[GUIDE] VOIP-/SIP-inloggegevens achterhalen met de Zyxel



Toon eerste reactie

143 reacties

Reputatie 2

Even geprobeerd, en nu werkt het script ook met het langere wachtwoord. Nogmaals hartelijk dank voor het script en je hulp!

Reputatie 7
Badge +6

Ik ben blij dat ik kon helpen en jij ook bedankt voor het debuggen van mijn scriptje! Ik dacht dat het wachtwoord altijd uit 12 tekens bestond, maar bij jou zijn het er dus 13? Dit is de eerste keer dat ik dit hoor, dus het lijkt erop dat ze dit pas net doen, misschien wel vanwege dit script... Sinds wanneer ben je klant? Ik heb 'm meteen aangepast en het lijkt te werken. Zou je hem nog eens willen downloaden (zelfde link) en runnen? Dan weet ik of alles klopt.

Nogmaals dank voor je alertheid!

Reputatie 2

Ok, probleem opgelost. Het script gaf een karakter te weinig van het wachtwoord. Door de ruwe text van de reply gezocht, en alles werkt met het langere wachtwoord! Misschien het script baseren op regular expressions, tussen ‘>’ en ‘<’ karakters bijvoorbeeld? Ontzettend bedankt in ieder geval, naar deze informatie was ik al een tijdje op zoek!

Reputatie 7
Badge +6

Fijn dat het gelukt is om de gegevens te achterhalen! Probeer bij ‘Domain’ eens voip.t-mobilethuis.nl in te vullen. Dan werkt het bij mij wel.

Reputatie 2

Zou je het eens andersom willen proberen, dus de OpenWRT-router ertussenuit halen en de Zyxel rechtstreeks aansluiten en daarmee je computer verbinden? Ik ben benieuwd wat er gebeurt als je dan het scriptje runt.

Als ik de Zyxel gebruik werkt het script!! Ik krijg keurig een gebruikersnaam, die overeenkomt met mijn klantnummer, en een wachtwoord.

Helaas kan ik met deze gegevens niet registreren. Geprobeerd als trunk op een Asterisk server en als extention met MicroSip. bij beide krijg ik een authenticatiefout. Bij MicroSip ziet eruit zoals hieronder.

Heb je nog tips om dit verder te debuggen?

 

 

Reputatie 2

Dat zal ik doen, maar moet even wachten. Wordt volgende week denk ik. Ik kom bij je terug. Bedankt alvast in ieder geval!

Reputatie 7
Badge +6

Zou je het eens andersom willen proberen, dus de OpenWRT-router ertussenuit halen en de Zyxel rechtstreeks aansluiten en daarmee je computer verbinden? Ik ben benieuwd wat er gebeurt als je dan het scriptje runt.

Reputatie 2

@TMTV 

Fijn dat je meekijkt!

Ik heb een Zyxel T-50 modem. Dat staat op dit moment aangesloten achter de OpenWRT router, voor de VoIP support. Ik lus VLAN ID 300 door van de WAN van de OpenWRT router naar een van de LAN poorten. Daarop heb ik de WAN van de Zyxel aangesloten. De VoIP-aansluiting werkt in principe op deze manier, maar ik zou graag direct toegang hebben tot de SIP gegevens. Dan kan de Zyxel er helemaal uit.

Overigens heb ik de procedure ook geprobeerd met het Zyxel modem uitgeschakeld. Dat maakte echter geen verschil.

Reputatie 2

Nog even geprobeerd op een Windows machine met Python 3.10. Ook hier “Geen gegevens gevonden.”

Reputatie 7
Badge +6

@KarelKnutselaar Welke router heb je van T-Mobile gekregen? Zou je die eens kunnen aansluiten, op laten starten en dan inloggen om te kijken of de VOIP-gegevens daar wel correct worden geladen en of het bellen dan werkt? Op basis van de output hierboven denk ik dat daar iets misgaat. Dit stuk hoort pas verderop te komen, na de VOIP-gegevens, en zou je dus niet moeten zien. Het script stopt namelijk als de gegevens binnen zijn. Ben je misschien pas net klant? Dan kan het zijn dat er nog geen gegevens voor je zijn gemaakt en dus ook niet naar de router gestuurd kunnen worden.

Ik had gisteren inderdaad nog een tevreden klant en op het moment van schrijven werkt het nog steeds. Ik hoor graag de uitkomst van bovenstaande en dan zoeken we verder!

Reputatie 7
Badge +15

.

Reputatie 2

@Waqqas 

Hartelijk dank voor je hulp zover! Heb jij misschien een idee wat er mis kan gaan? Ik heb m’n vorige post aangepast met wat extra details. Ik run het script op een Linux machine op de LAN van de OpenWRT router

Reputatie 7
Badge +15

@KarelKnutselaar

Het is iemand vandaag/gisteren nog gelukt om de SIP gegevens te achterhalen middels deze guide 😀.

Heb je ook de nieuwste versie van de guide gebruikt?

https://community.t-mobile.nl/vast-bellen-494/guide-voip-sip-inloggegevens-achterhalen-met-de-zyxel-323022/index2.html#post1587259

@KarelKnutselaar hiermee zou het in principe gewoon moeten werken.

Reputatie 2

@KarelKnutselaar

Het is iemand vandaag/gisteren nog gelukt om de SIP gegevens te achterhalen middels deze guide 😀


Da’s op zich goed om te weten 😉 Ben nu wel benieuwd wat er dan bij mij mis gaat.

Ik gebruik de nieuwe guide op een OpenWrt router. Ik stel de VLAN voor de WAN in op pvid 100 i.p.v. 300. De router krijgt dan keurig een 10.x.x.x adres, en de configuratieserver op 10.12.0.10 is bereikbaar vanaf mijn PC (op de LAN van de router).

Heb nog een kleine debugpoging gedaan. Dit is de waarde van de variabele ‘d’ waar de gegevens in terecht zouden moeten komen:

In [2]: debugfile('/home/users/rudy/Downloads/voip.py', wdir='/home/users/rudy/Downloads')
> /home/users/rudy/Downloads/voip.py(1)<module>()
----> 1 import requests,os,binascii
2 url = 'http://10.12.0.10:7547'
3 xml1 = '''<soap:Envelope
4 xmlns:soap="http://schemas.xmlsoap.org/soap/envelope/"
5 xmlns:soap-enc="http://schemas.xmlsoap.org/soap/encoding/"


ipdb> d.text
u'<soapenv:Envelope xmlns:xsi="http://www.w3.org/2001/XMLSchema-instance" xmlns:xsd="http://www.w3.org/2001/XMLSchema" xmlns:soapenc="http://schemas.xmlsoap.org/soap/encoding/" xmlns:cwmp="urn:dslforum-org:cwmp-1-0" xmlns:soapenv="http://schemas.xmlsoap.org/soap/envelope/"><soapenv:Header><cwmp:ID soapenv:mustUnderstand="1" /></soapenv:Header><soapenv:Body><cwmp:SetParameterValues><ParameterList soapenc:arrayType="cwmp:ParameterValueStruct[1]"><ParameterValueStruct><Name>InternetGatewayDevice.DeviceInfo.ProvisioningCode</Name><Value xsi:type="xsd:string">TMNL</Value></ParameterValueStruct></ParameterList><ParameterKey>SetParameterValues</ParameterKey></cwmp:SetParameterValues></soapenv:Body></soapenv:Envelope>'

ipdb>

Ik weet niet hoe het eruit moet zien, maar het lijkt erg leeg.

Reputatie 7
Badge +15

@KarelKnutselaar

Het is iemand vandaag/gisteren nog gelukt om de SIP gegevens te achterhalen middels deze guide 😀.

Heb je ook de nieuwste versie van de guide gebruikt?

https://community.t-mobile.nl/vast-bellen-494/guide-voip-sip-inloggegevens-achterhalen-met-de-zyxel-323022/index2.html#post1587259

Reputatie 2

Kleine aanvulling op de meest recente voip-guide: je kunt hem ook gebruiken als je een eigen router met VLAN-ondersteuning wil gaan gebruiken en/of een managed switch hebt, maar van T-Mobile nog een van de Drayteks of de Huawei hebt. Download eerst het script en bijbehorende programma's. Daarvoor heb je natuurlijk internet nodig. Schakel daarna, dus net vóór het laatste commando (python voip.py), over naar VLAN 100. Hoe je dat precies moet doen, verschilt per router/switch. In het geval van een router kun je het beste VLAN 100 invullen aan de WAN-kant (waar je normaal gesproken dus VLAN 300 voor internet zou invullen). Als je een switch hebt, sluit deze dan direct op de media converter aan (of op de glasvezel als je er een met SFP-module hebt). Zet op de poort die je daarvoor gebruikt VLAN 100 tagged. Sluit vervolgens de computer waarop je het script uitvoert aan op een andere poort en zet hier VLAN 100 untagged op en PVID 100. In beide gevallen moet je op VLAN 100 een ip-adres in de 10.x.x.x-reeks krijgen. Dat kan tot een uur duren vanwege de lease-tijd. Voer tot slot het laatste commando uit.

Succes!

TMTV

Ik krijg “Geen gegevens gevonden” uit het script. De server 10.12.0.10:7547 is wel bereikbaar, maar er lijkt toch iets mis te gaan. Kan het zijn dat de methode om de SIP-gegevens met het Python script te achterhalen niet meer werkt?

Reputatie 7
Badge +6

UPDATE: Door een aanpassing in de opstartinstellingen werkt de nieuwste versie van deze guide (klik hier) inmiddels ook in combinatie met de Draytek Vigor 2132FVn, waarvoor dank T-Mobile! Werkt het bij jou nog niet? Geef hem even een fabrieksreset. Dan worden de nieuwste instellingen opgehaald. Let op: met de 2130FVn (die rijp is voor Tussen Kunst & Kitsch, spoiler alert: het is kitsch :wink: ) werkt het helaas (nog) niet. Datzelfde geldt ook voor de Huawei HG659.

Reputatie 2

haha, kastje blijkt schaap in wolfskleren, amazon heeft gewoon een echte linksys opgestuurd, was in 2 minuten volledig ingesteld via het portel, en kan nu fluitend bellen… totaal kosten: 40,- (want de huistelefoon kwam voor een €10,- ook al van amazon)

 

dus al met al, zeer tevreden, dat python script werkte ook meteen de 1x, dus props voor iedereen die hier heeft bijgedragen het werkend te krijgen!

Reputatie 2

@daveflash Fijn dat het gelukt is!

Zo'n kastje wordt ook wel een ATA genoemd. Ik meen dat ik in een ander topic deze als voorbeeld heb gegeven. Die gebruik ik zelf en dat werkt prima. Het is inderdaad een kwestie van aansluiten, je gegevens invullen en gaan.

yes, kastje wordt vanavond afgeleverd door dhl vanaf amazon. ik heb ook wel sip apps geprobeerd, maar het gros houdt de connectie niet ‘alive’ als je de app afsluit of naar je homescreen gaat op ios, zij die dat wel doen, zijn vaak betaalde apps waar je per maand voor moet dokken om die functionaliteit te krijgen, dus dat was geen oplossing, hopelijk dit dus wel

Reputatie 7
Badge +6

@daveflash Fijn dat het gelukt is!

Zo'n kastje wordt ook wel een ATA genoemd. Ik meen dat ik in een ander topic deze als voorbeeld heb gegeven. Die gebruik ik zelf en dat werkt prima. Het is inderdaad een kwestie van aansluiten, je gegevens invullen en gaan.

Reputatie 2

also, ik had het eerder over of er een kastje bestond die rj45 omzet in rj11, en ja die bestaan dus gewoon: https://www.amazon.nl/VoIP-telefoonadapter-VoIP-gateway-Internettelefoon-RJ45-kabel-EU-stekker/dp/B08NC9GDCS

 

zo te zien sluit je die aan op ethernet, dan log je in op een web portal van het kastje, en daar stel je je sip gegevens in… anderen ervaring met dat soort apparatuur?

Reputatie 2

@daveflash Ik zie dat je een oude handleiding hebt gebruikt. Die werkt helaas niet meer. De nieuwste, die nog wel werkt, vind je hier. Die is wel wat ingewikkelder, maar ik heb er alle vertrouwen in dat het goed gaat komen. Succes!

maar dan moet ik dus wel tijdelijk m’n zyxel verbinden voor het uitvoeren van dat script?

 

update ja en update: het werkt

Reputatie 7
Badge +6

@daveflash Ik zie dat je een oude handleiding hebt gebruikt. Die werkt helaas niet meer. De nieuwste, die nog wel werkt, vind je hier. Die is wel wat ingewikkelder, maar ik heb er alle vertrouwen in dat het goed gaat komen. Succes!

Reputatie 2

wellicht dat dit effect heeft: 

 

Reputatie 2

dat met het backup bestand, lijkt ook niet meer te werken, want het bestand wat ik uit de zyxel krijg is niet een json/xml maar een binaire drek met aan het begin het woord ‘salted’ :

hoe nu verder?

Reageer