Beantwoord

Blokkeren specifiek buitenlands nummer (telefonisch overlast)

  • 30 August 2018
  • 8 reacties
  • 3444 Bekeken

  • is een nieuwe Poster
  • 3 reacties
Goedemiddag,

Ik wordt vrijwel dagelijks gebeld door een buitenlands nummer (waarschijnlijk oplichters) en wil dit graag laten stoppen.
Zoals ook in dit topic (https://community.t-mobile.nl/t-mobile-thuis-telefonie-494/vaak-gebeld-door-oplichters-die-zich-voordoen-als-microsoft-280351) wordt genoemd heeft het overlast-formulier weinig zin omdat jullie geen buitenlandse nummers kunnen onderzoeken.

Overigens moedigt de helpdesk aan het toch maar gewoon in te vullen, want als 100 mensen dat doen dan helpt dat misschien.... ik weet niet zo goed wat ik met dat advies moet.


Gelukkig hier een praktischere oplossing: als ik het goed begrijp, ondersteunt het Draytek Vigor (2132fvn) modem wel 'call barring' (bron: https://www.draytek.nl/files/Vigor%202132FVn.pdf) waarmee je specifieke nummers kan blokkeren (handleiding: https://www.draytek.com/en/faq/faq-voip/voip.sip-gateway/how-to-use-call-barring/).

Helaas zit dat ergens in het 'admin' deel verstopt waar ik met mijn user account niet bij kan. Voor jullie moet dat echter geen probleem zijn.

Zouden jullie zo vriendelijk willen zijn +447364527355 daar te blokkeren, of mij de accountgegevens te verstrekken opdat ik het zelf kan doen?
icon

Beste antwoord door Sander 11 September 2018, 15:59

Bekijk origineel

8 reacties

Reputatie 7
Badge +3
@bzwa

Welkom op het T-Mobile forum.

De Draytek draait op firmware welke speciaal voor T-Mobile is gemaakt.
Hierbij ben jij als gebruiker de 'user' en heb en krijg je geen 'admin' rechten vanuit T-Mobile.

En dan heb je dat nummer geblokkeerd, komt er wel weer een ander nummer met diezelfde mensen.
Vervelend zeker, maar zolang de veroorzakers niet worden opgepakt ... blijven ze het doen.
En of het invullen van zo'n formulier zin heeft, kan ik ook niet met zekerheid zeggen.

Het systeem erachter is vrij simpel, buitenlands nummer en ze hopen dat je terugbelt .. dan is het voor hun kassa. Gewoon negeren zou ik zeggen, maar nooit terug bellen!
Dank voor het welkom!

En ja, ik snap de redenatie. Maar toevallig is het wel hetzelfde nummer en al maanden lang. Daarnaast valt geen enkel ander nummer mij lastig. Jullie zouden dit moeten kunnen checken in de call-logs.

Nee, ik bel niet terug. Maar ik wil ook niet door ze gebeld worden en dat blijven ze ondanks maanden negeren wel doen.

De techniek is er, de firmware ondersteunt het ook (dikke kans de gemodificeerde T-Mobile variant ook tenzij jullie features eruit hebben gehaald). Eens dat de user dat niet kan, maar de admin waarschijnlijk wel.

Ofwel, voor mij is het effect van het blokkeren van dat ene nummer erg groot gezien ze me regelmatig lastig vallen en anderen dat niet doen. De theorie 'er komen wel anderen' moet zichzelf immers nog maar bewijzen. Voorlopig is dit ene nummer mijn probleem en tevens een probleem waar jullie, uitgaande van de standaard features van het modem, bij kunnen helpen.

Dus, tenzij jullie de feature in jullie custom firmware eruit is gesloopt dan zou ik de 5 minuten moeite bijzonder waarderen om het nummer er even tussen te zetten in de 'call barring' optie.
Reputatie 7
Badge +3
@bzwa

Even voor alle duidelijkheid, ik ben ook gewoon een klant van T-Mobile.
In basis is dit een T-Mobile forum van en voor klanten onderling, dus om elkaar op weg te helpen.
Er zijn ook moderatoren aktief die wel werken voor T-Mobile.

Je zult even moeten wachten tot een van hun je topic ziet, om dan te kijken wat ze voor je kunnen doen.
Dus in deze kan ik jou als klant op dit moment ook niet verder helpen.
Ha Pieter,

Sorry, toen ik het schreef dacht ik even dat je voor T-Mobile werkte omdat je er veel vanaf lijkt te weten. Mooi dat je ook hier probeert andere klanten op weg te helpen!

Ik wacht inderdaad even af of een medewerker hier misschien iets mee kan.
Reputatie 7
Hi bzwa, goed om te zien dat Pieter je al heeft geholpen! 🙂 Wat het blokkeren van nummers betreft, ook wij kunnen dit niet voor je doen vanuit ons systeem. Maar ik kan mij voorstellen dat je de overlast na zo'n lange tijd inmiddels wel zat bent en daarom kan ik eventueel wel je vaste nummer voor je veranderen. Dit gaat met wat kunst- en vliegwerk waardoor je 1 of 2 dagen zonder vaste lijn komt te zitten (wordt uiteraard niet in rekening gebracht) en daarna ontvang je een nieuw vast nummer. Geen ideale oplossing maar hiermee is de overlast wel opgelost! Laat maar weten of je hier gebruik van wil maken!
Dank voor de reactie, maar nee ik ben wel erg gehecht aan het nummer. Ik zal het moeten verdragen vrees is.

Erg jammer dat jullie die call-barring feature op het modem niet kunnen of willen aanspreken (het is me nog niet helemaal duidelijk welke van de twee het is) aanspreken. Als ik er zelf bij kon had ik het anders ook graag zelf geregeld (ik kan me voorstellen dat het wat werk is om het nummer erin te kloppen).

Maar goed, het is zoals het is.
Reputatie 7
Badge +3
@bzwa en @Brian ,

Een andere oplossing is een nieuwe telefoon kopen waarbij je een blacklist aan kunt leggen.
Gigaset heeft een aantal modellen die dat kunnen bijvoorbeeld.
Een andere optie die ik net voorbij zie komen, is een los kastje genaamd CRP Call Blocker.
REF Youtube filmpje

Dus even een beetje google-en om te kijken wat de beste oplossing is voor jouw probleem.
Reputatie 7
Hoi @bzwa

Overlast is geen pretje en dat nemen we zeker serieus op. Zowel voor mobiel als voor Thuis hebben we daarom een formulier opgesteld. Dat formulier vind je hier: Telefonisch overlast melden.

Lever dit bij ons in en onze security gaat voor je op onderzoek. Ik hoop dat het snel tot het verleden behoort!

Reageer