Beantwoord

Asterisk blijft "SIP/2.0 401 Unauthorized" terug krijgen

  • 26 February 2022
  • 17 reacties
  • 479 Bekeken

  • is een Top Poster
  • 10 reacties

Ik probeer mijn eigen Asterisk met de voip service van T-Mobile te connecten echter krijg ik een “SIP/2.0 401 Unauthorized” terug.

 

Iemand dit al werken?

Mijn pjsip.conf config: (Extern ip, gebruikersnaam en wachtwoord is iets aangepast)

[transport-udp-nat]
type=transport
protocol=udp
bind=192.168.1.99:5062
local_net=192.168.1.0/24
local_net=127.0.0.1/32
external_media_address=85.145.xx.xx
external_signaling_address=85.145.xx.xx

[tmobile]
type=registration
outbound_auth=tmobile
transport=transport-udp-nat
server_uri=sip:voip.t-mobilethuis.nl
client_uri=sip:voip.t-mobilethuis.nl

[tmobile]
type=auth
auth_type=userpass
password=<wachtwoord>
username=PTA12345P005

[tmobile]
type=aor
contact=sip:voip.t-mobilethuis.nl

[tmobile]
type=endpoint
transport=transport-udp-nat
context=tmobile-in
disallow=all
allow=alaw
allow=g722
allow=ulaw
outbound_auth=tmobile
aors=tmobile
from_user=PTA12345P005
from_domain=voip.t-mobilethuis.nl
direct_media=no

[tmobile]
type=identify
endpoint=tmobile
match=voip.t-mobilethuis.nl

 

icon

Beste antwoord door Anonymous 1 March 2022, 14:06

Bekijk origineel

This topic has been closed for comments

17 reacties

Reputatie 7
Badge +14

Gebruik je dit wel via een T-Mobile thuis internet verbinding?  

Reputatie 7
Badge +3

@tmiv

Ten eerste maar even, geen Asterisk specialist.

Ben even gaan spitten in hoe je het configuratie file PJSIP in elkaar zet, daar zie ik wel secties die jij aanmaakt die afwijken van de documentatie.

[auth6001]
type=auth
auth_type=userpass
password=6001
username=6001

[6001]
type=aor
contact=sip:6001@192.0.2.1:5060

...........:^^^^@.........:^^^^
.........:username@.......:VoIP poort

Dan nog dit stukje

server_uri=sip:myaccountname@203.0.113.1:5060
client_uri=sip:myaccountname@192.0.2.1:5060
..............:^^^^^^^^^^^^^@.........:^^^^^

De bovenstaande info een beetje uit onderstaande documentatie gehaald.

PJSIP Configuration Sections and Relationships

Neem aan dat je dit wel eerder werkend hebt gehad bij een andere provider o.i.d.?

Ook is het denk ik af te raden om alle secties [tmobile] te noemen, want dat zijn keywoorden in een text based configfile. Nu zou het kunnen zijn dat hij daardoor ‘ontspoort’.

En is er geen logfile o.i.d. die iets meer inzicht kan geven dan alleen de melding 401?

Gebruik je dit wel via een T-Mobile thuis internet verbinding?  

Jazeker. Buiten het T-mobile thuis network om krijg ik al geen verbinding met de voip server.

@tmiv

Ten eerste maar even, geen Asterisk specialist.

Ben even gaan spitten in hoe je het configuratie file PJSIP in elkaar zet, daar zie ik wel secties die jij aanmaakt die afwijken van de documentatie.

[auth6001]
type=auth
auth_type=userpass
password=6001
username=6001

[6001]
type=aor
contact=sip:6001@192.0.2.1:5060

...........:^^^^@.........:^^^^
.........:username@.......:VoIP poort

Dan nog dit stukje

server_uri=sip:myaccountname@203.0.113.1:5060
client_uri=sip:myaccountname@192.0.2.1:5060
..............:^^^^^^^^^^^^^@.........:^^^^^

De bovenstaande info een beetje uit onderstaande documentatie gehaald.

PJSIP Configuration Sections and Relationships

Neem aan dat je dit wel eerder werkend hebt gehad bij een andere provider o.i.d.?

Mijn configuratie heb ik werkend naar twee andere voipproviders (budgetphone en voipbuster).

De client_uri in het formaat “sip:<accountnaam>@voip.t-mobilethuis.nl” had ik al geprobeerd. De server_uri en contact nog niet zal ik even proberen maar ik neem aan dat dat niet gaat.

@tmiv

Ten eerste maar even, geen Asterisk specialist.

Ben even gaan spitten in hoe je het configuratie file PJSIP in elkaar zet, daar zie ik wel secties die jij aanmaakt die afwijken van de documentatie.

[auth6001]
type=auth
auth_type=userpass
password=6001
username=6001

[6001]
type=aor
contact=sip:6001@192.0.2.1:5060

...........:^^^^@.........:^^^^
.........:username@.......:VoIP poort

Dan nog dit stukje

server_uri=sip:myaccountname@203.0.113.1:5060
client_uri=sip:myaccountname@192.0.2.1:5060
..............:^^^^^^^^^^^^^@.........:^^^^^

De bovenstaande info een beetje uit onderstaande documentatie gehaald.

PJSIP Configuration Sections and Relationships

Neem aan dat je dit wel eerder werkend hebt gehad bij een andere provider o.i.d.?

Mijn configuratie heb ik werkend naar twee andere voipproviders (budgetphone en voipbuster).

De client_uri in het formaat “sip:<accountnaam>@voip.t-mobilethuis.nl” had ik al geprobeerd. De server_uri en contact nog niet zal ik even proberen maar ik neem aan dat dat niet gaat.

Dit maakt ook niets uit als ik de config aanpast.

  • Geen verboden karakters in het wachtwoord?
  • Misschien dat de useragent van Asterisk niet toegestaan is bij T-Mobile en deze aanpassen in je pjsip ( user_agent= ) ??

 

Maar even wat ideeën, weet dat sommige SIP servers nogal strak afgesteld worden waarmee de default useragent niet toegestaan (geblokkeerd) is. Maar ook dat karakters lang niet altijd toegestaan zijn.

Reputatie 7
Badge +3

@tmiv 

Is niet een soort van logfile waar je iets meer uit zou kunnen halen bij welke stap het precies fout gaat, of is dat ook de enige melding in het logfile?

Anders zal er toch iemand binnen de community voorbij moeten komen, die beter in de Asterisk en zijn configs thuis is.

  • Geen verboden karakters in het wachtwoord?
  • Misschien dat de useragent van Asterisk niet toegestaan is bij T-Mobile en deze aanpassen in je pjsip ( user_agent= ) ??

 

Maar even wat ideeën, weet dat sommige SIP servers nogal strak afgesteld worden waarmee de default useragent niet toegestaan (geblokkeerd) is. Maar ook dat karakters lang niet altijd toegestaan zijn.

Wat zijn verboden characters :thinking: . Het wachtwoord is door de webinterface geaccepteerd dus ik neem aan dat het acceptabel is. Er moeten volgens hun eigen beleid vreemde characters in zitten.

Bij een verkeerde user agent verwacht ik een andere melding terug dan een 401. ik zal morgen eens een Siemens voip toestel proberen.

@tmiv

Is niet een soort van logfile waar je iets meer uit zou kunnen halen bij welke stap het precies fout gaat, of is dat ook de enige melding in het logfile?

Anders zal er toch iemand binnen de community voorbij moeten komen, die beter in de Asterisk en zijn configs thuis is.

asterisk*CLI> pjsip set logger host voip.t-mobilethuis.nl
PJSIP Logging Enabled for host: 37.143.85.54
asterisk*CLI> pjsip send register tmobile
<--- Transmitting SIP request (468 bytes) to UDP:37.143.85.54:5060 --->
REGISTER sip:PTA12345P005@voip.t-mobilethuis.nl:5060 SIP/2.0
Via: SIP/2.0/UDP 85.145.xx.xx:5062;rport;branch=z9hG4bKPj567d802a-6a98-41a1-9e0a-32a7c5343122
From: <sip:PTA12345P005@85.145.xx.xx>;tag=c3f63a49-dd40-4062-a12c-bf625efc568a
To: <sip:PTA12345P005@85.145.xx.xx>
Call-ID: 29e8e54b-6b4e-4738-a1b3-5275b2ff9ff8
CSeq: 56301 REGISTER
Contact: <sip:s@85.145.xx.xx:5062>
Expires: 0
Max-Forwards: 70
User-Agent: Asterisk PBX 18.1.0
Content-Length: 0


<--- Received SIP response (532 bytes) from UDP:37.143.85.54:5060 --->
SIP/2.0 401 Unauthorized
Via: SIP/2.0/UDP 85.145.xx.xx:5062;rport=5062;branch=z9hG4bKPj567d802a-6a98-41a1-9e0a-32a7c5343122;received=85.145.xx.xx
From: <sip:PTA12345P005@85.145.xx.xx>;tag=c3f63a49-dd40-4062-a12c-bf625efc568a
To: <sip:PTA12345P005@85.145.xx.xx>;tag=4fd8816a72ced01153c67999b4b9b61d.8a2b
Call-ID: 29e8e54b-6b4e-4738-a1b3-5275b2ff9ff8
CSeq: 56301 REGISTER
WWW-Authenticate: Digest realm="85.145.xx.xx", nonce="Yhp2n2IadXOm0IQktP8Q7EH631LclLNU"
Server: kamailio (5.1.4 (x86_64/linux))
Content-Length: 0


<--- Transmitting SIP request (676 bytes) to UDP:37.143.85.54:5060 --->
REGISTER sip:PTA12345P005@voip.t-mobilethuis.nl:5060 SIP/2.0
Via: SIP/2.0/UDP 85.145.xx.xx:5062;rport;branch=z9hG4bKPja203706c-ace1-4055-ba8b-98963b4d1df0
From: <sip:PTA12345P005@85.145.xx.xx>;tag=c3f63a49-dd40-4062-a12c-bf625efc568a
To: <sip:PTA12345P005@85.145.xx.xx>
Call-ID: 29e8e54b-6b4e-4738-a1b3-5275b2ff9ff8
CSeq: 56302 REGISTER
Contact: <sip:s@85.145.xx.xx:5062>
Expires: 0
Max-Forwards: 70
User-Agent: Asterisk PBX 18.1.0
Authorization: Digest username="PTA12345P005", realm="85.145.xx.xx", nonce="Yhp2n2IadXOm0IQktP8Q7EH631LclLNU", uri="sip:PTA12345P005@voip.t-mobilethuis.nl:5060", response="1d319f836df17e6bebe06066ae5b7988"
Content-Length: 0


<--- Received SIP response (532 bytes) from UDP:37.143.85.54:5060 --->
SIP/2.0 401 Unauthorized
Via: SIP/2.0/UDP 85.145.xx.xx:5062;rport=5062;branch=z9hG4bKPja203706c-ace1-4055-ba8b-98963b4d1df0;received=85.145.xx.xx
From: <sip:PTA12345P005@85.145.xx.xx>;tag=c3f63a49-dd40-4062-a12c-bf625efc568a
To: <sip:PTA12345P005@85.145.xx.xx>;tag=4fd8816a72ced01153c67999b4b9b61d.f9c9
Call-ID: 29e8e54b-6b4e-4738-a1b3-5275b2ff9ff8
CSeq: 56302 REGISTER
WWW-Authenticate: Digest realm="85.145.xx.xx", nonce="Yhp2n2IadXOm0IQktP8Q7EH631LclLNU"
Server: kamailio (5.1.4 (x86_64/linux))
Content-Length: 0


[Feb 26 18:46:11] WARNING[36]: res_pjsip_outbound_registration.c:1160 handle_registration_response: tmobile: Fatal response '401' received from 'sip:PTA12345P005@voip.t-mobilethuis.nl:5060' on registration attempt to 'sip:PTA12345P005@85.145.xx.xx:5062', stopping outbound registration
asterisk*CLI>

 

Reputatie 7

Hoi @tmiv,

Goed dat je het bij ons aankaart! Ik heb getracht aan de achterkant te checken of de gegevens allemaal juist staan. Nu merk ik meteen op dat er geen verbinding kan worden gemaakt met het modem. Daarop ben ik erg benieuwd hoe je set-up eruit ziet en of dit wellicht onze helden @Pieter_B en @Gerrit078 wat dichter bij een oplossing kan brengen.

Hoi @tmiv,

Goed dat je het bij ons aankaart! Ik heb getracht aan de achterkant te checken of de gegevens allemaal juist staan. Nu merk ik meteen op dat er geen verbinding kan worden gemaakt met het modem. Daarop ben ik erg benieuwd hoe je set-up eruit ziet en of dit wellicht onze helden @Pieter_B en @Gerrit078 wat dichter bij een oplossing kan brengen.

Ik heb mijn eigen router, unifi gw. Dus het kan kloppen dat je er niet bijkomt.

Reputatie 7
Badge +14

Als T-Mobile niet bij hun router kan zijn de onderzoek mogelijkheden beperkt. Moderators kunnen zo ie zo niet adviseren hoe eigen klant apparatuur geconfigureerd moet worden. 

Als T-Mobile niet bij hun router kan zijn de onderzoek mogelijkheden beperkt. Moderators kunnen zo ie zo niet adviseren hoe eigen klant apparatuur geconfigureerd moet worden. 

Maar dit heeft niets met het modem te maken. Simpel het feit dat de SIP server van t-mobile blijkbaar mijn gebruikersnaam en wachtwoord niet accepteert terwijl ze wel goed zijn.

Mijn initiële vraag was ook om te zien of iemand anders het wel werkend heeft en met welke config.

Reputatie 7

Hi @tmiv ,

Excuus en dank voor de verheldering. Ik ben zeker geen expert vanuit het uitlezen van de configuratie, maar wil wel nog de tip vanuit ons topic meegeven en checken of deze instellingen allemaal goed zijn afgesteld: 

Mochten we er via deze weg niet uitkomen, dan kunnen we de vraag natuurlijk altijd aan onze specialisten stellen. Let us know! 

Maar dit heeft niets met het modem te maken. Simpel het feit dat de SIP server van t-mobile blijkbaar mijn gebruikersnaam en wachtwoord niet accepteert terwijl ze wel goed zijn.

 

Heb je de gebruikersnaam en wachtwoord gewijzigd toen je USG aangesloten was, of heb je na de wijziging het modem van T-Mobile nog aangesloten gehad?

Mocht dit niet het geval zijn, misschien dat eens proberen. Ik kan mij voorstellen dat T-Mobile de nieuwe login gegevens pas vrijgeeft (toestaat) als je het modem van T-Mobile aangesloten hebt en deze eenmalig de boel heeft geïnitialiseerd.

 

Maar dit heeft niets met het modem te maken. Simpel het feit dat de SIP server van t-mobile blijkbaar mijn gebruikersnaam en wachtwoord niet accepteert terwijl ze wel goed zijn.

 

Heb je de gebruikersnaam en wachtwoord gewijzigd toen je USG aangesloten was, of heb je na de wijziging het modem van T-Mobile nog aangesloten gehad?

Mocht dit niet het geval zijn, misschien dat eens proberen. Ik kan mij voorstellen dat T-Mobile de nieuwe login gegevens pas vrijgeeft (toestaat) als je het modem van T-Mobile aangesloten hebt en deze eenmalig de boel heeft geïnitialiseerd.

 

Gerrit mijn T-Mobile router/modem heeft er al twee jaar niet verbonden gezeten. Maar ik heb hem aan mijn verbinding gehangen gewacht totdat hij bijgewerkt en werkend was echter blijf ik hierna de 401 krijgen. Dit werkt dus helaas ook niet.

Gerrit mijn T-Mobile router/modem heeft er al twee jaar niet verbonden gezeten. Maar ik heb hem aan mijn verbinding gehangen gewacht totdat hij bijgewerkt en werkend was echter blijf ik hierna de 401 krijgen. Dit werkt dus helaas ook niet.

Hmmm, niet zoals met de overgang van Interactieve TV naar T-Mobile TV dus, waarbij het pas werkt met een eigen modem als de boel geïnitialiseerd is met de ontvanger+T-Mobile modem zelf…

Denk dat er in dat geval dan nog bar weinig mogelijk is dan het uit handen geven naar de specialisten. Nadeel is alleen weer, dan moet het T-Mobile modem aangesloten zijn en dan valt er dus weer niet na te gaan waarom Asterisk niet werkt omdat de Zyxel dan in de weg zit met telefonie.