Beantwoord

Wel ISRA kabel, geen aansluitpunt


Reputatie 1
Aan het einde van de maand gaat ons T-mobile thuis abonnement in. Ik kreeg een mail met de installatie instructie en deze heb ik vast doorgenomen. Achteraf maar goed ook. Nu kom ik erachter dat we wel een ISRA kabel (blauw van kleur) hebben in de meterkast alleen zit hier geen aansluiting op. Ik zie alleen maar losse kleine kabeltjes uit de blauwe draad komen. Hoe kan ik er nu voor zorgen dat er een aansluitpunt komt op de kabel zodat ik straks probleemloos mijn modem kan aansluiten.
icon

Beste antwoord door AnnevdL 19 July 2018, 15:47

Bekijk origineel

21 reacties

Hoi Niels!

Leuk dat je zo enthousiast bent met aansluiten 😁. Je ontvangt als het goed is van T-Mobile Thuis een installatiepakket. In het pakket vindt je ook een verdeeldoosje dat je op de draadjes kan aansluiten en zo ook je modem.

Je kunt ook hier even kijken voor wat meer uitleg.

Laat je ons even weten of het is gelukt? Vinden we leuk!

Succes!
Reputatie 7
Zou je eens een foto kunnen plaatsen van de draadjes misschien kunnen we even kijken wat er mogelijk is.
Reputatie 3
Beste @NielsGroot,
Het is jou als bewoner NIET toegestaan om werkzaamheden aan een ISRA-punt uit te voeren. Ook monteurs van Guideon mogen dat niet. Daarvoor moet iemand van KPN komen.

Het antwoord van @AnnevdL is per definitie onjuist. Daarnaast staat de info die jij nodig hebt niet in die video. Waarschijnlijk omdat je dat toch niet zelf mag doen.

Tot overmaat van ramp word het antwoord van AnnvdL ook nog geliked door andere moderators, terwijl die net als Anne beter moeten weten.
Reputatie 7
Hoi @Doeffgek

Terecht punt! Het ISRA-punt blijft eigendom van de netwerkbeheerder en mogen we niet aanpassen. Bovenstaande klant geeft aan dat hij geen ISRA-punt heeft. In zo'n geval mogen wij improviseren. Lukt het allemaal niet, dan kunnen we de netwerkbeheerder aansturen om het punt te herstellen.
Reputatie 7
Een kleine nuance op de reactie van @Doeffgek, het is maar net wat T-Mobile heeft afgesproken met Guidion. Herstel isra word wel degenlijk gedaan door monteurs van Guidion maar niet bij T-Mobile.

Dag,

Ik heb een gerelateerde vraag.

Ik heb tv+internet bij T-Mobile besteld, DSL internet, geen glasvezel. Het betreft een huis wat ik net gekocht heb, en nu zit ik met de volgende situatie:

  1. Geen DSL aansluiting in de meterkast
  2. Geen DSL aansluiting elders in het huis
  3. Wel een DSL kabel in de kruipruimte

Mijn vraag is nu, welke vervolgstappen ik moet ondernemen om de modem aan te kunnen sluiten onder de trap tegen de muur? Ik neem aan dat als er een installateur langs komt die niet graag de kruipruimte in gaat, maar ik mag niet aan de kabels zitten. Onderstaand foto’s ter verduidelijking van de situatie:

DSL kabel kruipruimte
DSL kabel in de kruipruimte (ingezoomed)
Meterkast (1)
Meterkast (2)
Wandcontactdoos boven, waarvan kabel nergens naartoe ging. Inmiddels weggehaald.
Beginsituatie na koop, inmiddels gestuct. Wat op foto 1 zichtbaar is, zit dus hier onder. De grijze kabel gaat volgens mij naar het stroom punt.

 

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @FvSt 

Waar komen de DSL kabel van KPN en die groene kabel je huis binnen? Aan het einde van die DSL kabel zou een ISRA punt gemonteerd moeten zijn en daarop kan je dan je modem aansluiten.

Wel is het zo dat er pas een monteur langs kan komen nadat de verbinding is geactiveerd door T-Mobile.

Vanaf links 1, 2 of 4.

Hallo @FvSt 

Waar komen de DSL kabel van KPN en die groene kabel je huis binnen? Aan het einde van die DSL kabel zou een ISRA punt gemonteerd moeten zijn en daarop kan je dan je modem aansluiten.

Wel is het zo dat er pas een monteur langs kan komen nadat de verbinding is geactiveerd door T-Mobile.

Vanaf links 1, 2 of 4.

Hoi @Waqqas,

De kabels eindigen momenteel ergens in de spouwmuur, hoe de uiteinden ervan afgewerkt zijn weet ik niet. De verbinding is door T-Mobile geactiveerd per 29-8-22 (verbinding wordt op die dag opgeleverd staat in de mail).

Ik kan proberen een gat in de muur bij de trap te maken, in de hoop dat ik dan bij de kabel kan, maar dan moet ik wel weten dat de monteur daar dan wat mee kan. Is het mogelijk om halverwege de kabel in de kruipruimte een ISRA aansluiting te laten maken? Ik weet niet of de kabel langs alle huizen loopt en steeds een aftakking heeft bijv.

 

Dank!

Reputatie 7
Badge +15

@FvSt 

Wat ik wel zeker weet is dat de netwerkbeheerder (KPN) een nieuwe ISRA moet plaatsen waarin de blauwe kabel wordt aangesloten.

Ik denk dat je beter de reactie van een moderator af kunt wachten zodat zij een monteur kunnen aansturen, de monteur kan vervolgens kijken hoe hij dit het beste kan aanpakken dus niet zelf aan de slag gaan.

Reputatie 7
Badge +16

Hoi @FvSt, wanneer je een bestaand ISRA hebt, zal de monteur daar altijd op aansluiten, mits het een begaanbare plek is. Een kruipruimte valt voor zover ik weet niet onder de installatievoorwaarden, hoe frustrerend ook - dat is een onmogelijke plek voor een installatiemonteur. Je zou met Guidion kunnen overleggen wat wel/niet mogelijk is, dan kun je het beste bellen met 020-3232767

@Waqqas Er wordt niet altijd zomaar een nieuw ISRA geplaatst, dat hangt voornamelijk af van of het huidige ISRA, of wat lijkt op een ISRA, verlengd of verlegd kan worden. Als dat mogelijk is, zal KPN altijd eerst voor die optie kiezen - die ingreep is veel eenvoudiger dan een volledig nieuw ISRA plaatsen. 

@FvSt Heb je al een afspraak met Guidion gemaakt toevallig?

Hoi @FvSt, wanneer je een bestaand ISRA hebt, zal de monteur daar altijd op aansluiten, mits het een begaanbare plek is. Een kruipruimte valt voor zover ik weet niet onder de installatievoorwaarden, hoe frustrerend ook - dat is een onmogelijke plek voor een installatiemonteur. Je zou met Guidion kunnen overleggen wat wel/niet mogelijk is, dan kun je het beste bellen met 020-3232767

@Waqqas Er wordt niet altijd zomaar een nieuw ISRA geplaatst, dat hangt voornamelijk af van of het huidige ISRA, of wat lijkt op een ISRA, verlengd of verlegd kan worden. Als dat mogelijk is, zal KPN altijd eerst voor die optie kiezen - die ingreep is veel eenvoudiger dan een volledig nieuw ISRA plaatsen. 

@FvSt Heb je al een afspraak met Guidion gemaakt toevallig?

Hoi @Jason, zojuist het nummer van Guidion gebeld. Zij kunnen pas wat voor mij betekenen als de blauw/wit/rode kabel ergens op de begane grond voor hen toegankelijk is.

Ik ga uiterlijk dit weekend kijken of ik via een gat in de muur onder de trap toegang tot het uiteinde van die kabel kan krijgen. Daarna kan ik een afspraak met Guidion maken.

Hoe weet ik echter dat ik de juiste kabel te pakken heb? Het groen gearceerde, lijkt van de buren te komen, lijkt omhoog de spouwmuur in te gaan, en het rood gearceerde, lijkt uit de spouwmuur weer door naar beneden en naar de volgende buren te gaan. Ergens moet ik een los uiteinde verwachten denk ik?

 

Reputatie 7
Badge +15

@FvSt 

Ergens in je woning moet je een uiteinde van die kabel vinden, het is even zoeken dus.

@Waqqas 

Ik heb het uiteinde gevonden! Nu rest mij nog de kabel in de woonkamer netjes beschikbaar te maken voor de monteur om een 4-gat contactdoos op aan te sluiten. 

De groen gearceerde kabel in vorige reactie is inderdaad van de buren.

Dank voor de tips.

Reputatie 7
Badge +15

@FvSt 

Zo te zien is er al een kabel aan gelast die naar boven gaat. Kan je die ergens vinden?

@Waqqas 

Ja, alle kabeluiteinden hieraan zijn afgeknipt.

Beste @Waqqas en/of @Jason 

Ik heb inmiddels het kabel eind beschikbaar in de woonkamer, zie onderstaande foto. Geen van de uiteinden van de kabel (of van de hieraan geknutselde kabels) zit nog ergens aan vast.

Nu wil ik hier dus (als ik het goed verwoord?) een ISRA punt aan de DSL kabel krijgen. Dit mag ik niet zelf doen begrijp ik, wie moet ik hebben om dit voor mij te kunnen regelen en moet ik daar voor betalen? Aansluiten van het modem etc. kan ik uiteraard zelf.

Dank.

 

Reputatie 7
Badge +15

@FvSt

Indien die kabel links gelast is aan de KPN kabel dan zou je die linkse kabel even kunnen aanstrippen en aansluiten (rood en blauw) in het aansluitdoosje dat door T-Mobile is geleverd en vervolgens kan je daar de DSL kabel ook inpluggen die naar je modem gaat.

@Waqqas 

Ik heb uitgevoerd wat je beschreven hebt, maar ik zie vervolgens niet de wereldbol-led van de zyxel t-50 modem aangaan (niet knipperend, niet continue). De verbinding tussen het gesoldeerde deel en aansluitdoos uiteinden heb ik steeds gecheck en daar meette ik geen weerstand (dus volgens mij zijn de verbindingen an sich ok). Volgende combinaties geprobeerd:

  1. Rood op rood (van de aansluitdoos), blauw op groen (van de aansluitdoos)
  2. Oranje (die dus geel is in de grijze kabel) op rood (van de aansluitdoos), wit (die dus zwart is in de grijze kabel) op groen (van de aansluitdoos)
  3. Oranje (die dus geel is in de grijze kabel) op geel (van de aansluitdoos), wit (die dus zwart is in de grijze kabel) op zwart (van de aansluitdoos)

In geen van de gevallen ging de wereldbol-led knipperen of aan.

Wie moet ik inschakelen om dit voor mij op te lossen? KPN, Guidion, T-Mobile?

Dank!

 

Reputatie 7
Badge +15

@FvSt Wacht even op de reactie van een moderator, zij kunnen een monteur voor je inschakelen.

Reputatie 7

Hi @FvSt, dank voor je berichten en duidelijke bericht. Het is onontkoombaar dat er geen duidelijk ISRA punt aanwezig is bij jouw thuis. In dat geval dient de netwerkbeheerder te worden aangestuurd om deze eventueel te labelen en/of aan te leggen. Ik heb daarop direct onze technische dienst aan de mouw getrokken om deze aansturing te verrichten. Hierdoor zullen we ervoor zorgen dat de verbinding eventueel kan worden gerealiseerd. Excuses voor het ongemak. Mocht je in de tussentijd een vraag hebben, laat het vooral weten. We zijn er voor je! 

@Waqqas @Boris 

Dank voor de adequate hulp, de monteur van KPN is langsgeweest en heeft het aansluitpunt gemaakt. Het bleek in de verdeelkast in de wijk niet juist te zijn aangesloten waardoor er geen signaal op de kabel stond. 

Reageer