[GUIDE] VOIP-/SIP-inloggegevens achterhalen met de Zyxel



Toon eerste reactie

143 reacties

Reputatie 2

@TMTV - je bent een held! Heb idd mbv jouw script het VOIP ww uit de Zyxel kunnen halen. Dat in mijn Yealink W52P opgevoerd en voila: ik kan weer bellen met de Yealink! Tx.

Vervolgens in blijde verwachting de Cisco SPA122 geconfigureerd met zojuist achterhaald ww…. helaas. Dat werkt niet: registration failed. Hmmm…. begrijp eerlijk gezegd niet waarom. Alle settings komen overeen zoals @Tekes had doorgestuurd.

Enfin, dat wordt verder puzzelen. Mochten jullie nog tips hebben, dan hoor ik ze graag 😊

Ik blijf wel in dit topic over de SPA122 berichten.

Reputatie 7
Badge +6

@Th3M1lkman Fijn om te horen!

Hoeveel tijd zat er tussen het instellen van de Yealink en de Cisco? De registratie blijft een uur staan, dus als er minder tijd tussen zat, zou ik het nog eens proberen met minimaal een uur tijd tussen het uitzetten van de Yealink en het instellen van de Cisco. Test je van achter de Zyxel of een eigen router? Sommige VOIP-apparaten werken niet goed achter de TM-router omdat die ook een registratie doet.

Het enige wat je ten opzichte van de screenshots van @Tekes nog anders zou kunnen doen is je User ID ook bij Auth ID zetten en dan Use Auth ID op yes. Wat soms ook helpt is om daarachter de server te zetten, dus: TMT12345P006@voip.t-mobilethuis.nl

Ik hoop dat dit helpt of dat @Tekes anders nog suggesties heeft. Als je alles op dezelfde manier instelt, zou het toch moeten lukken.

Was even wat werk om de boel met Odido hardware aan te sluiten, maar dan heb je wel een password.

TMTV top dat je dit gebouwd hebt dank hiervoor :)

 

Reputatie 7

Wat een super aanvulling @TMTV. Dit is erg waardevol voor velen, yeah! ✨

Reputatie 7
Badge +6

@Benneton Graag gedaan! Het is wat omslachtig, maar dan heb je ook wat. Het zou natuurlijk fijn zijn als Odido het zelf fikst, maar tot die tijd is dit het alternatief. Voor jou mosterd na de maaltijd, maar voor wie er in de toekomst tegenaan loopt: je kunt in je eigen router ook VLAN 300 even aanpassen naar VLAN 100 en dan het script runnen. Daarna kan VLAN 300 weer terug. Dat scheelt je de moeite van de Odido-router aansluiten.

Reputatie 7
Badge +3

Goed bezig @TMTV 

Voor mensen die zelf nog iets meer willen lezen, ref: ZyXEL Communications APS 1.0 Manuals

Reputatie 2

 @TMTV - hoera, hoezee :-) Je suggestie heeft gewerkt. Ik heb mijn Yealink afgelopen avond losgekoppeld van het netwerk (UTP kabel eruit getrokken). Vandaag de CIsco SPA122 aangesloten en de settings zoals @Tekes had aangegeven doorgevoerd: verbinding!

Ik heb hiermee Internet, VOIP en IPTV via mijn eigen apparatuur lopen zonder de T-mobile Zyxel nog in gebruik (wel de Huawei ONT):

  • T-Mobile Huawei ONT
  • Asus AX56U (WAN op Huawei, LAN PVID 300)
  • TPLink Managed Switch (UTP op LAN port  PVID 300 van AX56U)
  • Amino box (UTP op Managed Switch)
  • Philips Smart TV met T-mobile app (UTP op Managed Switch)
  • Cisco SPA122 ATA  (UTP op Managed Switch) - “normale” telefoon op deze ATA aangesloten

Dank allebei voor jullie hulp! Zonder was het niet gelukt. Kortom, samenvatting wat voor mij heeft gewerkt mocht iemand anders in een vergelijkbare situatie zitten:

  • Via Python script van TMTV hierboven uit de Zyxel T54 het VOIP SIP username en ww gehaald.
    • Op moment van schrijven werkt het opgeven van SIP ww in de T-mobile mijnomgeving niet goed.
    • Zie voor uitleg over dat issue de link die TMTV hierboven heeft opgenomen.
    • Daarom is de route via de Zyxel T54 op dit moment noodzakelijk om je SIP ww boven water te halen.
  • Deze SIP gegevens ingevoerd conform bovenstaande screenshots op Cisco SPA122
    • Dit is me ook gelukt op de Yealink W52P . Zie begin van dit topic voor instellingen.
    • Nadat deze W52P succesvol was aangemeld bij T-mobile moest ik zowel de yealink als Cisco enige tijd (overnight gedaan) losgekoppeld hebben. Blijkbaar houdt T-mobile de registratie van een apparaat enige tijd vast voordat je een ander apparaat in de plaats kunnen laten registreren.
    • Daarna de Cisco SPA122 aangesloten en voila: VOIP werkt!

Hiermee is mijn vraagstuk succesvol opgelost! Dank.

Groeten,

Dennis

Reputatie 7
Badge +15

@TMTV 

Ik had mijn gegevens voor VoIP graag willen opslaan maar ik ga binnenkort over op glasvezel en dan is het dus opnieuw bestellen en deze opzeggen.

Geen nut heeft het nu, ik hoop dat deze guide nog lang zal blijven werken.

Reputatie 7

T-Mobile is continu bezig haar producten te verbeteren. Bij de recente upgrade van het modem zijn een aantal aanpassingen gedaan waardoor het niet mogelijk is om informatie in de back-up file uit te lezen.

Reputatie 7
Badge +6

Hoi @Ik hoor niks,

Welkom op de Community!

Fijn dat het gelukt is om het script te runnen. Deze handleiding gaat al even mee, dus het zou kunnen dat Python het installatieproces heeft veranderd. Dat is verder niet van invloed op de werking van het script.

Goed dat je het met MicroSIP getest hebt. Zo weten we zeker dat de gegevens kloppen, dus moet het probleem in de Audiocodes MP-112 zitten. Daar ben ik niet mee bekend, maar als je wat screenshots stuurt, kan ik meekijken of ik misschien toch iets kan verzinnen om het werkend te krijgen.

Reputatie 7
Badge +6

Dat kan wel, maar de server is alleen vanaf het T-Mobile Thuis-netwerk bereikbaar, dus niet via 4/5G. Daarom werkt dat eigenlijk alleen binnenshuis, tenzij je thuis een VPN-server hebt. Houd er ook rekening mee dat je op maximaal 2 apparaten tegelijk geregistreerd kunt zijn.

Reputatie 2

@daveflash Fijn dat het gelukt is!

Zo'n kastje wordt ook wel een ATA genoemd. Ik meen dat ik in een ander topic deze als voorbeeld heb gegeven. Die gebruik ik zelf en dat werkt prima. Het is inderdaad een kwestie van aansluiten, je gegevens invullen en gaan.

yes, kastje wordt vanavond afgeleverd door dhl vanaf amazon. ik heb ook wel sip apps geprobeerd, maar het gros houdt de connectie niet ‘alive’ als je de app afsluit of naar je homescreen gaat op ios, zij die dat wel doen, zijn vaak betaalde apps waar je per maand voor moet dokken om die functionaliteit te krijgen, dus dat was geen oplossing, hopelijk dit dus wel

Reputatie 7
Badge +6

Dit script is eigenlijk bedoeld voor mensen die een eigen router aan willen sluiten in plaats van de door T-Mobile geleverde router. Omdat je gewoon de Zyxel gebruikt, houdt die een registratie vast en vangt die mogelijk het SIP-verkeer af voordat het bij achterliggende apparaten komt. Met een eigen router heb je dit probleem niet. Misschien kun je dat ook op de Zyxel uitschakelen, maar dat weet ik niet zeker. Ik ga ernaar kijken.

Reputatie 1

 

Dit script is eigenlijk bedoeld voor mensen die een eigen router aan willen sluiten in plaats van de door T-Mobile geleverde router. Omdat je gewoon de Zyxel gebruikt, houdt die een registratie vast en vangt die mogelijk het SIP-verkeer af voordat het bij achterliggende apparaten komt. Met een eigen router heb je dit probleem niet. Misschien kun je dat ook op de Zyxel uitschakelen, maar dat weet ik niet zeker. Ik ga ernaar kijken.

Aah, ja dat zou zeker het ‘probleem’ kunnen zijn. Zal vanavond eens een router ertussen prakken en kijken of het dan wel werkt :)

In ieder geval erg bedankt tot zover. :)

Reputatie 7
Badge +7

Hallo @TMTV ,

 

Dank voor de uitleg waarom ze het “voorlopig” offline gehaald hebben. Is op zich een plausibele verklaring. Het gaat toch inderdaad ook om een stukje veiligheid.:wink:

Reputatie 2

@TMTV Bedankt voor de guide!

Heb het in een minuut werkend gekregen met de Cisco SPA112 icm Netgear R7800.
En mijn inlog eindigde inderdaad ook met P006

Reputatie 7

Mijn excuses voor de lange radiostilte! Ik heb gesprekken gevoerd over de handleiding van TMTV en de mogelijke implicaties. Dit is echter verzand waardoor ik hier geen goed antwoord op heb kunnen formuleren. Ik heb het contact weer opgepakt en ik zal snel (nu echt!) hierop terugkomen met uitsluitsel en uitleg. 

 

 

Nieuwe klant bij T-Mobile; kon mijn gegevens snel & eenvoudig uitlezen met dit script. Dank!

 

Ik kan daarmee vervolgens succesvol inloggen (en bellen of gebeld worden) in Bria Mobile: VoIP Softphone, op of mijn iPhone of mijn iPad, maar niet (inloggen op) beide tegelijk… Dat wilde ik eigenlijk wel.

 

Het bedrijf achter deze VOIP software zegt dat zij dit niet beperken, maar waarschijnlijk de VOIP provider.

 

  1. Kun je hiermee inderdaad maar 1 extra “toestel” (naast het T-Mobile modem) registreren?
  2. Zijn er nog andere goede, betrouwbare, VOIP Apps voor iOS?
Reputatie 7
Badge +6

Hoi @sublimerote,

Welkom op de Community en fijn dat je geholpen bent met het script! Het klopt dat er maximaal twee apparaten tegelijk geregistreerd kunnen staan. Als je het T-Mobile-modem gebruikt, blijft er inderdaad nog maar één plek over. Dat is een beperking die T-Mobile oplegt, maar wel een met goede intenties. Ik denk dat het een stukje beveiliging is.

Een app-tip heb ik helaas niet voor je. Ik gebruik de gegevens in combinatie met een ATA (als vervanging van het T-Mobile-modem), dus niet in een app. Maar misschien is er iemand anders hier die een goede suggestie heeft. Houd er wel rekening mee dat je alleen vanaf een vaste T-Mobile-verbinding (of een VPN daar naartoe) de VOIP-server kunt bereiken. Via een andere weg, zelfs T-Mobile 4G/5G, gaat dat niet, ook ter beveiliging vermoed ik.

Ik hoop dat ik je in elk geval een beetje duidelijkheid heb kunnen geven. Als je nog vragen hebt, laat het gerust weten. Succes!

Houd er wel rekening mee dat je alleen vanaf een vaste T-Mobile-verbinding (of een VPN daar naartoe) de VOIP-server kunt bereiken. Via een andere weg, zelfs T-Mobile 4G/5G, gaat dat niet, ook ter beveiliging vermoed ik.

 

Oh, dat is jammer! (Maar goed om te weten; dat gaat me tijd/ergernis besparen)

Thuis zijn er al diverse DECT toestellen aan het T-Mobile modem gekoppeld; de iPhone (en iPad) wilde ik net buitenshuis gebruiken.

Dan betwijfel ik ook of de push notificatie service van Bria wel gaat werken (die bespaart batterij op de iOS toestellen omdat de App niet de hele tijd in de achtergrond de VOIP status checkt, maar hun server dat doet - maar niet bij T-Mobile dus?). Ik had die service zelf nog niet getest omdat zij dan credentials op hun server opslaan en dat vind ik geen fijn idee.

Wellicht zijn er andere iOS gebruikers die kunnen bevestigen dat die push notificatie service niet werkt bij T-Mobile?

(Toch maar CheapConnect of een andere VOIP provider overwegen?)

Reputatie 7
Badge +6

Ik ben niet bekend met Bria, maar als het inderdaad hun eigen server is die de registratie doet, gaat het niet werken, omdat die de VOIP-server van T-Mobile niet zal kunnen bereiken. Dan wordt het lastig om je vaste lijn buitenshuis te gebruiken, tenzij je met een VPN gaat werken (zonder Bria), maar dat is ook niet ideaal. De VOIP-dienst van T-Mobile is er nou eenmaal niet voor bedoeld. (En deze handleiding eigenlijk ook niet, al had ik je graag verder geholpen.) Voor meer flexibiliteit ben je dan toch aangewezen op een andere VOIP-provider.

Nog even voor mijn informatie: had je wachtwoord toevallig 13 tekens? Dat lijkt namelijk een trend te zijn bij nieuwe klanten.

Nog even voor mijn informatie: had je wachtwoord toevallig 13 tekens?

Nee, mijn door T-Mobile toegekende wachtwoord is niet 13 tekens lang.

Complimenten voor de instructie. Werkt prima :thumbsup::wink: . Jammer dat T-Mobile in dit soort zaken zo weinig medewerking verleent :disappointed: .

Reputatie 7
Badge +6

@carlrschr Goed dat het gelukt is! Je bent trouwens net op tijd, want:

ATTENTIE! Voor alle meelezers van dit topic: T-Mobile heeft weer een firmware-update voor de Zyxel klaarstaan. Het ziet er naar uit dat deze binnenkort wordt uitgerold, verspreid over een periode van 7 dagen. Op het moment van schrijven is er nog geen onderhoud aangekondigd, maar houd er rekening mee dat de eerstvolgende mail die je over onderhoud krijgt hiermee te maken heeft. De firmwareversie na de update is V5.50(ABPY.1)b14. Na die update is het niet meer mogelijk om de gegevens eruit te halen. Je kunt de stappen wel doorlopen, maar het wachtwoordveld blijft leeg. Hetzelfde verhaal als een paar maanden geleden dus, met dien verschille dat ik nu geen reserveplan meer heb. Dus als je overweegt om je VOIP-gegevens veilig te stellen, doe het snel.

Overigens ben ik nu de laatste hand aan het leggen aan een soortgelijke guide voor de Huawei HG659. Voor iedereen die daarin geïnteresseerd is, zal daar ik een apart topic over maken en het hier laten weten als het klaar is.

Hoi, Ik ben nu bezig de tarieven van de diverse Voip-aanbieders met elkaar te vergelijken i.r.m. mijn (gemiddeld) belgedrag. Ik denk T-Mobile Bellen voor inkomende lijnen aan te houden (€2,50/mnd) maar valt nog te bezien. Belangrijkste is voor mij, dat ik nu met de verkregen T-Mobile Voip gegevens mijn eigen Fritzbox 7590 (met ingebouwde DECT ‘telefooncentrale’) optimaal kan gebruiken. Voor de uitgaande lijn maak ik nu al gebruik van een Siemens Gigaset C450 met een andere Voip-provider. Dat wil ik straks toepassen in de 7590 Fritzbox.

Ik heb div. topics in community nog eens doorgelezen wat er over deze materie (VOIP-SIP gegevens vrijgeven, blokkeren poort 5060, tot juridische onderbouwing/motivatie etc.) gemeld is. Daarin ontgaat me het standpunt en motivatie van T-Mobile (vasthoudendheid en nogmaals het moeilijker maken van achterhalen VOIP-gegevens door modem-updates -Is dit een update? Wordt dit officieel medegedeeld?- ).

Voor zover ik T-Mobile een klantvriendelijk advies mag geven: Geef je klanten de vrijheid de diensten (met passende service) al dan niet met een T-Mobile modem of met een eigen modem af te nemen, tegen een passende prijs. Die zal zonder T-Mobile modem ongetwijfeld lager (moeten) zijn. De klant is dan voor het functioneren ervan zelf verantwoordelijk. De scheiding ligt (zoals vanouds) op het ISRA-punt.

Reageer