Beantwoord

kiesschijf toestellen i.c.m. VMG8825-T50


Goedenavond,

Sinds kort ben ik van KPN overgestapt op T-mobile. Daarbij maak ik gebruik van vaste telefonie (voip,) van T-mobile. Waar ik nu alleen achter kom is dat het modem geen lange kiestijden slikt. Zodra ik een telefoon dat met druktoetsen werkt gebruik, dan is alles prima. Echter, heb ik ook toestellen die een kiesschijf hebben. Hier zit natuurlijk ook een Puls naar toon omvormer/converter tussen. Bij langere nummers zoals 06, 0800 nummers gaat er tijdens het kiezen een dametje roepen dat het nummer niet in gebruik is. Het is me wel gelukt een 088 nummer te draaien en een lokaal nummer, maar daar heb ik natuurlijk niks aan.

 

Het jammere is dat de T-mobile modem dichtgetimmerd is. Ik kan dus zelf de kiestijd niet verlengen. 
 

Iemand die hier een oplossing voor heeft? Of eventueel een Router/modem weet waarbij je dit zelf kan instellen?

 

met vriendelijke groeten,

 

EDIT: Best, raar het servicenummer 0800-0092 pakt hij wel, maar 0800-0543 weer niet. Mijn 06 pakt hij ook niet. Het lijkt erop dat hij willekeurige nummers weigert. Zodra ik er een druktoets toestel aan hang werkt alles wel. Ik hoor de tikken in de omvormer ook gewoon gaan na het draaien. 

 

 

icon

Beste antwoord door Haverkop88 15 June 2021, 10:32

Bekijk origineel

13 reacties

Reputatie 7
Badge +14

Met alle respect, maar een draaischijf toestel (ondanks een omvormer) is natuurlijk niet helemaal van deze tijd. T-Mobile houdt van vooruitgang en heeft recent afscheid genomen van 2g.  Draaischijf toestellen en blijkbaar een heel gevoelige omvormer gaat niet ondersteund worden. Alle modems worden hetzelfde geprovisioned, ze kunnen niet dit soort settings per klant aanpassen. De vraag is zelfs of deze specifieke parameter wel te provisionen is. 

Met alle respect, maar een draaischijf toestel (ondanks een omvormer) is natuurlijk niet helemaal van deze tijd. T-Mobile houdt van vooruitgang en heeft recent afscheid genomen van 2g.  Draaischijf toestellen en blijkbaar een heel gevoelige omvormer gaat niet ondersteund worden. Alle modems worden hetzelfde geprovisioned, ze kunnen niet dit soort settings per klant aanpassen. De vraag is zelfs of deze specifieke parameter wel te provisionen is. 


Het heeft niet echt iets met met de tijd meegaan te maken, (ik ben 20.) Het is mijn interesse in oude techniek. Wat de omvormer betreft, deze reageert op de pulsen zodra je aan de kiesschijf draait. Deze herkent de pulsen en zet deze direct om in dtmf tonen. 
 

Met zeggen dat je een oude mercedes maar moet wegdonderen omdat hij geen automatische navigatie heeft maak je hetzelfde punt. Vooruitgang zit in alles. Betekend niet dat je het oude niet kan koesteren omdat je het interessant vindt.

 

Ik wou vragen, (aangezien de T-mobile modems zijn dichtgetimmerd, net als bij KPN, 😡) of iemand een oplossing weet. Waarbij je eventueel zelf de kiestijd van een telefoon kan instellen. Ipv 30 seconden bijvoorbeeld 1,5 minuut. 
 

ik neem aan dat ik dat soort dingen kan vragen aangezien het hier een community voor en door klanten betreft?

 

met vriendelijke groet,

 

 

 

Reputatie 7
Badge +5

@Haverkop88 

Helemaal terecht over het afdanken van het “oude” en fijn dat je interesse in technische historie hebt.

Is bufferen met die Puls naar DTMF omvormer niet mogelijk, zodat b.v. pas na 10 of 15 seconden de DTMF stroom gegenereerd wordt.

Trouwens die voorbeeld anderhalve minuut lijkt me veel van het goede, zelfs bij oude zwart bakelieten draaischijf telefoons.

Op dit moment bel je dus via TmT? In een ATA kastje zijn soms meer instellingen mogelijk. Maar deze Analoog naar Voip doosjes krijg je helaas moeilijk aangesloten op de Voip van Tmobile omdat ze de gegevens niet vrijgegeven hebben.

@Haverkop88

Helemaal terecht over het afdanken van het “oude” en fijn dat je interesse in technische historie hebt.

Is bufferen met die Puls naar DTMF omvormer niet mogelijk, zodat b.v. pas na 10 of 15 seconden de DTMF stroom gegenereerd wordt.

Trouwens die voorbeeld anderhalve minuut lijkt me veel van het goede, zelfs bij oude zwart bakelieten draaischijf telefoons.

Op dit moment bel je dus via TmT? In een ATA kastje zijn soms meer instellingen mogelijk. Maar deze Analoog naar Voip doosjes krijg je helaas moeilijk aangesloten op de Voip van Tmobile omdat ze de gegevens niet vrijgegeven hebben.


Die puls naar toon omzetter is een plug and play. 2 x RJ11 connectoren in een mini kastje. Ik heb hem tussen de lijn naar de modem en de lijn naar de homevox centrale gedaan. Zo kon ik tot dusver dus met zowel druktoets als kiesschijf toestellen naar buiten bellen. Binnen in de centrale maakt niet uit, ondersteund TDK en pulskiezen.

 

wat raar dat T-mobile de sip gegevens niet heeft vrijgegeven. KPN had dit namelijk sinds kort wel gedaan, want is wettelijk verplicht. 
 

beetje jammer dat ik hier nu achter kom.

vrije routerkeuze lik mijn vesje dus.

 

Reputatie 7
Badge +14

Hallo @Haverkop88 welkom! 
Wacht even af of een moderator je verder kan helpen. Morgen zijn ze weer aanwezig.

Ze reageren op volgorde van binnenkomst berichten.

Groetjes

Hallo @Haverkop88 welkom! 
Wacht even af of een moderator je verder kan helpen. Morgen zijn ze weer aanwezig.

Ze reageren op volgorde van binnenkomst berichten.

Groetjes

Ik denk niet dat een moderator mij de sip-gegevens gaat geven, of een alternatieve aanbieder gaat adverteren als medewerker van T-mobile…

 

ik roep maar wat.

@Haverkop88

Helemaal terecht over het afdanken van het “oude” en fijn dat je interesse in technische historie hebt.

Is bufferen met die Puls naar DTMF omvormer niet mogelijk, zodat b.v. pas na 10 of 15 seconden de DTMF stroom gegenereerd wordt.

Trouwens die voorbeeld anderhalve minuut lijkt me veel van het goede, zelfs bij oude zwart bakelieten draaischijf telefoons.

Op dit moment bel je dus via TmT? In een ATA kastje zijn soms meer instellingen mogelijk. Maar deze Analoog naar Voip doosjes krijg je helaas moeilijk aangesloten op de Voip van Tmobile omdat ze de gegevens niet vrijgegeven hebben.

 


Verder gebruik ik geen ATA, heb ze wel liggen. Het punt is alleen, ik wil lokaal kunnen bellen. Dus ipv 033-2432146 gewoon 2432146 draaien. De meeste voip aanbieders laten lokaal bellen niet toe. Providers wel. Dat is ook echt de enige reden dat ik via een provider bel.

 

 

 

 

Reputatie 7
Badge +14

@Haverkop88

Helemaal terecht over het afdanken van het “oude” en fijn dat je interesse in technische historie hebt.

Is bufferen met die Puls naar DTMF omvormer niet mogelijk, zodat b.v. pas na 10 of 15 seconden de DTMF stroom gegenereerd wordt.

Trouwens die voorbeeld anderhalve minuut lijkt me veel van het goede, zelfs bij oude zwart bakelieten draaischijf telefoons.

Op dit moment bel je dus via TmT? In een ATA kastje zijn soms meer instellingen mogelijk. Maar deze Analoog naar Voip doosjes krijg je helaas moeilijk aangesloten op de Voip van Tmobile omdat ze de gegevens niet vrijgegeven hebben.

 

 

Klopt, dat gaan ze niet doen.

Ik ben er achter waarom hij sommige nummers niet draait. De puls naar toon converter zet het cijfer 4 niet meer om. Hier kwam ik achter nadat ik meerdere nummers gedraaid had en in het modem ben gaan kijken naar gesprekgeschiedenis. Iedere keer viel mij op dat nummers waar een 4 in zat, deze gedraaide 4’en ontbraken in de gedraaide nummers bij gespreksgeschiedenis.

 

zo heb ik net als test 0800-4444 gedraaid. In gespreksgeschiedenis stond dat ik 0800 gedraaid heb.

Overleden printplaat in die converter dus.

 

EDIT: blijkbaar toch niet, net vervangen door een nieuwe converter. Zyxel modem slikt het nummer 4 gewoon niet van de converters.

Reputatie 7
Badge +5

@Haverkop88

Kan een ATA kastje uitkomst bieden om “lokaal” te bellen?

In mijn beheer bevind zich een een Cisco/Linksys SPA2102 waarvoor ik ooit ergens op het internet een “NL” instelling heb gevonden die goed functioneert. De SPA2102 heeft zoveel instelmogelijkheden en “dialstrings” dat je soms door de bomen het bos niet ziet.

In mijn Gigaset toestellen staan een internationaal en een netnummer ingesteld waardoor een nummer als lokaal herkent wordt indien gedraaid.

Mijn Voip provider (CC) werkt idd niet met lokale nummers.

Ken je deze mogelijkheid? Is een (mogelijke) per toestel config. Daar vond ik ook ergens hoe je een zwaar lopende draaischijf kan reviseren waardoor deze de pulsen weer op de juiste snelheid maakt.

Het vreemde is echter dat er een Homevox centrale tussen zit. Die geeft de signalen door naar de modem? (Aha, het blijkt een defecte converter)

Heb je een Zyxel modem? daar staat bij Telefonie nog wat meer instelmogelijkheden.
Ongeveer 2 jaar terug had de kreupele Tmobile software van de Zyxel modem het gebrek dat het niet werkte met vele toestellen ten aanzien van nummer herkenning. Na een update is dat toen hersteld en kwamen er enkele instel opties bij.

En dit is o.a. over de Tmobile SIP gegevens

Oh. en je vind het raar dat Tmobile hun SIP gegevens niet vrijgeeft. Aan dergelijke soorten bedrijfspolitiek zijn grote bedrijven ten onder gegaan. Voorbeeld Blokker waar de hoofdman Jaap Blokker het bij zijn leven niet zag zitten om “OnLine” artikelen te leveren. Hij kon het zich niet voorstellen dat mensen een staafmixer of steelpannetje via het “Internet” zouden kopen.

@Haverkop88

Kan een ATA kastje uitkomst bieden om “lokaal” te bellen?

In mijn beheer bevind zich een een Cisco/Linksys SPA2102 waarvoor ik ooit ergens op het internet een “NL” instelling heb gevonden die goed functioneert. De SPA2102 heeft zoveel instelmogelijkheden en “dialstrings” dat je soms door de bomen het bos niet ziet.

In mijn Gigaset toestellen staan een internationaal en een netnummer ingesteld waardoor een nummer als lokaal herkent wordt indien gedraaid.

Mijn Voip provider (CC) werkt idd niet met lokale nummers.

Ken je deze mogelijkheid? Is een (mogelijke) per toestel config. Daar vond ik ook ergens hoe je een zwaar lopende draaischijf kan reviseren waardoor deze de pulsen weer op de juiste snelheid maakt.

Het vreemde is echter dat er een Homevox centrale tussen zit. Die geeft de signalen door naar de modem? (Aha, het blijkt een defecte converter)

Heb je een Zyxel modem? daar staat bij Telefonie nog wat meer instelmogelijkheden.
Ongeveer 2 jaar terug had de kreupele Tmobile software van de Zyxel modem het gebrek dat het niet werkte met vele toestellen ten aanzien van nummer herkenning. Na een update is dat toen hersteld en kwamen er enkele instel opties bij.

En dit is o.a. over de Tmobile SIP gegevens

Oh. en je vind het raar dat Tmobile hun SIP gegevens niet vrijgeeft. Aan dergelijke soorten bedrijfspolitiek zijn grote bedrijven ten onder gegaan. Voorbeeld Blokker waar de hoofdman Jaap Blokker het bij zijn leven niet zag zitten om “OnLine” artikelen te leveren. Hij kon het zich niet voorstellen dat mensen een staafmixer of steelpannetje via het “Internet” zouden kopen.

 

Met kiesschijven is niks mis, deze heb ik zelfs nieuw liggen mocht dat het probleem zijn. Het ligt echt aan het modem. Deze wil gewoon geen 4 horen. En de inbouw convertertjes van Frits ken ik wel. Heb daar alleen slechte ervaringen mee.

 

Ik vind het inderdaad raar dat T-mobile die gegevens nog geheim houdt,  nu grote spelers als KPN en Ziggo nu ook gewoon deze gegevens hebben vrijgegeven.

 

Die homevox ertussen is nog zo vreemd nog niet, heb ik er zelf tussen gezet ;) Er zijn meedere toestellen door het pand heen, vandaar dat er een centrale tussen zit. En vanaf die centrale loopt een buitenlijn en tussen die buitenlijn en de centrale, zit het omvormertje.
 


 

Reputatie 7
Badge +3

@Haverkop88

It is necessary that transmission paths are linear and distortion free in order to permit the accurate
transmission of DTMF signals. Any distortion between the source and the decoder can result in
inter-modulation products and consequent unreliable decoding.

Klinkt nogal ‘technisch’, maar DTMF is een ‘mixproduct’ van 2 tonen, waarbij een verstoring van dit mixproduct iets heel anders kan opleveren.

Je schrijft dat je de decoder al had verwisseld, maar is die van dezelfde fabrikant?

Iets anders wat je nog zou kunnen proberen is, om een digitale scoop te nemen. Hier het signaal eens bekijken of er een ongewenst ‘mixproduct’ aanwezig is.

Ik zeg altijd .. “meten is weten”

 

Kleine toevoeging voor als het om VoIP gaat

DTMF over VoIP is more prone to errors, as the receiving end often fails to recognize the DTMF or interprets it incorrectly. One of the possible causes of trouble is when there is switching between
in-band DTMF and RFC2833 modes in the VoIP route. For example, assume a VoIP device is
transmitting an in-band DTMF signal and a switch converts it to RFC2833 DTMF for further
transmission, which finally terminates in a system that requires a regeneration of the in-band
audible tones. Sometimes, the switch fails to completely remove the audible DTMF tones while
converting to RFC2833, thus resulting in a combined garbled message received by the voicemail
system, causing it to report an error. Yet another cause of concern is packet loss, which creates
issues in DTMF over VoIP transmissions.

Changing the DTMF settings is one way of troubleshooting such problems, and the RFC2833 DTMF setting is the most reliable. The in-band DTMF where the G729 codec is used is the most un-reliable due to compression related issues.

@Haverkop88

It is necessary that transmission paths are linear and distortion free in order to permit the accurate
transmission of DTMF signals. Any distortion between the source and the decoder can result in
inter-modulation products and consequent unreliable decoding.

Klinkt nogal ‘technisch’, maar DTMF is een ‘mixproduct’ van 2 tonen, waarbij een verstoring van dit mixproduct iets heel anders kan opleveren.

Je schrijft dat je de decoder al had verwisseld, maar is die van dezelfde fabrikant?

Iets anders wat je nog zou kunnen proberen is, om een digitale scoop te nemen. Hier het signaal eens bekijken of er een ongewenst ‘mixproduct’ aanwezig is.

Ik zeg altijd .. “meten is weten”

 

Kleine toevoeging voor als het om VoIP gaat

DTMF over VoIP is more prone to errors, as the receiving end often fails to recognize the DTMF or interprets it incorrectly. One of the possible causes of trouble is when there is switching between
in-band DTMF and RFC2833 modes in the VoIP route. For example, assume a VoIP device is
transmitting an in-band DTMF signal and a switch converts it to RFC2833 DTMF for further
transmission, which finally terminates in a system that requires a regeneration of the in-band
audible tones. Sometimes, the switch fails to completely remove the audible DTMF tones while
converting to RFC2833, thus resulting in a combined garbled message received by the voicemail
system, causing it to report an error. Yet another cause of concern is packet loss, which creates
issues in DTMF over VoIP transmissions.

Changing the DTMF settings is one way of troubleshooting such problems, and the RFC2833 DTMF setting is the most reliable. The in-band DTMF where the G729 codec is used is the most un-reliable due to compression related issues.

Converters zijn zelffabrikaat van iemand. En inderdaad verwisseld voor zelfde model. Op andere modems werken ze prima. Ik ga eerst wel een andere bestellen en dan kijken of die dan wel die 4 slikt.

Reageer