Beantwoord

Fritzbox 7590 en Cheapconnect SIP provider ?


Reputatie 3

Hallo,

 

ik gebruik hier een Fritzbox 7590 router icm T-mobile thuis (internet only) glasvezel , deze vervangt de orginele Huawei router.

 

dit werkt prima. Alleen probeer ik telefonie met cheapconnect werkend te krijgen, maar dat wil nog niet lukken.

ik heb allereerst de standaard poort 5060 aangepast naar 5080 in de config van de Fritzbox.

 

Ik krijg nu deze melding in de Fritzbox:

“Telefonie langer dan een uur niet of slechts beperkt beschikbaar”

 

Verder in de log file staat ook nog deze melding:

Aanmelding van het internetnummer 31xxxxxxxxxx is niet geslaagd. Oorzaak: remote site antwoordt niet. Tijd overschreden.

 

 

in verleden heb ik dit wel werkend gehad met een oudere Fritzbox, maar met de 7590 wil het niet lukken, heeft iemand dit werkend met de 7590 en kan zijn ervaringen delen ?
 

gr. Chris

icon

Beste antwoord door ezow123 18 July 2021, 12:51

Bekijk origineel

41 reacties

Reputatie 3

lijkt mij goed te zijn.

 

welke fritzbox en firmware heb je ?

7490 met 7.27

Reputatie 3

De firmware op mijn 7590 is in ieder geval identiek, dus instellingen zouden grotendeels overeenkomen denk ik.

 

gebruik je een DECT toestel gekoppeld aan de Fritzbox ?

of een IP phone ?

of wat anders ?

(ik heb hier DECT toestel,  een tel. met bedrade aansluiting en FON APP op Android GSM werken)

 

in de firmware bij menu ‘systeem, gebeurtenissen’ kan je naast wat er in de router gebeurt mogelijk ook fout melding zien wat er mis gaat. (dat was bij mij het geval voorheen)

 

 

Dects aan de box. Ook de fon app gebruik ik.

De voipbuster-klonen gebruiken 6000 als alternatieve poort. Ik heb nu achter alle registrars de respectieve alternatieve poorten gezet. Bellen blijft normaal werken.

Maar ja, dit is dan wel weer op KPN DSL. Wat het gaat doen op de doehetzelf DSL van TM...

Reputatie 3

Ok, dus op die manier werkt het bij jou wel ?

En heb je dan ook nog de aangepaste config file met port forwarding ingesteld ?

Binnenkort bij mijn familie eens proberen dan, die hebben ook KPN (en Fritzbox)

Reputatie 7
Badge +3

@ezow123  en @rindertb 

Opvallend dat er een portfowarding nodig is, omdat VoIP devices eigenlijk ‘clients’ zijn.

Maar blijkbaar is de implementatie van VoIP op Fritz in samenspraak met zijn firewall nogal beperkend, waarschijnlijk blokt hij afwijkende poorten. Wel raar voor een device dat van zichzelf VoIP heeft ingebouwd.

Heb hier al jaren een ATA, maar nog nooit een portforwarding in moeten stellen. Heb nu tegenwoordig best wel een agressieve firewall pfsense , maar ook daar was portforwarding niet nodig.

https://www.voipmechanic.com/sip-basics.htm

 

Reputatie 3

Klopt, Fritzbox heeft alleen poort 5060 standaard gereserveerd voor VoIP. 

Is inderdaad een dingetje bij Fritzbox.

 

Andere poorten niet beschikbaar, alleen te gebruiken door de poort forwarding toe te passen zoals eldersin dit topic beschreven blijkbaar.

Reputatie 3

 

 

.

Ok, dus op die manier werkt het bij jou wel ?

En heb je dan ook nog de aangepaste config file met port forwarding ingesteld ?

Binnenkort bij mijn familie eens proberen dan, die hebben ook KPN (en Fritzbox)

 

Voip op DSL van KPN werkt zonder fratsen: dus voor zowel voipbusterklonen, CC en Budgetphone met normale configuratie en zonder poortvermeldingen :50xx achter registrars.

Ik ben jouw vondst gaan toepassen omdat ik begrijp dat dit bij TM niet gaat werken. Een aangepast .export-bestand zoals jij gevonden had leidt bij mijn KPN DSL tot onbereikbaarheid voor inkomend verkeer.

Het vermelden van alléén poorten 6000, 5080 en resp. 5070 in de normale settings verstoort niets voor telefonie op KPN DSL.

@Pieter_B Ik vind niet de FB, maar TMT raar!

Reputatie 7
Badge +3

@rindertb 

Heb hier al diverse routers gehad en staan van TMT, maar ook eigen aangeschafte routers. Allemaal hebben ze wel iets wat problemen geeft in zekere zin, zelfs iets van een bedrijf als Unifi met een Edgerouter Lite.

Ben nu al geruime tijd zeer tevreden met een DIY pfSense systeem met een Mini ITX PC en 4 port Intel NIC, want tot nu toe nog geen enkele problemen gehad om zaken werkend te krijgen.

FB ken ik niet zo, maar hoor en lees wel veel positieve berichten hier als ‘huis tuin en keuken router’ .. dus daar doe ik niets aan af.

Ik zou een FB niet als huis-tuin-keuken betitelen: het is behalve router ook (in mijn geval DSL) modem, dect station met ruimte voor pak hem beet 15 voip accounts, oob in- en uitgaande fax, remote USB, mediaserver, NAS.

Mijn 2e hands gekochte 7490 kwam dacht ik in 2014 op de markt en heeft kortgeleden een update gekregen naar de nieuwste FW. Vele, frequente, updates gingen deze voor. En wat ik verbazingwekkend vond: ook voor mijn 7490 werd nog WPA3 geïmplementeerd.

Hierbij is sprake van goede ondersteuning. AVM is niet te beroerd zich met jouw gevalletjes bezig te houden. In het Nederlands.

XS4ALL noemt het ‘de beste router die wij konden vinden’.

En ook niet te vergeten is de actieve Duitstalige gemeenschap die van alles erbij verzint. Zoals de tool in deze draad aangehaald.

Maar inderdaad: het is een heel ander product dan bijvoorbeeld Edge.

Jouw betiteling vind ik overigens prima. Mijn opmerking sloeg vooral op de blokkades van TM: niet te pruimen tegen regels in.

Ik geloof dat behalve Ziggo geen enkele provider bezwaar had tegen implementatie van vrije modemkeuze en kan niet wachten op de richtlijn van de ACM. Ziggo gun ik forse dwangsommen.

Maar ook TM moet stoppen met het blokkeren van 5060. Bij KPN zelf kun je evengoed ook nog VOIP afnemen … die poort kan wel wat hebben!

 

Reputatie 3

Ik denk inderdaad dat FB iets meer is als de standaard ‘huis tuin en keuken’ routers geleverd door de internet providers. 
 

ik heb in mijn omgeving al diverse mensen overgezet naar FB router vanwege wifi/netwerk problemen met hun standaard Provider router. Daarna zijn hun problemen meestal verdwenen en zijn ze tevreden. en ik ook, want dan hoef ik er niet meer heen om het op te lossen ;-)

Reputatie 7
Badge +3

@rindertb en @ezow123 

Wat ik al aangaf over de FB devices, alleen maar lof binnen diverse topics ook hier op TMT.

Alleen bedoel ik met ‘huis tuin en keuken’ router de beperking van segmentering in je netwerk. Zo heb ik hier diverse VLAN’s binnen mijn netwerk voor een Guest Wifi netwerk .. webservers op hun eigen LAN, firewall rules die traffic direction orientated zijn .. dus meer control over wie-wat-waar trafic.

Voor mij is een ‘huis tuin en keuken’ router een device welke alles over 1 LAN IP range stuurt … en je daar dus weinig of geen scheiding in kunt aanbrengen via firewall of VLAN settings.

Maar nogmaals, FB maakt gezien de community een product wat voldoet voor heel veel mensen .. maar mist voor mij vitale zaken als VLAN scheiding op die ene LAN.

Zelfs mijn VoIP zit in zijn eigen VLAN .. scheiden is je security lvl opschalen is mijn bescheiden mening.

Het is net zoals Windows of Linux (hierzo) .. blijft ook een tweestrijd.

Reputatie 3

Ik heb er hier overigens ook nog een managed switch tussen zitten, anders kan ik al mijn netwerkkabels niet kwijt, 4 poorten van de FB is te weinig in mijn geval, daar kan volgens mij ook de nodige VLANs mee regelen , moet ik me toch maar eens verder in verdiepen. 

Reputatie 2

Gelukkig is het tegenwoordig een stuk makkelijker: In de Fritzbox7590 maar vast ook in andere types kun je onder Telephony  - Telephone numbers - tabblad Line Settings een vinkje aanzetten bij “Use a random port for the SIP service of the FRITZ!Box to the SIP registrar”. Klaar!

 

Reputatie 4
Badge

Gelukkig is het tegenwoordig een stuk makkelijker: In de Fritzbox7590 maar vast ook in andere types kun je onder Telephony  - Telephone numbers - tabblad Line Settings een vinkje aanzetten bij “Use a random port for the SIP service of the FRITZ!Box to the SIP registrar”. Klaar!

 

Dat was hem inderdaad! Dank!

Reageer