Beantwoord

Externe voip via lan werkt niet, via wifi wel

  • 8 September 2020
  • 12 reacties
  • 1099 Bekeken

  • is een nieuwe Poster
  • 4 reacties

Ik werk thuis en heb een voip telefoon van de zaak meegekregen. Ik werkte voorheen met een voip app op mijn telefoon maar ik merk dat mijn telefoon snel leegraakt en het niet praktisch is om lange gesprekken met mijn mobiel te voeren. Ik wil daarom mijn voip telefoon van het werk gaan gebruiken.

 

Op het werk gaat dit prima. Thuis krijg ik geen verbinding. Ik heb geen optie tot alternatieve poorten, dus het moet werkend te maken zijn onder poort 5060. Vreemde is dat de voip app met dezelfde accountgegevens op mijn mobiel via de wifi wel gewoon werkt. Daar zit overigens een extra router tussen (dus dubbele nat :) en dat verhoogd de kans dat het niet werkt, maar in tegendeel :) Die extra router is een ubuiqiti amplifi opstellen met draadloze sattelieten, ik heb geen optie om mijn telefoon daar rechtstreeks op aan te sluiten aangezien ik op zolder zit en de router beneden staat.

 

Het lijkt mij dat het verkeer vanuit mijn eigen router alsnog via poort 5060 naar buiten gaat over de router van tmobile. Dus komt het inderdaad door de extra router dat de app op mijn mobiel wel werkt, of is er een andere reden en dus mogelijk een optie om de voip telefoon alsnog werkend te krijgen? 

Ik snap overigens sowieso niet waarom mensen constant praten over ‘T-mobile heeft de poort gereserveerd voor sipregistraties’? Er wordt gesuggereerd dat er maar 1 sip device (het modem zelf) op poort 5060 naar buiten kan. Meerdere verbinding over dezelfde poort naar buiten is prima mogelijk, anders zouden we ook niet met z'n allen kunnen internetten :) Op het werk hebben we tientallen voiptelefoons die allemaal zonder vpn naar een virtuele pbx bij een provider op internet verbinden. Geen probleem. Dus waarom kan dat bij tmobile thuis niet?

 

Hoop dat er een werkend antwoord komt :) Ik zie al vele pogingen voor mij….

icon

Beste antwoord door Jason van Odido 11 September 2020, 09:30

Bekijk origineel

12 reacties

Reputatie 7
Badge +16

Goedemorgen @Pvlier, van harte welkom op de Community!

Ik las een maand of twee geleden een post van één van onze experts op het gebied van vaste telefonie en zal die hier in jouw topic quoten:

“ Het antwoord is nee. Als je telefonie af gaat nemen wordt de analoge TEL port op het modem geactiveerd en daar kun je dan een toestel op aansluiten. En de rekeningen van gaan betalen.

Op welke wijze wil je de Voip verbinding maken? Via een Voip telefoontoestel zoals Linksys, Gigaset Dect met Voip of via een zg. ATA kastje of wil je via een PC of dergelijke de verbinding opzetten.

Als je via een voip toestel gaat werken is het mogelijk het (interne) IP adres van dat toestel in de DMZ van de modem op te geven waardoor poort 5060 gepasseerd wordt. (Werkt zo bij mij)

Eenvoudigste oplossing is echter om via een andere poort de verbinding naar “het werk” op te zetten. SIP centrales hebben die uitwijkmogelijkheid allemaal. (Maar de beheerders hebben vaak een “eigen dunk” en willen dit niet of moeilijk vrijgeven)”

Kun je wat met dit antwoord? Zo niet, dan zoek ik extra hulptroepen erbij die meer kennis hebben betreffende dit onderwerp. Mijn kennis reikt redelijk ver, maar van vaste telefonie weet ik niet genoeg om je te helpen!

Ik heb ook problemen met het werkend krijgen van een zakelijke VOIP telefoon via een netwerk op mijn eigen router (Ubiquiti DRM Pro). De VOIP telefoon krijgt wel een IP adres, maar het is niet mogelijk om de service te installeren vanuit de provider. Hebben jullie een suggestie hoe ik dit werkend kan krijgen? 

Reputatie 7
Badge +5

Iets meer informatie gewenst, zoals welk (type) telefoon toestel en of de Tmobile modem/router nog aanwezig is in de verbinding.
Kun je bij de instellingen in het telefoontoestel?

Het VOIP telefoontoestel is een Yealink T41P. Voor aanpassingen aan de telefoon instellingen is een helpdesk beschikbaar van de VOIP-telefoonprovider (BlackGate Telecom). Zij geven echter aan dat, hoewel het toestel een IP-adres krijgt, er geen “service” verbinding te realiseren is.

Ik heb de router van T-mobile uit de verbinding gehaald, omdat deze geen bridge-modus toelaat. Indien deze in de verbinding wordt opgenomen ontstaat er een conflict met mijn router (Ubiquiti DRM pro) die ook IP-adressen uitgeeft.

Deze netwerkconfiguratie werkte prima met de router van Ziggo in de bridge-modus. Jammer dat T-mobile geen bridge-modus mogelijk maakt.

Heeft dit mogelijk te maken met de instelling van het vlan-id 300 voor het T-mobile internet op de WAN-ingang van de router?

 

Reputatie 7
Badge +5

Ja, dat gaat altijd fijn als iedere leverancier van apparatuur als standaard 192.168.1.x als adres uit geeft, en dat zijn er veel.

Mijn eigen netwerk is daarom gewoon opgezet in een 192.168.111.x. Geen gezeur bij overstappen van provider.

Een te proberen oplossing voor de niet instelbare bridge modus is de DMZ functie van de Zyxel te gebruiken.

  1. Zyxel Netwerkinstelling → Thuisnetwerken
    Zet de Zyxel b.v. op IP adres 192.168.178.1 -/- 254. (Ziggo modem adres :sweat_smile: )
    Beperk het gebied waarop de DHCP server adressen uitdeelt
    DHCP server adreswaarden 192.168.178.100 -/- 192.168.178.254
  1. Zyxel Netwerkinstelling → Thuisnetwerken → Statische DHCP
    Stel in de Zyxel een vast IP adres b.v. 192.168.178.10 in voor het WAN poort MAC adres van de UDM.
  1. Zyxel Netwerkinstelling → NAT → DMZ
    Stel het adres in welk je hiervoor hebt ingesteld voor je UDM. (192.168.178.10)
  2. (Toekomst): Geef je eigen UDM subnet een andere IP range :kissing_closed_eyes:

Deze opstelling werkt bij mij meer dan 2 jaar ook met een VOIP account via de standaard poort 5060.
De Zyxel is in dit geval een (bijna) nutteloze stroom gebruiker maar zit er tussen omdat ik met een “eigen” router oplossing met wat gedateerde apparatuur in snelheid bleef steken op mijn 1000/1000 fiberaansluiting :thinking:

Dank voor je reactie.

Ik ga kijken of ik deze instellingen zelf kan aanpassen.

Is het een optie om zonder aanpassing van de instellingen de modem van T-mobile via een switch parallel te schakelen op de binnenkomende WAN-aansluiting. Via de modem van T-mobile kan ik dan het T-mobile TV-kastje en de vaste telefoon aansluiten (beide werken nu niet). Alsmede via een losse internet-kabel de zakelijke VOIP telefoon.

Aan de andere aansluiting op deze switch hang ik dan mijn Ubiquiti modem/router. Deze bedient dan parallel mijn netwerk met Wifi-access point en andere aangesloten apparaten.

Krijg ik dan geen problemen doordat beide modems ieder IP-adressen gaan uitgeven op mijn netwerk?

Ik ben geen netwerkexpert, maar wat is precies het probleem met de zakelijke VOIP-telefoon:

  • poort 5060 wordt niet vrijgegeven door T-mobile?
  • internet is gesplitst met Vlan ID 300, waardoor andere signalen niet doorkomen?
  • overigen?

 

Reputatie 7
Badge +5

@Mark_online 

Poort 5060 heeft Tmobile gereserveerd in de Zyxel modem voor de analoge telefoon aansluiting die op de modem aanwezig is.

Internet gesplitst in VLAN300 geeft alleen maar aan dat binnen komende INTERNET data is voorzien van een kenmerk met een ID 300. Een modem of switch aan het einde van deze verbinding haalt dat id kenmerk er weer af en maakt er “gewone” data van. Bij de UDM of de Zyxel of een managed switch moet dus een met VLAN ID 300 ingesteld worden om dit uit te voeren.

Indien je Internet op de Zyxel (WAN (glas-dsl)) laat binnen komen krijg je op het achterliggend LAN “gewone data” en is het niet meer nodig om op de UDM of Switches een VLAN in te stellen.

Door de UDM aan te sluiten op een LAN poort van de Zyxel heb je ook geen last meer van de DHCP server van de Zyxel want dat is een ander subnet zoals getracht uit leggen in voorgaande post.

De UDM DHCP server kan dan zonder conflicten IP adressen aan je eigen netwerk apparatuur uit geven. Parallel aansluiten maakt het nodeloos gecompliceerd om je eigen interne netwerk op te zetten en beheren. Negatief advies bij deze.

Op dit moment is Tmobile in het proces van omschakelen van TV met een VLAN 640 ID  naar een TV die op elke poort van de router of in je netwerk is aan te sluiten. Kenmerken waaraan je kan zien op welk TV netwerk je zit kun je op dit forum voldoende vinden (ik heb geen TV van TmT)
Anders is het inderdaad een kwestie van de TV op de Zyxel aan te sluiten omdat daar de VLAN 640 voor TV nog ingebakken is.

Indien je met de vaste telefoon het Yealink VOIP toestel bedoelt geldt het eerder gegeven advies om de DMZ te gebruiken en daarmee eventuele poort instelling problemen te omzeilen.
In de Yealink telefoon zal het waarschijnlijk mogelijk om i.p.v. poort 5060 een andere poort zoals 5070 of zoiets in te stellen maar dit moet dan ook aan de kant van de aanbieder (BlackGate Telecom) geactiveerd zijn.

To keep things simple, try DMZ first.

Reputatie 7
Badge +5

@Mark_online 

Andere port setting zijn idd mogelijk

Handleidingen zijn ook te vinden op internet

Dank voor je heldere en snelle reactie. Ik denk dat ik vooralsnog mijn eigen modem/router blijf gebruiken en mijn diensten bij T-mobile beperk tot Internet Only. 

Blijft het probleem bestaan van mijn niet werkende VOIP toestel. Volgens mijn VOIP provider heeft T-mobile in hun centrale toch nog ergens een blokkade op het koppelen van dit toestel. Alle instellingen in mijn eigen modem/router zijn al doorlopen/ aangepast, hier zou het niet meer aan kunnen liggen.

Ze stellen voor om een VPN-router op het VOIP-toestel te zetten om deze problemen op te lossen.

 

Reputatie 7
Badge +5

Je hebt er Misschien overheen gelezen, maar mijn voip telefoon werkt gewoon via poort 5060 op mijn eigen netwerk dat achter een Zyxel DMZ zit

Je hebt gelijk, echter ik zie de meerwaarde van de Zyxel als tussenstation niet indien ik geen vaste telefonie en geen TV-box van T-mobile gebruik.

Ik heb dan alleen nog maar internet en kijk TV via een app op mijn Apple TV.

Het poort 5060 verhaal speelt toch alleen bij inzet van de Zyxel? 

We hebben zonder tussenkomst van de Zyxel allerlei instellingen op mijn modem/router geprobeerd, echter zonder succesvol resultaat voor de zakelijke VOIP-aansluiting. Vandaar de conclusie dat de blokkering verderop in het netwerk van T-mobile zit.

 

Reputatie 7
Badge +3

@Mark_online

Probeer eens te kijken met het netwerktool NMAP of je uit kunt vinden of je naar buiten kan komen op het adres en poort van je VoIP provider.

Probeer eens

  1. nmap -p <voippoort> <voipIP> of als er geen response komt
  2. nmap -Pn <voippoort> <voipIP>

REF: https://securitytrails.com/blog/nmap-commands

 

Hier een voorbeeld van mijn output ongeveer

nmap -p 5070 xx.xx.xx.xx
Starting Nmap 7.92 ( https://nmap.org ) at 2021-11-05 21:46 CET
Nmap scan report for xx.xx.xx.xx
Host is up (0.0086s latency).

 

Reageer