zoals de voortgang van het project, plandatum, wijzigen afspraken, oplevering kan de klant contact opnemen met KPNNetwerkNL. 

 

Veelgestelde vragen
KPNNetwerkNL is al een keer geweest, waarom kan ik nog geen plandatum terugvinden? 
Bij nieuwbouwadressen zal er altijd eerst een schouwing plaatsvinden. Dit betekent dat er een aannemer langs komt om te kijken of de vezel gemakkelijk naar binnen kan worden gebracht en op welke plek het FTU kan worden geplaatst. Deze afspraak is niet zichtbaar in onze systemen en is dus ook niet de uiteindelijke opleverdatum. 

Ik heb al een FTU in huis, maar ik heb een plandatum die nog ver in te toekomst staat? 
Het kan zijn dat het InHome gedeelte al gereed is, maar dat de hardware in de POP nog niet gereed is. Derhalve is het nog niet mogelijk om de patch te zetten. Wanneer de plandatum verstreken is, dan kunnen wij hier navraag voor uitzetten.  

Ik heb al een FTU in huis, maar ik heb nog een plandatum in het verleden?  
In dit soort gevallen is het verstandig dat de klant contact opneemt met KPN om aan te geven dat het FTU al is geplaatst. KPN zal de klant vragen om een foto aan te leveren van het FTU, zodat zij de aannemer kunnen aansturen om de patch te zetten. 

 

 

Reputatie 4

Beste @Tommie , afgesproken is dat wij voor elke maand gecompenseerd zouden worden met het bedrag van €15,95 totdat de glasvezel aansluiting is opgeleverd. Vandaar dat ik vermeld heb dat het over de maanden september en november dit niet is goed gegaan. Ook de eerste factuur van 2023 is dit bedrag teveel gefactureerd.
Ik verwacht dat voor deze maanden, (september, november en januari 2023), wij nog gecompenseerd worden.
Om ook even antwoord te geven op het tweede gedeelte is het zo dat wij al eerder een bestelling (mutatie in jullie systeem) hebben geplaatst (laten plaatsen door een winkelmedewerkster) voor het realiseren / opleveren van de glasvezel aansluiting. Hierdoor is nadien alle ellende ontstaan.
Ik snap niet waarom KPNNetwerkNL hier tussen vernoemd wordt. De glasvezel wordt in opdracht van T-Mobile aangelegd door Open Dutch Fiber.
Ik ga ervan uit dat T-Mobile voldoende informatie van ons heeft gekregen om de aansluiting te komen realiseren / dan wel uit te besteden en op te leveren.

Reputatie 7
Badge +9

Hi @Michel_1970 ik ben er nog eens ingedoken. Ik zie inderdaad dat dit voor september en november dit niet is gebeurt. Ook januari staat nog op de factuur. Ik zal dit in orde maken, dit zul je terug zien op een volgend factuur. Voor het tweede, mij werd foutieve informatie gegeven en dat heb ik doorgegeven, excuus. Ik heb Fiber aan de mouw getrokken voor een update over de oplevering. Zij zullen hierover contact met je opnemen. Als je verder nog vragen hebt, stel ze gerust!

Reputatie 4

Beste @Tommie of andere moderators die zich hiervoor inzetten,
wederom een “verkeerde” factuur ontvangen waarbij het ingediende bedrag te hoog is.
Gaarne ook weer voor, en er zullen nog meerder volgen ben ik bang, een rectificatie aanmaken en toekennen.
met vriendelijke groet,

Reputatie 7
Badge +9

Hey @Michel_1970, goed dat je dit nog een keer aankaart. We kunnen dit process niet automatiseren, ik heb zojuist de vergoeding weer in orde gemaakt. De vergoedingen zijn terug te zien op een volgend factuur. Voor nu wens ik je een hele fijne dag!

Reputatie 4

Beste @Tommie prima verder alleen heb ik van T-Mobile op 15 februari ook al een bericht ontvangen over een eerder verstuurde factuur waarbij het teveel ingediende bedrag verrekend zou worden met de eerst volgende. Alleen nu is het factuurbedrag nog te hoog. Ik blijf dit monitoren en de bedragen optellen waar we nog recht op hebben.
Zachtjes gezegd maken jullie er wel een puinhoop van.