Beantwoord

wat is de impact van overstap van ziggo naar t-mobile?


Reputatie 2

Ik overweeg om over te stappen van Ziggo naar T-mobile glasvezel. Ik heb nu het volgende thuisnetwerk:

  • ziggo modem in bridge-stand
  • Cisco RV325 router met hierop bedraad aangesloten:
  • 2 Ubiquity WiFi AP’s
  • Cisco SPA (voor VOIP naar een provider (niet Ziggo)
  • NAS waar oa m'n eigen mailserver op draait
  • Playstation

Ik heb destijds voor bovenstaande gekozen omdat het gebruik van losse, bedrade AP’s de beste WiFi geeft. Het ziggo modem had niet alleen onvoldoende ethernetpoorten, de configuratiemogelijkheden van de firewall (oa port forwarding) waren ontoereikend voor me.

Ik overweeg om over te stappen naar T-mobile glasvezel, maar ik wil graag vooraf duidelijk hebben of dat vlekkeloos gaat en of ik vooraf ergens rekening mee moet houden. Dit is wat ik nu zelf in beeld heb:

  • het lijkt erop dat ik alleen een mediaconverter nodig heb en de Zyxel niet nodig heb.
  • TV zou zo op het LAN moeten werken zonder VLAN's oid.
  • ingaand VOIP verkeer op poort 5060 naar m'n SPA ‘mag’ niet, maar m’n VOIP provider ondersteunt standaard ook poort 6060.
  • Ziggo blokkeert uitgaand verkeer over poort 25, dus ik moest uitgaand mailverkeer via de Ziggo mailserver laten lopen. Het lijkt erop dat dit niet nodig is bij T-mobile.

Heb ik het plaatje zo compleet of vergeet ik iets, of zou ik beter nog iets anders kunnen doen?

icon

Beste antwoord door Pieter_B 27 June 2021, 13:30

Bekijk origineel

10 reacties

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @JdeJonge 

De UTP vanuit de mediaconverter kun je achteraf in je eigen router steken, hier moet je dan wel vlan 300 op instellen, IPTV zou ook over deze vlan moeten werken.

T-Mobile heeft poort 5060 gereserveerd voor eigen VOIP maar je kunt gebruik maken van een alternatieve poort op je eigen router.

Over het mailverkeer kan ik je helaas niet veel vertellen dus ik hoop dat iemand anders dat wel kan.

De Zyxel van T-Mobile kan niet in bridge mode.

T-Mobile zegt 5060 niet te blokkeren, toen ik overging op CC bleek die wel geblokkeerd maar dit kon zijn doordat ik telefonie bij TM had opgezegd.

Er zijn er meerdere die wel via 5060 kunnen bellen, zal dus proberen zijn, maar een andere poort werkt net zo goed.

Voor zover bekend blokkeert TM geen mail poorten voor eigen gebruik of via hun eigen servers.

En inderdaad, als je de gegevens die nodig zijn voor TM in de Cisco kwijt kunt kan die brakke Zyxel gewoon in de doos terug als je lijn geactiveerd is, Ziggo kan het niet anders i.v.m. het COAX verhaal en niet willen, bij TM werkt het prima.

 

Reputatie 2

Dank voor jullie reacties zover. Ik ben bang dat de WAN configuratiemogelijkheden van de Cisco RV325 niet toereikend zijn, want daarop kun je geen VLAN configureren. Ik zou kunnen kijken of ik de Cisco in routerstand aan een LAN poort van de Zyxel kan hangen en de Cisco in de DMZ kan plaatsen. Dan zou ik de andere LAN poorten op de Zyxel voor de TV’s kunnen gebruiken. Als dat onverhoopt niet zou werken, zou een nieuwe switch nodig zijn. Of de Cisco de deur uit en vervangen door zoiets als een Microtik RB3011, dat schijnt een goede router te zijn.

Volgens mijn Google skills kan je wel degelijk een Vlan instellen op de Cisco router.

https://www.cisco.com/c/nl_nl/support/docs/smb/routers/cisco-rv-series-small-business-routers/smb4142-configure-vlan-membership-on-rv320-and-rv325-vpn-routers.html

 

Reputatie 2

Hi @Doornekamp33 . Wat jij vindt, gaat over het configureren van VLAN’s binnen je eigen LAN. Dat kan de Cisco inderdaad wel. Maar niet aan de WAN kant. Heel veel is er helaas niet over te vinden, maar deze doet me het ergste vermoeden (de RV320 is behalve het aantal poorten gelijk aan de RV325): https://community.cisco.com/t5/small-business-routers/rv320-vlan-on-wan-port/td-p/2577720

Reputatie 7
Badge +3

@JdeJonge 

Was net bezig om je op hetzelfde te wijzen in nagenoeg dezelfde bewoording … VLAN alleen aan je LAN kant is mogelijk op de RV32x serie.

Denk dat je dan hiervoor een upgrade moet doen naar een VLAN capable versie.

Van de MicroTik 3011 is een topic verschenen, waarbij het verkrijgen van een IP vanuit de DHCP pool van TM nogal wat problemen gaf/geeft .. zie nog geen oplossing daarbij van de TS

 

Reputatie 2

Thanks @Pieter_B ! Heb je toevallig op het forum ervaringen gezien met goede routers die geen problemen geven?

Reputatie 7
Badge +3

@JdeJonge 

Zelf maak ik gebruik van pfSense via een ITX moederbord met een 4 port Intel NIC (DIY), met daarachter alles ook van UniFi (AP’s & Switches).

Denk gezien je netwerk, zou ik i.i.g. niet kiezen voor een ‘huis, tuin en keuken’ device, want je wilt wel voldoende control hebben over je netwerk met evt. ook VLAN’s aan je LAN zijde.

UniFi heeft op zich wel een aantal devices die in de ‘semi pro’ klasse vallen, maar je zal dan even moeten uitzoeken of jou netwerk daar ook op aansluit.

UDM Pro is hier binnen de community al een aantal keren met succes door medeklanten werkend gekregen, dat zou een optie kunnen zijn.

Je hebt ook een mailserver draaien lees ik, er zijn wat issues gemeld als we het hebben over poort 25 .. hou daar dus ook even rekening mee.

Reputatie 7
Badge +4

@JdeJonge manager switch er tussen om de vlan er af te halen kan natuurlijk ook

Reputatie 2

OK thanks voor de tips @Pieter_B! Wat @Hidden.nld kan inderdaad ook nog, dank daarvoor. Ik wacht de installatie met het standaard device wel even af en zal me in de tussentijd oriënteren. Als ik met de Zyxel niet voldoende uit de voeten kan, kan ik iig even ‘houtje touwtje’ draaien en dan nog wat spul vervangen.

Reageer