[GUIDE] VOIP-/SIP-inloggegevens achterhalen met de Zyxel


Reputatie 7
Badge +6
  • Odido Superuser
  • 1528 reacties

UPDATE: onderstaande handleiding is niet meer nodig. Klik hier voor meer info.

Zo nu en dan zie ik hier de vraag naar de VOIP-/SIP-gegevens voorbij komen en laait de discussie weer op of T-Mobile die zou moeten vrijgeven. Ook nu de concurrentie dat wel doet, lijkt men er hier niets voor te voelen. Daarom deze guide, zodat je, mits je in het bezit bent van de Zyxel VMG8825-T50, zelf je wachtwoord kunt achterhalen. De volgende gegevens heb je ook nodig en zijn al bekend:

  • Serveradres: voip.t-mobilethuis.nl
  • Poort: 5060 (UDP)
  • Gebruikersnaam: je klantnummer, gevolgd door “P005”, bijvoorbeeld: TMT12345P005

Dan nu het moeilijkste: het wachtwoord.

  • Ga naar het inlogscherm van de Zyxel (standaard 192.168.1.1) en log in met de gegevens achter op de router.
  • Ga naar het menu (rechtsboven) > Netwerkinstelling > DNS.
  • Ga naar Dynamische DNS.
  • Klik op Inschakelen en vul in de drie velden eronder wat willekeurige tekst in (om de instellingen in de config file te krijgen, hebben we later nodig).
  • Klik op Toepassen.
  • Ga nu weer naar het menu (rechtsboven) en vervolgens naar Onderhoud > Back-up/herstellen.
  • Klik op Back-up om de config file te downloaden.
  • Open dit bestand (Backup_Restore genaamd) in bijvoorbeeld Kladblok.
  • Zoek naar onderstaande passage (CTRL + F). Daar staat je gebruikersnaam (klantnummer + P005) en je versleutelde wachtwoord. Kopieer het hieronder onleesbaar gemaakte gedeelte.
  • Zoek nu in hetzelfde bestand naar onderstaande tekst. Je herkent de willekeurige tekst die je eerder hebt ingevuld.
  • Plak het versleutelde wachtwoord over het gecodeerde nepwachtwoord dat je eerder hebt ingevoerd.
  • Sla de wijzigingen op.
  • Ga terug naar het Back-up/herstellen-scherm van de Zyxel.
  • Klik op Bestand kiezen, zoek het Backup_Restore-bestand op je computer en klik op Upload.
  • De Zyxel start nu opnieuw op. (Geduld is een schone zaak.)
  • Uiteindelijk kom je weer op het inlogscherm. Log opnieuw in en ga weer naar het menu (rechtsboven) > Netwerkinstelling > DNS.
  • Klik nu op het oog rechts van het wachtwoordveld om het wachtwoord zichtbaar te maken.
  • Als het goed is, zie je nu een reeks van 12 willekeurige (hoofd-)letters en cijfers. Dit is je wachtwoord.

Als je zo ver gekomen bent, weet je ook wel wat je er nu zoal mee kunt doen. Bijvoorbeeld jezelf verlossen van de Zyxel en je eigen router gebruiken. Hoe dan ook, doe er je voordeel mee.

Overigens wordt je belgedrag niet op de Zyxel maar op de server bijgehouden, dus als je dacht nu gratis te kunnen bellen heb je het mis. :stuck_out_tongue_winking_eye:


143 reacties

Reputatie 7
Badge +6

Hoi @sublimerote,

Welkom op de Community en fijn dat je geholpen bent met het script! Het klopt dat er maximaal twee apparaten tegelijk geregistreerd kunnen staan. Als je het T-Mobile-modem gebruikt, blijft er inderdaad nog maar één plek over. Dat is een beperking die T-Mobile oplegt, maar wel een met goede intenties. Ik denk dat het een stukje beveiliging is.

Een app-tip heb ik helaas niet voor je. Ik gebruik de gegevens in combinatie met een ATA (als vervanging van het T-Mobile-modem), dus niet in een app. Maar misschien is er iemand anders hier die een goede suggestie heeft. Houd er wel rekening mee dat je alleen vanaf een vaste T-Mobile-verbinding (of een VPN daar naartoe) de VOIP-server kunt bereiken. Via een andere weg, zelfs T-Mobile 4G/5G, gaat dat niet, ook ter beveiliging vermoed ik.

Ik hoop dat ik je in elk geval een beetje duidelijkheid heb kunnen geven. Als je nog vragen hebt, laat het gerust weten. Succes!

Houd er wel rekening mee dat je alleen vanaf een vaste T-Mobile-verbinding (of een VPN daar naartoe) de VOIP-server kunt bereiken. Via een andere weg, zelfs T-Mobile 4G/5G, gaat dat niet, ook ter beveiliging vermoed ik.

 

Oh, dat is jammer! (Maar goed om te weten; dat gaat me tijd/ergernis besparen)

Thuis zijn er al diverse DECT toestellen aan het T-Mobile modem gekoppeld; de iPhone (en iPad) wilde ik net buitenshuis gebruiken.

Dan betwijfel ik ook of de push notificatie service van Bria wel gaat werken (die bespaart batterij op de iOS toestellen omdat de App niet de hele tijd in de achtergrond de VOIP status checkt, maar hun server dat doet - maar niet bij T-Mobile dus?). Ik had die service zelf nog niet getest omdat zij dan credentials op hun server opslaan en dat vind ik geen fijn idee.

Wellicht zijn er andere iOS gebruikers die kunnen bevestigen dat die push notificatie service niet werkt bij T-Mobile?

(Toch maar CheapConnect of een andere VOIP provider overwegen?)

Reputatie 7
Badge +6

Ik ben niet bekend met Bria, maar als het inderdaad hun eigen server is die de registratie doet, gaat het niet werken, omdat die de VOIP-server van T-Mobile niet zal kunnen bereiken. Dan wordt het lastig om je vaste lijn buitenshuis te gebruiken, tenzij je met een VPN gaat werken (zonder Bria), maar dat is ook niet ideaal. De VOIP-dienst van T-Mobile is er nou eenmaal niet voor bedoeld. (En deze handleiding eigenlijk ook niet, al had ik je graag verder geholpen.) Voor meer flexibiliteit ben je dan toch aangewezen op een andere VOIP-provider.

Nog even voor mijn informatie: had je wachtwoord toevallig 13 tekens? Dat lijkt namelijk een trend te zijn bij nieuwe klanten.

Nog even voor mijn informatie: had je wachtwoord toevallig 13 tekens?

Nee, mijn door T-Mobile toegekende wachtwoord is niet 13 tekens lang.

Reputatie 2

Vandaag, met behulp van Python, de gebruikersnaam (JWH*****P007) en wachtwoord (reeks van 12 karakters) kunnen achterhalen. Klant bij T-Mobile sinds september 2021.
Deze VOIP gegevens gebruikt in de Gigaset IP en gelijk verbinding op de “vaste” T-Mobile telefoonlijn.
De Zyxel T50 er tussenuit gehaald. Keurig vlan 300 ingevuld in Deco X60. En alles werkte, behalve VoipBuster (in de Gigaset).

Uiteindelijk de poort voor VoipBuster op 5060 laten staan (in de Gigaset).
De poort van T-Mobile gewijzigd naar 5070 (in de Gigaset).

Alles werkt nu uitstekend, internet, TV en “vaste” telefoon.

Bedankt voor de uitgebreide instructie.

Reputatie 7
Badge +6

Het heeft even geduurd, maar het is eindelijk zover: je kunt nu je vaste lijn van T-Mobile gebruiken in combinatie met je eigen router, zonder al het gedoe van hierboven. Gelukkig maar, want mijn trukendoos was bijna leeg. Als je inlogt op My T-Mobile Thuis kun je zelf een wachtwoord instellen voor je SIP-account. Ook je gebruikersnaam vind je daar. Deze gegevens kun je vervolgens in een router met VOIP-functie zetten, in je IP-telefoon of in een VOIP ATA, waarmee je VOIP kunt gebruiken op je analoge toestel. Meer info over het gebruik van een eigen router (al dan niet met een vaste telefoon), kun je vinden in onderstaande topics. Ook nu geldt dat T-Mobile geen ondersteuning geeft op eigen apparatuur, maar als je er niet uit komt, kun je natuurlijk je vraag kwijt op deze Community. Er is altijd wel iemand die je kan helpen.

Wat mij betreft is dit een mooie conclusie van dit topic en het bijna twee jaar durende kat-en-muisspelletje tussen mij en mijn magenta vrienden, al was er wel een wet voor nodig om ze in beweging te krijgen. Hoe dan ook, doe er je voordeel mee en wees voorzichtig met je gegevens!

TMTV

Meer weten? Check deze topics:

 

Reputatie 2

@TMTV Bedankt voor de guide!

Heb het in een minuut werkend gekregen met de Cisco SPA112 icm Netgear R7800.
En mijn inlog eindigde inderdaad ook met P006

Hi Tekes - ik realiseer me dat dit een oud topic is, maar na zoekwerk op Google kom ik op deze post uit waar iemand op een Cisco SPA 112 T-Mobile VOIP aan de praat heeft gekregen. Zo'n 2 jaar geleden was ik klant bij T-Mobile (forumnaam Th3M1lkman) en heb ik mijn ervaringen met instellen Yealink W52P gedeeld. Daarop jouw reaktie hierboven.

Inmiddels ben ik opnieuw klant bij T-mobile en wil ik de Cisco SPA122 gebruiken. Die zou bij mijn weten qua T-Mobile VOIP instellen hetzelfde moeten zijn als de SPA112. Ik heb verschillende configuraties geprobeerd obv mijn Yealink W52P ervaring maar krijg maar niet de Line 1 registered. De VOIP dienst werkt via de Zyxel van T-Mobile. Maar die wil ik er nu juist tussenuit ;-)

Welke settings heb jij gebruikt om VOIP werkend te krijgen op je SPA112? Hieronder mijn huidige (niet werkende) settings. Volgens mij is dit conform de hierboven geadviseerde instellingen “Eigen modem: wat zijn de vereisten / veelgestelde vragen”, maar misschien heb ik iets gemist?

Alvast heel erg bedankt voor je feedback!

Dennis

  • Cisco SPA122
  • Firmware 1.4.1 (SR5)

 

Reputatie 7
Badge +6

Hoi @Th3M1lkman,

Welkom terug! ;-)

Er is inmiddels een hoop veranderd op dit gebied. Zoals aangegeven is mijn omslachtige stappenplan nu gelukkig overbodig. In plaats daarvan kun je nu via My T-Mobile Thuis zelf een VOIP-wachtwoord instellen. Helaas gaat het daar momenteel echter fout. Door een bug in dat systeem wordt het wachtwoord veranderd naar iets totaal anders dan je zelf hebt ingesteld. Dat is de voorlopige conclusie van vele pogingen in onderstaand topic. Ik heb T-Mobile hiervan op de hoogte gesteld en ze zijn ermee bezig. Hopelijk kan een moderator een inschatting geven wanneer we een oplossing kunnen verwachten. Ik ga ondertussen kijken of ik een tijdelijke workaround kan verzinnen. Tot die tijd raad ik je aan het topic in de gaten te houden, in afwachting van goed nieuws.

 

Reputatie 2

 Hi @TMTV - dank je wel! Warm nest ;-) En dank voor je snelle reaktie.

Heb de link doorgelezen die je deelde. Vervelend dat zoveel mensen blijkbaar hinder hiervan ondervinden. Getwijfeld waar ik mijn reaktie zou plaatsen: in dit huidige draadje of in de link...🤔 Toch maar deze geworden omdat ik anderen niet blij wil maken met een mogelijk dode mus.

Hetvolgende namelijk: ik had zoals je aangaf via de mijnomgeving van T-mobile het VOIP password gereset (had ik niet vermeld omdat ik niet dacht dat het relevant was voor mijn vraagstuk). Dat heb ik gisteren gedaan. Mijn oude Yealink W52P weer afgestoft. Settings daarop conform mijn berichtje van 2 jaar geleden ingesteld met het geresette wachtwoord en wat denk je? Inderdaad: die werkt gewoon: ik kan bellen / gebeld worden op de Yealink. Weet niet wat dat betekent voor het probleem dat de mensen in het andere onderwerp ervaren, maar ik lijk die klachten niet te hebben.

Daarmee lijk ik terug op settings specifiek voor de SPA122, of mis ik in mijn onnozelheid toch iets? @Tekes - ben nog steeds erg geinteresseerd in hoe jij 2 jaar geleden je SPA112 hebt ingesteld...😁

 

Groeten,

Dennis

Reputatie 7
Badge +6

@Th3M1lkman Dat is wel bijzonder. Heb je bij je terugkeer hetzelfde klantnummer gehouden als bij je vorige abonnement? Je klantnummer maakt deel uit van de VOIP-gebruikersnaam en ik dacht dat je bij een nieuw abonnement altijd een nieuwe kreeg, ook al is dat op dezelfde naam en hetzelfde adres.

Wat bedoel je precies met wachtwoord gereset? Bedoel je dat je zelf een wachtwoord hebt ingesteld? Terugzetten naar het wachtwoord dat TM ooit gemaakt heeft, kan bij mijn weten niet.

Ik denk dat ik mijn VOIP-scriptje ga zoeken. Dan kan iedereen in de tussentijd toch eigen apparatuur gebruiken.

Reputatie 2

@Th3M1lkman Dat is wel bijzonder. Heb je bij je terugkeer hetzelfde klantnummer gehouden als bij je vorige abonnement? Je klantnummer maakt deel uit van de VOIP-gebruikersnaam en ik dacht dat je bij een nieuw abonnement altijd een nieuwe kreeg, ook al is dat op dezelfde naam en hetzelfde adres.

Wat bedoel je precies met wachtwoord gereset? Bedoel je dat je zelf een wachtwoord hebt ingesteld? Terugzetten naar het wachtwoord dat TM ooit gemaakt heeft, kan bij mijn weten niet.

Ik denk dat ik mijn VOIP-scriptje ga zoeken. Dan kan iedereen in de tussentijd toch eigen apparatuur gebruiken.

@TMTV ik heb nu een ander TMT klantnummer dan dat ik twee jaar geleden had (contracten uit beide perioden vergeleken). Wel hetzelfde telefoonnummer behouden.

Reset is misschien verkeerde woordkeuze. Ik heb op de TMT mijnomgeving ingelogd. Onder de rubriek “vast bellen instellingen” mijn SIP accountnaam opgehaald. Een SIP wachtwoord heb ik daar zelf moeten invoeren. Dat heb ik gedaan en is wat ik hierboven bedoelde met resetten. Dat wachtwoord heb ik zowel in de SPA122 als de Yealink W52P ingesteld met bovenstaand gevolg. Ik bedoelde dus niet terugzetten naar wat TM ooit gemaakt had, sorry 😊

Reputatie 2

Beste @Th3M1lkman,

Je hebt geluk, vanaf vandaag ga ik namelijk overstappen naar KPN wegens aantal dingentjes vanuit T-Mobile (meer info binnen mijn topic).

Betreft het VOIP ATA, je hoeft alleen de inlog gegevens en proxy in te voeren voor om de VOIP werkend te krijgen.

Hieronder screenshots van mijn instellingen.

Model: SPA112

firmware: 1.4.1 (SR5)

Dit zou voldoende moeten zijn

Hieronder nog vergelijkbare screenshots met die van jou mits je het nodig zou kunnen hebben:


 

Reputatie 7
Badge +6

@Th3M1lkman Hoe ziet de pagina voor VOIP-instellingen er bij jou uit?

Oude VOIP-pagina
Nieuwe VOIP-pagina

Het probleem met het verkeerde wachtwoord doet zich alleen voor op de nieuwe (onderste) pagina. Daarom ben ik benieuwd of jij de oude krijgt. In dat geval zou het moeten lukken met de instellingen die @Tekes hier zojuist heeft geplaatst.

Reputatie 2

@TMTV - heb het gisteren via de paginas gedaan die je hierboven laat zien. Zie ook mijn screenshots hieronder.

Maar nou breekt mijn klomp. Zo'n 3u geleden heb ik met mijn Yealink W52P een uitgaand gesprek gedaan obv SIP settings die ik gisteren van TMT mijnomgeving heb gehaald. Er vervolgens niks aan veranderd. Nu kan ik opeens geen gesprekken meer voeren via dat toestel. De Yealink ATA geeft nu ook aan dat de “registration Failed”… kan het niet verklaren. Hooguit misschien omdat ik de Cisco tegelijkertijd had aangesloten en die tig keer “failed” waardoor TMT wellicht het account tijdelijk blokkeert?

Aaargh… 

 

Reputatie 2

@Tekes - dank je wel voor je reaktie en maken en delen van de screenshots! Zo zou ik het idd ook verwachten. Misschien dat mijn vraagstuk toch ook iets met het wachtwoord gedoe te maken. Zodra mijn Yealink W52P weer werkt ga ik de settings zoals jij ze stuurde toepassen.

 

Dank je! 

Reputatie 2

Graag gedaan

Reputatie 7
Badge +6

@Th3M1lkman Ik heb net in het andere VOIP-topic een tijdelijke oplossing geplaatst met het oude script uit dit topic. Zo kun je zien welk wachtwoord bij TM bekend is. Waarom de Yealink het eerst wel deed en nu niet meer kan ik niet verklaren. Met dit script kun je een verkeerd wachtwoord uitsluiten en verder gaan om de SPA aan de praat te krijgen. Ik hoop dat het lukt!

Reputatie 2

@TMTV - je bent een held! Heb idd mbv jouw script het VOIP ww uit de Zyxel kunnen halen. Dat in mijn Yealink W52P opgevoerd en voila: ik kan weer bellen met de Yealink! Tx.

Vervolgens in blijde verwachting de Cisco SPA122 geconfigureerd met zojuist achterhaald ww…. helaas. Dat werkt niet: registration failed. Hmmm…. begrijp eerlijk gezegd niet waarom. Alle settings komen overeen zoals @Tekes had doorgestuurd.

Enfin, dat wordt verder puzzelen. Mochten jullie nog tips hebben, dan hoor ik ze graag 😊

Ik blijf wel in dit topic over de SPA122 berichten.

Reputatie 7
Badge +6

@Th3M1lkman Fijn om te horen!

Hoeveel tijd zat er tussen het instellen van de Yealink en de Cisco? De registratie blijft een uur staan, dus als er minder tijd tussen zat, zou ik het nog eens proberen met minimaal een uur tijd tussen het uitzetten van de Yealink en het instellen van de Cisco. Test je van achter de Zyxel of een eigen router? Sommige VOIP-apparaten werken niet goed achter de TM-router omdat die ook een registratie doet.

Het enige wat je ten opzichte van de screenshots van @Tekes nog anders zou kunnen doen is je User ID ook bij Auth ID zetten en dan Use Auth ID op yes. Wat soms ook helpt is om daarachter de server te zetten, dus: TMT12345P006@voip.t-mobilethuis.nl

Ik hoop dat dit helpt of dat @Tekes anders nog suggesties heeft. Als je alles op dezelfde manier instelt, zou het toch moeten lukken.

Reputatie 2

 @TMTV - hoera, hoezee :-) Je suggestie heeft gewerkt. Ik heb mijn Yealink afgelopen avond losgekoppeld van het netwerk (UTP kabel eruit getrokken). Vandaag de CIsco SPA122 aangesloten en de settings zoals @Tekes had aangegeven doorgevoerd: verbinding!

Ik heb hiermee Internet, VOIP en IPTV via mijn eigen apparatuur lopen zonder de T-mobile Zyxel nog in gebruik (wel de Huawei ONT):

  • T-Mobile Huawei ONT
  • Asus AX56U (WAN op Huawei, LAN PVID 300)
  • TPLink Managed Switch (UTP op LAN port  PVID 300 van AX56U)
  • Amino box (UTP op Managed Switch)
  • Philips Smart TV met T-mobile app (UTP op Managed Switch)
  • Cisco SPA122 ATA  (UTP op Managed Switch) - “normale” telefoon op deze ATA aangesloten

Dank allebei voor jullie hulp! Zonder was het niet gelukt. Kortom, samenvatting wat voor mij heeft gewerkt mocht iemand anders in een vergelijkbare situatie zitten:

  • Via Python script van TMTV hierboven uit de Zyxel T54 het VOIP SIP username en ww gehaald.
    • Op moment van schrijven werkt het opgeven van SIP ww in de T-mobile mijnomgeving niet goed.
    • Zie voor uitleg over dat issue de link die TMTV hierboven heeft opgenomen.
    • Daarom is de route via de Zyxel T54 op dit moment noodzakelijk om je SIP ww boven water te halen.
  • Deze SIP gegevens ingevoerd conform bovenstaande screenshots op Cisco SPA122
    • Dit is me ook gelukt op de Yealink W52P . Zie begin van dit topic voor instellingen.
    • Nadat deze W52P succesvol was aangemeld bij T-mobile moest ik zowel de yealink als Cisco enige tijd (overnight gedaan) losgekoppeld hebben. Blijkbaar houdt T-mobile de registratie van een apparaat enige tijd vast voordat je een ander apparaat in de plaats kunnen laten registreren.
    • Daarna de Cisco SPA122 aangesloten en voila: VOIP werkt!

Hiermee is mijn vraagstuk succesvol opgelost! Dank.

Groeten,

Dennis

Reputatie 1

@Waqqas krijg deze melding:

>>>pip install requests

file “stdin”, line 1

syntax error: invalid syntax.

Wat die ik verkeerd?

Reputatie 7
Badge +6

Ik zag in je eigen topic dat dit inmiddels gelukt is. Voor de rest heb ik in dat topic gereageerd. Ik stel voor dat we daar verder gaan.

Reputatie 1

@TMTV  bijgaand een schermafbeelding van de melding in de Fritzbox

 

@TMTV Enorm bedankt voor het Python script, het leverde idd een SIP wachtwoord op (met 24 i.p.v. 12 karakters!). Lijkt idd totaal niet op het wachtwoord dat ik heb ingevoerd op de website van T-mobile/Odido 😤. Echter, met dat nieuwe SIP wachtwoord registreert mijn Audiocodes MP-112 gateway nog steeds niet. Call routing status is OK, en ik krijg een in-gesprekstoon, dus ik neem aan dat de gateway wel verbinding maakt met voip.t-mobilethuis.nl via mijn ASUS RT-AC86U router. Misschien heeft het te maken met deze melding, die ik NIET kreeg toen ik Python installeerde?:

Ik weet zeker dat ik die melding niet over het hoofd heb gezien, want ik heb Python een paar keer uninstalled en weer installed, omdat pip en python niet wilden opstarten in CMD. Naderhand bleek dat het PATH niet was aangevuld met de folder van deze .exe files, ondanks het zetten van dit vinkje:

Nadat ik het pad maar gewoon in het command voor de .exe file had gezet, kreeg ik output, en dat leek inderdaad op jouw screenshot, met een langer SIP wachtwoord dus.

PS mocht iemand dezelfde gateway gebruiken i.c.m. “T-mobile”: elke tip is welkom over de instellingen.

@TMTV Enorm bedankt voor het Python script, het leverde idd een SIP wachtwoord op (met 24 i.p.v. 12 karakters!). Lijkt idd totaal niet op het wachtwoord dat ik heb ingevoerd op de website van T-mobile/Odido 😤. Echter, met dat nieuwe SIP wachtwoord registreert mijn Audiocodes MP-112 gateway nog steeds niet. Call routing status is OK, en ik krijg een in-gesprekstoon, dus ik neem aan dat de gateway wel verbinding maakt met voip.t-mobilethuis.nl via mijn ASUS RT-AC86U router. Misschien heeft het te maken met deze melding, die ik NIET kreeg toen ik Python installeerde?:

Ik weet zeker dat ik die melding niet over het hoofd heb gezien, want ik heb Python een paar keer uninstalled en weer installed, omdat pip en python niet wilden opstarten in CMD. Naderhand bleek dat het PATH niet was aangevuld met de folder van deze .exe files, ondanks het zetten van dit vinkje:

Nadat ik het pad maar gewoon in het command voor de .exe file had gezet, kreeg ik output, en dat leek inderdaad op jouw screenshot, met een langer SIP wachtwoord dus.

PS mocht iemand dezelfde gateway gebruiken i.c.m. “T-mobile”: elke tip is welkom over de instellingen.

@KarelKnutselaar Bedankt voor de tip. Jij leidde mij naar ww.MicroSIP.org (freeware), en met dat simpele tool kon ik vanochtend voor het eerst bellen via voip.t-mobilethuis.nl!!!

@TMTV Bedankt voor je tip aan KarelKnustelaar, ik had aanvankelijk dezelfde fout gemaakt, maar ben na het aanpassen van het Domein veld wel opeens bereikbaar via MicroSIP. Dus het 24-karakter T-mobile SIP password dat ik met je script had achterhaald klopt! Ben blij dat ik eindelijk wat hoor (((-:

De fout zit dus in mijn Audiocodes MP-112 (FXS) gateway. Waarschijnlijk ben ik de oorzaak (teveel instellingen en te weinig VOIP kennis). Het paas-eieren-zoeken gaat dus door voor mij, tenzij iemand mij nog kan/wil vertellen waar ze liggen...

Reageer