[GUIDE] VOIP-/SIP-inloggegevens achterhalen met de Zyxel



Toon eerste reactie

120 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Dat is vreemd. Als ik mijn gegevens op dezelfde manier in Zoiper invul, registreert hij wel. Even een paar checks:

  • Die P005 heb ik ooit als voorbeeld gebruikt, maar blijkt voor sommigen anders te zijn. Het scriptje geeft de juiste gebruikersnaam.
  • Het eerste deel van de gebruikersnaam moet overeenkomen met het klantnummer dat ook op facturen staat. Klopt dat?
  • Het wachtwoord moet bestaan uit 12 hoofdletters, kleine letters en cijfers.
  • Welke router gebruik je?

Hopelijk komen we er zo uit.

Reputatie 1

Dat is vreemd. Als ik mijn gegevens op dezelfde manier in Zoiper invul, registreert hij wel. Even een paar checks:

  • Die P005 heb ik ooit als voorbeeld gebruikt, maar blijkt voor sommigen anders te zijn. Het scriptje geeft de juiste gebruikersnaam.
  • Het eerste deel van de gebruikersnaam moet overeenkomen met het klantnummer dat ook op facturen staat. Klopt dat?
  • Het wachtwoord moet bestaan uit 12 hoofdletters, kleine letters en cijfers.
  • Welke router gebruik je?

Hopelijk komen we er zo uit.

Het scriptje geeft aan wat ook op mijn factuur staat met P005 erachter.
Het wachtwoord bestaat idd uit 12 hoofdletters, kleine letters/cijfers.

Ik heb de Zyxel - VMG8825-T50

 

Moet ik SIP UDP of IAX UDP aanklikken trouwens (het werkt overigens met beiden niet)?

@Doornekamp33 Valt wel mee, hoor. Ik heb even contact gehad en als het geen risico's oplevert, zullen ze mijn post weer terugzetten (net als de vorige keer, toen ‘ie in het spamfilter was blijven hangen). Ze willen gewoon zeker weten dat het geen kwaad kan. Ze zijn tenslotte wel verantwoordelijk voor de beveiliging van klantgegevens. Ik heb dat programmaatje ook gemaakt met het idee dat het veilig zou zijn, anders had ik het er nooit op gezet. Ik ben er als tevreden klant absoluut niet op uit om T-Mobile het leven zuur te maken. Het is vooral bedoeld om toch alvast een soort vrije modemkeuze mogelijk te maken (waar ik ook groot voorstander van ben).

Volgende week hoor ik meer en zoals gezegd verwacht ik dat ze het gewoon weer online zetten. Daarna zullen ze wel weer proberen om het te blokkeren, maar ik denk dat dat nu een stuk moeilijker wordt :sunglasses: .

Hi,

 

Aangezien ik een paar mensen heb zien schrijven dat het werkt, en OP heb zien schrijven dat TM een week nodig had om het script te testen op veiligheid en een maand later er nog geen update is neem ik aan dat het door t-mobile niet veilig is gevonden en we deze methode dus ook niet kunnen gebruiken?

 

Echt jammer want met het doorlezen van deze post had ik constant het gevoel dat ik iets belangrijks zou gaan lezen🙈 beetje anti climax. 

Maar heel veel dank aan topic starter voor alle moeite die hij erin heeft gestoken.

Hulde!

Reputatie 7
Badge +3

Hoi @Joghannes,

Dank voor de complimenten en wat leuk dat je het met interesse hebt gelezen! Als je het hele topic hebt doorgeworsteld en de conclusie is dat het nu niet kan, is dat inderdaad wel een tegenvaller. Het duurt langer dan ik hoopte, dus ik ga ze om een update vragen. De kogel is nog niet door de kerk, maar ik vrees dat mijn laatste post niet gaat terugkeren, tenminste niet voordat ze het onmogelijk gemaakt hebben. Overigens heeft dat niet zozeer met veiligheid te maken, maar ik weet niet precies wat ik daarover mag zeggen, dus ik wacht een officiële reactie even af. Je hoort nog van mij (of T-Mobile). Sorry dat ik op dit moment niet meer te melden heb. Ik hoop dat het in de toekomst weer mogelijk wordt om je gegevens te achterhalen (of dat T-Mobile ze gewoon vrijgeeft).

Reputatie 7
Badge +3

Ik dacht dat ik hier net een nieuw stappenplan had gepost, maar hij is alweer verdwenen. Ik zou bijna denken dat T-Mobile hier niet zo blij mee is ;-)

Reputatie 7
Badge +2

…. ondertussen zijn er velen die overschakelen op een andere voip provider waar het internet rijkelijk van voorzien is.

Tmobile mag straks niet klagen dat de inkomsten uit vaste telefonie terug lopen.

De massa zal een dergelijke aansluiting misschien iets lastiger te activeren vinden, maar zullen wel volgen.

Gisteren assistente verleend bij een (nood)gedwongen thuiswerkster. Ze had van haar werkgever een vooringesteld voIP toestel en PC meegekregen om haar werk te verrichten. Als ze de juiste voedingsadapter voor de IP telefoon had meegekregen was ze direct “online” geweest, maar dat terzijde.:grin:

…. ondertussen zijn er velen die overschakelen op een andere voip provider waar het internet rijkelijk van voorzien is.

Tmobile mag straks niet klagen dat de inkomsten uit vaste telefonie terug lopen.

[...]

Klopt helemaal. Bovendien kun je het ook anders uitleggen: als veel andere providers kennelijk vinden dat het gebruik van softphones (en andere apparatuur) gewoon moet kunnen, zit het risico dus niet in die apparatuur en softphones. Ik zie dan maar 1 mogelijkheid voor het risico: dat moet dan bij T-Mobile liggen; hetzij in de techniek, hetzij bij de organisatie. Dat eerste zou een héle slechte zaak zijn, maar ik vermoed het tweede: de organisatie. Vanuit mijn ervaring durf ik dan de stelling aan dat die blokkade niet bij de techneuten maar bij het management ligt. Als mijn redenatie klopt, vind ik dat het management van T-Mobile zichzelf hier een enorm brevet van onvermogen geeft.

En als de oorzaak toch in de techniek ligt, vraag ik mij af waarom T-Mobile kennelijk zo veel afwijkt (achterloopt?) bij de concurrentie. In elk geval levert dat het verschijnsel op dat Yalerta al benoemde: stemmen met de voeten, oftewel overstappen naar een andere provider. Nog een half jaartje, dan is mijn contracttermijn om...  en ik zou graag blijven maar dit speelt voor mij wel een grote rol.

Conclusie: T-Mobile, geef die SIP gegevens vrij en maak je klanten blij!

Reputatie 1

@TMTV Nog een update ontvangen van T-Mobile zeker? Jammer want als iemand zoveel moeite wil doen voor de instellingen, dan is die zich bewust van gevaren van dit soort instellingen. Het voelt dus vooral als het niet willen geven van vrijheid. @Sander je kan vast wel een goed woordje voor ons doen intern.

Reputatie 7
Badge +3

Nee, ik heb er helaas nog niets over gehoord. Op zich zit ik er niet mee als die post niet terugkeert, als ze maar een alternatief bieden (de gegevens gewoon vrijgeven). Dat lijkt me sowieso een beter idee dan deze onofficiële omweg, al is het maar omdat mensen anders hun nummer elders gaan onderbrengen. Ik snap ook niet goed wat ze tegenhoudt. Bij de koninklijke concurrent kan het namelijk wel. Het enige doel is om toch de vastetelefoondienst te kunnen gebruiken, ook al gebruik je volledig eigen apparatuur. Je logt dus rechtmatig in op de server met je eigen gegevens, maar dan via een ander apparaat. Daar is niets illegaals aan en het blijft je eigen verantwoordelijkheid om die gegevens (zoals al je wachtwoorden) te beschermen. Natuurlijk kan de klantenservice dan niet helpen bij problemen, maar dat geldt ook voor eigen routers en dan kun je nog altijd hier terecht.

Wat ik jammer vind @TMTV is dat @Sander 3 maanden geleden heeft gezegt dat die er over een week op terug komt, en Sander kennende had die dat ook wwl gedaan, lijkt er op dat die word tegen gewerkt en dat jij die zaken ergens anders moet onder brengen als je iets ontdekt hebt, bij Telfort waren dit soort zaken geen enkel probleem als ze werden gelekt, werd zelfs aangemoedigd door de Mods daar en de vrije hand in gegeven.

Nu bij KPN niet meer nodig, je kan het gewoon krijgen, die zijn wat dat betreft elke keer een tandje sneller daar, en kwa prijs net zo duur als TM nu is, alleen als het leverbaar is is de 1Gb hier goedkoper.

Reputatie 7
Badge +3

LET OP! T-Mobile gaat binnenkort* nieuwe firmware uitrollen voor de Zyxel. Vanaf dan is de hele config versleuteld en is bovenstaande methode niet meer bruikbaar. Dus als je twijfelt of je de inloggegevens eruit wil halen voor als je ze ooit nodig hebt, doe het nu.

Zo lang je nog firmware ABPY.0 hebt, kan het nog, vanaf ABPY.1 niet meer.

*binnenkort: T-Mobile hanteert een erg ruime definitie van ‘binnenkort’, maar er is onderhoud aangekondigd voor 18-20 en 24-25 mei. Of dat de uitrol van de nieuwe firmware is weet ik niet, maar haast is geboden.

Reputatie 7
Badge +3

Natuurlijk zou ik het op Tweakers kunnen gooien (genoeg interesse daar), maar dat vind ik dan weer niet zo netjes. Ik heb steeds prettig contact gehad met T-Mobile (in de persoon van Sander) en begrijp ook wel dat hij niet in z'n eentje ijzer met handen kan breken. Maar het zou ze wel sieren om te vertellen wat op dit moment de bezwaren zijn. Het zou ook nog kunnen dat ze proberen tijd te rekken om zelf met een oplossing te komen, of een van de alternatieven die ik heb aangedragen. Ook prima, mijn guide online krijgen is geen doel op zich.

Reputatie 7
Badge +2

Wel opvallend is dat schijnbaar technisch goed onderlegde mensen, alles op alles zetten om hun toch wat dure TMT telefonie te behouden bij gebruik van een eigen router. Maar, dat is m.b.m.

Reputatie 7
Badge +2


Sinds vandaag klant en onaangenaam verrast dat ik mijn Fritz!Box 7590 met Fritz!Fon DECT niet kan gebruiken …

… Denk dat ik moet gaan kijken of ik mijn overstap nog ongedaan kan maken.

 

@TommyC

De Fritzbox kun je inderdaad niet gebruiken met de Tmobile Voip maar blijkt goed inzetbaar te zijn met andere Voip providers. Dus waarom uitzien naar een andere internet aanbieder?

mijn geval;

TV ← Ziggo (20€)
Internet ↔ Tmobile (40€)
Vast nummer voip telefonie via CC/TmT (ca. 4€ á 5€ pm)
Mobiel Simyo (8€ 100bm/1000mb) oud contract wat voor mij voldoet met een goed bereik

Al die 3 of 4 in één aanbiedingen lijken leuk maar zijn dat niet altijd.
Mijn maandelijkse kosten vind ik acceptabel, vooral door die lage internetprijs van glasvezel via Tmobile Thuis.

Toch zal het zonder T-Mobile modem lastig worden om een verbinding garantie te geven, om de doodeenvoudige reden omdat ze dan de lijn niet kunnen uitlezen, niet voor niets moet het provider modem aangesloten worden als er iets mis is.

Reputatie 1

@TommyC, welke firmware staat er op de Zyxel? Omdat je een nieuwe klant bent, bestaat de kans dat er nog oude firmware (b11) op staat en dan zou het tweede stappenplan nog moeten werken. Ik hoop dat je de Zyxel vannacht niet had aangesloten, want dan is hij waarschijnlijk inmiddels geüpdatet.


@TMTV  Dank voor je reactie. Ik had de firmware direct gecontroleerd maar helaas was die niet oud genoeg. Tegen beter weten in toch nog geprobeerd maar zonder resultaat.

Reputatie 1


Sinds vandaag klant en onaangenaam verrast dat ik mijn Fritz!Box 7590 met Fritz!Fon DECT niet kan gebruiken …

… Denk dat ik moet gaan kijken of ik mijn overstap nog ongedaan kan maken.

 

@TommyC

De Fritzbox kun je inderdaad niet gebruiken met de Tmobile Voip maar blijkt goed inzetbaar te zijn met andere Voip providers. Dus waarom uitzien naar een andere internet aanbieder?

mijn geval;

TV ← Ziggo (20€)
Internet ↔ Tmobile (40€)
Vast nummer voip telefonie via CC/TmT (ca. 4€ á 5€ pm)
Mobiel Simyo (8€ 100bm/1000mb) oud contract wat voor mij voldoet met een goed bereik

Al die 3 of 4 in één aanbiedingen lijken leuk maar zijn dat niet altijd.
Mijn maandelijkse kosten vind ik acceptabel, vooral door die lage internetprijs van glasvezel via Tmobile Thuis.


@yalerta Dank voor je reactie. Wat bedoel je precies met CC/TmT? Als ik dat Google krijg ik geen bruikbare resultaten.

Ben er inmiddels achter dat Freedom Internet ook T-Mobile thuis glas levert in combinatie met een Fritz!Box.

Reputatie 7
Badge +2

@TommyC 

TmT = TmobileThuis (alleen internet in mijn geval)

CC = cheapconnect.nl (Voip aanbieder en dat loopt via mijn glazen Internet aansluiting van Tmobile)

Neem een Pre-Paid lijn bij Cheap connect, kost 8.95 per jaar, bellen is per minuut ook een stuk goedkoper dan T-Mobile, en vraag nummer behoud aan voor 5 euro als je je oude nummer wilt behouden.

Alleen let op als nieuwe klant, heb je korting wacht die af, zodra je telefonie opzegt vervalt de korting over het algemeen, dan ligt het aan jezelf of je dat er voor over hebt om de Fritzbox te kunnen gebruiken.

 

@yalerta, zo goedkoop vind ik je thuis combinatie niet, ik heb bij KPN voor glas 100/100,en 2 TV STB inclusief opnemen 62.50, jij kan alleen meer TV aansluiten icm coax, telefoon bij CC, gebruik ik alleen om gebeld te worden.

Reputatie 1

@yalerta dank voor de uitleg.

@Doornekamp33 Volgens mij is die 40,= van @yalerta voor 1000/1000 glas.

Reputatie 7
Badge +2

@Doornekamp33

Die meerdere coax was een belangrijk punt.

En idd TmT is de gb up en down. En dat is op moment in mijn internet gebruik ook redelijk belangrijk. Voorbije zondag nog 8Gb upload uitgevoerd na een herstel actie van apparatuur van een goede kennis. En dan is die snelheid prettig.

Reputatie 2

Kleine aanvulling op de meest recente voip-guide: je kunt hem ook gebruiken als je een eigen router met VLAN-ondersteuning wil gaan gebruiken en/of een managed switch hebt, maar van T-Mobile nog een van de Drayteks of de Huawei hebt. Download eerst het script en bijbehorende programma's. Daarvoor heb je natuurlijk internet nodig. Schakel daarna, dus net vóór het laatste commando (python voip.py), over naar VLAN 100. Hoe je dat precies moet doen, verschilt per router/switch. In het geval van een router kun je het beste VLAN 100 invullen aan de WAN-kant (waar je normaal gesproken dus VLAN 300 voor internet zou invullen). Als je een switch hebt, sluit deze dan direct op de media converter aan (of op de glasvezel als je er een met SFP-module hebt). Zet op de poort die je daarvoor gebruikt VLAN 100 tagged. Sluit vervolgens de computer waarop je het script uitvoert aan op een andere poort en zet hier VLAN 100 untagged op en PVID 100. In beide gevallen moet je op VLAN 100 een ip-adres in de 10.x.x.x-reeks krijgen. Dat kan tot een uur duren vanwege de lease-tijd. Voer tot slot het laatste commando uit.

Succes!

TMTV

Ik krijg “Geen gegevens gevonden” uit het script. De server 10.12.0.10:7547 is wel bereikbaar, maar er lijkt toch iets mis te gaan. Kan het zijn dat de methode om de SIP-gegevens met het Python script te achterhalen niet meer werkt?

@yalerta Snelheid kan zeker prettig zijn, maar voor mij compleet overkill, die ene keer dat ik het kan gebruiken wacht ik wel even wat langer.

Maar TM is daar zeker goedkoper in en heb je geluk dat je het kan krijgen, bij een WBA verbinding is bij TM de max 100 up en down en betaal je ook 40 euro voor een kale internetlijn.

Reputatie 7
Badge +20

@KarelKnutselaar

Het is iemand vandaag/gisteren nog gelukt om de SIP gegevens te achterhalen middels deze guide 😀.

Heb je ook de nieuwste versie van de guide gebruikt?

https://community.t-mobile.nl/vast-bellen-494/guide-voip-sip-inloggegevens-achterhalen-met-de-zyxel-323022/index2.html#post1587259

Reputatie 2

@KarelKnutselaar

Het is iemand vandaag/gisteren nog gelukt om de SIP gegevens te achterhalen middels deze guide 😀


Da’s op zich goed om te weten 😉 Ben nu wel benieuwd wat er dan bij mij mis gaat.

Ik gebruik de nieuwe guide op een OpenWrt router. Ik stel de VLAN voor de WAN in op pvid 100 i.p.v. 300. De router krijgt dan keurig een 10.x.x.x adres, en de configuratieserver op 10.12.0.10 is bereikbaar vanaf mijn PC (op de LAN van de router).

Heb nog een kleine debugpoging gedaan. Dit is de waarde van de variabele ‘d’ waar de gegevens in terecht zouden moeten komen:

In [2]: debugfile('/home/users/rudy/Downloads/voip.py', wdir='/home/users/rudy/Downloads')
> /home/users/rudy/Downloads/voip.py(1)<module>()
----> 1 import requests,os,binascii
2 url = 'http://10.12.0.10:7547'
3 xml1 = '''<soap:Envelope
4 xmlns:soap="http://schemas.xmlsoap.org/soap/envelope/"
5 xmlns:soap-enc="http://schemas.xmlsoap.org/soap/encoding/"


ipdb> d.text
u'<soapenv:Envelope xmlns:xsi="http://www.w3.org/2001/XMLSchema-instance" xmlns:xsd="http://www.w3.org/2001/XMLSchema" xmlns:soapenc="http://schemas.xmlsoap.org/soap/encoding/" xmlns:cwmp="urn:dslforum-org:cwmp-1-0" xmlns:soapenv="http://schemas.xmlsoap.org/soap/envelope/"><soapenv:Header><cwmp:ID soapenv:mustUnderstand="1" /></soapenv:Header><soapenv:Body><cwmp:SetParameterValues><ParameterList soapenc:arrayType="cwmp:ParameterValueStruct[1]"><ParameterValueStruct><Name>InternetGatewayDevice.DeviceInfo.ProvisioningCode</Name><Value xsi:type="xsd:string">TMNL</Value></ParameterValueStruct></ParameterList><ParameterKey>SetParameterValues</ParameterKey></cwmp:SetParameterValues></soapenv:Body></soapenv:Envelope>'

ipdb>

Ik weet niet hoe het eruit moet zien, maar het lijkt erg leeg.

Reageer