Beantwoord

WBA naar ODF: er is iets misgegaan

  • 19 January 2021
  • 11 reacties
  • 583 Bekeken

Reputatie 1

Eind vorig jaar heb ik mijn mobiel abonnement bij T-mobile verlengd naar een unlimited abonnement omdat ik mijn mijn T-mobile Thuis abonnement zal omzetten van Fast naar Premium. Hierover heb ik contact opgenomen met T-mobile omdat dit niet online kon. De medewerker had toen (dacht ik) alles geregeld, maar na iets meer dan een week kreeg ik niet de bevestiging per email. Ik heb toen zelf de klanten service gebeld. Tot mijn stomme verbazing kreeg ik toen te horen dat het omzetten van mijn T-mobile Thuis abonnement (van Fast naar Premium) helemaal niet kan vanwege het soort glasvezel netwerk waar ik nu op zit (WBA ipv ODF). 

Juist op basis van de combinatie van mijn gewone T-mobile en T-mobile Thuis abonnement heb ik deze keuze gemaakt (qua kosten en snelheid). Nu moet ik dus van provider wisselen omdat de 100mbit lijn gewoon niet voldoende is en loop ik de korting mis (€ 10 euro per maand) van de combinatie. 

Is hier wat aan te doen? Welke mogelijkheden zijn er? Heb al contact gehad met de klanten service om de verlenging van mijn mobiele abonnement te annuleren, maar dat kon ook niet. Door een fout van T-mobile zit ik dus opgescheept met extra kosten.

Hoop dat eren oplossing hiervoor kan komen.

icon

Beste antwoord door Jason van Odido 21 January 2021, 14:35

Bekijk origineel

11 reacties

Reputatie 7
Badge +16

Goedemiddag @Hinster, excuses voor de misinformatie en verwarrende communicatie aangaande het aanbod!

Momenteel is het wel degelijk mogelijk om jouw abonnement om te zetten van WBA naar ODF, echter gaat dit via een omweg. We maken dan een nieuwe aanvraag aan (nieuw abonnement) op ODF en zullen wanneer dat abonnement kan ingaan, het huidige WBA abonnement opzeggen. Ik zie dat je twee weken geleden een ODF abonnement aangevraagd hebt, maar dat deze inmiddels ook weer geannuleerd is - weet jij wat de reden hierachter is? Ik zie namelijk enkel dat deze geannuleerd is, maar verder geen specificatie, dan wel uitleg.

Voor de duidelijkheid heb ik hieronder de belangrijkste informatie ten aanzien van een WBA naar ODF omzetting neergezet, zo ben je volledig op de hoogte van de situatie:

Indien je van WBA Glasvezel naar ODF Glasvezel wilt overgaan, dien je het huidige abonnement op te zeggen en een nieuwe aanvraag te doen op hetzelfde adres met Internet Premium. Let hierbij wel op de volgende zaken:

  1. De oplevertijd van ODF kan twee tot zes weken duren, dat is geheel afhankelijk van de paraatheid van de verbinding in de wijk, of er al een FTU hangt (bij jou natuurlijk wel), of er genoeg poorten in de centrale bereikbaar zijn en of onze netwerkapparatuur meteen kan worden aangesloten.
  2. Annuleer eerst het huidige abonnement en wacht tot je een definitieve einddatum ontvangt van ons. Zo kun je het nieuwe abonnement aanvragen met een plandatum. Houd hierbij wel rekening met de tussenperiode. Het kan zijn dat je een aantal weken moet wachten totdat ODF opgeleverd wordt, terwijl WBA al beëindigd is.
  3. Bij een nieuw abonnement dien je de huidige apparatuur terug te sturen en sturen we alles ‘nieuw’ op. De huidige apparatuur kan niet worden overgezet op een nieuwe lijn als het naar ODF gaat.
  4. Bij Glasvezel, ook bij ODF, wordt alles geïnstalleerd door een monteur. Dit doen we om te voorkomen dat de garantie op losse onderdelen vervalt en omdat het FTU (Glasvezelaansluitpunt) en alle bekabeling zeer gevoelig is. Als daar iets in misgaat, kan de schade oplopen tot in de honderden euro's. 

Hopelijk heb ik hiermee je vraag beantwoord. Laat me weten of ik nog iets voor je kan doen! 

Reputatie 1

Hoi @Jason

Bedankt voor je antwoord. 

De aanvraag is geannuleerd omdat het volgens de klantenservice de omzetting niet kan zonder “down-time”. Ik moet dus eerst de huidige abonnment opzeggen en dan een nieuwe aanvragen. Echter de einddatum van mijn huidige abonnement en de begindatum van het nieuwe abonnement kan NIET afgestemd worden met elkaar - dit betekent dus dat er een grote kans is (bijna zeker) dat ik dagen tot weken geen Internet/TV/Telefonie heb. 

 

Reputatie 3

ik volg dit onderwerp met volle interesse; ik heb vorig jaar juni - naar aanleiding van een kabelbreuk - dezelfde aanvraag ingediend.

de desbetreffende -2e lijns - medewerker zei toen tegen mij dat het - aangezien er toch al iemand van reggefiber moest komen - op dat moment mogelijk was om te veranderen, helaas niet gebeurt.

 

Imho zou het toch mogelijk moeten zijn om zelf - gebruik eigen router + WiFi oplossing - om de Amulet 515 (2x) retour te geven en de nieuwe (Aria?) te plaatsen.

 

 

Mogelijk zijn er met ingang van dit kalenderjaar dingen veranderd, waardoor het ineens wel mogelijk is om het eea aan te passen, mogelijk kan @Jason of iemand anders daar meer duidelijkheid over geven?

Reputatie 7
Badge +16

@Hinster Ah ik begrijp het nu veel beter, dankjewel! Die twee data zijn inderdaad niet goed af te stemmen momenteel en dat is jammer. Gelukkig zijn onze developers bezig om met de tech-mensen een tool te ontwikkelen waardoor de overstap van WBA naar ODF makkelijker gemaakt wordt - een beetje in de trant van de huidige verhuistool in My T-Mobile Thuis, begrijp ik. Dit is in de absolute beginfase dus ik kan nog geen deadlines benoemen, maar er wordt onderzocht hoe en of dit zo eenvoudig mogelijk ingeregeld kan worden.

@Comp User Sorry dat het vorig jaar niet lekker ging qua communicatie en verloop, dat is niet hoe we het voor ogen hadden, maar spijtig genoeg toch gebeurd. Hopelijk kan bovenstaande jou en vele anderen binnenkort helpen hierbij!

Wat betreft je vraag ten aanzien van de TV Boxen: je kunt in My T-Mobile Thuis sinds een paar maanden zelf TV Boxen verwijderen en toevoegen. Echter, dit kan enkel wanneer je eerst de Amulet 515 (box met recorder) verwijdert en dan een nieuwe toevoegt op die pagina. Let er daarbij wel op dat je dan alleen de keuze hebt om een Aria 610x te bestellen. Houd ook rekening met een eventuele korting op de Amulet box(en) die je momenteel gebruikt. Zodra je die verwijdert, verwijder je automatisch de korting mee. Check goed de voorwaarden en prijs op dat moment: Abonnement wijzigen in My TMT.

Reputatie 1

@Jason , wederom bedankt voor je antwoord, maar daarmee ben ik helaas niet geholpen. Met de max. van 100mbps is echt niet genoeg in deze situatie.  Vandaag dus maar een overstap aangevraagd bij KPN, en na een jaar ook mijn mobiele abonnement overzetten.

Reputatie 7
Badge +16

@Hinster Daar heb je nu nog niets aan inderdaad, sorry daarvoor. Ik had je graag blijer gemaakt met een snelheidsupgrade, maar dat is op WBA niet mogelijk boven de 100 Mbit/s. Ik weet ook nog niet precies wanneer de genoemde mogelijkheid tot de opties zal behoren dus enig perspectief daarin kan ik je nog niet bieden. 

Ik begrijp de keuze om nu van provider te switchen volledig en vind het oprecht jammer dat het momenteel de enige keuze is die je kunt maken - om nog boven de 100 Mbit/s snelheid uit te komen. Je hoeft hier uiteraard geen antwoord op te geven, maar mag ik vragen wat de situatie precies is waardoor je aan een maximum van 100 Mbit/s niet genoeg hebt? Ik probeer hierin zo goed mogelijk mee te denken. Indien het om thuiswerken gaat: is het een idee om een deel van de apparatuur die op Wifi/bekabeld verbonden is, via hotspot te laten lopen? Indien dit niet gewenst is, kan ik me dat goed voorstellen.

Wat betreft jouw aanvraag bij KPN: zorg er alsjeblieft voor dat je een overstapservice aanvraagt bij hen. Dan wordt de overstap uit handen genomen en kun jij vrijwel naadloos over op de nieuwe aansluiting. Nogmaals sorry voor hoe dit verlopen is en als ik nog iets aan mijn kant kan doen, dan zit ik altijd voor je klaar.

 

Reputatie 1

Hoi @Jason

Bedankt voor de tips. Mijn situatie is een combinatie flink aantal bandbreedte gebruikers (thuiswerken (met meerder devices), thuis studeren, gamen, streamen, etc). Hierdoor merkte ik dat de 100mbps niet toereikend was/is. 

Het bekabelen is helaas niet mogelijk zonder allerlei gaten te boren en/of gebruik te maken van diverse docking stations (die ik dan moet aanschaffen). Volgens mij is dat ook niet nodig omdat ik een mesh systeem (met aparte backhaul) hebt aangelegd die een prima coverage heeft.

De overstap service heb ik idd aangevraagd.

 

Als je mijn mobiele abonnement eerder kan laten aflopen is dat zeker gewenst - scheelt me bijna € 10,- per maand.   

Reputatie 7
Badge +14

Of die €10 ,- euro intressant is hangt af hoe lang je abonnement bij T-Mobile nog loopt.

Ze hebben een afkoop policy.

“Wanneer je wilt opzeggen voor de afgesproken contractperiode is verlopen, dan betaal je inderdaad een bedrag voor het restant van je contract. Dit is 50% van de totale kosten (kortingen niet meegeteld) tot het einde van het contract.”

Dus bij nog 5 maanden een sim-only contract van € 15,- is het € 37,50, bij nog 13 maanden is het € 97,50.  etc.

Dit soort opzeggingen kun je niet online regelen, je kunt daarvoor de klantenservice bellen. Mijn advies is het dan om er eerst een prepaid van te maken en dan pas te porteren. Je wilt vast je nummer niet kwijt.

Reputatie 1

Of die €10 ,- euro intressant is hangt af hoe lang je abonnement bij T-Mobile nog loopt.

Ze hebben een afkoop policy.

“Wanneer je wilt opzeggen voor de afgesproken contractperiode is verlopen, dan betaal je inderdaad een bedrag voor het restant van je contract. Dit is 50% van de totale kosten (kortingen niet meegeteld) tot het einde van het contract.”

Dus bij nog 5 maanden een sim-only contract van € 15,- is het € 37,50, bij nog 13 maanden is het € 97,50.  etc.

Dit soort opzeggingen kun je niet online regelen, je kunt daarvoor de klantenservice bellen. Mijn advies is het dan om er eerst een prepaid van te maken en dan pas te porteren. Je wilt vast je nummer niet kwijt.

@eric 

Mijn contract loopt helaas nog een jaar (eigenlijk gaat ie pas in over 2 dagen). Maar zoals in mij oorspronkelijk post genoemt, ik heb mijn mobiele abonnement verlengd op basis van het advies dat ik mijn internet contract makkelijk om kan zetten van fast naar premium.

Reputatie 7
Badge +16

Hoi @Hinster, ik ga niet over de mobiele contracten, maar het is niet mogelijk om binnen een lopend contract jouw abonnement voortijdig op te zeggen. 

Wat betreft de thuissituatie: in jouw geval begrijp ik dat 100 Mbit/s dan niet genoeg is. Ik hoop oprecht dat je bij je nieuwe provider van de maximale snelheid kunt genieten. Indien we in de toekomst de overstap naar ODF wel makkelijker maken, hoop ik dat je ons nog eens een kans geeft. 

*Een kleine nuance: uiteraard is het wel mogelijk om je contract vroegtijdig op te zeggen, maar dan betaal je een afkoopsom.

Reputatie 1

Hoi @Jason,

Omdat mijn contract morgen pas ingaat voor een jaar is afkopen gewoon niet rendabel. 

En mijn nieuwe aansluiting van 500mbit/s moet wel voldoende zijn voor mijn situatie, hoop dat de overstap vlekkeloos gaat.

 

Reageer