Info

Glasvezel- en telefoonkabel/DSL aansluitingen

  • 10 September 2021
  • 42 reacties
  • 6730 Bekeken
Glasvezel- en telefoonkabel/DSL aansluitingen
Reputatie 7
Badge +4

Meer informatie over de installatie nodig in plaats van over de aansluiting zelf? Check in dat geval het volgende topic: Hoe installeer je Internet + TV. 

  

Tip: Heb jij geen DSL maar Glasvezel en vraag je je af wat alle termen/afkortingen betekenen? Neem dan een kijkje in het superhandige artikel van Jason: Glasvezel: wat betekenen deze termen?


 

Je wil graag weten of je van ons internet gebruik wil maken, leuk! In dit topic tref je de verschillende aansluitingen waarover wij leveren en wat wij kunnen doen om je alsnog aan te sluiten als de aansluiting nog niet aanwezig is in jouw huis.

 

In Nederland kent men drie typen internetlijnen: coax, glasvezel en de telefoonkabel (ook wel DSL genoemd). Wij mogen niet leveren over coax lijnen.

 

Telefoonkabel / DSL

Veelvoorkomende ISRA-aansluitingen.

Vrijwel elk huis, met uitzondering van nieuwbouwwijken, heeft een ISRA-aansluiting. Voorheen was dit genationaliseerd onder de PTT en in de jaren 90 is het geprivatiseerd nadat uit de PTT het welbekende bedrijf KPN ontstond en zij namen het beheer van DSL over.

Binnen DSL maakt men onderscheid tussen ADSL en VDSL. Dit tweede is de snellere variant van DSL en hierover mogen wij downloadsnelheden tot 100 Mbit/s leveren. Bij ADSL en adressen die verder van de wijkcentrale liggen kan deze snelheid een stuk lager uitvallen doordat er meer snelheid verloren gaat. De accurate schattingen van de bekabelde snelheid communiceren wij altijd op de bestelpagina van onze website.

 

Hoe herken ik een ISRA-aansluiting?

Meestal vind je de ISRA-aansluiting in de meterkast. Het kan voorkomen dat je meerdere ISRA-aansluitingen in huis hebt. In dat geval raden wij altijd aan om gebruik te maken van de ISRA-aansluiting die zich in de meterkast bevindt omdat dit meestal de hoofdaansluiting is. De meest voorkomende ISRA-aansluitingen zien er zo uit:

Veelvoorkomende ISRA-aansluitingen.

 

Hoe kan ik DSL aansluiten?

DSL kan je eenvoudig zelf aansluiten.

 

Kom je al van een andere DSL-provider? In dat geval hoef je enkel de kabel tussen het aansluitpunt op ons modem aan te sluiten in plaats van het modem van jouw vorige provider.

 

Maakte je nog geen gebruik van DSL of wil je graag een handleiding? Op onze site vind je de volgende praktische hulp:
Stap-voor-stap installatie instructie
Installatievideo 

 

Meer informatie over de installatie vind je in dit topic: Hoe installeer ik Odido

 

Geen signaal op de ISRA-aansluiting?

Indien je geen signaal krijgt op het aansluitpunt raden wij je aan om een andere ISRA-aansluiting in jouw huis op te zoeken en uit te proberen. Meestal vind je de beste aansluiting in de meterkast.

 

Toch geen andere aansluiting kunnen vinden? In dat geval raden wij je aan om een bericht te plaatsen in dit topic met een foto van de aansluiting zodat de Community je kan helpen om snel online te komen. Soms kan de Community het niet oplossen en is er een monteur vereist om de aansluiting te herstellen. Een moderator zal jouw bericht oppakken.

 

Een standaard ISRA-aansluiting heeft 4 aders. Rood, Blauw, Oranje en Wit, al kunnen deze kleuren ook afwijken. Daarmee kan je 2 aderparen maken: Rood/Blauw, en Oranje/Wit. Standaard wordt op Rood/Blauw geleverd, maar dit is niet altijd het geval. Mochten de kleuren bij jouw aansluiting afwijken, dan raden wij je aan om eerst Oranje/Wit uit te proberen en vervolgens ook de andere combinaties.

 

ISRA-aansluiting beschadigd?

In dat geval raden wij je aan op een bericht te plaatsen in dit topic met een foto van de aansluiting zodat de Community je kan helpen om snel online te komen. Soms kan de Community het niet oplossen omdat de aansluiting te beschadigd is en is er een monteur vereist om de aansluiting te herstellen. Een moderator zal jouw bericht oppakken.

 

Geen ISRA-aansluiting kunnen vinden?

Heb je, ook in de meterkast en in de kelder, geen ISRA-aansluiting kunnen vinden? In dat geval dient een moderator een monteur voor je in te schakelen. Wij raden je aan om een bericht te plaatsen in dit topic en een moderator zal jouw bericht oppakken. Graag raden wij je aan om een foto van jouw meterkast te plaatsen zodat wij dit door kunnen geven aan de monteur.

 

Heb je nog geen bestelling bij ons lopen? Als het wél mogelijk is om een bestelling op onze site te plaatsen, dan kunnen wij er in vrijwel alle gevallen voor zorgen dat er alsnog een aansluiting wordt geplaatst.

 

Beide processen zijn kosteloos. Is er volgens de netwerkbeheerder toch extra werk nodig? In dat geval krijg jij de keuze om akkoord te gaan met de kosten, óf om de bestelling kosteloos te annuleren. Hiermee geven wij je graag alle ruimte om de juiste keuze voor jezelf te maken!

 

Is de ISRA-aansluiting weggewerkt?

Dit valt niet onder de werkzaamheden van de netwerkbeheerder en de aansluiting of de invoerkabels dienen eerst vrijgemaakt te worden alvorens de netwerkbeheerder een aansluiting kan realiseren.

 

Kan ik mijn ISRA-aansluiting verplaatsen?

Als je het ISRA-punt wilt verplaatsen dan kan je contact opnemen met https://www.mijnaansluiting.nl.

 

 

Glasvezel

Glasvezel is de nieuwste internetlijn en op ons eigen netwerk leveren wij symmetrische snelheden van 1000 Mbit/s. In de toekomst verwachten wij dit nog verder op te kunnen waarderen en zijn wij momenteel op veel plaatsen bezig met de uitrol van glasvezel om zo veel mogelijk mensen van Giga-snel internet te kunnen voorzien.

Daarnaast leveren wij ook op de netwerken van veel andere glasvezelbeheerders, waarvan KPN NetwerkNL veruit de grootste beheerder is. 

 

Hoe herken ik een glasvezel-aansluiting?

Meestal vind je de glasvezel-aansluiting in de meterkast. De meest voorkomende glasvezel-aansluitingen zien er zo uit:

Witte glasvezelaansluiting (FTU) met daarboven een zwarte Media Converter welke gebruikt wordt om het signaal begrijpbaar te maken voor het modem.

 

Hoe sluit ik glasvezel aan?

Wegens garantieoverwegingen dient het installeren van het modem en de Media Converter door de monteur gedaan te worden.

 

Meer informatie over de installatie door de monteur vind je in dit topic: Hoe installeer ik Odido.

 

Ik heb geen glasvezel, wat nu?

Heb je geen glasvezel maar kan je wel glasvezel bestellen op onze site? In dat geval lichten wij je op de tweede pagina van het bestelproces in over de geschatte levertijd die nodig is om de glasvezel gereed te maken voor gebruik. Wij zorgen ervoor dat de afwerking van de glasvezel soepel en adequaat verloopt.

 

Is het niet mogelijk om glasvezel te bestellen op onze site? Mochten wij in de buurt nog bezig zijn met de aanleg, dan zal dit binnenkort alsnog te bestellen zijn op onze site. Wordt er in de buurt geen glasvezel aangelegd? Dan is het voor ons nog niet mogelijk om glasvezel te leveren. Wij hopen snel bij je in de buurt te zijn om je aan te sluiten!

 

Ik heb wel glasvezel, maar ik kan niet bestellen?

Is de glasvezel pas recent aangelegd? In dat geval zijn wij mogelijk nog in gesprek met de lijnbeheerder. Wij hopen zo snel mogelijk alsnog de mogelijkheid te bieden om glasvezel bij ons te bestellen.

 

Ligt de glasvezel er al geruime tijd? Dan is de kans klein dat wij hier binnen afzienbare tijd gebruik van gaan maken. Vaak komt dit doordat het ons niet lukt om schappelijke afspraken te maken met de lijnbeheerder. Daarnaast leveren wij wel de bekendste soorten glasvezel, maar zijn er ook bepaalde types glasvezel die wij niet ondersteunen. Wij hopen snel ook ons netwerk uit te rollen in die omgeving om zo een alternatief te bieden op de aanwezige provider.

 

Kan ik mijn glasvezelaansluiting verplaatsen?

Als onze installatiemonteur de verbinding niet kan opleveren, zullen wij de mogelijkheden voor je verkennen om de aansluiting te verplaatsen. Voor andere verplaatsingen van de glasvezelaansluiting is de netwerkbeheerder verantwoordelijk:

 

KPN NetwerkNL:

088 - 0063744
Maandag tot en met vrijdag: 8:30 - 18:00 uur

 

Volker Wessels Telecom:

088 - 1860444
Maandag tot en met donderdag: 08:00 - 18:00 uur.
Vrijdag: 08:00 - 17:00 uur.

 

Weet je niet onder welke netwerkbeheerder jij valt? Een moderator kan dit eenvoudig voor je opzoeken.​​​​​​


42 reacties

Reputatie 2

Hebben gisteren ToMobile tv en internet afgesloten, maar blijkt deze via de KPN kabel binnen moet komen.

Nu hebben wij deze niet in de woning, ligt wel ergens buiten maar waar …..

Wie moet dit gaan oplossen om de kabel binnen te hebben?

 

Met vriendelijke groet,

Bert

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @Bertn 

De glasvezelkabel zal door kpnnetwerk of de aannemer naar binnen worden gebracht, hierbij kan een moderator je helpen.

In de meeste gevallen gebeurt dit kosteloos.

Reputatie 2

Hallo @Bertn 

De glasvezelkabel zal door kpnnetwerk of de aannemer naar binnen worden gebracht, hierbij kan een moderator je helpen.

In de meeste gevallen gebeurt dit kosteloos.

Oke en wie moet dit nu in gang gaan zetten?

Reputatie 7
Badge +14

Heb je daadwerkelijk een glasvezel verbinding 100/100 kunnen bestellen bij T-mobile, of was het een 100/30 DSL verbinding?

Reputatie 7

@Bertn dat hangt er een beetje vanaf.

Stuur F [postcode] [huisnummer] [toevoeging] naar I4 infra op telegram

 

Je krijgt dan een antwoord zoals hier onder

KPN FTTH:
FTUType: FTU_TK01
NLType: HBOR
SoftConnectPossible: N
ProjectName: xxxxxxxx
ConstructionType: EXISTING_CONSTRUCTION
BuildingType: HIGH_CONSTRUCTION
CarrierPlanDate: xxxxxxxx
CarrierHasDate: xxxxxxxx
DeliveryDate: xxxxxxx
PassiveConnectionStatus: De klantvezel is afgewerkt op een DP onder in de hoogbouw en ligt in het stijgpunt in de hoogbouw (zover als doorvoerafhankelijkheid dat toe staat)
reasonNotConnected: Hoogbouw obstructie (wordt geblokkeerd door andere bewoner)
SpDiyAllowed: 0
NetworkOwner: KPN Netwerk NL
TechnologyType: GoF
Down: 1000000
Up: 1000000
Status: O
WBARealisationDate: xxxxxxx
PassiveConnectionPermission: YES
indicatie_geconstateerd: N
type: Verblijfsobject
oppervlakteverblijfsobject: xxx
woonfunctie: 1
bouwjaar1: xxxx
pand_in_gebruik: 1

Reputatie 2

gaat om een 100/3o verbinding. hier helaas nog geen glasvezel aanwezig in de straat

Reputatie 2

Heb je daadwerkelijk een glasvezel verbinding 100/100 kunnen bestellen bij T-mobile, of was het een 100/30 DSL verbinding?

gaat om een 100/30 verbinding. hier helaas nog geen glasvezel aanwezig in de straat

Reputatie 7
Badge +15

@Bertn 

Dan zou je iets van onderstaande moeten hebben in de meterkast, woonkamer of ergens anders.

Je kan ook ergens een losse telefoonkabel tegenkomen.

Reputatie 2

@Bertn

Dan zou je iets van onderstaande moeten hebben in de meterkast, woonkamer of ergens anders.

Je kan ook ergens een losse telefoonkabel tegenkomen.

Dat zou inderdaad moet ja.

Maar nee, deze ligt buiten ergens nog. 4 jaar geleden is de hele kiet verbouwd en is die ergens verdwenen waarschijnlijk

Reputatie 7
Badge +14

ALs er buiten gegraven moet gaan worden valt dat niet meer onder een reparatie van een ISRA punt. Het staat nog wel in de KPN systemen, maar als het door de eigenaar gesloopt is dan zal het geheel opnieuw aangelegd moeten worden. Dat doe je via deze website.

Reputatie 2

ALs er buiten gegraven moet gaan worden valt dat niet meer onder een reparatie van een ISRA punt. Het staat nog wel in de KPN systemen, maar als het door de eigenaar gesloopt is dan zal het geheel opnieuw aangelegd moeten worden. Dat doe je via deze website.

Zijn we al naar aan het kijken.

Reputatie 7
Badge +15

@Bertn 

Zodra je abonnement actief is zou een monteur misschien eens langs kunnen komen om te kijken of er ergens nog iets te vinden is, mocht dit niet zo zijn dan kunnen ze dit doorzetten naar de netbeheerder.

Via mijnaansluiting.nl zijn alle kosten voor jouw rekening.

Reputatie 2

@Bertn

Zodra je abonnement actief is zou een monteur misschien eens langs kunnen komen om te kijken of er ergens nog iets te vinden is, mocht dit niet zo zijn dan kunnen ze dit doorzetten naar de netbeheerder.

Via mijnaansluiting.nl zijn alle kosten voor jouw rekening.

Ben al met KPN bezig. a€365,-:thinking:

Geloof mij, er is binnen niks te vinden.

Heb hier zelf de hele kiet van boven naar benden helemaal vernieuwd. Van wanden tot elk draadje.

Reputatie 7
Badge +15

Ook helemaal niks in de kelder bijvoorbeeld of is die er niet? De kabel zit in een blauwe mantel.

Reputatie 2

Ook helemaal niks in de kelder bijvoorbeeld of is die er niet? De kabel zit in een blauwe mantel.

Wel een kelder achter in woning.

Geloof me, er zit niets binnen. Ik weet waar precies alles zit en loopt

Maar het loopt bij kpn.

Trouwens wel een slechte service van KPN om daar kosten voor in rekening te brengen. Ziggo heeft het toen kosteloos opgelost….

Reputatie 7
Badge +14

Nou, KPN heeft natuurlijk al een keer kosten gemaakt om het ISRA punt aan te leggen. Als de eigenaar daarna (per ongeluk) de boel sloopt is het eigenlijk niet onlogisch dat de kosten daarna niet weer voor de netbeheerder zijn. Maar voor dat bedrag weet je wel dat ze het gaan oplossen voor je. Hopenlijk hebben ze een idee hoe die kabel loopt zodat ze niet je hele tuin/ straat moeten opengraven.

Reputatie 2

Nou, KPN heeft natuurlijk al een keer kosten gemaakt om het ISRA punt aan te leggen. Als de eigenaar daarna (per ongeluk) de boel sloopt is het eigenlijk niet onlogisch dat de kosten daarna niet weer voor de netbeheerder zijn. Maar voor dat bedrag weet je wel dat ze het gaan oplossen voor je. Hopenlijk hebben ze een idee hoe die kabel loopt zodat ze niet je hele tuin/ straat moeten opengraven.

Dat was bij ziggo ook.

Maar goed, we gaan het zien hoe het verder afloopt

Reputatie 7
Badge +16

Hoi @Bertn, ik wilde nog checken in de aanvraag zelf of er aan de “achterkant” te zien is of het ISRA wel gelokaliseerd is, maar omdat jouw aanvraag nog niet ingepland staat, blijft die informatie achterwege - meestal kunnen we daar een melding van zien vanuit KPN Netwerk - er staat dan bijvoorbeeld “ISRA - MTK” als in meterkast bij. Kun je mij een seintje geven wanneer jij de plandatum toegestuurd krijgt per e-mail? Dat is doorgaans zo’n drie tot vier dagen na de aanvankelijke aanvraagdatum. De kans is natuurlijk miniem aangezien jij het hele huis al uitgekamd hebt en niets tegenkwam dat op een ISRA lijkt, maar ik wil graag alles uitgesloten hebben! 😄

Reputatie 2

Hoi @Bertn, ik wilde nog checken in de aanvraag zelf of er aan de “achterkant” te zien is of het ISRA wel gelokaliseerd is, maar omdat jouw aanvraag nog niet ingepland staat, blijft die informatie achterwege - meestal kunnen we daar een melding van zien vanuit KPN Netwerk - er staat dan bijvoorbeeld “ISRA - MTK” als in meterkast bij. Kun je mij een seintje geven wanneer jij de plandatum toegestuurd krijgt per e-mail? Dat is doorgaans zo’n drie tot vier dagen na de aanvankelijke aanvraagdatum. De kans is natuurlijk miniem aangezien jij het hele huis al uitgekamd hebt en niets tegenkwam dat op een ISRA lijkt, maar ik wil graag alles uitgesloten hebben! 😄

@Jason Zou 11-2 actief moeten zijn bij jullie. ipm opzegging ZIGGO.

En dat kunnen jullie ook al niet voor me doen. Moeten we ook zelf weer achter heen.

Maar deze is echt niet in de woning aanwezig.

Heb van KPN een offerte en zou €363,- gaan kosten.

Terwijl van Ziggo 2 jaar geleden voor meer werk € 0,- koste.

 

Reputatie 7
Badge +16

@Bertn Bedankt voor je terugkoppeling, dat biedt inderdaad meer inzicht! De reden dat jouw Overstapservice geweigerd is door je huidige provider, komt doordat één van de volgende punten niet overeenkomt met hoe het op je contract daar staat:

  1. Contract ID-nummer (contractnummer)
  2. Je ID-verificatie oftewel basispersoonsgegevens
  3. Het telefoonnummer dat op het contract staat

Welke van de bovenste drie het dan is, dat is niet aan ons doorgegeven, uiteraard wegens privacywetgeving. Kun je mij een privébericht (de link is klikbaar) sturen met bovenstaande informatie en aangevuld met jouw postcode, huisnummer, geboortedatum en de laatste vier cijfers van je IBAN, alsjeblieft? Dan zal ik een nieuw overstapdossier voor je aanmaken. 

Houd er alsjeblieft wel rekening mee dat de overstap dan wel pas plaatsvindt op het moment dat T-Mobile aan je oude provider doorgeeft dat wij aangesloten hebben.

Reputatie 7
Badge +16

@Bertn Ik denk dat Ziggo de reparatie van een COAX-verbinding in dat geval gratis maakte omdat zij anders niet kunnen leveren op die verbinding, dat is natuurlijk een pure aanname want daar hebben we geen inzage in. Niet alle reparaties kosten overigens geld, dat hangt van de situatie af. Bij het geheel nieuw aanmaken van een ISRA-punt komt een hoop extra werk kijken. Dat is denk ik ook de reden dat er nagenoeg altijd een bedrag aan vast hangt. 

Overigens kost het geheel nieuw opzetten van een COAX wel degelijk geld en gaat er gemiddeld zo'n vier tot zestien weken overheen eer die aansluiting volledig afgerond en gemonteerd is. Dat is te lezen op de Ziggo-website: Mijn nieuwe aansluiting. Daarmee wil ik zeker niet jouw statement in twijfel trekken, maar meer dat het tegenwoordig sowieso geld kost om een nieuwe aansluiting aan te laten leggen, of dat nu om DSL, Glasvezel of COAX gaat.

Reputatie 2

@Bertn Ik denk dat Ziggo de reparatie van een COAX-verbinding in dat geval gratis maakte omdat zij anders niet kunnen leveren op die verbinding, dat is natuurlijk een pure aanname want daar hebben we geen inzage in. Niet alle reparaties kosten overigens geld, dat hangt van de situatie af. Bij het geheel nieuw aanmaken van een ISRA-punt komt een hoop extra werk kijken. Dat is denk ik ook de reden dat er nagenoeg altijd een bedrag aan vast hangt. 

Overigens kost het geheel nieuw opzetten van een COAX wel degelijk geld en gaat er gemiddeld zo'n vier tot zestien weken overheen eer die aansluiting volledig afgerond en gemonteerd is. Dat is te lezen op de Ziggo-website: Mijn nieuwe aansluiting. Daarmee wil ik zeker niet jouw statement in twijfel trekken, maar meer dat het tegenwoordig sowieso geld kost om een nieuwe aansluiting aan te laten leggen, of dat nu om DSL, Glasvezel of COAX gaat.

@Jason Heb goed keuring gegeven voor de werkzaamheden. Nu maar hopen dat ze voor 10-2 gewest zijn als ons tv/internet ingaat.

Wat betreft het opzeggen: Dat heft volgens je collega te maken met dat we bij ziggo een zakelijk contract hebben en bij jullie en consumenten contract.

Klopt dat?

Anders stuur ik de gegevens. via die link.

Reputatie 2

@Jason Die link werk  niet. krijg de melding dat ik geen toegang heb naar die pagina

Reputatie 7

Hi @Bertn,

Dat kan zeker kloppen, een Overstap kan alleen worden gerealiseerd bij evenredige abonnement, dus van zakelijk naar zakelijk of in het geval van T-Mobile Thuis, particulier naar particulier. In dit Wiki topic lees je alles over hoe een overstap goed kan worden geregeld: 

Wat betreft de pagina die @Jason met je deelt, werkt wellicht een directe link beter: https://www.ziggo.nl/mijn-nieuwe-aansluiting. Hier staat precies uitgelegd wat Jason ook uitlegt in zijn bericht. Kom je er zo wel bij?

Sinds kort liggen bij ons in de straat kabels voor glasvezels. Ik ben geïnteresseerd om dit af te nemen bij jullie. Kun je van te voren iemand op bezoek krijgen die kan vertellen wat er gedaan moet worden en waar het modem komt te staan? 

Tevens hebben wij onder onze vloer en kruipruimte vol liggen met isolatiebolletjes. Daar kun je dus niets zien doen enz. Hoe komt zo'n kabel dan van buiten ons huis binnen?

 

Of kan het modem daar komen te staan waar nu KPN adsl uit de muur komt?

 

Reageer