Landnummer 0031

  • 13 June 2017
  • 8 reacties
  • 2822 Bekeken

Reputatie 2
Deze vraag deponeer ik niet direct voor mezelf. De persoon neemt al voor de overname van Vodafone Thuis door T-Mobile een pakket af.

Sinds de overname is er echter iets merkwaardigs gebeurd. Waar voorheen enkel het telefoonnummer 012 - 345789 werd getoond, is dat nummer veranderd in 003112 - 345789. Anders gezegd er verschijnen standaard 13 cijfers, in plaats van de gebruikelijke 10. Het problematische daarbij is dat het telefoonscherm de laatste 3 cijfers niet kan weergeven. Merkwaardig is ook, dat dit vóór de overname niet het geval is geweest.

Ik zou graag willen weten hoe dit wellicht opgelost kan worden. Temeer, daar er in het verleden dus geen problemen zijn geweest daarmee.

Alvast bedankt voor een oplossing!

This topic has been closed for comments

8 reacties

Reputatie 6
De modemrouter ( beter gezegd het apparaat waar de telefoonkabel van het telefoontoestel in zit) heeft sinds de overname nieuwe FirmWare (progammatuur) gekregen. Blijkbaar gebruikt die een nieuwere en meer toekomstzekere manier van nummertekst weergeven.

10 karakters past helaas niet meer voor nieuwere telefoonnummers. Zelfs als je landnummer en voorafgaande nul(len) weg zou laten, kom je op 11 tekens. Een (nieuw) telefoontoestel kopen dat wel tekens kan weergeven is 1 mogelijkheid.

Een andere mogelijkheid zou zijn om een optie in de modemrouter in te bouwen zodat je aan kan geven dat je geen landnummer en/of netnummer (prefix) wilt zien. Voor oude/bestaande nationale nummers werkt het dan, maar voor nieuwe langere nummers nog steeds niet echt. Of domweg een optie om aantal karakters van rechts af aan af te kappen bij 10.
Reputatie 7
Hoi @henkdenkt, welkom!

Raar dat er iets veranderd is in de gegevens die meegestuurd worden. Ik hoor dit nu voor het eerst van een klant. Je kan vaak een nummer inprogrammeren, dan laat de telefoon/melder niet meer het nummer zien, maar de naam van de beller. Je dient dan uiteraard wel alle nummers aan te passen naar die +31 'prefix' zoals @tmoesel schrijft (bedankt! 🆒).

Houd je ons op de hoogte van de ontwikkelingen?
Reputatie 2
Ha Sander,

De nummers die in het telefoonboek staan worden gewoon herkend. Ook zonder de prefix. Dat is prima, want feitelijk is het gewoon hetzelfde nummer. Het probleem zit hem dus enkel in nummers die niet het telefoonboek staan (niet iedereen staat erin).

Voor zover mij bekend kan je de prefix verder niet aanpassen. Dat zou natuurlijk het meest wenselijk zijn.

Ps. Het gaat overigens om een ADSL aansluiting.
Reputatie 2
Aangezien ik sinds kort zelf ook T-Mobile Thuis heb, even gecheckt of hetzelfde euvel hier ook voorkomt. En jawel hoor. Hier wordt het er echter +31, in plaats van 0031 voorgezet. Op mijn toestel geen probleem, maar in sommigen gevallen dus wel.
Reputatie 7
Als door de 'prefix' de telefoon de nummers niet herkent, dan is het wellicht handiger om alle adressen in het geheugen aan te passen. Als je uitbelt, maakt die 'prefix' niets uit. Daar wordt dan gewoon overheen gelezen.

Ik denk ook eigenlijk dat dit de toekomst is. Op mijn mobiele telefoon voeg ik bij mijn contacten altijd +31 toe. Dan kan ik in het buitenland ook mijn contacten gebruiken. Zeker nu Europa op telekom niveau steeds opener wordt, is het standaard toevoegen van deze landcodes geen slecht idee.
Reputatie 2
Ik geloof dat we langs elkaar heen praten. Het probleem betreft dus niet de telefoonnummers in de adreslijst. Die worden gewoon herkend.

Wat wel een probleem is, zijn de nummers die niet in de adreslijst staan. Handsets hebben over het algemeen een beperkte ruimte voor dergelijke adreslijsten. Daarnaast zijn er altijd telefoonnummers die je nooit eerder hebben benaderd. Als je daardoor gebeld wordt en die bijv. mist, wil je graag weten wie het was. Dat gaat dus niet, gezien het feit dat de laatste 3 cijfers wegvallen.
Reputatie 6
Het goede is dat de betreffende telefoon qua FirmWare wel met lange nummers om kan gaan. Dat langere nummer nu ook bij de modemrouter thuis aankomen is een belangrijke stap en moet zo blijven. Alleen de weergave is een probleem. Dus naast de door mij gesuggereerde FirmWare aanpassing in de modemrouter zou ook een aanpassing van de telefoon een mogelijk zijn.

Maar als die telefoon geen aanpasbare FirmWare bevat, of puur HardWare is, kan dat niet. Er zijn wereldwijd genoeg hobbyisten die zo'n lange tekst over een 1 regelig display kunnen laten scrollen met b.v. een microcontroller van een dubbeltje. Maar voordat eerder genoemde suggesties via een commercieel werkzame SoftWare ontwikkelaar bij Huawei weer bij je thuis in de modemrouter belandt is de wereld al weer een stuk veranderd. Dat zal ook pas zijn nadat het Vodafone rood door T-Mobile magenta is vervangen bij een ieder.

Er zijn situaties waar een andere/nieuwe telefoon geen optie is en je op zoek gaat naar een andere provider die nu wel het gewenste kan leveren. Ik kan in privebericht wel uit de doeken doen hoe en waarom.
Reputatie 7
Hoi henkdenkt, ik begrijp het punt. Het gaat om nummerweergave van nummers die je niet (her)kent waar je nu de laatste drie karakters van mist. Ik denk niet dat dit snel terugkomt. Ik weet wel dat je aparte nummerherkenners hebt of zoals tmoesel benoemt zo'n scroller. Ik hoop dat je op die manier weer de volledige nummers terugkrijgt. Ik denk dat zo'n prefix steeds gangbaarder zal gaan worden.