F.A.Q.

De Overstapservice: hoe en wat

De Overstapservice: hoe en wat
Reputatie 7
Badge +16

Wil je overstappen naar Internet, TV en/of Vast Bellen van Odido?

 

Gaaf! We maken de overstap zorgeloos met onze Overstapservice! We doen er alles aan om de overstap zo soepel mogelijk te laten verlopen. Wij zeggen je huidige provider voor je op en zorgen ervoor dat je vlekkeloos overgaat op onze verbinding. 

  

Is je Internet, TV en/of Vast Bellen van Odido bestelling geplaatst? Lees dan verder hoe je de Overstapservice aanvraagt voor een zorgeloze overstap. We behandelen de belangrijkste punten zodat voor jou helemaal helder is wat er gebeurt tijdens de overstap en hoe we het aanpakken. 


 

Wat zijn de belangrijke tips voor de Overstapservice?

Bij je bestelling op onze website of via de telefoon kan je aangeven gebruik te willen maken van de Overstapservice. Vervolgens willen we natuurlijk nog even weten welk abonnement je wilt opzeggen en bij welke provider je zit. Hierover sturen wij een e-mail ter herinnering. De gegevens kun je vervolgens invullen bij Mijn Odido. Kun je nog niet inloggen, check dan deze uitleg

  • Geef binnen drie dagen na je bestelling bij ons de gegevens van je huidige internetaanbieder door. 

  • Controleer of de gegevens die je aan ons doorgeeft, overeenkomen met de gegevens die bekend zijn bij je huidige aanbieder. Vaak vind je deze gegevens in je persoonlijke omgeving of e-mails van je huidige aanbieder. 

  • Controleer of het adres van je abonnement overeenkomt met het vorige (huidige) abonnement. 

  • De ingangsdatum voor Internet + TV van Odido moet minimaal 15 dagen en maximaal 112 dagen in de toekomst liggen. Dit is de afspraak tussen de aanbieders die je kunnen helpen met een overstap. 

  • Er moet minimaal een Internetabonnement voor thuis actief zijn. Overstapservice geldt niet bij alleen TV of Vast Bellen. 

  • Maximaal één Overstapservice per abonnement. Je kunt niet bij meerdere providers gebruik maken van de Overstapservice.  

 

Ik ben de Overstapservice vergeten aan te vragen. Kan dat alsnog?

Ja, dit kunnen we binnen zeven dagen na je aanvraag nog voor je aanpassen, hierna is dit niet meer mogelijk en zal je zelf het abonnement bij je huidige provider op moeten zeggen.​​​​​ De enige voorwaarde hiervoor is dat je wensdatum voor de start van je nieuwe abonnement minstens 15 dagen in de toekomst ligt. Neem voor het aanvragen van de Overstapservice contact op met de klantenservice en geef de volgende informatie door (één van de vier voldoet): 

  

Je huidige aanbieder 

  • Het contractnummer of 

  • De laatste 3 cijfers van je IBAN of 

  • Je telefoonnummer of 

  • De achternaam op het contract van je huidige aanbieder 

 

Bij welke aanbieders is de Overstapservice eigenlijk mogelijk?

Op onze website kun je een mooie lijst vinden met alle aanbieders die meedoen aan de Overstapservice: Overstapservice: wie doen er mee? 
  

Vind je jouw huidige aanbieder niet in dit rijtje terug? Dan kunnen we de overstap jammer genoeg niet voor je regelen. Hieronder lees je hoe je zelf eenvoudig je huidige abonnement opzegt. 

 

De Overstapservice: wat gebeurt er nu?

Je hebt bij je bestelling aangegeven dat je onze Overstapservice gebruikt. Om dat goed te doen, moeten we dat snel aangeven bij je huidige aanbieder. In de eerste paar dagen sturen we je daarom elke dag een herinnering. 

Om de overstap aan te vragen, hebben we gegevens van je huidige aanbieder nodig. Dat kan het contractnummer zijn, maar ook de laatste 3 cijfers van je bankrekeningnummer of het bij hun bekende telefoonnummer is een geldige validatie. Je hoeft van die gegevens er maar één in te vullen.  

Als je de gegevens hebt ingevuld, dan versturen we direct de aanvraag naar je huidige aanbieder. Binnen een dag krijgen we dan een antwoord terug. Dat kan een akkoord zijn, maar ook een afwijzing. Als het een afwijzing is, dan kan de klantenservice voor je nakijken waarom de Overstapservice niet gelukt is. Je abonnementsaanvraag loopt dan wel door. 

We gaan er even van uit dat je aanvraag goedgekeurd wordt. In dat geval stuurt jouw aanbieder ons ook de datum waarop je mag overstappen zonder bijkomende kosten. Is je contract afgelopen? Dan is dat meestal een maand na de aanvraagdatum. Wij kijken dan gelijk naar de wensdatum van je abonnement bij ons en passen die datum aan als dat nodig is, zodat je geen dubbele kosten hebt. 

Vanaf het moment van aanvragen hebben we 120 dagen de tijd om de overstap in orde te maken. Als we het modem online zien op jouw adres, laten we aan je vorige provider weten dat ze het abonnement kunnen stopzetten. Ze zetten dit dan dezelfde dag nog stop, zodat je geen dubbele kosten hebt en niet zonder internet zit. Als we op dezelfde lijn leveren als je vorige aanbieder, dan wordt in de ochtend de lijn in de centrale al omgezet. Totdat je het aansluit, of totdat de monteur het aansluit, heb je dan even geen internet. Wil je dan gelijk je oude apparatuur even uitzetten? Dat spaart stroom, maar voorkomt ook storing op ons netwerk. 

 

Hoe zeg ik zelf mijn huidige abonnement(en) op?

Zeg je zelf je huidige abonnement op? Dit kun je het beste doen zodra je installatieafspraak bekend is. Houd ook rekening met de opzegtermijn van je huidige aanbieder. Zo voorkom je dat je offline raakt of met dubbele kosten zit.

We helpen je graag bij het opzeggen. Daarom hebben we een opzegformulier die je kunt gebruiken. Je hoeft alleen nog jouw gegevens en die van je huidige provider in te vullen. Hieronder vind je een lijst met de adressen van providers. Heel simpel!

 

Opzegformulier

Adressenlijst andere aanbieders

 

Waarom kan ik niet kiezen voor de Overstapservice?

Het kan zijn dat je tijdens het bestellen niet kunt kiezen voor de Overstapservice. Er zijn dan twee scenario's.

Nieuwe glasvezel aanvraag: in dit geval is glasvezel in jouw straat of wijkcentrale nog niet gereed en kunnen we geen vaste aansluitdatum met je afspreken. Omdat een vaste aansluitdatum nodig is voor het gebruik van de Overstapservice, vragen we je in dit geval om je vorige provider zelf op te zeggen. Dit kun je in orde maken zodra we een vaste aansluitdatum met je delen en je weet wanneer de monteur bij je langskomt voor de installatie. Hou altijd rekening met de maand opzegtermijn!

Je stapt te snel over: bij gebruik van de Overstapservice dient de gewenste overstapdatum minimaal 30 dagen en maximaal 120 dagen in de toekomst te liggen. Zeg in dit geval je oude provider zelf op!

Andere vragen over de Overstapservice? Stel ze gerust in dit topic. We zijn actief op veel verschillende kanalen, dus mocht je jouw vraag ergens anders willen stellen, dan kan dat altijd! Check dit topic voor het overzicht: Contact met T-Mobile voor thuis.


82 reacties

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @wvdlee 

Normaal geef je bij het plaatsen van je bestelling aan dat je de overstapservice wilt gebruiken zodat je niet zonder diensten komt te zitten. Je krijgt dan een email waarin ze om gegevens van je Ziggo contract vragen. Ik weet niet of het nog te regelen is door een moderaror maar zelf kun je dat niet.

Je kunt er ook voor kiezen om Ziggo zelf op te zeggen met een maand opzegtermijn zodra je een installatiedatilum hebt gekregen van Guidion.

Reputatie 4

Bij het plaatsen van de bestelling heb ik dat ook aangegeven, maar toen kwam de verkoper dus met een vaag verhaal dat dit pas later kon als de installatiedatum beter bekend was o.i.d. Inmiddels is de glasvezel bij mij binnen gebracht, maar omdat ik een van de eersten ben hier in de wijk die glasvezel besteld vrees ik nu als proefkonijn te worden gebruikt. Als het werkt is het mooi, maar als het niet werkt zit ik weken zonder internet omdat ze ergens kabels moeten gaan opgraven ofzo. Zie ik spoken of is deze vrees terecht?

Ik overweeg nu om Ziggo pas op te zeggen als T-Mobile daadwerkelijk werkt, maar dan heb ik dus wel dubbele kosten, dus ik voel mij een beetje genaaid nu. Geen beste start voor T-Mobile.

Reputatie 7
Badge +15

@wvdlee

In de meeste gevallen gaat het wel gewoon goed 🙂

Zeg Ziggo gewoon op wanneer de installatiedatum vanuit Guidion bekend is dan heb je altijd nog een maand opzegtermijn, binnen de opzegtermijn zal T-Mobile hopelijk worden geïnstalleerd en dan betaal je bij Ziggo misschien maar een halve maand dubbele kosten. Dan heb je iig ook zekerheid dat je niet zonder internet komt te zitten.

Reputatie 4

90% kans dat het goed gaat denk ik, maar die 10% kans dat het mis gaat is nu geheel voor mijn risico en dat vind ik toch niet netjes van T-Mobile.

Reputatie 7
Badge +15

@wvdlee 

Blijf positief, het komt altijd goed. De kans dat het niet meteen de eerste keer goed gaat is erg klein maar als dat gebeurt dan zorgt Guidion dat de netwerkbeheerder het gaat oplossen.

Op 24/12 eindigt mijn jaarcontract bij XS4ALL/KPN. Aangezien dat een zaterdag is en feestdagen er kort achteraan komen is wil ik eigenlijk pas op maandag 2/1/2023 overstappen. ook omdat een monteur van Guidion blijkbaar e.e.a. moet installeren. En om te voorkomen dat er iets mis gaat en iedereen vrij is. Ik lees toch best veel horror verhalen….zonder Internet thuis is geen optie kan ik jullie vertellen.

Kan dat met de door jullie geregelde overstapservice? Of moet ik een ander traject bewandelen?

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @supercop1973 

Het gaat om glasvezel? Na het plaatsen van je bestelling met de overstapservice zal je een mail van Guidion ontvangen om een afspraak te maken voor de installatie, als je een afspraak maakt voor begin januari dan zal je huidige abonnement doorlopen tot die datum.

Het gaat idd om glasvezel. Enige wat me tegen houdt op dit moment zijn die al horrorverhalen die ik lees van overstappen en dan om wat voor reden geen aansluiting hebben/krijgen. En als toefje op de taart dagen/weken wachten tot dat het goed komt.

 

Reputatie 7
Badge +4

Hoi @supercop1973,

Leuk om te lezen dat je geïnteresseerd bent in ons glasvezelnetwerk! 

Vanuit mijn positie weet ik dat ik niet 100% als objectief gezien kan worden. Hetgeen wat ik je toch nog mee wil geven is dat wij jaarlijks een stuk meer dan 100.000 glasvezelaansluitingen aankondigen. Als het in 0.1% van de gevallen (flink) mis gaat zijn dat 100 horrorverhalen, maar op het totaal valt het nog best mee. Dat wil tegelijkertijd niet zeggen dat wij er niet alles aan moeten én willen doen om aanlegproblemen zo veel mogelijk tot nul te beperken!

Mocht er een geheel niet glasvezelnetwerk in jouw regio worden aangelegd, dan bieden wij niet in alle gevallen overstapservice aan. Als het glasvezelnetwerk in jouw regio al langere tijd bestaat zal je de overstapservice gewoon treffen tijdens het bestelproces op onze website.

Slim dat je ook nadenkt over de timing van de overstap. Persoonlijk zou ik je aanraden om je gewenste overstapdatum in de tweede week van januari te plannen. Ook de eerste week van januari kan traditioneel flink druk zijn voor onze monteurspartner Guidion. Het liefst zie ik dat het meteen goed gaat met jouw installatie.

Stel gerust alle vragen die je hebt, ik verhelder het graag voor je! 😄

Reputatie 1

I just switched from Ziggo to T Mobile (Fiber). I was supposed to have you handling everything so I'd not have to pay both simultaneously. Instead, when asking for help, I was just told it wasn't “requested” in your system and instead of fixing it and making an adjustment so I don't lose your company just says “sorry, we can't help you”. If you don't want to offer the overstapservice you should just not have it, so we'd not count on it.

Now I am taking the loss without anybody interested in actually solving my problem. Saying you're sorry but “can't help” doesn't resolve anything and it's no wonder we become unhappy when these situations happen. We just expect you'll deliver what you promise, or that you will not promise what you can't deliver. It should be this simple. This way everybody knows what to expect and what to plan for. ☹️

Reputatie 7
Badge +15

Hello @fdamaral 

When you place an order online you can use the overstapservice, afterwards you'll receive an email to provide information from your current ISP.

Did you place you order via the customer support? Not sure why the overstapservice couldn't be selected.

Reputatie 7

Hi @fdamaral, I'm sorry for the confusion and that you counted on the Overstapservice! Yesterday we've also had contact via Twitter. I really want to help you, but I can't arrange anything for the Overstapservice anymore. I asked one of my colleagues this morning to also take a look at it, because I wanted to know if there really isn't anything I can't do about this. My colleagues told me we don't offer the Overstapservice to the new Fiber Optic construction. So it wasn't possible to request the Overstapservice. It's not that we don't want to help because I want to help you the best way I can, but I just can't fix this for you. I hope you understand this and can cancel Ziggo yourself. 

 

Goededag,

Even een vraag ter bevestiging. Volgens mij heb ik hetzelfde probleem als hierboven.

Gisteren glasvezel besteld maar kon alleen kiezen voor "Ik stap over naar T-Mobile Thuis”. Verder geen mogelijkheid om de overstap service te selecteren.

Mocht er een geheel nieuw glasvezelnetwerk in jouw regio worden aangelegd, dan bieden wij niet in alle gevallen overstapservice aan.

Nu zie ik een paar berichten hierboven bovenstaande quote te staan. En er wordt hier in de regio idd een nieuw glasvezelnetwerk aangelegd. Hoe kom ik er achter of ik wel of niet van de overstap service gebruik kan maken?

 

Reputatie 7
Badge +14

Hoi @Jos.D , welkom bij de community.

Als je overstapt naar een nieuw aan te leggen glasvezel aansluiting is er geen concrete datum waarop jouw T-Mobile glasaansluiting gegarandeerd opgeleverd zal worden. Het opzeggen van jouw oude aansluiting is normaal gekoppeld aan de opleverdatum van de nieuwe aansluiting. 

Door het ontbreken van die opleverdatum kun je alleen zelf jouw aansluiting opzeggen bij de oude provider.

Bedankt @eric, dan zal ik gaan informeren hoe dat werkt bij Ziggo.

Of heb je toevallig hier weleens gehoord hoe dat gaat?

Is voornamelijk wel handig te weten of opzeggen alleen aan het begin/einde van een termijn kan of op elk willekeurig moment. Dan kan ik zelf wat gaan plannen zodra de opleverdatum bekend is.

Zou jammer zijn als ik enkele weken dubbel betaal. Daarom leek me die overstapservice zo handig.

Reputatie 7
Badge +14

Bij ziggo zit je ook vast aan een eerste jaarcontract, als je niet verlengd loopt het contract door maar is dan maandelijks opzegbaar. Zodra jij een afspraak kunt inplannen met Guidion, het monteursbedrijf wat NA de installatie van de glasvezel FTU door de netbeheerder je modem komt aansluiten, heb je een prima indicatie wanneer je jouw aansluiting bij Ziggo kan opzeggen.

Duidelijk, bedankt. Dan wacht ik voorlopig even af totdat ik bericht krijg.

Reputatie 1

Hi @fdamaral, I'm sorry for the confusion and that you counted on the Overstapservice! Yesterday we've also had contact via Twitter. I really want to help you, but I can't arrange anything for the Overstapservice anymore. I asked one of my colleagues this morning to also take a look at it, because I wanted to know if there really isn't anything I can't do about this. My colleagues told me we don't offer the Overstapservice to the new Fiber Optic construction. So it wasn't possible to request the Overstapservice. It's not that we don't want to help because I want to help you the best way I can, but I just can't fix this for you. I hope you understand this and can cancel Ziggo yourself. 

 

I did cancel the service myself after all but I was counting on your service so I'd not have to pay both, Ziggo and T Mobile, for more than an entire month, which is what happened. :(

I assumed that when things went wrong T Mobile would be reliable to make good on it and assign me credit for the amount I lost by paying for both services simultaneously (I had the 1 Gbps plan with Ziggo).

Reputatie 1

Goededag,

Even een vraag ter bevestiging. Volgens mij heb ik hetzelfde probleem als hierboven.

Gisteren glasvezel besteld maar kon alleen kiezen voor "Ik stap over naar T-Mobile Thuis”. Verder geen mogelijkheid om de overstap service te selecteren.

Mocht er een geheel nieuw glasvezelnetwerk in jouw regio worden aangelegd, dan bieden wij niet in alle gevallen overstapservice aan.

Nu zie ik een paar berichten hierboven bovenstaande quote te staan. En er wordt hier in de regio idd een nieuw glasvezelnetwerk aangelegd. Hoe kom ik er achter of ik wel of niet van de overstap service gebruik kan maken?

 

As I don't speak Dutch I likely used this option too. There was nothing saying I'd have to pay for Ziggo and T Mobile for an entire month simultaneously and I was counting that the information I had obtained before (that I'd not have to pay for both at the same time as I was Ziggo's customer for more than 5 years) would be accurate and that the system would understand that if I am switching providers it has to arrange that stuff automatically like what happens when we switch energy providers.

Reputatie 1

Hoi @Jos.D , welkom bij de community.

Als je overstapt naar een nieuw aan te leggen glasvezel aansluiting is er geen concrete datum waarop jouw T-Mobile glasaansluiting gegarandeerd opgeleverd zal worden. Het opzeggen van jouw oude aansluiting is normaal gekoppeld aan de opleverdatum van de nieuwe aansluiting. 

Door het ontbreken van die opleverdatum kun je alleen zelf jouw aansluiting opzeggen bij de oude provider.

Yes, but then T Mobile should account for that and give us the first month for free to make up for it. Otherwise we'd not need the overstap service anyways, since we'd just schedule the new contract in 30 days and cancel the previous one in advance.

Reputatie 7
Badge +9

Hi @fdamaral, welcome to the club! I wish I could have done something for you. We just can't do anything about this. You should have applied for the Overstaservice yourself if possible. If a completely new fiber optic network is installed in your region, we do not offer a Overstapservice in all cases. I cannot offer compensation for this.

Reputatie 1

Hi @fdamaral, welcome to the club! I wish I could have done something for you. We just can't do anything about this. You should have applied for the Overstaservice yourself if possible. If a completely new fiber optic network is installed in your region, we do not offer a Overstapservice in all cases. I cannot offer compensation for this.

Thanks I was told I would not have to pay for both services simultaneously and it was very clear in my communication I was getting the new fiber that was being installed here and the overstapservice was appealing exactly because there were no precise date for the new service to start. I surely assumed the overstapservice was being offered to me specifically because there were no guarantees around the start date or even if the service would actually work right away or require further interventions. 

It would make LESS sense to have this possibility when things are already working and you can schedule in advance, then you're not losing anything because you are only switching the service after those 30 days anyways. That way the guarantee has zero monetary value because you have enough time to cancel the other service without having both systems working simultaneously. Plus, if anything goes wrong, your new customers risk having no service from either company for several days instead of T Mobile eating some losses to guarantee customer's satisfaction. Get my point?

Sorry for the inconvenience. I know that I don't speak Dutch and I rely on my browser to translate things. It's very reasonable to expect that if you choose “I am switching from another provider” and you inform which one you use, that your connection will be switched over and that this “overstapservice” will be built in the transition. 

I am also still learning The Netherlands isn't a customer oriented society and that you only make promises that are empty and have no real cost for the seller. Same thing with discounts. I thought that the promise of not paying for both services simultaneously would apply to me because that's what was advertised. Playing tricks on your customers by not making something in your platform selectable when it's actually valuable is a dark pattern and people can notice it. It creates an image for your business that the company isn't trustworthy.

 

Reputatie 7
Badge +16

Hi @fdamaral, normally I don't respond to offensive comments on our Community but this post is degrading to every Customer Service out there. Stating things like “The Netherlands isn't a customer oriented society and that you only make promises that are empty” can be very hurtful and is totally unnecessary. I completely understand your frustration but making such heinous comments won't help defend your argument. 

Back on topic: the reason you didn't have the Overstapservice activated is because you didn't apply for it, not because T-Mobile didn't fill in the required information. I get that it's difficult to understand information when it's only given in Dutch, but your English seems perfect so being able to use Google Translate or conversing in English shouldn't have been a problem. I don't mean to make the same assumptions like you did, but I do want to fix the issue so I offer the following option: I'll reimburse the first invoice (€ 30,99) and make sure the amount will be deducted from a following invoice. Please refrain from using such hurtful comments, it's not really inspiring toward other users - even though I do understand why this feeling has been prevalent. 

Reputatie 1

Sorry for my frustration. I wasn't offensive against customer service workers. I was offensive against large businesses that make use of dark patterns and misleading information to aggressively make people believe they'll have a better deal than what they actually get.

Sorry if what I said might give the impression I have anything against any customer service representative. Please let me make it clear it's not the case and I apologize if I didn't express myself well.

I really appreciate your assistance making things right and understanding my anger comes from frustration and not hate. 

 

Reputatie 7
Badge +16

No worries, I must have misinterpreted your post - that's on me! 😊 Thank you for replying with such understanding, it says a lot about your character and I really appreciate that.

If there's anything else I can do, please let me know.

Reageer