[GUIDE] VOIP-/SIP-inloggegevens achterhalen met de Zyxel



Toon eerste reactie

106 reacties

Reputatie 7
Badge +2

Goed bezig @TMTV 

Voor mensen die zelf nog iets meer willen lezen, ref: ZyXEL Communications APS 1.0 Manuals

Reputatie 7
Badge +20

@TMTV 

Ik had mijn gegevens voor VoIP graag willen opslaan maar ik ga binnenkort over op glasvezel en dan is het dus opnieuw bestellen en deze opzeggen.

Geen nut heeft het nu, ik hoop dat deze guide nog lang zal blijven werken.

Reputatie 7
Badge +6

T-Mobile is continu bezig haar producten te verbeteren. Bij de recente upgrade van het modem zijn een aantal aanpassingen gedaan waardoor het niet mogelijk is om informatie in de back-up file uit te lezen.

Reputatie 7
Badge +2

Dat kan wel, maar de server is alleen vanaf het T-Mobile Thuis-netwerk bereikbaar, dus niet via 4/5G. Daarom werkt dat eigenlijk alleen binnenshuis, tenzij je thuis een VPN-server hebt. Houd er ook rekening mee dat je op maximaal 2 apparaten tegelijk geregistreerd kunt zijn.

Reputatie 1

@daveflash Fijn dat het gelukt is!

Zo'n kastje wordt ook wel een ATA genoemd. Ik meen dat ik in een ander topic deze als voorbeeld heb gegeven. Die gebruik ik zelf en dat werkt prima. Het is inderdaad een kwestie van aansluiten, je gegevens invullen en gaan.

yes, kastje wordt vanavond afgeleverd door dhl vanaf amazon. ik heb ook wel sip apps geprobeerd, maar het gros houdt de connectie niet ‘alive’ als je de app afsluit of naar je homescreen gaat op ios, zij die dat wel doen, zijn vaak betaalde apps waar je per maand voor moet dokken om die functionaliteit te krijgen, dus dat was geen oplossing, hopelijk dit dus wel

Reputatie 7
Badge +2

Dit script is eigenlijk bedoeld voor mensen die een eigen router aan willen sluiten in plaats van de door T-Mobile geleverde router. Omdat je gewoon de Zyxel gebruikt, houdt die een registratie vast en vangt die mogelijk het SIP-verkeer af voordat het bij achterliggende apparaten komt. Met een eigen router heb je dit probleem niet. Misschien kun je dat ook op de Zyxel uitschakelen, maar dat weet ik niet zeker. Ik ga ernaar kijken.

 

Dit script is eigenlijk bedoeld voor mensen die een eigen router aan willen sluiten in plaats van de door T-Mobile geleverde router. Omdat je gewoon de Zyxel gebruikt, houdt die een registratie vast en vangt die mogelijk het SIP-verkeer af voordat het bij achterliggende apparaten komt. Met een eigen router heb je dit probleem niet. Misschien kun je dat ook op de Zyxel uitschakelen, maar dat weet ik niet zeker. Ik ga ernaar kijken.

Aah, ja dat zou zeker het ‘probleem’ kunnen zijn. Zal vanavond eens een router ertussen prakken en kijken of het dan wel werkt :)

In ieder geval erg bedankt tot zover. :)

Reputatie 7
Badge +2

Hallo @TMTV ,

 

Dank voor de uitleg waarom ze het “voorlopig” offline gehaald hebben. Is op zich een plausibele verklaring. Het gaat toch inderdaad ook om een stukje veiligheid.:wink:

@TMTV Bedankt voor de guide!

Heb het in een minuut werkend gekregen met de Cisco SPA112 icm Netgear R7800.
En mijn inlog eindigde inderdaad ook met P006

Reputatie 7
Badge +6

Mijn excuses voor de lange radiostilte! Ik heb gesprekken gevoerd over de handleiding van TMTV en de mogelijke implicaties. Dit is echter verzand waardoor ik hier geen goed antwoord op heb kunnen formuleren. Ik heb het contact weer opgepakt en ik zal snel (nu echt!) hierop terugkomen met uitsluitsel en uitleg. 

 

 

Nieuwe klant bij T-Mobile; kon mijn gegevens snel & eenvoudig uitlezen met dit script. Dank!

 

Ik kan daarmee vervolgens succesvol inloggen (en bellen of gebeld worden) in Bria Mobile: VoIP Softphone, op of mijn iPhone of mijn iPad, maar niet (inloggen op) beide tegelijk… Dat wilde ik eigenlijk wel.

 

Het bedrijf achter deze VOIP software zegt dat zij dit niet beperken, maar waarschijnlijk de VOIP provider.

 

  1. Kun je hiermee inderdaad maar 1 extra “toestel” (naast het T-Mobile modem) registreren?
  2. Zijn er nog andere goede, betrouwbare, VOIP Apps voor iOS?
Reputatie 7
Badge +2

Hoi @sublimerote,

Welkom op de Community en fijn dat je geholpen bent met het script! Het klopt dat er maximaal twee apparaten tegelijk geregistreerd kunnen staan. Als je het T-Mobile-modem gebruikt, blijft er inderdaad nog maar één plek over. Dat is een beperking die T-Mobile oplegt, maar wel een met goede intenties. Ik denk dat het een stukje beveiliging is.

Een app-tip heb ik helaas niet voor je. Ik gebruik de gegevens in combinatie met een ATA (als vervanging van het T-Mobile-modem), dus niet in een app. Maar misschien is er iemand anders hier die een goede suggestie heeft. Houd er wel rekening mee dat je alleen vanaf een vaste T-Mobile-verbinding (of een VPN daar naartoe) de VOIP-server kunt bereiken. Via een andere weg, zelfs T-Mobile 4G/5G, gaat dat niet, ook ter beveiliging vermoed ik.

Ik hoop dat ik je in elk geval een beetje duidelijkheid heb kunnen geven. Als je nog vragen hebt, laat het gerust weten. Succes!

Houd er wel rekening mee dat je alleen vanaf een vaste T-Mobile-verbinding (of een VPN daar naartoe) de VOIP-server kunt bereiken. Via een andere weg, zelfs T-Mobile 4G/5G, gaat dat niet, ook ter beveiliging vermoed ik.

 

Oh, dat is jammer! (Maar goed om te weten; dat gaat me tijd/ergernis besparen)

Thuis zijn er al diverse DECT toestellen aan het T-Mobile modem gekoppeld; de iPhone (en iPad) wilde ik net buitenshuis gebruiken.

Dan betwijfel ik ook of de push notificatie service van Bria wel gaat werken (die bespaart batterij op de iOS toestellen omdat de App niet de hele tijd in de achtergrond de VOIP status checkt, maar hun server dat doet - maar niet bij T-Mobile dus?). Ik had die service zelf nog niet getest omdat zij dan credentials op hun server opslaan en dat vind ik geen fijn idee.

Wellicht zijn er andere iOS gebruikers die kunnen bevestigen dat die push notificatie service niet werkt bij T-Mobile?

(Toch maar CheapConnect of een andere VOIP provider overwegen?)

Reputatie 7
Badge +2

Ik ben niet bekend met Bria, maar als het inderdaad hun eigen server is die de registratie doet, gaat het niet werken, omdat die de VOIP-server van T-Mobile niet zal kunnen bereiken. Dan wordt het lastig om je vaste lijn buitenshuis te gebruiken, tenzij je met een VPN gaat werken (zonder Bria), maar dat is ook niet ideaal. De VOIP-dienst van T-Mobile is er nou eenmaal niet voor bedoeld. (En deze handleiding eigenlijk ook niet, al had ik je graag verder geholpen.) Voor meer flexibiliteit ben je dan toch aangewezen op een andere VOIP-provider.

Nog even voor mijn informatie: had je wachtwoord toevallig 13 tekens? Dat lijkt namelijk een trend te zijn bij nieuwe klanten.

Nog even voor mijn informatie: had je wachtwoord toevallig 13 tekens?

Nee, mijn door T-Mobile toegekende wachtwoord is niet 13 tekens lang.

Complimenten voor de instructie. Werkt prima :thumbsup::wink: . Jammer dat T-Mobile in dit soort zaken zo weinig medewerking verleent :disappointed: .

Reputatie 7
Badge +2

@carlrschr Goed dat het gelukt is! Je bent trouwens net op tijd, want:

ATTENTIE! Voor alle meelezers van dit topic: T-Mobile heeft weer een firmware-update voor de Zyxel klaarstaan. Het ziet er naar uit dat deze binnenkort wordt uitgerold, verspreid over een periode van 7 dagen. Op het moment van schrijven is er nog geen onderhoud aangekondigd, maar houd er rekening mee dat de eerstvolgende mail die je over onderhoud krijgt hiermee te maken heeft. De firmwareversie na de update is V5.50(ABPY.1)b14. Na die update is het niet meer mogelijk om de gegevens eruit te halen. Je kunt de stappen wel doorlopen, maar het wachtwoordveld blijft leeg. Hetzelfde verhaal als een paar maanden geleden dus, met dien verschille dat ik nu geen reserveplan meer heb. Dus als je overweegt om je VOIP-gegevens veilig te stellen, doe het snel.

Overigens ben ik nu de laatste hand aan het leggen aan een soortgelijke guide voor de Huawei HG659. Voor iedereen die daarin geïnteresseerd is, zal daar ik een apart topic over maken en het hier laten weten als het klaar is.

Hoi, Ik ben nu bezig de tarieven van de diverse Voip-aanbieders met elkaar te vergelijken i.r.m. mijn (gemiddeld) belgedrag. Ik denk T-Mobile Bellen voor inkomende lijnen aan te houden (€2,50/mnd) maar valt nog te bezien. Belangrijkste is voor mij, dat ik nu met de verkregen T-Mobile Voip gegevens mijn eigen Fritzbox 7590 (met ingebouwde DECT ‘telefooncentrale’) optimaal kan gebruiken. Voor de uitgaande lijn maak ik nu al gebruik van een Siemens Gigaset C450 met een andere Voip-provider. Dat wil ik straks toepassen in de 7590 Fritzbox.

Ik heb div. topics in community nog eens doorgelezen wat er over deze materie (VOIP-SIP gegevens vrijgeven, blokkeren poort 5060, tot juridische onderbouwing/motivatie etc.) gemeld is. Daarin ontgaat me het standpunt en motivatie van T-Mobile (vasthoudendheid en nogmaals het moeilijker maken van achterhalen VOIP-gegevens door modem-updates -Is dit een update? Wordt dit officieel medegedeeld?- ).

Voor zover ik T-Mobile een klantvriendelijk advies mag geven: Geef je klanten de vrijheid de diensten (met passende service) al dan niet met een T-Mobile modem of met een eigen modem af te nemen, tegen een passende prijs. Die zal zonder T-Mobile modem ongetwijfeld lager (moeten) zijn. De klant is dan voor het functioneren ervan zelf verantwoordelijk. De scheiding ligt (zoals vanouds) op het ISRA-punt.

Reputatie 2

Chips.. Ik was in de veronderstelling dat die wet van vrije router keuze er allang door was.
Volgend jaar waarschijnlijk pas..

Ik zou graag de huistelefoon via SIP op mijn mobiel zetten zodat ik, als ik thuis ben, bereikbaar ben zonder overal in huis toestellen te moeten plaatsen.
Het vaste nummer is helaas nog nodig dus helemaal weg kan ie nog niet..

Ik ga dit topic dus eventjes volgen ;)

Gevonden… duh... als ik ook mijn TMT username invul bij Register Name, dan werkt het :-)

Kortom: ik heb VOIP, Internet en IPTV nu alledrie werkend op mijn Asus RT-N66W! Geen Zyxel T50 modem meer nodig!

Mijn Asus router WAN rechtstreeks op de MC aangesloten, IPTV VLAN ingesteld op router: poort 1 VLAN 300, poort 3 VLAN 640. Op poort 1 van de Asus router heb een unmanaged TP Link switch hangen met 24 Gb poorten. Op 1 van de switch poorten het basis station van de de Yealink W52P IP DECT telefoon (lange leve marktplaats :-)) aangesloten. 

De Tmobile Amino STB aangesloten op poort 3 van de router. Tada - alles werkt :-)

Dank voor het posten van het achterhalen van de VOIP gegevens.

Reputatie 7
Badge +2

@KarelKnutselaar Welke router heb je van T-Mobile gekregen? Zou je die eens kunnen aansluiten, op laten starten en dan inloggen om te kijken of de VOIP-gegevens daar wel correct worden geladen en of het bellen dan werkt? Op basis van de output hierboven denk ik dat daar iets misgaat. Dit stuk hoort pas verderop te komen, na de VOIP-gegevens, en zou je dus niet moeten zien. Het script stopt namelijk als de gegevens binnen zijn. Ben je misschien pas net klant? Dan kan het zijn dat er nog geen gegevens voor je zijn gemaakt en dus ook niet naar de router gestuurd kunnen worden.

Ik had gisteren inderdaad nog een tevreden klant en op het moment van schrijven werkt het nog steeds. Ik hoor graag de uitkomst van bovenstaande en dan zoeken we verder!

@TMTV ik heb 1 lijn en inderdaad P006. Dat vind je in de backup file van de configuratie. Als je namelijk daarin op je TMT klantnummer zoekt, dan vind je ook het “achtervoegsel” omdat die in 1 string staan. In mijn geval P006.

Hoop dat andere mensen er ook hun voordeel mee kunnen doen.

Reputatie 1

@TMTV 

Fijn dat je meekijkt!

Ik heb een Zyxel T-50 modem. Dat staat op dit moment aangesloten achter de OpenWRT router, voor de VoIP support. Ik lus VLAN ID 300 door van de WAN van de OpenWRT router naar een van de LAN poorten. Daarop heb ik de WAN van de Zyxel aangesloten. De VoIP-aansluiting werkt in principe op deze manier, maar ik zou graag direct toegang hebben tot de SIP gegevens. Dan kan de Zyxel er helemaal uit.

Overigens heb ik de procedure ook geprobeerd met het Zyxel modem uitgeschakeld. Dat maakte echter geen verschil.

Reputatie 1

Dat zal ik doen, maar moet even wachten. Wordt volgende week denk ik. Ik kom bij je terug. Bedankt alvast in ieder geval!

Reputatie 1

Zou je het eens andersom willen proberen, dus de OpenWRT-router ertussenuit halen en de Zyxel rechtstreeks aansluiten en daarmee je computer verbinden? Ik ben benieuwd wat er gebeurt als je dan het scriptje runt.

Als ik de Zyxel gebruik werkt het script!! Ik krijg keurig een gebruikersnaam, die overeenkomt met mijn klantnummer, en een wachtwoord.

Helaas kan ik met deze gegevens niet registreren. Geprobeerd als trunk op een Asterisk server en als extention met MicroSip. bij beide krijg ik een authenticatiefout. Bij MicroSip ziet eruit zoals hieronder.

Heb je nog tips om dit verder te debuggen?

 

 

Reageer