Beantwoord

Probleem met Gigaset.net inkomende gesprekken

  • 15 August 2019
  • 47 reacties
  • 5498 Bekeken

Is er iemand die via de Zyxel VMG8825-T50 een inkomend gesprek werkend krijgt via het Gigaset.net netwerk? Uitgaand werkt het, maar allerlei opties met bijvoorbeeld, openen van poorten, DMZ, STUN deactiveren, SIP ALG deactiveren, het wil allemaal niet baten.

icon

Beste antwoord door mdsm 25 November 2019, 13:38

Bekijk origineel

47 reacties

@mvanbaarsen

Net even dezelfde nmap opdracht naar mijn provider gedaan, krijg hetzelfde weergegeven.

Wat ik al aangaf, portforwarding is in principe niet nodig voor een ATA als client. Het omzetten van EXTERN 5060 naar INTERN 49060 snap ik al helemaal niet, tenzij je intern dat device op een andere poort wil laten werken .. maar waarom?

Heb je het probleem zowel als je de N330 een fixed of via DHCP een IP toewijst?

Heeft je provider ook een alternatieve poort voor registratie beschikbaar, bijv 5070 of 6000 o.i.d.?

Voordat ik de portforwarding-oplossing van @mdsm implementeerde, heb ik al verschillende alternatieve poorten met mijn provider geprobeerd: 5062, 5070, 7000, maar niets hielp, zowel met een dynamisch als een statisch IP-adres voor de N300.

Het lijkt erop dat het Zyxel-modem iets blokkeert, maar ik heb geen idee wat. De T-Mobile-documentatie en ondersteuning ontbreekt. 

Heeft iemand anders ervaring met de oplossing van @mdsm?

Reputatie 7
Badge +3

@mvanbaarsen 

Op dit moment even geen tijd om de Zyxel in het netwerk op te nemen, i.v.m. dat ik bezig ben met een server configuratie.

Zal even kijken of ik binnenkort, evt. morgen, wat tijd vrij kan spelen om de Zyxel in het netwerk op te nemen om eens te testen. Het ding zit in de ‘mottenballen’, omdat ik hem al lange tijd niet meer gebruik.

Wat voor aansluiting heb je (mocht ik het gemist hebben), glasvezel of VDSL?

@mvanbaarsen

Op dit moment even geen tijd om de Zyxel in het netwerk op te nemen, i.v.m. dat ik bezig ben met een server configuratie.

Zal even kijken of ik binnenkort, evt. morgen, wat tijd vrij kan spelen om de Zyxel in het netwerk op te nemen om eens te testen. Het ding zit in de ‘mottenballen’, omdat ik hem al lange tijd niet meer gebruik.

Wat voor aansluiting heb je (mocht ik het gemist hebben), glasvezel of VDSL?

@Pieter_B 
Super Pieter. Ik heb glasvezel.

@mvanbaarsen

Op dit moment even geen tijd om de Zyxel in het netwerk op te nemen, i.v.m. dat ik bezig ben met een server configuratie.

Zal even kijken of ik binnenkort, evt. morgen, wat tijd vrij kan spelen om de Zyxel in het netwerk op te nemen om eens te testen. Het ding zit in de ‘mottenballen’, omdat ik hem al lange tijd niet meer gebruik.

Wat voor aansluiting heb je (mocht ik het gemist hebben), glasvezel of VDSL?

@Pieter_B 
Super Pieter. Ik heb glasvezel.

@Pieter_B 
Gebruik jij trouwens ook poort 5060? Want het lijkt erop dat 5060 inkomend bij mij geblokkeerd wordt (door het modem?).

Reputatie 7
Badge +3

  

@mvanbaarsen

We hebben de testomgeving opgezet, waarbij ik kan melden dat de N300 plug&play out of de box functioneerde achter de Zyxel.

We zijn begonnen met de Zyxel een factory reset te geven, waarna we de N300 hebben aangesloten op de Zyxel.

De N300 werkt met DHCP, waarbij het device dus netjes een IP krijgt uit de pool.

De vraag of ik een andere registratie poort gebruik buiten 5060 om, dat klopt, ik gebruik bij CC poort 5070.

Om zeker te zijn dat de Zyxel geen probleem heeft als de N300 op 5060 draait, heb ik mijn N300 op eens op 5060 gezet. Ook hier is de registratie zonder problemen, waarbij dus blijkt dat 5060 door de Zyxel mogelijk blijft.

Als advies zou ik zeggen, doe op zowel de Zyxel als de N300 eens een factory reset, waarbij je dan eigenlijk met een ‘schone lei’ begint. Krijg sterk het vermoeden dat er ergens een bitje verkeerd staat, waardoor er iets ontspoort.

We hebben al vaker meegemaakt, dat mensen problemen hadden met portforwarding. Ze hadden zoveel dingen geprobeerd, dat blijkbaar de Zyxel van slag raakt met zijn NAT. Daarbij was ook vaak het advies om een factory reset te doen, om vervolgens er achter te komen dat het plots wel werk.

Hopelijk helpt deze info je iets verder.

 

Hoi @Pieter_B,
Hmm, bijzonder. Je hebt het over de T54, neem ik aan? Hoe geef je een harde reset? Want er zit geen handleiding bij.

Reputatie 7
Badge +3

@mvanbaarsen 

Hier de factory reset van diverse TMT routers die er in omloop zijn.

Heb hier de T50, maar jij hebt dus al de opvolger lees ik?

Zou toch aanraden om eerst gewoon eens te beginnen met een factory reset van je T54, om zeker te zijn dat er niets is wat je door alle wijzigingen dwars zit.

@mvanbaarsen

Hier de factory reset van diverse TMT routers die er in omloop zijn.

Heb hier de T50, maar jij hebt dus al de opvolger lees ik?

Zou toch aanraden om eerst gewoon eens te beginnen met een factory reset van je T54, om zeker te zijn dat er niets is wat je door alle wijzigingen dwars zit.

@Pieter_B 
Een factory rest van de T54 haalt niets uit.  Dus nu de N300. 

@Pieter_B 
Haalt helaas niets uit: Registration failed. Heb je nog iets anders gedaan? VOIP in de Zyxel gedisabled bijv.? En op welke LAN-poort heb je de N300 op de Zyxel aangesloten?

@Pieter_B 
Na een harde reset van het modem en de N300A IP bleek mijn IP-adres te zijn gewijzigd. Nadat mijn provider dat had aangepast en ik de SIP-instellingen natuurlijk opnieuw had ingevoerd, werkt het weer! Dank je wel voor de gouden tip. 👋

Reputatie 7
Badge +3

@mvanbaarsen 

Dus het probleem lag gedeeltelijk aan jou kant omdat je WAN IP was/is veranderd, maar je provider heeft ook een soort van ‘White List’ op zijn server draaien?

Die had ik nog niet op mijn netvlies, maar je provider zal op die manier wel filtering willen doen op toegestane IP’s op de server.

Wel heel bewerkelijk, zeker gezien dat nagenoeg de meeste mensen achter een dynamic IP zitten.

Bedank in ieder geval voor de feedback, zodat andere mensen ook jouw oplossing mee kunnen nemen als ze problemen ervaren.

@Pieter_B,
Inderdaad. Na installatie van het modem had ik al whatsmyIP gedraaid en het gerapporteerde IP-adres dat op de whitelist laten zetten, maar na een harde reset van beide apparaten is het IP-adres kennelijk weer veranderd. 
De tweede conclusie lijkt dat poort 5060 voor externe VoIP-providers gewoon open lijkt te staan. (Dat wist mijn provider ook niet.)

Reputatie 7
Badge +14

@Pieter_B,
Inderdaad. Na installatie van het modem had ik al whatsmyIP gedraaid en het gerapporteerde IP-adres dat op de whitelist laten zetten, maar na een harde reset van beide apparaten is het IP-adres kennelijk weer veranderd. 
De tweede conclusie lijkt dat poort 5060 voor externe VoIP-providers gewoon open lijkt te staan. (Dat wist mijn provider ook niet.)

Blijft echt bijzonder dat jouw provider met een whitelist werkt. Het IP adres van een consumenten internet lijn is dynamisch. Dus mocht je een keer een klacht krijgen dat je niet gebeld kunt worden, check dan eerst weer je dan in gebruik zijnde IP adres. Gelukkig wijzigt het IP adres in de praktijk niet heel vaak.

@eric,
Dat is me bekend. Daarom  had ik ook meteen na installatie van de Zyxel het IP-adres opgevraagd en doorgestuurd. Dat het IP-adres verandert na een harde reset van de Zyxel en de N300 had ik niet verwacht.

Mag ik misschien dit oude topic omhoog halen? Ik heb een gigaset DX800A met Voip via Cheapconnect. Verder heb ik het standaard T-Mobile Thuis Zyxel VMG8825-T50 modem. Ik heb in het verleden eerder problemen gehad met de 5060 poort waarover cheapconnect "standaard" de verbinding laat lopen. Met een aanpassing naar de 5080 poort was destijds het probleem verholpen en heeft het een tijdje gedraaid. Sinds enkele maanden doet het niets meer (waardeloos dat kennelijk TMO iets aanpast en je hier zelf geen controle op hebt) en ben ik op basis met bovenstaande info met de poort forwarding en het statische ip-adres aan gang gegaan (er is niet veel verschil tussen de DX800A en de N300 van gigaset). Helaas werkt het nog steeds niet, heeft iemand een goed idee hoe dit op te lossen? Momenteel krijg ik iedere keer de melding dat het aanmelden bij de voip-provider mislukt.

Zou het aanschaffen van een ander modem een optie zijn?

 

Ik heb indertijd bij T-Mobile modem een fabrieksreset gedaan. De softwarematige poortblokkades waren toe opgeheven, maar mijn IP-adres ook. Dat moest ik vervolgens door mijn VoiP-provider op een whitelist laten zetten.. 

Reputatie 7
Badge +5

@ChrisREG 

Account verlopen bij CC?

@ChrisREG

Account verlopen bij CC?

Bedankt voor de suggestie… dat had ik als eerst gecontroleerd :-) 

Ik heb indertijd bij T-Mobile modem een fabrieksreset gedaan. De softwarematige poortblokkades waren toe opgeheven, maar mijn IP-adres ook. Dat moest ik vervolgens door mijn VoiP-provider op een whitelist laten zetten.. 

Denk je dat dit bij Cheapconnect ook het geval is? Ik heb niet gehoord dat Cheapconnect bepaalde ip-adressen niet zou toelaten...

Reputatie 7
Badge +5

@ChrisREG 

Gigaset N300A-IP Aanbieder CheapConnect

En de geavanceerde instellingen

Eerlijkheidshalve moet ik vermelden dat van gigaset.net mijn laatste gebruik 2 jaar terug dateert.

En de geluid instellingen

 

Heeft iemand een goede suggestie voor een ander modem? Ik vertrouw eigenlijk de Zyxel niet echt omdat het nu al de tweede keer is dat we problemen hebben zonder de we zelf iets aan configuratie hebben aangepast.

@ChrisREG

Gigaset N300A-IP Aanbieder CheapConnect

En de geavanceerde instellingen

Eerlijkheidshalve moet ik vermelden dat van gigaset.net mijn laatste gebruik 2 jaar terug dateert.

En de geluid instellingen

 

Ik gebruik gigaset.net helemaal niet. Ik voeg alleen mijn Cheapconnect lijn toe. Ik zal zo even een paar screenshots toevoegen van de settings zoals ze stonden.

Reageer