Info

Hoe installeer je Internet + TV?

Hoe installeer je Internet + TV?
Reputatie 7
Badge +9

Je hebt een bestelling voor Internet + TV van Odido geplaatst. Yes! Maar nu krijg je een installatiepakket en vliegen de termen hardware, modem en TV box je om de oren. Hieronder staat duidelijk uitgelegd wat je kunt verwachten

  

Je hebt de bestelling voor Internet + TV binnen. Dan kan de aansluiting en installatie van het modem van start gaan. Het is begrijpelijk dat er dan vragen kunnen zijn. We beantwoorden ze in dit artikel!  



Installatievideo


Bij het installatiepakket zit een handleiding hoe je alles aan moet sluiten. Kom je er niet uit of ben je de handleiding kwijt, geen zorgen! Volg dan deze stap-voor-stap installatie instructie.

 

Wat voor soort aansluiting heb ik?

 

Voordat je tot een installatie over gaat is het eerst belangrijk om te weten wat voor aansluiting je hebt. Als je niet weet of je glasvezelinternet of DSL internet hebt, kun je dit heel makkelijk opzoeken in Mijn Odido. Dit is je persoonlijke omgeving waar alle informatie over jouw abonnement te vinden is. 

Glasvezel

Als je een Glasvezelabonnement hebt besteld, komt de monteur altijd langs om de installatie uit te voeren. Hij hangt het modem op, zorgt voor een beveiligde, draadloze verbinding en stelt Odido e-mail in op je pc of tablet. Meer over een glasvezel installatie lees je hier.


Standaard DSL

 Bij een Internetabonnement voor thuis met DSL Internet kun je de installatie zelf heel eenvoudig uitvoeren. We hebben daarvoor duidelijke handleidingen die je op weg helpen. Voordat je kunt beginnen met je installatie dien je allereerst het aansluitpunt op te sporen, ook wel het ISRA-punt genoemd. Het DSL Internet komt via de hoofdaansluiting je woning binnen. Meestal vind je het ISRA-punt in de meterkast of in de woonkamer. Hieronder zie je een aantal voorbeelden van een ISRA-punt.

 

 

Veelgestelde Vragen

 

Monteur

Er komt een installatiepakket aan, wat nu?
Krijg je het installatiepakket toegestuurd of wordt er apparatuur vervangen? Het is mogelijk om bij bestelling of het wijzigen van het abonnement, het afleveradres te wijzigen. Op deze manier komt het pakketje altijd bij jou aan.  Ook bij een verhuizing is het mogelijk om het pakket naar een ander adres te laten versturen. Je hebt zelf de keuze waar het pakket naar toegestuurd wordt. Het nieuwe adres, het oude adres of misschien wel een ander adres. Zo wordt het pakket altijd ergens afgeleverd!

 

Wanneer kan ik de monteur verwachten?
Heb je Glasvezel besteld of lukt het toch niet om het zelf te installeren, dan sturen we een monteur langs die je Odido aansluiting piekfijn in orde maakt. Voor meer informatie over wat de monteur komt doen bekijk de video of lees hier verder wat je kunt verwachten.

Hoe kan ik een afspraak maken met een monteur?
Bij een glasvezelinstallatie neemt onze installatiepartner Guidion contact met je op om de installatiedatum met je af te spreken. Deze afspraak vindt plaats op werkdagen tussen 09:00 uur en 17:30 uur. Indien Guidion je telefonisch niet kan bereiken ontvang je een SMS en e-mail, met de vraag contact met hen op te nemen op het volgende nummer: 020-3232767 (lokaal tarief).

Als de afspraak is gemaakt, krijg je een afspraakbevestiging per e-mail. Op de dag voorafgaand aan je afspraak ontvang je een herinnering per SMS. De monteur legitimeert zich met zijn Odido-Guidion pas en een ID. We vragen je om bij de installatie-afspraak altijd een volwassene aanwezig te laten zijn.

Kan ik mijn afspraak verplaatsen en kan de monteur eerder komen?
We plannen altijd zo dicht mogelijk op de door jou aangevraagde datum een monteur in zodat je zo snel mogelijk online bent. Je kan er dus vanuit gaan dat de definitieve aansluitdatum die je na jouw bestelling door krijgt de eerst beschikbare mogelijkheid voor een monteur is!

Komt de afspraak die je hebt gemaakt om Glasvezel te installeren toch niet uit en wil je deze verplaatsen, dan kan dit tot maximaal één werkdag voor de geplande afspraak. Dit kun je doen door te bellen naar Guidion op het volgende nummer: 020-3232767 (lokaal tarief).

Je kunt Guidion bereiken op:
Maandag t/m donderdag: 09:00 t/m 21:00
Vrijdag: 09:00 t/m 17:30
Zaterdag: 09:00 t/m 17:00
Zondag: Gesloten

​​​Wat sluit de monteur aan?

Zet de koffie maar vast klaar! De monteur komt bij je langs om te installeren. In deze video zie je wat je kan verwachten als hij (of zij!) langskomt. De monteur verricht de volgende werkzaamheden in de basisinstallatie: 

  • Het modem ophangen en aansluiten 

  • De wifi verbinding activeren en beveiligen 

  • Eén computer of laptop aansluiten (bedraad of via wifi) 

  • Odido e-mail instellen 

  • Eén tv aansluiten op de TV box en instellen 

  • De TV box verbinden via internetkabel met het modem 

  • Eén telefoontoestel aansluiten 

  • Meegeleverde internetkabel en telefoniebekabeling op of langs de plint wegleggen met spijkerclips (max. 15 meter) 

Let op: Wil je dat de monteur meerwerk verricht? Bespreek dit dan tijdens het telefoongesprek. Dan kan er extra tijd ingepland worden en de meerkosten besproken.

 


Aansluiting & Installatie

Kan ik de installatie zelf doen?
Pak je bevestiging erbij, heb je glasvezel of DSL internet besteld? Om te installeren bij Glasvezel heb je een monteur nodig. Lekker makkelijk dus! Bij DSL internet  is het gelukkig erg gemakkelijk om het zelf te doen. Alle hulpmiddelen vind je hier. Lukt de zelfinstallatie toch niet, geen nood, dan sturen we alsnog een monteur.
 

Let op: die afspraak kan pas op de allereerste dag van je abonnement gemaakt worden


Wat kost een installatie?
Bij een glasvezelinstallatie komt altijd een monteur langs om het te installeren, dan betaal je € 37,50 voor de installatie. Moet er een monteur langskomen, omdat er een issue is bij een DSL aansluiting dan is deze gratis. Op onze website vind je een overzicht van de tarieven voor extra werkzaamheden.
 

Mijn woning is nog niet aangesloten op glasvezel, kan ik alvast een afspraak inplannen met een monteur?
Een afspraak maken met de monteur kan alleen als de woning helemaal is aangesloten op glasvezel. Is je woning nog niet (helemaal) aangesloten op het glasvezelnetwerk? Dan zijn er soms extra werkzaamheden nodig. Bijvoorbeeld het ophangen van een kastje of graafwerk voor glasvezelkabels. Welke werkzaamheden er nodig zijn ligt aan de situatie in jouw woning. Deze werkzaamheden vallen onder de standaard activatie- en installatiekosten. Meer informatie vind je in de bevestiging van je bestelling.

 

Ik kan mijn ISRA-punt niet vinden, wat nu?
Wanneer jouw hoofdaansluiting (ISRA-punt) niet in orde is, zullen we ons best doen er voor te zorgen dat we het modem wél kunnen installeren en het ISRA-punt dus alsnog gereed maken. Hiervoor kunnen we kosteloos een netwerkbeheerder monteur aansturen. Mocht het aansluitpunt zover beschadigt zijn dat hij bijvoorbeeld vervangen moet worden, dan zijn hier wel kosten aan verbonden. Je kunt er dan voor kiezen dit door de netwerkbeheerder  te laten doen, de kosten zijn dan wel voor jezelf. Mocht je dat niet willen heb je ook de mogelijkheid het abonnement kosteloos op te zeggen. Je bent dus op deze manier niet verplicht kosten te maken, wel zo fijn!

Kan ik mijn ISRA-punt verplaatsen?
Als je het ISRA-punt wilt verplaatsen dan kan je contact opnemen met https://www.mijnaansluiting.nl.

Wat als er geen ISRA-punt is?
Kun je geen ISRA-punt vinden? Geen paniek! Dan dien je op zoek te gaan naar een invoerkabel. Is er wel een beschikbare invoerkabel?
Ja -> Als de kabel toegankelijk is kan de netwerkbeheerder in opdracht van ons er kosteloos een ISRA-punt op afmonteren. De invoerkabel mag niet in een kruipruimte of dergelijke liggen. Als dat wel zo dan kan de monteur de opdracht weigeren (onveilige werksituatie) of kan de netbeheerder extra kosten in rekening brengen om de kabel beschikbaar te maken.
Nee - > Dan moet de eigenaar er voor zorgen dat de kabel toegankelijk is of akkoord gaan met de kosten om een nieuwe kabel aan te leggen/ om de kabel toegankelijk te maken.

Wat als het ISRA-punt weggewerkt is?
Is het ISRA-punt weggewerkt achter bijvoorbeeld stucwerk? Dan moet de eigenaar er voor zorgen dat het ISRA-punt toegankelijk is. Pas dan kan een KPN monteur kosteloos een goed ISRA-punt afmonteren. Er is echter wel genoeg overlengte nodig voor het herstellen van het ISRA -punt (de kabel moet voldoende uit de muur steken). Als de overlengte niet voldoende is dan moet er een nieuwe kabel gelegd worden, hiervoor brengt de netbeheerder kosten in rekening.

Wat als het ISRA-punt is beschadigd?
Is het ISRA-punt beschadigd maar functioneel? Dan kan de eigenaar hiervoor zelf de netbeheerder inschakelen. Werkt het ISRA-punt niet dan wordt dit hersteld door de netbeheerder. Wederom geldt hier ook dat er wel genoeg overlengte nodig is voor het herstellen van het ISRA-punt. Als de overlengte niet voldoende is dan moet er een nieuwe kabel gelegd worden, hiervoor brengt de netbeheerder kosten in rekening.

Op welk aderpaar moet ik het modem aansluiten?
Een standaard ISRA-punt heeft vier aders. Rood, blauw, oranje en wit. daarmee kan je twee aderparen maken: rood/blauw en oranje/wit. Standaard wordt op rood/blauw geleverd, maar dit is niet altijd zo.


TV draadloos aansluiten

Voor Internet+TV voor thuis maken we gebruik van HD televisie signalen, die veel vragen van het netwerk. Via de kabel worden deze signalen beter ondersteund. Daarom hebben we liever dat het signaal vanaf het modem via een internetkabel naar de TV Box gaat. Bedenk dus goed waar jouw aansluitpunt in je huis zit en waar je graag de tv neerzet. Wij leveren een kabel van 15 meter gratis bij. Heb je een langere kabel nodig, wil je de kabel door een loze leiding of moet er geboord worden? Bespreek dit dan vooraf met de monteur tijdens het plannen van de afspraak.

f297bf49-96df-4439-ae12-5c7db22c285a.png

UTP-kabel

Het is wél mogelijk om met ‘homeplugs’ draadloos televisie te kijken. Kijk snel in dit topic hoe wij hierover denken.


Handleidingen
 

Op deze pagina vind je alle handleidingen en instructievideo's over Internet, TV & Vast Bellen van Odido. 
 

Onze verschillende modems v.l.n.r. Huawei, Zyxel T-50, Draytek, Zyxel T-54

Huawei modem installeren

Handleiding DSL - Snel van start
Handleiding DSL - Internet TV & Bellen - Installatie

Handleiding DSL - Internet - Vouwflyer

Handleiding Glasvezel Huawei - Snel van start

Handleiding Glasvezel Huawei Internet, TV en Bellen - Installatie (Aria)

Handleiding Glasvezel - Internet, TV en Bellen - Installatie (Entone)

Handleiding Glasvezel - Internet, TV en Bellen - Installatie (Amino)

 

​​​​​Zyxel modem T-50 installeren

Handleiding DSL - Snel van start

Handleiding Glasvezel Zyxel - Snel van start

Handleiding Zyxel wifi repeater

 

​​​​​Zyxel modem T-54 installeren

Handleiding DSL - Snel van Start

Handleiding Glasvezel Zyxel - Snel van start 

 

Draytek modem installeren
Handleiding Glasvezel - Snel van start

Handleiding Glasvezel - Internet, TV en Bellen - Installatie (Aria)

Handleiding Glasvezel - Internet, TV en Bellen - Installatie (Entone)

Handleiding Glasvezel - Internet, TV en Bellen - Installatie (Amino)

 


293 reacties

ik krijg vandaag het pakket binnen, maar kan ik ze dan al gelijk installeren en activeren? of moet ik wachten dat het bij de vorige provider afgelopen is?
Reputatie 7
Hoi bloempie17,

Welkom bij Thuis! Het heeft even geduurd, maar hier ben ik dan. Bij het pakket zit een brief. In die brief staat een datum waarop de lijn actief wordt. Vanaf die datum kun je aan de slag.

Wat betreft de andere provider, maak je gebruik van de overstapservice? Dan hoef je nergens meer aan te denken. Heb je hen zelf al opgezegd? Hoe dan ook, op die datum nemen wij de lijn over en kun je jouw pakket installeren. Yeah! Succes ermee!
Bij installatie van mijn modem moet het knopje WAN gaan branden, dat doet deze dus niet heb al gereset en een paar keer het modem opnieuw opgestart.
heb gisteren een medewerker van
T-mobile aan de lijn gehad, en die verteld mij dat kpn mijn lijn blokkeert
Moet ik nu kpn bellen hiervoor of regelt T-mobile dit
Bij mij zit de glasvezel modem aansluiting in de meterkast. Sluit de monteur de utp aan in de meterkast of komt het modem in de huiskamer? Dit ivm aansluitingen utp mogelijkheden.....
Reputatie 7
Hoi Vectrakim,

In dit topic heb ik je van antwoord voorzien!
Reputatie 2
  • Monteur vorige week geweest helaas sommige dingen niet gedaan zoals De Wifi-verbinding activeren en beveiligen
  • 1 computer of laptop aansluiten (bedraad of via Wifi)T-Mobile Thuis e-mail instellen,en ik moest kiezen of tv of internet aansluiten maar niet beide,wel voor gekozen om beide aan te laten sluiten,ff 65 euro aftikken.
Reputatie 7

Hi destugge, ik heb meteen even met je meegekeken, je moet natuurlijk wel een goede service kunnen verwachten! Ik zie in de aantekeningen van de monteur dat hij een UTP-kabel heeft getrokken. De werkzaamheden die vermeld staan in dit topic voert de monteur graag voor je uit en zijn helemaal kosteloos! Wil je de apparatuur graag op een andere manier aan laten sluiten? Bijvoorbeeld door de UTP-kabel door een loze leiding en/of naar boven te trekken? Dan betaal je hiervoor een meerprijs. Op onze website vind je een overzicht van de tarieven. Het meerwerk wordt uiteraard wel altijd van te voren met je besproken!

Reputatie 2
Het gaat om de dingen die niet zijn gedaan,laptop aansluiten op internet,WiFi check in en rondom huis ,email instellen .
Reputatie 7
Hi destugge, ik heb je feedback doorgestuurd naar onze installatiepartner Guidion, zij nemen contact met je op om dit netjes af te handelen! Excuses voor het ongemak!
Reputatie 3
Zodra het modem-pakket wordt verstuurd (aantal dagen voor Guidion monteur langskomt), is op My T-Mobile Thuis dan een 3S code van PostNL te zien waarop je de zending kan traceren? Of verstuurd T-Mobile met een andere koerier en is daar tracen niet mogelijk? Ik begreep dat de zending altijd aangetekend verstuurd wordt zodat het niet bij de buren terecht komt....
Reputatie 7
Het word verzonden via PostNL Voor het in ontvangst nemen is een handtekening en ID voldoende. iemand anders kan hem dus ook afhalen als deze de juiste 3s code heeft.
Reputatie 3
Het word verzonden via PostNL Voor het in ontvangst nemen is een handtekening en ID voldoende. iemand anders kan hem dus ook afhalen als deze de juiste 3s code heeft.

Maar deze 3S code wordt dus niet naar klant verstrekt zodra het pakket verzonden wordt?

Dan nog iets: ik verneem op het Tweakers.net forum dat nieuwe glasvezel klanten vanaf 1 september geen Draytek router meer ontvangen maar een mediaconverter met Huawei modem, de HG659. Hoe zit dit? En wat ga ik ontvangen? Ik heb namelijk gisteren zelf een TP Link mediaconverter aangeschaft omdat ik mijn eigen router wil blijven gebruiken. Kan 1 van de webcare medewerkers van T-Mobile Thuis hier op reageren?
Reputatie 7
Het klopt dat vanaf 1 september de Draytek niet meer ingezet gaat worden voor nieuwe klanten. de HG659 word het standaard modem voor DSL en glasvezel. wat jij krijg weet ik helaas niet, dat zal iemand van webcare voor je na kunnen kijken.
Reputatie 3
@Sander zou jij hierop kunnen reageren of klanten zoals ik nu de oude Draytek router of de nieuwe Huawei router ontvangen?

@Hidden.nld wordt de 3S code nu wel of niet verstrekt via My T-Mobile thuis zodra het pakket bij PostNL weggaat?
Reputatie 7
Badge +5
@Soundwork008 Sander is even afwezig, maar ik beantwoord je vraag graag! Ik kan me voorstellen dat je dit wilt weten, dus ik heb jouw bestelling gecontroleerd. Omdat de bestelling in augustus is geplaatst, ontvang jij de Draytek Vigor 2132. De TP Link komt dus alsnog van pas.
Reputatie 1
De monteur is vandaag langsgeweest maar hij heeft de kabel niet langs de plint gelegd. Het ligt hier gewoon door de woonkamer. En ook de WiFi op de 2e verdieping is zeer slecht. Moest de monteur beide zaken niet regelen?
Reputatie 7
Hi MarfD,

Welkom bij T-Mobile Thuis! Ik help je graag met jouw vragen. De monteur doet de volgende werkzaamheden bij een installatie:

  • Het modem ophangen en aansluiten
  • De Wifi-verbinding activeren en beveiligen
  • 1 computer of laptop aansluiten (bedraad of via Wifi)
  • T-Mobile Thuis e-mail instellen
  • 1 TV aansluiten op de Interactieve TV Box en instellen
  • De Interactieve TV Box verbinden via UTP-kabel met het modem
  • 1 telefoontoestel aansluiten
  • Meegeleverde UTP- en telefoniebekabeling op of langs de plint wegleggen met spijkerclips (max. 15 meter)

De Wifi wordt dus door de monteur geactiveerd, niet getest op de tweede verdieping. De kabel wordt tot maximaal 15 meter langs de plint gelegd. Hoe zit die afstand bij jou? Laat het me weten, dan ga ik ermee aan de slag voor je!
Beste, bijgevoegd foto van mijn 'aansluiting'. Doet de monteur dit ook aansluiten?

Zoja, hoe kan ik een monteur laten komen en wat zijn de kosten?
Zonee, hoe annuleer ik mijn bestelling?

Met vriendelijke groet,
Wouter de Vries

Reeds voor elkaar!
Reputatie 7
Hoi @Bust3R,

Top dat je hier voor de installatie al onderzoekt! En nog groter compliment als het inmiddels al is opgelost! Dit ISRA-punt behoeft nog wat aanpassingen. Je kunt aderpaar kiezen en ons modem aansluiten, maar volgens mist er een kleur. In zo'n geval hebben we dan de netwerkbeheerder nodig om het aansluitpunt te controleren. Kun je ons vertellen hoe het bij jou opgelost is?
Hi,

I got a T-Mobile subscription to get internet at home (50Mbps). According to the letters from T-Mobile the connection should have happened today (March 6th, 2019). I have seen the intallation video se eral times and I have followed the installation instructions carefully. Although I used to have an internet connexion with Ziggo (via coaxial cable), I located an ISRA (wandcontactdoos) in my meterkast.

The Huawei modem turns on and after a while the WiFi LED goes green. The WAN and Internet lamps remain off. Thus, I can connect via WiFi to the modem but I don't get any internet connection (as expeted).

Could you please confirm that my internet connection is active? Can you help me to get this problem solved?

Kind regards
Reputatie 7
Badge +5
Hi @sturm314, thanks for reaching out to our Community! I'm sorry that the installation did not go as planned. Luckily I can see that you've already contacted the customer service. Our technical support looked at the issue and immediately made sure that grid operator KPN will work on a solution. Our technical support will keep you updated!
Reputatie 1
Hallo
Ik bestelde thuis internet, het pakket kwam, alles gaat over ... maar ik kan nergens een telefoonaansluiting vinden
volgende week vrijdag 03-04-2019 wordt t mobile thuis glasvezel geinstaleerd . ivm verhuizing.
er is echter nog gen contact geweest met Guidion. gaat hier iets mis
Hallo,

Ik kan vanaf 25 april mijn modem aansluiten, maar alleen de power en wifi lampjes branden. WAN en internet lampjes doen het niet. Ik heb hier op het forum een post gezien van @sturm314 met hetzelfde probleem. De klantenservice van t-mobile al proberen te bellen, maar ik kom er niet door. Via Guidion een monteur proberen in te plannen maar die kan pas op 6 mei komen. Dit is te laat, ik kan niet 6 dagen zonder internet zitten. Graag z.s.m. een reactie.

Reageer