[GUIDE] VOIP-/SIP-inloggegevens achterhalen met de Zyxel



Toon eerste reactie

143 reacties

Reputatie 2

Chips.. Ik was in de veronderstelling dat die wet van vrije router keuze er allang door was.
Volgend jaar waarschijnlijk pas..

Ik zou graag de huistelefoon via SIP op mijn mobiel zetten zodat ik, als ik thuis ben, bereikbaar ben zonder overal in huis toestellen te moeten plaatsen.
Het vaste nummer is helaas nog nodig dus helemaal weg kan ie nog niet..

Ik ga dit topic dus eventjes volgen ;)

Reputatie 2

Gevonden… duh... als ik ook mijn TMT username invul bij Register Name, dan werkt het :-)

Kortom: ik heb VOIP, Internet en IPTV nu alledrie werkend op mijn Asus RT-N66W! Geen Zyxel T50 modem meer nodig!

Mijn Asus router WAN rechtstreeks op de MC aangesloten, IPTV VLAN ingesteld op router: poort 1 VLAN 300, poort 3 VLAN 640. Op poort 1 van de Asus router heb een unmanaged TP Link switch hangen met 24 Gb poorten. Op 1 van de switch poorten het basis station van de de Yealink W52P IP DECT telefoon (lange leve marktplaats :-)) aangesloten. 

De Tmobile Amino STB aangesloten op poort 3 van de router. Tada - alles werkt :-)

Dank voor het posten van het achterhalen van de VOIP gegevens.

Reputatie 7
Badge +6

@KarelKnutselaar Welke router heb je van T-Mobile gekregen? Zou je die eens kunnen aansluiten, op laten starten en dan inloggen om te kijken of de VOIP-gegevens daar wel correct worden geladen en of het bellen dan werkt? Op basis van de output hierboven denk ik dat daar iets misgaat. Dit stuk hoort pas verderop te komen, na de VOIP-gegevens, en zou je dus niet moeten zien. Het script stopt namelijk als de gegevens binnen zijn. Ben je misschien pas net klant? Dan kan het zijn dat er nog geen gegevens voor je zijn gemaakt en dus ook niet naar de router gestuurd kunnen worden.

Ik had gisteren inderdaad nog een tevreden klant en op het moment van schrijven werkt het nog steeds. Ik hoor graag de uitkomst van bovenstaande en dan zoeken we verder!

Reputatie 2

@TMTV ik heb 1 lijn en inderdaad P006. Dat vind je in de backup file van de configuratie. Als je namelijk daarin op je TMT klantnummer zoekt, dan vind je ook het “achtervoegsel” omdat die in 1 string staan. In mijn geval P006.

Hoop dat andere mensen er ook hun voordeel mee kunnen doen.

Reputatie 2

@TMTV 

Fijn dat je meekijkt!

Ik heb een Zyxel T-50 modem. Dat staat op dit moment aangesloten achter de OpenWRT router, voor de VoIP support. Ik lus VLAN ID 300 door van de WAN van de OpenWRT router naar een van de LAN poorten. Daarop heb ik de WAN van de Zyxel aangesloten. De VoIP-aansluiting werkt in principe op deze manier, maar ik zou graag direct toegang hebben tot de SIP gegevens. Dan kan de Zyxel er helemaal uit.

Overigens heb ik de procedure ook geprobeerd met het Zyxel modem uitgeschakeld. Dat maakte echter geen verschil.

Reputatie 2

Dat zal ik doen, maar moet even wachten. Wordt volgende week denk ik. Ik kom bij je terug. Bedankt alvast in ieder geval!

Reputatie 2

Zou je het eens andersom willen proberen, dus de OpenWRT-router ertussenuit halen en de Zyxel rechtstreeks aansluiten en daarmee je computer verbinden? Ik ben benieuwd wat er gebeurt als je dan het scriptje runt.

Als ik de Zyxel gebruik werkt het script!! Ik krijg keurig een gebruikersnaam, die overeenkomt met mijn klantnummer, en een wachtwoord.

Helaas kan ik met deze gegevens niet registreren. Geprobeerd als trunk op een Asterisk server en als extention met MicroSip. bij beide krijg ik een authenticatiefout. Bij MicroSip ziet eruit zoals hieronder.

Heb je nog tips om dit verder te debuggen?

 

 

Reputatie 7
Badge +15

@carlrschr Goed dat het gelukt is! Je bent trouwens net op tijd, want:

ATTENTIE! Voor alle meelezers van dit topic: T-Mobile heeft weer een firmware-update voor de Zyxel klaarstaan. Het ziet er naar uit dat deze binnenkort wordt uitgerold, verspreid over een periode van 7 dagen. Op het moment van schrijven is er nog geen onderhoud aangekondigd, maar houd er rekening mee dat de eerstvolgende mail die je over onderhoud krijgt hiermee te maken heeft. De firmwareversie na de update is V5.50(ABPY.1)b14. Na die update is het niet meer mogelijk om de gegevens eruit te halen. Je kunt de stappen wel doorlopen, maar het wachtwoordveld blijft leeg. Hetzelfde verhaal als een paar maanden geleden dus, met dien verschille dat ik nu geen reserveplan meer heb. Dus als je overweegt om je VOIP-gegevens veilig te stellen, doe het snel.

Overigens ben ik nu de laatste hand aan het leggen aan een soortgelijke guide voor de Huawei HG659. Voor iedereen die daarin geïnteresseerd is, zal daar ik een apart topic over maken en het hier laten weten als het klaar is.

Bij het openen van de link (stap 1) geeft hij al aan "result" invalid username or password...

Reputatie 2

Ok, probleem opgelost. Het script gaf een karakter te weinig van het wachtwoord. Door de ruwe text van de reply gezocht, en alles werkt met het langere wachtwoord! Misschien het script baseren op regular expressions, tussen ‘>’ en ‘<’ karakters bijvoorbeeld? Ontzettend bedankt in ieder geval, naar deze informatie was ik al een tijdje op zoek!

Reputatie 7
Badge +6

De uitrol van de nieuwe firmware is begonnen (dank voor de tip @Waqqas). Waarschijnlijk nog vóór het einde van de maand worden alle Zyxels geüpdatet. Hiermee is ook mijn tweede guide rijp voor de sloop. Helaas heb ik nu niets meer achter de hand, dus het wachten is op T-Mobile of ze de gegevens vrij gaan geven. Of op een nieuwe mogelijkheid om ze zelf te achterhalen natuurlijk. Als ik die vind, meld ik me weer.

Nog meer slecht nieuws: ik ben iets te enthousiast geweest wat betreft de Huawei. Tijdens het testen van dit stappenplan ben ik tegen een onoverkomelijk probleem aangelopen waardoor ook dat de prullenbak in kan. Mocht ik toch nog ergens een mogelijkheid vinden, dan laat ik het uiteraard weten.

@TMTV Dank! 2de Methode werkt!

Reputatie 3

Zojuist even geprobeerd. Ik wil binnenkort mn router gaan vervangen en het liefst wil ik dan gewoon mn telefonie blijven gebruiken. 

 

Voor wat betreft die username, die eindigt bij mij zelfs op P010. 

Reputatie 7
Badge +6

Hoi @Th3M1lkman,

Welkom terug! ;-)

Er is inmiddels een hoop veranderd op dit gebied. Zoals aangegeven is mijn omslachtige stappenplan nu gelukkig overbodig. In plaats daarvan kun je nu via My T-Mobile Thuis zelf een VOIP-wachtwoord instellen. Helaas gaat het daar momenteel echter fout. Door een bug in dat systeem wordt het wachtwoord veranderd naar iets totaal anders dan je zelf hebt ingesteld. Dat is de voorlopige conclusie van vele pogingen in onderstaand topic. Ik heb T-Mobile hiervan op de hoogte gesteld en ze zijn ermee bezig. Hopelijk kan een moderator een inschatting geven wanneer we een oplossing kunnen verwachten. Ik ga ondertussen kijken of ik een tijdelijke workaround kan verzinnen. Tot die tijd raad ik je aan het topic in de gaten te houden, in afwachting van goed nieuws.

 

Reputatie 7
Badge +6

@TommyC, welke firmware staat er op de Zyxel? Omdat je een nieuwe klant bent, bestaat de kans dat er nog oude firmware (b11) op staat en dan zou het tweede stappenplan nog moeten werken. Ik hoop dat je de Zyxel vannacht niet had aangesloten, want dan is hij waarschijnlijk inmiddels geüpdatet.

Reputatie 7
Badge +6

Hoi @erikjanRog,

Omdat ik zelf maar 1 telefoonlijn heb, wist ik niet precies hoe de communicatie eruit zou zien als er een tweede lijn is. Fijn dat je dat hebt uitgezocht! Vind je het goed als ik jouw code toevoeg aan het bestaande script? Dan zijn anderen met twee lijnen daar ook mee geholpen.

Bedankt!

Reputatie 4
Badge

Hi,

sinds een week of 2 Odido, alles om van mijn oude provider behalve de telefoon.

gebruik een Unifi eco-systeem en om de VOIP connectie te maken heb ik een Grandstream HT812 (https://www.grandstream.com/hubfs/Product_Documentation/ht81x_user_guide.pd).

Deze via de WAN port (HT812) op mijn UDM SE aangesloten en de gegevens van het SIP account ingevuld.

Settings conform de Odido instructie:

https://assets.odido.nl/x/f4965101d0/eigen-modem-voip-instellingen.pdf

en wat ik in dit forum gevonden heb, poorten open zetten in UDM etc.

Ik heb verschillende manieren geprobeerd om het aan de praat te krijgen maar ik krijg de HT812 niet geregistreerd.

Profiel aangemaakt en dit gekoppeld aan een FXS port, daar mijn username en password ingevuld.

Password gezet via mijn Odido account. Helaas het wil niet werken.

Iemand nog idee wat ik verkeerd doe? een tip? Gebruikers hier met Grandstream analoog naar VOIP kastjes?

Bedankt voor de hulp :)

Password zetten via de website werkt niet, ook al staat het in de officiele beschrijving.
@TMTV heeft een script geschreven om de juiste gegevens te achterhalen. Een complete handleiding met wat te doen staat in de post boven de jouwe. Daarmee zou het wel moeten lukken!

Reputatie 7
Badge +6

@erikjanRog Top! Ik zag dat je nog een oude versie van het script hebt gebruikt. Een paar dagen geleden was er ook al iemand iemand die een wachtwoord van 13 tekens had. Als dat een poging was van T-Mobile om dit scriptje buitenspel te zetten, is dat hopeloos mislukt 😉. Beide wijzigingen heb ik samengevoegd waardoor het nu ook voor mensen met een langer wachtwoord (ongeacht het aantal tekens) en/of een tweede lijn werkt. Zou je dat kunnen testen door het script opnieuw te downloaden (zelfde link)? Natuurlijk werkt het ook nog steeds voor mensen met een wachtwoord van 12 tekens en/of maar 1 telefoonlijn.

Reputatie 7
Badge +6

@Th3M1lkman Ik heb net in het andere VOIP-topic een tijdelijke oplossing geplaatst met het oude script uit dit topic. Zo kun je zien welk wachtwoord bij TM bekend is. Waarom de Yealink het eerst wel deed en nu niet meer kan ik niet verklaren. Met dit script kun je een verkeerd wachtwoord uitsluiten en verder gaan om de SPA aan de praat te krijgen. Ik hoop dat het lukt!

Reputatie 7
Badge +6

@Pieter_B Dank! Die was ik nog niet tegengekomen. Overigens gebruikt T-Mobile een zelfgeschreven programma voor het beheer van alle routers. Mijn script is trouwens gebaseerd op het opstarten van de Draytek, om de eenvoudige reden dat dat een stuk simpeler (lees: korter) is.

Hoi Ik probeer de 2de wijze. echter is mij niet helemaal duidelijk waar ik de waarde “vi” kan vinden. 

Any help?

Reputatie 7

Hoi allemaal, 

 

Ik heb de post van TMTV voor nu verwijderd. Ik zal hier volgende week op terugkomen met meer informatie! 

 

[Post is hersteld!]

Reputatie 2

iemand enig idee of dit nog werkt? ik heb dus de zyxel, eerst van plan om die aan een switch an m’n asus wifi6 router te hangen, want die heb ik inmiddels enige maanden werkten voor internet en tv, enkel vlan 300 op de asus hoeven instellen, 2x alles gereboot en alles werkte weer, zelf m’n upload over 1000 mbit lan lijkt nu enige tientallen megabits meer te halen, op de zyxel bleef ik gemiddel steken oop tussen de 840-870 mbps up voorheen, nu met de ASUS RT-AX68U haal ik ruim 935 mbps of meer upload…

 

maar zoals gezegd, vaste telefoon is nu weg, dus ik hoor of lees graag of deze guide nag werkt of kan werken, en wat de snelste optie is om de sip gegevens te achterhalen.

Reputatie 2

dat met het backup bestand, lijkt ook niet meer te werken, want het bestand wat ik uit de zyxel krijg is niet een json/xml maar een binaire drek met aan het begin het woord ‘salted’ :

hoe nu verder?

Reputatie 2

wellicht dat dit effect heeft: 

 

Reputatie 1

Kan je met deze gegevens ook Voip via je mobiele telefoon instellen?

Ik heb de gegevens doormiddel van je scriptje achterhaald.

De gegevens die ik in Zoiper invul, daar krijg ik geen verbinding mee.

 

 

Reageer