Beantwoord

SIP poort 5060 met eigen modem op glasvezel

  • 13 November 2019
  • 36 reacties
  • 3523 Bekeken

Hi, we hebben succesvol een eigen glasvezel modem direct op het glasvezelnetwerk aangesloten. (Zowel de Zyxel router als de converter van T-mobile zijn losgekoppeld.) Echter, nu kunnen onze VOIP-diensten niet registreren. Dit lukt met hetzelfde modem wel op het glasvezelnetwerk van Reggefiber / KPN.

 

Contact met de klantenservice gehad, en die geven aan dat poort 5060 niet geblokkeerd / gereserveerd is. Of letterlijk “niets aan de kant van T-mobile belemmert mij om poort 5060 te gebruiken.”

 

Op dit forum lees ik nu dat T-mobile poort 5060 op hun eigen apparatuur (toch) reserveert. Soort van logisch, maar hier -met eigen modem- niet het geval. In het kader van netneutraliteit zou de poort ook moeten werken.

 

Wie kan mij vertellen wat ik / T-mobile moet doen om onze VOIP-diensten op poort 5060 te laten werken op ons eigen modem?

 

Bvd,

 

icon

Beste antwoord door Zwanenburg 11 January 2020, 18:07

Bekijk origineel

36 reacties

NB: ter aanvulling/verduidelijking, het gaat niet om de telefoniediensten van T-mobile zelf, maar een 3rd party voip-aanbieder die we graag werkend hebben. Hartelijke groet,

Reputatie 7
Badge +15

Hi@Zwanenburg 

https://community.t-mobile.nl/t-mobile-thuis-internet-492/welke-poorten-worden-geblokkeerd-of-zijn-gereserveerd-297428

Kan je verder komen met het antwoord op bovenstaande topic?

Ik weet niet of het ook lukt op je eigen modem maar vanuit T-mobile krijg je hier geen ondersteuning bij dus je kan beter even Googlen.

Hi @Waqqas bedankt voor je reactie!

 

Had de betreffende post al gezien. Net als deze: https://community.t-mobile.nl/t-mobile-thuis-algemeen-490/glasvezel-draytek-vervangen-met-je-eigen-router-met-vlan-297061/index8.html

 

De uitkomst daarvan is me nog niet duidelijk: 5060 is niet geblokkeerd, maar gereserveerd. Wat is het verschil? En gebeurt dat reserveren in het T-mobile aangeleverde modem/router bij je thuis  (als je die zou gebruiken) of op het netwerk van T-mobile zelf? 

 

Her en der lees je dan ook weer dat het bij sommige mensen wel lukt om op poort 5060 te registreren, afhankelijk van de setup. Net als er ergens geopperd wordt dat T-mobile een dedicated VLAN zou hebben voor de eigen telefonie: maar daar moet ik me nog even verder in verdiepen. Eigenlijk lees ik her en der verschillende antwoorden op deze vraag. (Wel/niet geblokkeerd, wel/niet mogelijk om zonder een andere poort te gebruiken een eigen VOIP-dienst te gebruiken. En dat dan in samenhang met de gebruikte apparatuur.)

Hier wordt door @airmaxx14 aangegeven dat T-mobile wel poort 5060 simpelweg blokkeert (met onderbouwing):

 

https://community.t-mobile.nl/t-mobile-thuis-internet-492/eigen-voip-verbinding-312097/index2.html#post1516378

 

Maar lemonkid heeft het wel werkend gekregen op 5060 via een eigen ATA:

 

https://community.t-mobile.nl/t-mobile-thuis-internet-492/eigen-voip-verbinding-312097#post1497648

 

Het lijkt dus ingewikkelder te liggen.

 

NB: Voip gaat als ik het goed begrijp ongeacht of deze van T-mobile of een 3rd party is overigens gewoon over 5060 (en niet 35).

Bij mij bijna hetzelfde probleem en lijkt Voip provider afhankelijk. Het is echt een lastig probleem en ben al uren bezig. 

Ik ben enkele weken geleden ook overgestapt van KPN naar T-Mobile en VOIP werkte niet meer goed. 
Ik maak gebruik van een Siemens N300A IP en maak gebruik van 2 SIP accounts 

  • CheapConnect (voor binnenkomende telefonie op vast telefoonnumer en uitgaande gesprekken naar 112)
  • CosmoVoip  (voor alle overige uitgaande gesprekken omdat de tarieven erg laag zijn)

Het vreemde is dat CheapConnect wel werkt maar bij CosmoVoip krijg melding van de Siemens N300A IP “Aanmelding is mislukt!”. Beide werken met dezelfde poorten 5060, dus dat geeft mij het gevoel dat de poort niet geblokkeerd. is. 
De instellingen voor CosmoVoip werkten bij KPN wel altijd goed en heb ik verschillende keren gecontroleerd. 
Verder kan ik wel met een SIP app op de telefoon inloggen bij CosmoVoip terwijl deze app via Wifi met de T--Mobile router verbonden is (en gebruik maakt van dezelfde poorten)

Ik ben al uren bezig en een beetje ten einde raad….

Ik heb een Zyxel VMG8825-T50 modem.

@Zwanenburg van wat voor hardware maak jij gebruik voor je VOIP verbinding?

@TheProfessional wij gebruiken één Fritzbox 7369 als all-in-one glasvezelmodem / DECT-station / NTU i.p.v. alle losse apparatuur die je van T-mobile krijgt. (Zuiniger en veel betrouwbaarder.) Nieuw 250,- maar tweedehands op marktplaats te krijgen voor ± 70,- zag ik net.

 

Hoe T-mobile het technisch gedaan heeft weet ik niet precies, maar bij ons kwam het er op neer dat 5060 gewoon geblokkeerd was. Hier drie aanbieders (Cheapconnect, Voicedeals & Betamax (o.a. CosmoVoip, VoipBuster, etc.)).

Betamax/CosmoVoip biedt poort 6000 als alternatief aan en ook Cheapconnect biedt alternatieve poorten aan, namelijk:

5066
5068
5070
5072
5074
5076
5078
5080

Voicedeals bood alleen geen alternatieven voor 5060.

 

Na veel trial and error heb ik alle drie de bovenstaande SIP-accounts op poort op poort 5070 gezet, en toen werkten ze allemaal. Mogelijk leidt T-mobile ze dan uiteindelijk om naar 5060 ofzo, geen idee, het werkt nu.

 

@TheProfessional mocht je een Fritzbox gaan gebruiken kan je niet in de GUI de poort veranderen van 5060 naar 5070, maar ik heb kan wel een linkje met uitleg terugvinden, waarmee dat relatief makkelijk gedaan kan worden. Kwestie van één getalletje (5060>5070) aanpassen in een tekst-editor na het downloaden van de back-up instellingen en deze vervolgens terugzetten.

 

Het werkt eindelijk weer. 
Ik heb het Voip kastje (Siemens N300A IP) terug gezet naar fabrieks instellingen en de NTU/Zyxel router 2 uur lang uitgeschakeld. Ineens werkt CosmoVoip, na enkele weken,  ineens weer met dezelfde instellingen die ik eerder heb geprobeerd. 
Ik denk dat bij mij het probleem in het Siemens VOIP kastje zat en het resetten+voeding uitschakelen de oplossing is geweest. 

 

@Zwanenburg Interessant dat je geen T-Mobile modem gebruikt. Bij mij staat ook de WiFi uit en hangt er mijn eigen router achter. Ik zal eens gaan zoeken of het voor mij een optie is om de T-Mobile router er uit te gooien en direct op het NTU kastje aan te sluiten. Bedankt voor je reactie!

@TheProfessional wij gebruiken één Fritzbox 7369 als all-in-one glasvezelmodem / DECT-station / NTU i.p.v. alle losse apparatuur die je van T-mobile krijgt. (Zuiniger en veel betrouwbaarder.) Nieuw 250,- maar tweedehands op marktplaats te krijgen voor ± 70,- zag ik net.

 

Kleine correctie nog ter info: het is de Fritzbox 5490 voor glasvezel (de 7390 is een verouderd ADSL model). De 5390 steek je zo de glasvezelkabel in, selecteert het vooringestelde T-mobile Nederland profiel en zowel je Internet als de TV (op LAN poort 3 & 4) werken vlekkeloos.

 

Alleen Voip is met een eigen modem lastiger, omdat T-mobile het SIP-wachtwoord voor de eigen dienst niet vrijgeeft en poort 5060 voor andere aanbieders blokkeert als je niet het T-mobile modem gebruikt.

 

Als je de eigen T-mobile SIP-dienst gebruikt:

  • Registrar en Proxy zijn: voip.t-mobilethuis.nl
  • Gebruikersnaam: klantnummer ( “GEDxxxxx” )
  • Wachtwoord: zie onder.

Maar het SIP-wachtwoord kun je momenteel alleen met behulp van Wireshark achterhalen (je luistert dan de communicatie van het originele T-mobile modem met de server uit, en haalt daar het wachtwoord uit.)

 

Omdat de prijzen van telefonie bij T-mobile niet bepaald concurrerend zijn zijn wij voor een andere Voip-aanbieder gegaan, dan dien je dus alleen de SIP-poort aan te passen als omschreven in mijn eerdere bericht.

 

(NB: als je een Voip-toestel / ATA met een eigen Voip-aanbieder achter het originele T-mobile modem plaatst hoef je de poort niet aan te passen naar een andere poort dan 5060, het modem verwerkt dit op de e.o.a. manier dan wel juist. Desondanks kan ik sterk aanraden eigen apparatuur te gebruiken. Fritzbox, Mikrotik, Ubiquiti, etc. Fritzbox is het meest gebruiksvriendelijk in dit geval.)

 

 

Nu zit ik ook met dit probleempje op de Fritz!box 5490, ik krijg CheapConnect niet geregistreerd, kan dit zijn omdat de poort dicht staan omdat mijn Telefonie pas op 12/9 is afgelopen of word poort 5060 gewoon altijd geblokkeerd.

Mijn nummer is al wel over genomen door CC, dus is al wel bereikbaar via hun.

Trouwens de 5490 is een lekker routertje, sneller dan de Huawei ooit is geweest en dat voor een paar tientjes, Ping is van 8/9 naar 6 en download snelheid ietjes hoger dan 150, upload meer dan 140 op een 100/100 lijn, goed uitgepakt dus.:sunglasses:

Reputatie 7
Badge +3

@Doornekamp33 

Heb hier ook CC voor inkomend op een N300A IP ATA en alles eigen spul, maar hier heb ik op poort 5060 geen problemen. Uit voorzorg ben ik wel naar 5070 gegaan, puur om eventuele issues te voorkomen.

Voordeel is dat CC gewoon alternatieve registratie poorten heeft, omdat hun uit ervaring ook hebben geleerd dat er providers zijn die 5060 ‘claimen’.

Dat is nu juist het probleem met de Fritzbox, je kan niet zomaar een andere poort instellen, ben nog even aan het zoeken, je moet een back-up maken en de poort daarin veranderen en dan de back-up terug, maar mijn Engels is niet zo best.

Daarom vroeg ik me ook af of 5060 nog geblokkeerd is omdat mijn nummer wel verdwenen is maar de telefonie nog tot 12/9 doorloopt.

Reputatie 7
Badge +3

@Doornekamp33 

Heb voor de zekerheid nog even alles voor CC op 5060 laten draaien, maar dat werkt gewoon zonder problemen hier.

 

Reputatie 7
Badge +5

@Doornekamp33

Lees dit topic ff ook een portering naar CC.

Die werd pas na 3 dagen actief.

Die had ik gelezen, dat was een portering van de ene voip provider naar de ander.

Bij TM is mijn telefoonnummer al weg vanaf woensdag, en CC heeft mij woensdag een bericht gestuurd dat de portering is voltooid, dat is al 3 dagen en in de CC portaal staat alles op actief.

@Pieter_B@yalerta , Het is gelukt met vallen en opstaan, na een poortscan word poort 5060 (nog) geblokkeerd aan TM kant, of dit nu tijdelijk of permanent is geen idee maakt nu ook niet meer uit.

Ik heb de tutorial op https://forum.cheapconnect.net/index.php?topic=587.0 gebruikt, met dank aan Anwenger en dit werkte in mijn geval.

 

Voor de FritzBox (diverse modellen, getest op een 7581 met versie 07.13)
Dit is iets meer werk, want is niet aan te passen in de webinterface.

  • Maak een backup van de configuratie via System --> Backup. Kies een willekeurig wachtwoord.
  • Open het bestand met een editor als Notepad++ of BBedit
  • Zoek naar "sip_srcport" in voipcfg
  • Pas de waarde aan naar 6000
  • Sla het bestand op
  • Bereken de nieuwe checksum op https://www.mengelke.de/Projekte/FritzBox-JSTool (Kan ook via Upload + Calc)
  • Wijzig de checksum in de laatste regel van het .export bestand (Kan ook via Download)
  • Via System --> Restore kan je de configuratie terug laden
Reputatie 7
Badge +5

Jammer dat AVM de voip poort instelling zover weg stopt van de FritzBox!

Zelfs mijn Gigaset N300A-IP heeft in de web-interface een veld waar andere voip poorten ingevuld kunnen worden.

AVM toont hiermee een beetje Apple gedrag, net als providers met de door hen geleverde modems.
“We” verbergen het en maken het daardoor kreupel, want de gebruikers zouden het misschien, ooit verkeerd kunnen doen.

Misschien dat het nog eens doordringt dat een nivo-2 optie, met extra waarschuwing, het beheren kan vereenvoudigen.

Maar ja, 1 dwaas kan soms meer verkloten dan 10 wijzen proberen te voorkomen.

Anekdote: Mijn buurman had een andere plafonnière opgehangen maar de “stop” was eruit gesprongen toen hij de lamp aan wilde doen. Bleek dat het een fitting met “steekverbinding” was, zoiets was hem niet bekend dus had hij beide draden in het enkel “aarde” kroonsteentje op de bodemplaat gefrommeld. Nadat ik de draden op de juiste wijze in de fitting geplaatst had en een nieuwe schakelaar gemonteerd omdat die ook gehemeld was door de kortsluiting kon hij zijn lamp aan en uit doen. Tsja verlichte geesten heb je overal. :grin:

Zolang er maar een work arround te vinden is voor een kluns zoals ik zei de gek is het wel te doen.

Je moet het alleen even vinden, had meerdere varianten geprobeerd die niet lukten, omdat de firmware vernieuwd is en het niet meer via Telnet wilde lukken.

Reputatie 7
Badge +3

@Doornekamp33 

Heb je die poortscan gedaan op je eigen WAN IP, met een portforwarding regel?

Een poortscan zal inderdaad niets opleveren, omdat je een ‘client’ draait en dus niet een server. CC is de ‘server’ kant voor jou VoIP ‘client’. Daarom is portforwarding ook niet nodig met een VoIP client, want dat is min of meer niets anders dan een ‘soort van webbrowser’ wat ook een ‘client’ is. Alleen jou VoIP ‘client’ werkt op een andere poort (5060) t.o.v. een webbrowser (80).

Maar, waar het om ging, het werkt.

Poortscan met een apart programmaatje dat ik tegen kwam om poort 5060 te testen, en ik kreeg respons dat de poort dicht zat, op 6000 gaf die aan dat die open stond.

Klopt ook wel toen ik de poort had veranderd naar 6000 was het sip account direct geregistreerd.

Ik ben van plan om over te stappen van ADSL, op dit moment een Fritz Box 7590 bij andere provider, naar misschien glasvezel T-Mobile.

Wat ik mij afvraag is het volgende:

  • is de ervaring met T-Mobile glasvezel in Amsterdam goed?
  • ik zal een glasvezel Fritz Box 5590 gaan gebruiken zodra de internationale versie beschikbaar is. Zal dit werken met T-Mobile?
  • zal mijn Voipbuster sip account nog werken? Deze werkt standaard alleen op port 5060. Hebben jullie nog problemen achteraf gehad na jullie poort wijziging?
  • naast het sip account heb ik nog een 2e sip account, nl mijn vroegere vaste lijn nummer als mijn huidige provider standaard telefoonnummer. Kan ik deze overnemen naar T-Mobile?...of beter onder Cheap Connect onderbrengen (als dat kan)? Heb geen ervaring met Cheap Connect, maar ik wil wel de vaste DECT telefoontoestellen die ik nu op mijn Fritz Box aangesloten heb, blijven gebruiken! (dus geen gebruik van app / pc software voor het bellen)
  • Worden er nog Synology NAS poorten geblokkeerd door T-Mobile?

Ik hoor graag enig advies/ervaring voordat ik de overstap maak. Dank.

Reputatie 7
Badge +3

@fiberrookie 

Zelf heb ik dan wel geen Fritz, maar een losse ATA device (N300A IP) op het Tmobile glas netwerk.

Heb ook afzonderlijke VoIP providers voor inbellen (Cheap Connect) en uitbellen (Voip Planet), waarbij ik al meerder keren in andere topic voor de test 5060 heb gebruikt op CC. Dit werkte bij mij in Amsterdam zonder problemen, dus kan ik bevestigen dat 5060 geen probleem is.

Bij CC onderbrengen zou ik voorstellen om te doen, zeker het verschil in maandelijkse kosten .. maar dat ik over aan jou.

Ervaring met glasvezel in de regio 1066 is al vanaf dag 1 zonder issues verlopen, van aansluiten tot stabiliteit.

Maar al geruime tijd gebruik van eigen hardware, maar nog nooit enig probleem ondervonden. Nu weet ik niet of ik dan de ‘blauwdruk’ ben voor heel AMS, maar in mijn regio mag ik niet klagen.

Hoi Pieter_B,

 

Dank voor het delen van je ervaringen!

Net wat meer verdiept in glasvezel. Het schijnt dat ik mijn oude ADSL modem nog kan gebruiken voor glasvezel, maar dan moet er een converter kastje glasvezel->UTP worden geplaatst? Dit betekent dus weer een stopcontact bezet?

Iemand ervaringen met zo'n kassie?

Net ook te horen gekregen dat ADSL/koper in de toekomst geen optie is meer in mijn woning, daar KPN alles gaat overzetten naar glasvezel in mijn buurt. Dus alle info/ervaring is welkom mbt glasvezel. Dank alvast

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @fiberrookie 

Naast het glasvezelaansluitpunt of op het glasvezelaansluitpunt komt een mediaconverter, deze heeft ook stroom nodig. Vanuit de mediaconverter gaat een internetkabel naar de router. Je kan de internetkabel zelf vervangen door een langere internetkabel en de router op een andere plek plaatsen (de internetkabel mag tot 100 meter lang zijn met een CAT6 kabel) mocht deze door de monteur ook bij de mediaconverter geplaatst worden.

Reputatie 7
Badge +14

Je hoeft geen nieuw stopcontact aan te leggen hoor. Modem en ONT verbruiken niet zo veel, die kunnen op 1 stopcontact met iets als dit:

 

Dank voor alle hulp.

Wat mij nog even tegen houdt om T-Mobile te nemen is toch nog die geblokkeerde voip poort 5060. Aan de ene kant lees ik bij andere discussies dat het niet geblokkeerd is en aan de andere kant weer wel.

Voipbuster schijnt alleen op 5060 te werken (denk ik). Ik wil deze Voipbuster sip account blijven gebruiken voor uitbellen samen met mijn andere voip nummer die ik misschien bij CheapConnect, voor inbellen, ga onder brengen.

Bij voipbuster krijg ik nl gratis minuten erbij en doe ik er toch maanden bellen mee. Als iemand Voipbuster werkend heeft op een andere poort dan verneem ik dat van harte.

Ik zal evt de andere alternatieve prepaid voip websites die hier genoemd zijn ook nog met voipbuster vergelijken… ik heb een beetje het idee dat het allemaal beetje van hetzelfde is, maar dan onder een andere naam; de meesten maken ook gebruik van de MobileVoip app.

 

Reageer