[GUIDE] VOIP-/SIP-inloggegevens achterhalen met de Zyxel


Reputatie 7
Badge +6
  • Odido Superuser
  • 1545 reacties

UPDATE: onderstaande handleiding is niet meer nodig. Klik hier voor meer info.

Zo nu en dan zie ik hier de vraag naar de VOIP-/SIP-gegevens voorbij komen en laait de discussie weer op of T-Mobile die zou moeten vrijgeven. Ook nu de concurrentie dat wel doet, lijkt men er hier niets voor te voelen. Daarom deze guide, zodat je, mits je in het bezit bent van de Zyxel VMG8825-T50, zelf je wachtwoord kunt achterhalen. De volgende gegevens heb je ook nodig en zijn al bekend:

  • Serveradres: voip.t-mobilethuis.nl
  • Poort: 5060 (UDP)
  • Gebruikersnaam: je klantnummer, gevolgd door “P005”, bijvoorbeeld: TMT12345P005

Dan nu het moeilijkste: het wachtwoord.

  • Ga naar het inlogscherm van de Zyxel (standaard 192.168.1.1) en log in met de gegevens achter op de router.
  • Ga naar het menu (rechtsboven) > Netwerkinstelling > DNS.
  • Ga naar Dynamische DNS.
  • Klik op Inschakelen en vul in de drie velden eronder wat willekeurige tekst in (om de instellingen in de config file te krijgen, hebben we later nodig).
  • Klik op Toepassen.
  • Ga nu weer naar het menu (rechtsboven) en vervolgens naar Onderhoud > Back-up/herstellen.
  • Klik op Back-up om de config file te downloaden.
  • Open dit bestand (Backup_Restore genaamd) in bijvoorbeeld Kladblok.
  • Zoek naar onderstaande passage (CTRL + F). Daar staat je gebruikersnaam (klantnummer + P005) en je versleutelde wachtwoord. Kopieer het hieronder onleesbaar gemaakte gedeelte.
  • Zoek nu in hetzelfde bestand naar onderstaande tekst. Je herkent de willekeurige tekst die je eerder hebt ingevuld.
  • Plak het versleutelde wachtwoord over het gecodeerde nepwachtwoord dat je eerder hebt ingevoerd.
  • Sla de wijzigingen op.
  • Ga terug naar het Back-up/herstellen-scherm van de Zyxel.
  • Klik op Bestand kiezen, zoek het Backup_Restore-bestand op je computer en klik op Upload.
  • De Zyxel start nu opnieuw op. (Geduld is een schone zaak.)
  • Uiteindelijk kom je weer op het inlogscherm. Log opnieuw in en ga weer naar het menu (rechtsboven) > Netwerkinstelling > DNS.
  • Klik nu op het oog rechts van het wachtwoordveld om het wachtwoord zichtbaar te maken.
  • Als het goed is, zie je nu een reeks van 12 willekeurige (hoofd-)letters en cijfers. Dit is je wachtwoord.

Als je zo ver gekomen bent, weet je ook wel wat je er nu zoal mee kunt doen. Bijvoorbeeld jezelf verlossen van de Zyxel en je eigen router gebruiken. Hoe dan ook, doe er je voordeel mee.

Overigens wordt je belgedrag niet op de Zyxel maar op de server bijgehouden, dus als je dacht nu gratis te kunnen bellen heb je het mis. :stuck_out_tongue_winking_eye:


145 reacties

UPDATE: Door een bug in My T-Mobile kun je tijdelijk deze handleiding gebruiken. Mocht dit niet lukken, dan vind je hier instructies om het script op je mobiel uit te voeren.

UPDATE: onderstaande handleiding is niet meer nodig. Klik hier voor meer info.

Belofte maakt schuld. Hierbij poging drie om de voip-gegevens uit je router te halen. Zoals gezegd werkt deze guide voorlopig alleen met de Zyxel, maar misschien komen de Huawei en/of Draytek daar op een later moment bij. Deze guide is eigenlijk nog simpeler dan de vorige twee. Je hoeft niet eens in te loggen in de router. Een stukje code uitvoeren op je computer is genoeg. In deze guide ga ik uit van een (schone) Windows-installatie, omdat dat nu eenmaal de grootste doelgroep is, maar het werkt ook op macOS en Linux. Als je daarmee overweg kunt, weet je vast ook wel hoe je dit aan de praat moet krijgen 😉.

Omdat ik me goed voor kan stellen dat je niet zomaar een programmaatje van een vreemde op je computer wilt hebben (terecht!), zal ik kort uitleggen wat dit scriptje precies doet. Op het moment dat je je router voor het eerst (of na een fabrieksreset) aansluit, wordt er een aantal instellingen vanuit T-Mobile geladen. Eén van die instellingen is je voip-account. Dit programma simuleert als het ware dat opstartproces. Dat gaat buiten de firmware om, dus het maakt niet uit welke versie er op je Zyxel draait. Dit werkt alleen binnen je eigen netwerk en je kunt ook alleen je eigen gegevens achterhalen. Geen zorgen dus!

Met deze kennis gaan we beginnen. Allereerst heb je Python nodig. Dat kun je hier downloaden. Ik heb de code getest met de op het moment van schrijven meest recente versie (3.9.0), maar het zou ook met Python 2 moeten werken, als je die al geïnstalleerd hebt. Let bij de installatie op dat je het onderste vinkje aanzet:

Klik na het installeren voor de zekerheid op 'Disable path length limit'.

Ga nu naar https://pastebin.com/jCQdTNVm en klik op 'download' om mijn programmaatje te downloaden. Wie er verstand van heeft, kan ook eerst de code bekijken om zeker te weten dat het allemaal deugt. Ik moet erbij vermelden dat zelf een script schrijven wat buiten mijn comfortzone ligt, dus ik sta open voor verbeteringen.

Open nu CMD: druk op Windowstoets + R, typ cmd en druk op enter. Om het te laten werken, heb je nog een hulpprogramma nodig. Dat kun je installeren door dit te typen:

pip install requests

Wacht tot het installeren klaar is (en negeer een eventuele waarschuwing) en ga dan naar de map waar je het eerder gedownloade script hebt opgeslagen. Meestal is dat de map 'Downloads'. Ga daar als volgt naar toe:

cd "C:\Users\<gebruikersnaam>\Downloads"

Vervang <gebruikersnaam> natuurlijk door je eigen gebruikersnaam. Typ nu:

python voip.py

Als het goed is, zou dit het resultaat moeten zijn:

En zie daar: je gebruikersnaam en wachtwoord. Met deze gegevens (en het serveradres voip.t-mobilethuis.nl poort 5060 UDP) ben je vrij om een eigen router aan te sluiten en toch je oude telefoonlijn te gebruiken. Daarover zijn hier genoeg interessante topics te vinden. Je Zyxel kan nu de kast in, maar bewaar 'm wel. Als je ooit je abonnement opzegt, wil T-Mobile 'm graag terug. Als je toch de Zyxel wil blijven gebruiken, is dit een goed moment om hem even opnieuw op te starten. Door mijn scriptje is hij voor de klantenservice tijdelijk onbereikbaar geworden. Dat lost zich vanzelf op, maar je kunt hem ook even herstarten.

Tot slot nog een kleine waarschuwing: wees voorzichtig met je voip-gegevens! Als ze in verkeerde handen vallen, kan het boevengilde op jouw kosten bellen en dat gaat T-Mobile niet vergoeden.

Succes!

TMTV

Beste,

Wellicht doe ik iets helemaal fout hoor. Ik volg de stappen zoals boven netjes vermeld, waarvoor dank, maar bij cmd pip install request, gebeurt er helemaal niets:

De vervolg stap heeft dan ook geen zin neem ik aan want er zal eerst iets geinstalleerd moeten worden alvorens ik verder kan.

Ik zie het al, ik heb een type fout gemaakt, excuses :(

 

 

UPDATE: Door een bug in My T-Mobile kun je tijdelijk deze handleiding gebruiken. Mocht dit niet lukken, dan vind je hier instructies om het script op je mobiel uit te voeren.

UPDATE: onderstaande handleiding is niet meer nodig. Klik hier voor meer info.

Belofte maakt schuld. Hierbij poging drie om de voip-gegevens uit je router te halen. Zoals gezegd werkt deze guide voorlopig alleen met de Zyxel, maar misschien komen de Huawei en/of Draytek daar op een later moment bij. Deze guide is eigenlijk nog simpeler dan de vorige twee. Je hoeft niet eens in te loggen in de router. Een stukje code uitvoeren op je computer is genoeg. In deze guide ga ik uit van een (schone) Windows-installatie, omdat dat nu eenmaal de grootste doelgroep is, maar het werkt ook op macOS en Linux. Als je daarmee overweg kunt, weet je vast ook wel hoe je dit aan de praat moet krijgen 😉.

Omdat ik me goed voor kan stellen dat je niet zomaar een programmaatje van een vreemde op je computer wilt hebben (terecht!), zal ik kort uitleggen wat dit scriptje precies doet. Op het moment dat je je router voor het eerst (of na een fabrieksreset) aansluit, wordt er een aantal instellingen vanuit T-Mobile geladen. Eén van die instellingen is je voip-account. Dit programma simuleert als het ware dat opstartproces. Dat gaat buiten de firmware om, dus het maakt niet uit welke versie er op je Zyxel draait. Dit werkt alleen binnen je eigen netwerk en je kunt ook alleen je eigen gegevens achterhalen. Geen zorgen dus!

Met deze kennis gaan we beginnen. Allereerst heb je Python nodig. Dat kun je hier downloaden. Ik heb de code getest met de op het moment van schrijven meest recente versie (3.9.0), maar het zou ook met Python 2 moeten werken, als je die al geïnstalleerd hebt. Let bij de installatie op dat je het onderste vinkje aanzet:

Klik na het installeren voor de zekerheid op 'Disable path length limit'.

Ga nu naar https://pastebin.com/jCQdTNVm en klik op 'download' om mijn programmaatje te downloaden. Wie er verstand van heeft, kan ook eerst de code bekijken om zeker te weten dat het allemaal deugt. Ik moet erbij vermelden dat zelf een script schrijven wat buiten mijn comfortzone ligt, dus ik sta open voor verbeteringen.

Open nu CMD: druk op Windowstoets + R, typ cmd en druk op enter. Om het te laten werken, heb je nog een hulpprogramma nodig. Dat kun je installeren door dit te typen:

pip install requests

Wacht tot het installeren klaar is (en negeer een eventuele waarschuwing) en ga dan naar de map waar je het eerder gedownloade script hebt opgeslagen. Meestal is dat de map 'Downloads'. Ga daar als volgt naar toe:

cd "C:\Users\<gebruikersnaam>\Downloads"

Vervang <gebruikersnaam> natuurlijk door je eigen gebruikersnaam. Typ nu:

python voip.py

Als het goed is, zou dit het resultaat moeten zijn:

En zie daar: je gebruikersnaam en wachtwoord. Met deze gegevens (en het serveradres voip.t-mobilethuis.nl poort 5060 UDP) ben je vrij om een eigen router aan te sluiten en toch je oude telefoonlijn te gebruiken. Daarover zijn hier genoeg interessante topics te vinden. Je Zyxel kan nu de kast in, maar bewaar 'm wel. Als je ooit je abonnement opzegt, wil T-Mobile 'm graag terug. Als je toch de Zyxel wil blijven gebruiken, is dit een goed moment om hem even opnieuw op te starten. Door mijn scriptje is hij voor de klantenservice tijdelijk onbereikbaar geworden. Dat lost zich vanzelf op, maar je kunt hem ook even herstarten.

Tot slot nog een kleine waarschuwing: wees voorzichtig met je voip-gegevens! Als ze in verkeerde handen vallen, kan het boevengilde op jouw kosten bellen en dat gaat T-Mobile niet vergoeden.

Succes!

TMTV

Beste,

Wellicht doe ik iets helemaal fout hoor. Ik volg de stappen zoals boven netjes vermeld, waarvoor dank, maar bij cmd pip install request, gebeurt er helemaal niets:

De vervolg stap heeft dan ook geen zin neem ik aan want er zal eerst iets geinstalleerd moeten worden alvorens ik verder kan.

 

Reputatie 7
Badge +6

@Benneton Graag gedaan! Het is wat omslachtig, maar dan heb je ook wat. Het zou natuurlijk fijn zijn als Odido het zelf fikst, maar tot die tijd is dit het alternatief. Voor jou mosterd na de maaltijd, maar voor wie er in de toekomst tegenaan loopt: je kunt in je eigen router ook VLAN 300 even aanpassen naar VLAN 100 en dan het script runnen. Daarna kan VLAN 300 weer terug. Dat scheelt je de moeite van de Odido-router aansluiten.

Was even wat werk om de boel met Odido hardware aan te sluiten, maar dan heb je wel een password.

TMTV top dat je dit gebouwd hebt dank hiervoor :)

 

Dank, moet dus toch password achterhalen via script.

Dat houdt dus in dat ik het Zyxel modem/router van Odido moet aansluilen.

Bijzonder dat de instructie niet werkt, kreeg van de helpdesk (de persoon die de telefoon aanneemt) ook al geen hoogte. Een simpele check konden ze niet doen….

Ik ga verder stoeien.

Reputatie 4
Badge

Hi,

sinds een week of 2 Odido, alles om van mijn oude provider behalve de telefoon.

gebruik een Unifi eco-systeem en om de VOIP connectie te maken heb ik een Grandstream HT812 (https://www.grandstream.com/hubfs/Product_Documentation/ht81x_user_guide.pd).

Deze via de WAN port (HT812) op mijn UDM SE aangesloten en de gegevens van het SIP account ingevuld.

Settings conform de Odido instructie:

https://assets.odido.nl/x/f4965101d0/eigen-modem-voip-instellingen.pdf

en wat ik in dit forum gevonden heb, poorten open zetten in UDM etc.

Ik heb verschillende manieren geprobeerd om het aan de praat te krijgen maar ik krijg de HT812 niet geregistreerd.

Profiel aangemaakt en dit gekoppeld aan een FXS port, daar mijn username en password ingevuld.

Password gezet via mijn Odido account. Helaas het wil niet werken.

Iemand nog idee wat ik verkeerd doe? een tip? Gebruikers hier met Grandstream analoog naar VOIP kastjes?

Bedankt voor de hulp :)

Password zetten via de website werkt niet, ook al staat het in de officiele beschrijving.
@TMTV heeft een script geschreven om de juiste gegevens te achterhalen. Een complete handleiding met wat te doen staat in de post boven de jouwe. Daarmee zou het wel moeten lukken!

Hi,

sinds een week of 2 Odido, alles om van mijn oude provider behalve de telefoon.

gebruik een Unifi eco-systeem en om de VOIP connectie te maken heb ik een Grandstream HT812 (https://www.grandstream.com/hubfs/Product_Documentation/ht81x_user_guide.pd).

Deze via de WAN port (HT812) op mijn UDM SE aangesloten en de gegevens van het SIP account ingevuld.

Settings conform de Odido instructie:

https://assets.odido.nl/x/f4965101d0/eigen-modem-voip-instellingen.pdf

en wat ik in dit forum gevonden heb, poorten open zetten in UDM etc.

Ik heb verschillende manieren geprobeerd om het aan de praat te krijgen maar ik krijg de HT812 niet geregistreerd.

Profiel aangemaakt en dit gekoppeld aan een FXS port, daar mijn username en password ingevuld.

Password gezet via mijn Odido account. Helaas het wil niet werken.

Iemand nog idee wat ik verkeerd doe? een tip? Gebruikers hier met Grandstream analoog naar VOIP kastjes?

Bedankt voor de hulp :)

Reputatie 7
Badge +6

Omdat er de laatste tijd wat problemen lijken te zijn met het uitvoeren van het VOIP-script in Windows en omdat de definitieve fix van Mijn Odido nog op zich laat wachten, heb ik een tijdje geleden in een topic instructies geplaatst om het script te runnen op je mobiel. Ik heb daarvoor een iPhone gebruikt, maar Android heeft vast wel vergelijkbare apps. Om het beter vindbaar te maken en er makkelijk naar te kunnen linken, plaats ik het voor de volledigheid ook hier. Dit is dus een andere manier om hetzelfde te bereiken. Je kunt kiezen welke optie je gebruikt. Je hoeft ze dus niet allebei te doen. De eerdere instructies staan hier.

Download de app Python3IDE voor iOS hier.

Ga naar het script via deze link, klik op Raw en kopieer de hele tekst:

Open nu Python3IDE en ga naar het menu linksboven:

Klik daar op +, noem het bestand voip.py en druk op New:

Nu krijg je een leeg scherm. Hier kun je vervolgens het script plakken (ik vermoed dat dit ‘Plakken’ betekent in het Chinees):

Mocht je een melding krijgen, sta plakken dan toe. Druk vervolgens op het pijltje. Nu krijg je reclame voor de betaalde versie, maar die kun je linksboven wegklikken. Nu zie je als het goed is je gebruikersnaam en wachtwoord staan:

Succes!

@TMTV Ik heb in de afgelopen tijd weinig meer geëxperimenteerd, en heb eerlijk gezegd de hoop opgegeven om vast bellen van Odido op de Audiocodes MP-112 aan de gang te krijgen. Wat ik ook instel, ik krijg niet dezelfde output als jij. Zelfs resetten lukt me net niet (triest, ik weet het). Ik houd het maar op Zoiper, op de mobiel, ook al disconnect die vaak. Misschien stap ik nog over op een andere, en goedkopere provider voor vast bellen, zoals cheapconnect, en probeer ik het daar nog eens een keer. 

Dus bij deze, nogmaals dank voor je hulp, maar ik stop met deze post, sorry.

Hoi @Th3M1lkman,

Welkom terug! ;-)

Er is inmiddels een hoop veranderd op dit gebied. Zoals aangegeven is mijn omslachtige stappenplan nu gelukkig overbodig. In plaats daarvan kun je nu via My T-Mobile Thuis zelf een VOIP-wachtwoord instellen. Helaas gaat het daar momenteel echter fout. Door een bug in dat systeem wordt het wachtwoord veranderd naar iets totaal anders dan je zelf hebt ingesteld.

 

Nu 6 maanden later blij dat ik dit topic gevonden heb. Probeerde na zelf een VOIP-wachtwoord te hebben gezet een Gigaset N510 pro te configureren. En dat wilde maar niet verbinden. Blijkt dat nu nog steeds een ander (compleet willekeurig?) wachtwoord gezet wordt. 

Ik heb een Huawei modem. Dus ergens een oud Zyxel modem kunnen bemachtigen, het Python script gedraaid dat in dit topic besproken wordt en voila! Nu een werkend wachtwoord.

Best wel schandalig dat Odido al ruim een half jaar een functie aanbiedt die helemaal niet werkt. Op z’n minst moet er een uitleg bij staan of beter zelfs helemaal disablen totdat het wel werkt. Want dit is nu erg verwarrend en frustrerend...

 

Reputatie 7
Badge +6

@Ik hoor niks Goed dat je registreren met username in plaats van telefoonnummer voor elkaar hebt gekregen. Dat is sowieso nodig, met telefoonnummer lukt het zeker niet. Om je een idee te geven van hoe het eruit zou moeten zien, hier is een screenshot van een succesvolle (code 200 OK) aanmelding door de Zyxel:

Het grote verschil lijkt me dat de aanmelding bij mij ‘Via’ mijn publieke IP-adres gaat en bij jou via je PC (192.168.0.40) in het laatste screenshot. De VOIP-server is daarin niet terug te vinden, maar in de eerdere screenshots met het telefoonnummer in plaats van de username wel. Lukt het om dit op een of andere manier te combineren, zodat je met de juiste gegevens op voip.t-mobilethuis.nl kunt aanmelden?

@TMTV Weer dank voor het meedenken.

Vanavond heb ik wat meer experimentjes gedaan, nadat ik de “Use Tel URI for Asserted Identity” parameter van Enable naar Disable gezet (in het menu SIP general parameters).

Idd een 401 ipv 407 foutmelding zodra ik op de “register” knop in het “Account Table” submenu klik:

Telefoonnummer staat er echter nog steeds in, maar dat wordt mijn username als ik op de register knop klik in het erop volgende “Proxy & Registration” submenu (zie mij screenshots van 15 dagen geleden).
Misschien maakte die parameter dus geen verschil… ook al paste die qua naam bij je tip.

Als ik nergens op klik, gaat de Audiocodes periodiek zelf registreer pogingen doen, en gebruikt dan alleen de username, nooit het tel nummer, en er komt dan geen foutmelding:

192.168.0.114 is de gateway, 192.168.0.40 is de PC waarop ik werk

Echter nog steeds is de FXS poort “not registered” (en er was ook geen proxy-verbinding meer, sinds ik die velden had leeggemaakt) in het status menu, en ik krijg nog steeds een in-gesprek-toon als ik uit en in bel.

Bij uitbellen zie ik overigens wel weer het telefoonnummer terugkomen in precies hetzelfde SIP bericht als die ik vorige keer postte, inclusief 407 foutmelding.

Mijn gateway lijkt dus verschillende SIP registratie berichten uit te sturen, en verschillende reacties van de server te krijgen, afhankelijk van hoe die door mij wordt geprikkeld. Ik weet niet of dat normaal is?

Reputatie 7
Badge +6

Door de weggelakte delen in het screenshot meen ik te kunnen zien dat de Audiocodes zich aanmeldt met het telefoonnummer als gebruikersnaam in plaats van het SIP-account. Dan werkt het inderdaad niet. Ik zou op basis van de screenshots in je eerdere bericht alleen niet kunnen zeggen wat je dan precies aan moet passen, maar ik denk wel dat de oorzaak daar zit. Het telefoonnummer en de SIP-gebruikersnaam lijken op de juiste plaatsen ingevuld te zijn. Is er misschien een instelling die expliciet bepaalt welke van de twee gebruikt wordt om aan te melden?

Grappig, kreeg net een “vast” telefoontje binnen via Zoiper, op mijn mobiel, dat werkt blijkbaar toch, terwijl ik die softphone gisteren had ingesteld om niet standaard te registreren. Doet die automatisch blijkbaar toch zodra er gebeld wordt, verrassing 🤣

Foutcode 407 net even gereproduceerd door te bellen via de Audiocodes naar mijn 06:

e.e.a. vanwege privacy weggelakt dat riekt naar identiteit

Ik had gisteren al veel weggehaald in de Audiocodes qua proxy, omdat je dat advies eerder gaf in deze community. Nu ook de laatste velden leeggehaald bij “Proxy Sets Table”, en bij “ Proxy & Registration”. In het laatste menu de eerste regel “ Use Default Proxy” op “No” gezet ipv “Yes", alhoewel dan de verbinding met de SIP server van T-mobile wegvalt in het “Call Routing Status” menu (was mij al eerder opgevallen, vandaar dat ik niet meer aan de laatste proxy settings kwam). Burnen, resetten, en weer bellen naar mijn 06.… weer foutcode 407 (dus dezelfde output in Syslog), en een in-gesprekstoon. Misschien kan je nog wat met het Syslog screenshot?

Reputatie 7
Badge +6

@Ik hoor niks Als de foutcode 407 is, zou ik alle proxy-instellingen eens verwijderen. Ik heb deze nooit ingevuld en toch werkt het. Je moet voip.t-mobilethuis.nl wel bij de andere instellingen laten staan, maar bij de proxy kun je proberen ze weg te halen. Als er iets mis is met de inloggegevens, zou ik eerder code 401 verwachten.

@TMTV dank voor je reactie. Ter info, heb in de tussentijd (ook) weinig gedaan:

  • Zoiper op Android was geen succes, oproepen kwam idd niet door. Sowieso verwarrend, de vaste telefoon op de mobiel. Liever houd ik beide gescheiden bij nader inzien.
  • Bedankt voor de tip m.b.t. de andere gateway, idd die, en de Linksys, zie ik veel hier.
  • I.p.v. de Audiocodes te resetten, ben ik nu met de Syslog viewer van Audiocodes het SIP verkeer aan het checken, omdat ik nu wel eens echt wil weten wat er mis gaat. SIP code 407 bevestigt mijn vermoeden. Misschien gaat het mis dat mijn gateway zich aanmeldt met telefoonnummer@voip.t-mobilethuis.nl, i.p.v. met SIPgebruikersnaam@voip… weer genoeg te ontdekken hier...
Reputatie 7
Badge +6

@Ik hoor niks Sorry, je reactie is aan mijn aandacht ontsnapt. Zal het mooie weer wel geweest zijn. Het is een ingewikkeld apparaat met zoveel instellingen dat er makkelijk een foutje gemaakt kan worden. Begrijp ik uit je laatste reactie goed dat je het anders aan gaat pakken? Mocht je toch een vaste telefoon willen houden: ik gebruik zelf de Grandstream HT801 ATA. Die heeft ook een groot menu, maar behalve de VOIP-server en je SIP-gebruikersnaam en -wachtwoord hoef je niks aan te passen. Dat werkt een stuk fijner. Als je het toch nog met de Audiocodes wilt proberen, zou ik aanraden om 'm helemaal te resetten en alleen deze dingen in te vullen. Softphone-apps komen bij mij niet altijd door. Bovendien kun je maximaal twee apparaten tegelijk op de VOIP-server aangemeld hebben. Als je nog iets wilt proberen, laat het gerust weten. Ik zal het topic nauwlettender in de gaten houden.

Brainwave: softphone app op de mobiels thuis, en dat moeilijke Audiocodes kastje en de vaste telefoons het huis uit! Dat scheelt ook weer wat sluipverbruik ☺️ Helaas geen MicroSIP in de Google Store, ik zoek iets soortgelijks, wil mijn nachtrust terug... 🥱

PS1 al deze moeite alleen omdat ik het goede-oude-vertrouwde huis telefoonnummer niet kwijt wil, waarop we soms toch nog steeds gebeld worden.

PS2 Bria leek mij wel iets, maar de app rept over abo kosten, dus het wordt nog even verder zoeken...

 

Als ik jou was, zou ik dit weekend lekker in de zon gaan zitten maar zo'n aanbod sla ik natuurlijk niet af 😁

Houd ja vast, deze gateway heeft veel menu's, dus maar liefst 15 screenshots van m.i. de belangrijkste menu's waarin ik instellingen heb gewijzigd t.b.v. T-mobile en mijn LAN (geel gemarkeerd): 

Menu eist dat IP adres (vast IP MP-112) en Gateway (mijn main router) in hetzelfde domein liggen.

 

Menu maakt van SIP password 1 sterretje na “Submit”
Menu biedt geen RTP eind poort instelling, en ik neem aan dat “Base” de begin poort is.
Menu biedt geen keuze “PCM”
MP-112 heeft dus verbinding met T-mobile 😀
Maar registreert maar niet bij T-mobile 😫

PS de gateway is overigens direct verbonden aan de Asus router, via 1 van de 4 LAN poorten. Voor de volledigheid hierbij nog wat extra screenshots van de router instellingen, speciaal voor de MP-112 op 192.168.0.112:

 

 

Reputatie 7
Badge +6

Hoi @Ik hoor niks,

Welkom op de Community!

Fijn dat het gelukt is om het script te runnen. Deze handleiding gaat al even mee, dus het zou kunnen dat Python het installatieproces heeft veranderd. Dat is verder niet van invloed op de werking van het script.

Goed dat je het met MicroSIP getest hebt. Zo weten we zeker dat de gegevens kloppen, dus moet het probleem in de Audiocodes MP-112 zitten. Daar ben ik niet mee bekend, maar als je wat screenshots stuurt, kan ik meekijken of ik misschien toch iets kan verzinnen om het werkend te krijgen.

@TMTV Enorm bedankt voor het Python script, het leverde idd een SIP wachtwoord op (met 24 i.p.v. 12 karakters!). Lijkt idd totaal niet op het wachtwoord dat ik heb ingevoerd op de website van T-mobile/Odido 😤. Echter, met dat nieuwe SIP wachtwoord registreert mijn Audiocodes MP-112 gateway nog steeds niet. Call routing status is OK, en ik krijg een in-gesprekstoon, dus ik neem aan dat de gateway wel verbinding maakt met voip.t-mobilethuis.nl via mijn ASUS RT-AC86U router. Misschien heeft het te maken met deze melding, die ik NIET kreeg toen ik Python installeerde?:

Ik weet zeker dat ik die melding niet over het hoofd heb gezien, want ik heb Python een paar keer uninstalled en weer installed, omdat pip en python niet wilden opstarten in CMD. Naderhand bleek dat het PATH niet was aangevuld met de folder van deze .exe files, ondanks het zetten van dit vinkje:

Nadat ik het pad maar gewoon in het command voor de .exe file had gezet, kreeg ik output, en dat leek inderdaad op jouw screenshot, met een langer SIP wachtwoord dus.

PS mocht iemand dezelfde gateway gebruiken i.c.m. “T-mobile”: elke tip is welkom over de instellingen.

@KarelKnutselaar Bedankt voor de tip. Jij leidde mij naar ww.MicroSIP.org (freeware), en met dat simpele tool kon ik vanochtend voor het eerst bellen via voip.t-mobilethuis.nl!!!

@TMTV Bedankt voor je tip aan KarelKnustelaar, ik had aanvankelijk dezelfde fout gemaakt, maar ben na het aanpassen van het Domein veld wel opeens bereikbaar via MicroSIP. Dus het 24-karakter T-mobile SIP password dat ik met je script had achterhaald klopt! Ben blij dat ik eindelijk wat hoor (((-:

De fout zit dus in mijn Audiocodes MP-112 (FXS) gateway. Waarschijnlijk ben ik de oorzaak (teveel instellingen en te weinig VOIP kennis). Het paas-eieren-zoeken gaat dus door voor mij, tenzij iemand mij nog kan/wil vertellen waar ze liggen...

@TMTV Enorm bedankt voor het Python script, het leverde idd een SIP wachtwoord op (met 24 i.p.v. 12 karakters!). Lijkt idd totaal niet op het wachtwoord dat ik heb ingevoerd op de website van T-mobile/Odido 😤. Echter, met dat nieuwe SIP wachtwoord registreert mijn Audiocodes MP-112 gateway nog steeds niet. Call routing status is OK, en ik krijg een in-gesprekstoon, dus ik neem aan dat de gateway wel verbinding maakt met voip.t-mobilethuis.nl via mijn ASUS RT-AC86U router. Misschien heeft het te maken met deze melding, die ik NIET kreeg toen ik Python installeerde?:

Ik weet zeker dat ik die melding niet over het hoofd heb gezien, want ik heb Python een paar keer uninstalled en weer installed, omdat pip en python niet wilden opstarten in CMD. Naderhand bleek dat het PATH niet was aangevuld met de folder van deze .exe files, ondanks het zetten van dit vinkje:

Nadat ik het pad maar gewoon in het command voor de .exe file had gezet, kreeg ik output, en dat leek inderdaad op jouw screenshot, met een langer SIP wachtwoord dus.

PS mocht iemand dezelfde gateway gebruiken i.c.m. “T-mobile”: elke tip is welkom over de instellingen.

Reputatie 1

@TMTV  bijgaand een schermafbeelding van de melding in de Fritzbox

 

Reputatie 7
Badge +6

Ik zag in je eigen topic dat dit inmiddels gelukt is. Voor de rest heb ik in dat topic gereageerd. Ik stel voor dat we daar verder gaan.

Reputatie 1

@Waqqas krijg deze melding:

>>>pip install requests

file “stdin”, line 1

syntax error: invalid syntax.

Wat die ik verkeerd?

Reageer