Beantwoord

Wat gaat het nieuwe "glasvezel" abo kosten?

  • 12 April 2022
  • 71 reacties
  • 1278 Bekeken

Reputatie 4

De komende weken wordt er hard gewerkt bij het aanbrengen / leggen van glasvezel bij ons in de wijk. Gezien onze internet verbinding (VDSL) echt om te huilen is, heb ik hier wel oren naar alleen ben ik benieuwd wat dat nieuwe "glasvezel” abonnement ons gaat kosten.
Wat kan ik alvast in gang zetten om ervoor te zorgen dat de glasvezelkabel z.s.m. in huis aangesloten wordt?? Is er nieuwe modem nodig? We hebben nu een Huawei HG659 (wifi is ook echt om te 😭😭) bij de Iphone gebruikers in huis. Zelfs in de kamer waar de modem staat.

Ik verneem graag wat gedaan kan worden. Wie neem contact op.

icon

Beste antwoord door Waqqas 12 April 2022, 10:23

Bekijk origineel

This topic has been closed for comments

71 reacties

Reputatie 4

Hi @Boris en de rest,

even een update van mijn kant.
In de middag gebeld door T-Mobile en de heer vertelde mij dat de geldkwestie nestjes opgelost gaat worden en heb daar alle vertrouwen in. Ook kwam de mededeling dat de wijkcentrale ergens eind augustus aangesloten zal gaan worden waarna de huisaansluitingen aan de beurt zijn. De heer in kwestie gaf aan dat dit mogelijk dan ergens in september of de maand erna kon gaan gebeuren.
Er zit dus een beetje schot in de zaak en weten nu waar het een beetje naar toe gaat (datum technisch dan).

Wordt vervolgt……..

Reputatie 7
Badge +14

Zie je ook de upgrade mogelijkheid onder “mijn producten” als je in my-t-mobile bent ingelogd? Dat is de beste methode in plaats van een "nieuwe aansluiting” 

 

Reputatie 4

Aan allen @eric , @Waqqas , @Jason , bedankt voor jullie bijdrage en antwoorden / tips.
Zodra de vakmannen buiten bij ons in de straat zijn beland kom ik hierop terug en zal ik het omzet verzoek in werking zetten.

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @Michel_1970 

Kijk even voor je zelf of de UTP aanleggen naar de juiste plek makkelijk gaat langs de plinten of niet. Indien deze door een bestaande leiding moet worden getrokken dan valt dit onder meerwerk en zullen er kosten voor zijn.

Tarieven extra werkzaamheden

Geef eventuele extra werkzaamheden ook telefonisch door aan Guidion zodat er rekening mee kan worden gehouden.

Beste @Waqqas, en de rest 😉, ik reageer toch nog even op jouw laatste bericht over het “door mijzelf” aan te brengen UTP kabel vanaf de meterkast naar of in de buurt van het bestande ISRA punt.
Laat ik nou vanmiddag iemand in de straat, voor mijn deur, met een jas aan van T-Mobile en een button van een ingehuurd partij om polshoogte te nemen wie geïnteresseerd zou zijn voor een aansluiting op glasvezel, aanspreken en navraag doen.
Deze jongeman kon mij vertellen dat het aanbrengen van de “UTP kabel” volledig aan de monteur van Guidion over moet laten i.v.m. garantie / zekerheidstelling op de installatie. Ik vertelde deze jongeman, prima, dan laten we het voorlopig even zo en dan bespreek ik dat wel als de monteur voor de deur staat.

 

Binnen de standaard installatie wordt tot maximaal 15 meter gelegd langs bijvoorbeeld plinten eventueel wordt de kabel aan de plinten vastgezet d.m.v. spijkerclips/kabelclips. Meer lengte of kabels door PVC, onder vloeren etc. trekken is meerwerk en hieraan zijn extra kosten verbonden.

Een filmpje en meer informatie tref je aan op deze pagina.

 

Hoe staan jullie hier tegen over???

Over een planning voor de huis aansluitingen kon hij verder geen mededeling doen. Het kan snel gaan maar kan ook wat langer duren. Ik vertelde hem dat ik het abonnement vandaag nog ga omzetten en dat met een “theoretische” ingangsdatum van 1 juli 2022.
We moeten wel reëel blijven met z'n allen, toch?

Over ‘per wanneer’ dingen in gang gezet kunnen worden kan niemand echt iets zeggen, er zijn meerdere partijen bij de aanleg en het afmonteren betrokken.

 

Reputatie 4

Update 4 mei: @Jason @Tommie @Demi 
Zojuist een sms bericht ontvangen van Guidion en een online afspraak kunnen maken voor aankomende zaterdag 6 mei tussen 12:00u en 15:59u.
Zou de monteur dan de nieuwe modem (Zyxel-T54) mee kunnen nemen om deze aan te sluiten, anders hebben we glasvezel op de “oude” Huawei HG659.

Wordt vervolgt…...en misschien is dit wel het laatste onderdeel (de stap).

Reputatie 7
Badge +15

@Michel_1970 

De Zyxel-T54 wordt geleverd bij nieuwe glasvezel en DSL aansluitingen, bij een migratie behoud je de Huawei router maar deze zou wel omgewisseld kunnen worden voor een Zyxel-T50, dit regelt een moderator dan.

Reputatie 7
Badge +14

Hoi @Michel_1970 . Er zijn twee prijspunten in het aanbod van T-Mobile. Een aansluiting op het eigen glasvezel netwerk van T-Mobile wat aangelegd wordt door Open Dutch Fiber of een aansluiting op het KPN netwerk. Staat daar iets van bij de info die jij hebt gezien welke partij het aanlegd? 

Je kunt een bestelling plaatsen zodra alle elemementen die nodig zijn om de dienst te kunnen leveren zijn aangelegd. Dat is dus niet alleen de kabel in jouw straat, maar ook alle centrale componenten. Je kunt zien of een bestelling geplaatst kan worden via de postcode checker. Dan wordt die optie beschikbaar. Er wordt dan ook een nieuw (Zyxel) modem geleverd. Daarop kun je extra wifi punten aansluiten voor in de rest van je huis.

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @Michel_1970 

Je zou nu al een glasvezel abonnement kunnen afsluiten, je begint sowieso pas te betalen voor glasvezel wanneer je glasvezel verbinding het doet.

Nadat alles afgerond is wordt je vanzelf gecontacteerd voor de huisaansluiting en daarna kan Guidion komen voor de huisinstallatie.

Reputatie 7
Badge +15

@Michel_1970

Gewoon alvast een nieuwe glasvezel abonnement afsluiten en vdsl door laten lopen, deze zeg je dan pas op wanneer de installatiedatum van glasvezel bekend is 😊

Volgens mij zal een moderator de aansluitkosten wel vergoeden omdat je al klant bent maar de installatiekosten blijven staan omdat glasvezel altijd door een monteur wordt aangesloten.

Edit indien je het abonnement via My T-Mobile kan wijzigen zoals @eric aangeeft dan is dat wel makkelijker.

Reputatie 7
Badge +16

Niets meer aan toe te voegen, lekker bezig allemaal, thanks voor de vlotte reacties! 😄👍

Klein tipje nog @Michel_1970: laat het weten wanneer de optie voor netwerkmigratie (DSL naar Glasvezel) mogelijk is in My T-Mobile Thuis, in dat geval dien ik de aansluitkosten handmatig voor je te vergoeden (à € 30).

Reputatie 4

Hoi @Boris , dat geeft verder niet, ben altijd meedenkend om de situatie te verduidelijken. Zoals ik al aankondigde, zal dit voor de komende maanden wel herhaald worden en zal dan via dit draadje (post) een dergelijk verzoek inschieten met de gedachten dat het dan ook uiteraard weer goed gaat komen.

Reputatie 4

Hoi @Jason gisteravond vertelde ik mijn verhaal aan mijn buurman (wonend in de straat tegenover mij) en hij vertelde mij dat hij ook al meerdere malen (telefonisch, mail en via een T-mob medewerker langs de deur) had aangegeven gebruik te willen maken van glasvezel.
Bij iedereen in mijn wijk, dus bij hem ook, ligt de uiteinde van de glasvezelkabel voor de deur.
Volgens zijn bewoordingen stopt het ergens en hoort hij verder niets meer.
Ik vertelde hem dat ik een balletje zou opgooien om te kijken of ik iets kan betekenen.
Graag verneem ik wat ik mijn buurman kan adviseren te doen.
Misschien wil je wel via een PM zijn NAW gegevens ontvangen (werkt wel sneller en de lijn is korter).

Reputatie 4

Beste @Waqqas, en de rest 😉, ik reageer toch nog even op jouw laatste bericht over het “door mijzelf” aan te brengen UTP kabel vanaf de meterkast naar of in de buurt van het bestande ISRA punt.
Laat ik nou vanmiddag iemand in de straat, voor mijn deur, met een jas aan van T-Mobile en een button van een ingehuurd partij om polshoogte te nemen wie geïnteresseerd zou zijn voor een aansluiting op glasvezel, aanspreken en navraag doen.
Deze jongeman kon mij vertellen dat het aanbrengen van de “UTP kabel” volledig aan de monteur van Guidion over moet laten i.v.m. garantie / zekerheidstelling op de installatie. Ik vertelde deze jongeman, prima, dan laten we het voorlopig even zo en dan bespreek ik dat wel als de monteur voor de deur staat.
Hoe staan jullie hier tegen over???
Over een planning voor de huis aansluitingen kon hij verder geen mededeling doen. Het kan snel gaan maar kan ook wat langer duren. Ik vertelde hem dat ik het abonnement vandaag nog ga omzetten en dat met een “theoretische” ingangsdatum van 1 juli 2022.
We moeten wel reëel blijven met z'n allen, toch?

Reputatie 7
Badge +1

Wat mij persoonlijk dwars zit ondanks dat ik tevreden ben met T-Mobile men met 2 maten meet daarmee bedoel ik het volgende; momenteel heb ik glasvezel WBA op KPN netwerk  100mb/s nog op oude prijsplan.

Echter zou ik mijn internet willen verhogen naar 400mb/s of desnoods naar 1gb/s  betaal je als klant die op WBA zit 15€/maand meer dan klanten op ODF van T-Mobile,  wat me ook opvalt dat na aanpassing GEEN ENKELE PLAATS IS OVERGEZET OP ODF zeg maar apparatuur van T-Mobile in de wijkkast(en)

Reputatie 7
Badge +9

Hi @Michel_1970 ik ben er nog eens ingedoken. Ik zie inderdaad dat dit voor september en november dit niet is gebeurt. Ook januari staat nog op de factuur. Ik zal dit in orde maken, dit zul je terug zien op een volgend factuur. Voor het tweede, mij werd foutieve informatie gegeven en dat heb ik doorgegeven, excuus. Ik heb Fiber aan de mouw getrokken voor een update over de oplevering. Zij zullen hierover contact met je opnemen. Als je verder nog vragen hebt, stel ze gerust!

Reputatie 3

Beste @Cheyenne , @Tommie , @Demi , en andere belangstellende,

vanmorgen een pakketje (kastje “7cm x 7cm” waar een glasvezelkabeltje “geel” en een CAT kabel ingestoken kan worden) in ontvangst mogen nemen welke een monteur van Guidion gaat plaatsen en installeren (afspraakdatum hiervoor volgt nog). Eerlijk gezegd had ik hierbij ook de nieuwe modem
(Zyxel T50) verwacht.
Mogelijk dat deze nog komt.
Volgens een vrouwelijke medewerker van T-Mobile, die mij geregeld belt, kon mij althans vertellen dat een dergelijk pakket eraan zat te komen alleen zou hierin een modem en een setup-box zitten.
Ik heb haar verteld dat de setup-box achterwege gelaten kan worden gezien we in huis al 3 exemplaren hebben staan.
Naar aller waarschijnlijkheid zal de monteur van VolkerWessels Telecom ook een onderdeel gaan plaatsen en installeren waarop de glasvezelkabel (van buiten “blauw”) en het gele kabeltje op aangesloten kan worden. Moet hiervoor ook een wandcontactdoos voor gereed staan?

 

Heb je ook rekening gehouden met de UTP-kabel van ONT (meterkast) naar modem?

Hier een topic met uitleg over de terminologie.

Reputatie 7

Hoi @Michel_1970,

Ik denk dat we twee dingen door elkaar halen, waarvoor excuus. Omdat er momenteel, door de netwerkmigratie, een bestelling open staat in ons systeem, kan er tijdens deze migratie geen aanpassing worden gedaan aan het abonnement. Ik begrijp dat de shopmedewerker dit wel heeft geprobeerd en dat daardoor het geen stopzegging, maar een wijziging is geworden betreft het Vast Bellen, waardoor de prijs die je hebt gezien inderdaad nog van toepassing is. Ik kan, dankzij het systeem, de wijziging van het stopzeggen, pas doorvoeren wanneer de netwerkmigratie is verlopen. Ik ben daarom ook erg benieuwd in hoeverre er inmiddels contact is gelegd.

Sorry dat ik het in mijn vorige bericht nog niet helemaal duidelijk had verwoord, maar weet dat we het verschil natuurlijk gaan vergoeden. Dit is een fout geweest aan onze kant. Wanneer de opzegging van Vast Bellen in het abonnement kan worden doorgevoerd, maak ik dat heel graag voor je in orde. 

Om ervoor te zorgen dat de migratie naar het Glasvezelnetwerk zijn doorgang vindt, ben ik nog erg benieuwd of er al verder contact is gelegd. Zo niet, wil ik dit graag bespoedigen en ervoor zorgen dat je een update kan verwachten. Ik hoor het graag van je.

Reputatie 4

Beste @Boris , zojuist even telefonisch contact gehad met Guidion en kreeg van de lieftallige dame te horen dat de glasvezel enkel en alleen in de meterkast wordt afgemonteerd en dat is nou precies wat ik niet wenst.
Ook het feit dat überhaupt het aansluiten van de glasvezel niet bij hun bekend is, vind ik al vreemd. 
Graag had ik vernomen dat in goed overleg een andere locatie bepaald kon worden voor het afmonteren van de glasvezel. Ik wil hiervoor zelfs een gat doorvoer maken naar buiten en een mantelbuis aanbrengen ter bescherming.
Na uitvoerig de samenstelling van ons huis bekeken te hebben, zie ik geen mogelijkheid om een verbinding te maken van de meterkast naar de gewenste locatie in de woonkamer.

Graag verneem ik hoe jullie van T-Mobile hier tegenover staan.

Beste @Boris , zojuist even telefonisch contact gehad met Guidion en kreeg van de lieftallige dame te horen dat de glasvezel enkel en alleen in de meterkast wordt afgemonteerd en dat is nou precies wat ik niet wenst.

Als je glasvezel binnenkomt in de meterkast dan wordt deze ook op diezelfde plek door Guidion afgemonteerd. Guidion mag n.l. niet aan de vezel komen en deze lassen om een grotere afstand te overbruggen.

 

Reputatie 4

@Tommie , we zijn nu een maandje verder en tot vanmorgen (zie mijn andere topic over een storing) gaat (ging) de vaste lijn als een jekko, echt een verschil. Alleen het wifi signaal laat het zeker afweten, vooral bij Apple gebruikers hier in huis. Nadat ik de specs heb bekeken van de T50 is dit niet echt een verbetering (zeker op het wifi gebied) tov de Huawei. De T54 zou wel een aangename verbetering zijn alleen leveren jullie deze niet aan trouwen klanten (wel erg jammer).

Dus zullen we het met de Huawei moeten doen.

Ps. Voelt een beetje als Nitro brandstof tanken in een oldtimer.

Reputatie 4

Beste @Gerrit078 , de glasvezelkabel ligt nog buiten voor de deur dus moet ik contact opnemen met ODF (de partij die de kabel heeft gelegd en verplaatst heeft naar de voordeur (zie foto).
Aan hun denk ik het verzoek mijn wens uitvoeren zodat Guidion de kabel kan afwerken op de gewenste locatie in de huiskamer.

Reputatie 7

Hi @Michel_1970, dank voor je bericht. De plaatsing van de FTU, oftewel het aansluitpunt, zal worden geplaatst waar de Glasvezelverbinding naar binnenkomt. Dat kan verschillen van huis tot huis, maar dit zal in de hal of in de meterkast zijn. Daar komt namelijk ook de kabel binnen. Mocht dit niet naar wens zijn, dan kan er met de netwerkbeheerder gekeken worden naar een cosmetische verplaatsing. Je kan in dat geval contact opnemen met de netwerkbeheerder.

Ook is er de mogelijkheid om tijdens de installatie een kabel te laten wegwerken door de installatiemonteur. Let op, hier kunnen extra kosten voor worden gerekend. De prijslijst daarvan, vind je op onze website: https://www.t-mobile.nl/Consumer/media/pdf/klantenservice/thuis/tarieven/extra-werkzaamheden/thuis-tarieven-installatiewerkzaamheden.pdf

Reputatie 7
Badge +15

@Michel_1970 

Je mag natuurlijk ook een eigen WiFi oplossing kopen en de WiFi uitschakelen op de Zyxel.

Beste @Gerrit078 , de glasvezelkabel ligt nog buiten voor de deur dus moet ik contact opnemen met ODF (de partij die de kabel heeft gelegd en verplaatst heeft naar de voordeur (zie foto).

Over het algemeen worden kabels gewoon in de meterkast afgewerkt, dit kan anders zijn wanneer er sprake is van een oude woning, wanneer een woning is gesplitst in appartementen of een portiekwoning waar geen kast aanwezig is waar de aansluitingen centraal op binnenkomen.

 

Aan hun denk ik het verzoek mijn wens uitvoeren zodat Guidion de kabel kan afwerken op de gewenste locatie in de huiskamer.

Weet je zeker dat je 2 a 3 apparaten in je woonkamer wilt hebben? Echt een mooi gezicht geeft zoiets niet in menig interieur.