Beantwoord

Na het plaatsen van een nieuw glasvezelmodem werkt mijn vaste telefoon niet meer

  • 2 May 2023
  • 2 reacties
  • 147 Bekeken

Mijn vaste telefoon werkt niet na plaatsen zyxel modem; alles is al geprobeerd op afstand, voip poort 1 en 2 en niets werkt. Het ledje op het modem blijft uit!

Het ligt nu geruime tijd bij de techneuten, maar die komen ook niet met een oplossing…

Dit jaar heb ik nog niet kunnen bellen met de vaste lijn ! Oplossing lijkt niet in zicht...

icon

Beste antwoord door louwrens 3 May 2023, 20:44

Bekijk origineel

2 reacties

Reputatie 7
Badge +16

Hoi @louwrens, welkom op de Community! 🙋‍♂️

Mijn vermoeden is dat het hoofd-account voor VoIP (SIP) niet geregistreerd is. Dit zorgt ervoor dat de vaste lijn niet aangemeld wordt. Ik zal het als notitie bij het onderzoek plaatsen en hoop dat er nu spoedig een antwoord komt.

In de tussentijd heb ik zelf een aanpassing verricht op het modem, kun jij nagaan of dit geholpen heeft via onderstaande checks:

  1. Zit er toevallig een ‘splitter’ tussen de (telefoon)kabel? Het gaat dan specifiek om de verbinding tussen de VOIP-poort op het modem (achterop) en het moedertoestel van de vaste telefoon. Vroeger was het namelijk gebruikelijk om de ISDN lijn (voorloper van DSL) te splitsen door een splitter. Deze splitter is niet van toegevoegde waarde en kan mede door ouderdom stuk gaan. 

    Splitters kunnen er zo uitzien (de kleur kan ook zwart zijn):
  1. Welk merk vaste telefoon gebruik je? Is het toevallig een Panasonic? 
  2. Probeer eens om de vaste lijn van VOIP-poort één naar VOIP-poort twee om te zetten (en vice versa). 
  3. Zou je kunnen bellen naar 085-7732598 en dan tijdens het gesprek de toets <5> kunnen indrukken? Hoor je tijdens het gesprek “FIVE” uitgesproken worden? 

Ik heb aan de hand van de lijnmeting nog even zitten neuzen en ik kom de volgende instellingen tegen voor de telefoon, dat zouden we nog kunnen proberen:

Je kan het type netwerk selecteren, als je deze instelling probeert welke opties worden er dan aangegeven?

  1. Druk op MENU/OK.
  2. Selecteer [Services] > [Netwerktype] en druk vervolgens op MENU/OK.
  3. Selecteer een netwerktype en druk op MENU/OK.
  4. De instelling wordt opgeslagen.

De andere optie die ik heb gevonden gaat over de kiesmodus. Kies hier voor de optie ‘DTMF’.

  1. Druk op MENU/OK.
  2. Selecteer [Services] > [Kiesmodus] en druk op MENU/OK om te bevestigen.
  3. Selecteer de kiesmodus DTMF en druk vervolgens op MENU/OK om te bevestigen.
  4. De instelling wordt opgeslagen.

Mod edit:

Hoi @louwrens, welkom op de Community! 🙋‍♂️

Mijn vermoeden is dat het hoofd-account voor VoIP (SIP) niet geregistreerd is. Dit zorgt ervoor dat de vaste lijn niet aangemeld wordt. Ik zal het als notitie bij het onderzoek plaatsen en hoop dat er nu spoedig een antwoord komt.

In de tussentijd heb ik zelf een aanpassing verricht op het modem, kun jij nagaan of dit geholpen heeft via onderstaande checks:

  1. Zit er toevallig een ‘splitter’ tussen de (telefoon)kabel? Het gaat dan specifiek om de verbinding tussen de VOIP-poort op het modem (achterop) en het moedertoestel van de vaste telefoon. Vroeger was het namelijk gebruikelijk om de ISDN lijn (voorloper van DSL) te splitsen door een splitter. Deze splitter is niet van toegevoegde waarde en kan mede door ouderdom stuk gaan. 

    Splitters kunnen er zo uitzien (de kleur kan ook zwart zijn):
  1. Welk merk vaste telefoon gebruik je? Is het toevallig een Panasonic? 
  2. Probeer eens om de vaste lijn van VOIP-poort één naar VOIP-poort twee om te zetten (en vice versa). 
  3. Zou je kunnen bellen naar 085-7732598 en dan tijdens het gesprek de toets <5> kunnen indrukken? Hoor je tijdens het gesprek “FIVE” uitgesproken worden? 

Ik heb aan de hand van de lijnmeting nog even zitten neuzen en ik kom de volgende instellingen tegen voor de telefoon, dat zouden we nog kunnen proberen:

Je kan het type netwerk selecteren, als je deze instelling probeert welke opties worden er dan aangegeven?

  1. Druk op MENU/OK.
  2. Selecteer [Services] > [Netwerktype] en druk vervolgens op MENU/OK.
  3. Selecteer een netwerktype en druk op MENU/OK.
  4. De instelling wordt opgeslagen.

De andere optie die ik heb gevonden gaat over de kiesmodus. Kies hier voor de optie ‘DTMF’.

  1. Druk op MENU/OK.
  2. Selecteer [Services] > [Kiesmodus] en druk op MENU/OK om te bevestigen.
  3. Selecteer de kiesmodus DTMF en druk vervolgens op MENU/OK om te bevestigen.
  4. De instelling wordt opgeslagen.

Hallo Jason,

Hoe je het doet weet ik niet, maar mijn vaste lijn werkt weer !

Na zo vaak een operator aan de lijn om steeds weer dezelfde handelingen uit te voeren met opstarten !  En echt, de moed was me al aardig in de schoenen gezakt…

Wat nou precies de oplossing is geweest, weet ik niet goed maar ik heb wel jou lijstje afgewerkt.

Het telefoonmenu was anders dan wat jij omschreef, maar mijn telefoon is een Profoon; terwijl ik eerder mijn oude Philips gigaset ook al had uitgeprobeerd, zonder resultaat.

In het menu van deze Profoon, kwam ik registratie tegen => ok , en na een paar minuten wachten gaf het display gereed aan en tot mijn verbazing had ik al direct een kiestoon!

Thanks !

Reageer