Beantwoord

SIP poort 5060 met eigen modem op glasvezel

  • 13 November 2019
  • 36 reacties
  • 3546 Bekeken

Hi, we hebben succesvol een eigen glasvezel modem direct op het glasvezelnetwerk aangesloten. (Zowel de Zyxel router als de converter van T-mobile zijn losgekoppeld.) Echter, nu kunnen onze VOIP-diensten niet registreren. Dit lukt met hetzelfde modem wel op het glasvezelnetwerk van Reggefiber / KPN.

 

Contact met de klantenservice gehad, en die geven aan dat poort 5060 niet geblokkeerd / gereserveerd is. Of letterlijk “niets aan de kant van T-mobile belemmert mij om poort 5060 te gebruiken.”

 

Op dit forum lees ik nu dat T-mobile poort 5060 op hun eigen apparatuur (toch) reserveert. Soort van logisch, maar hier -met eigen modem- niet het geval. In het kader van netneutraliteit zou de poort ook moeten werken.

 

Wie kan mij vertellen wat ik / T-mobile moet doen om onze VOIP-diensten op poort 5060 te laten werken op ons eigen modem?

 

Bvd,

 

icon

Beste antwoord door Zwanenburg 11 January 2020, 18:07

Bekijk origineel

36 reacties

Reputatie 7
Badge +16

@fiberrookie Dat klopt helemaal! Je hebt dan de converter die voeding behoeft én het modem, that's it, verder niets! 

yep thx...dus max 2 apparaten die voeding nodig hebben.

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @fiberrookie 

Het witte kastje waarin de glasvezelkabel wordt afgemonteerd heeft geen stroom nodig maar de mediaconverter die erop of ernaast wordt geplaatst heeft wel stroom nodig.

Indien de router ook in de meterkast komt dan heeft die ook stroom nodig en als die ergens anders wordt geplaatst dan kun je misschien een verlengsnoer even naar de meterkast aanleggen zodat de monteur daar alles kan testen 

Nu ben ik toch even los wat er dan geplaatst gaat worden.

Op internet fotos verwachtte ik alleen een wit kastje die geen stroom nodig heeft (analoog aan een isra punt) en waar de binnenkomende glasvezel in eindigt.

Op dit kastje zou dan mijn modem op aangesloten worden , evt met optionele mediaconverter, dus ik verwacht dan minstens 2 vrije stopcontacten nodig te hebben.

Als ik het zo hoor, komen er nog meer apparatuur bij????

We zullen wel zien als ze het gaan aanleggen dan...

Reputatie 7
Badge +5

Ik begreep van degene die eerst de meterkast kwam checken dat er een stopcontact nodig is, dus kreeg de indruk dat er een mediaconverter geplaatst zal worden. Heeft de gewone glasvezel aansluitpunt dan voeding nodig???

Bij het aansluitpunt in gebruik nemen is er stroom nodig.

Ik begreep van degene die eerst de meterkast kwam checken dat er een stopcontact nodig is, dus kreeg de indruk dat er een mediaconverter geplaatst zal worden. Heeft de gewone glasvezel aansluitpunt dan voeding nodig???

 

 

Reputatie 7
Badge +5

@ Doornekamp33 

Dank voor de waardevolle info.

  1. Ik wacht nog even met de aanschaf van de modem totdat KPN de glasvezel heeft aangelegd, dan weet ik of er een mediaconverter bij zit of niet

Er wordt GEEN media converter geleverd. KPN plaatst een glasvezel aansluitpunt

  1. ...
  2. Op dit moment heb ik geen T-Mobile abo, dus hopelijk dan geen probleem met poort 5060 als het zover is bij het nemen van een glasvezel abo

Poort 5060 is alleen van toepassing bij gebruik van het Tmobile modem.

  1.  
  2.                                                                                                                                  
  3. Hoe is de kwaliteit van CheapConnect? Ik wilde het eerst uittesten door een willekeurige nummer te bestellen, maar als ik later nummerbehoud wil moet ik dus weer een nummer betalen + 5 euro voor nummerbehoud. Kosten voor mijn 1e test nummer, die ik niet meer gebruik, ben ik dan dus kwijt.

Hier in gebruik als enige Voip aanbieder. Werkt uitstekend. (en zonder Tmobile modem op poort 5060)

 

@ Doornekamp33 

Dank voor de waardevolle info.

  1. Ik wacht nog even met de aanschaf van de modem totdat KPN de glasvezel heeft aangelegd, dan weet ik of er een mediaconverter bij zit of niet .                                                                                                                           
  2. Op dit moment heb ik geen T-Mobile abo, dus hopelijk dan geen probleem met poort 5060 als het zover is bij het nemen van een glasvezel abo                                                                                                                                   
  3. Hoe is de kwaliteit van CheapConnect? Ik wilde het eerst uittesten door een willekeurige nummer te bestellen, maar als ik later nummerbehoud wil moet ik dus weer een nummer betalen + 5 euro voor nummerbehoud. Kosten voor mijn 1e test nummer, die ik niet meer gebruik, ben ik dan dus kwijt.

 

  • ik zal een glasvezel Fritz Box 5590 gaan gebruiken zodra de internationale versie beschikbaar is. Zal dit werken met T-Mobile?
  • zal mijn Voipbuster sip account nog werken? Deze werkt standaard alleen op port 5060. Hebben jullie nog problemen achteraf gehad na jullie poort wijziging?
  • naast het sip account heb ik nog een 2e sip account, nl mijn vroegere vaste lijn nummer als mijn huidige provider standaard telefoonnummer. Kan ik deze overnemen naar T-Mobile?...of beter onder Cheap Connect onderbrengen (als dat kan)? Heb geen ervaring met Cheap Connect, maar ik wil wel de vaste DECT telefoontoestellen die ik nu op mijn Fritz Box aangesloten heb, blijven gebruiken! (dus geen gebruik van app / pc software voor het bellen)

 

  1. Ik zou niet wachten op de internationale versie maar gewoon de 5590 uit Duitsland laten komen, waarom, is hetzelfde als de toekomstige internationale en je krijgt er 2 SFP modulles bij, de AON en de G-Pon terwijl je bij de internationale vooralsnog alleen een AON zal krijgen en de G-Pon er extra bij moeten kopen als je deze nodig hebt, plus direct leverbaar.
  1. Voip Buster word een dingetje, T-Mobile zegt 5060 niet te reserveren, ik had een andere ervaring, enige is wel, degene die ik ken die er problemen mee hadden hadden daarvoor net als ik T-Mobile telefoon in het pakket, misschien dat de blokkering er lang over deed om er af te gaan.
  1. Je tweede nummer zou ik inderdaad bij cheap connect onderbrengen, goedkoper en je kan een andere poort pakken wil het niet werken op 5060.

Ah dank voor de opheldering. Ik zal sowieso de apparatuur van T-Mobile niet gebruiken. Heb liever mijn eigen Fritz Box aangesloten.

Reputatie 7
Badge +6

@fiberrookie Op netwerk-niveau wordt poort 5060 niet geblokkeerd. De reden dat het bij sommigen niet werkte, is dat poort 5060 wel gereserveerd wordt op het modem van T-Mobile, waardoor het inkomende verkeer op poort 5060 dat voor bijvoorbeeld een IP-telefoon bestemd is, werd ‘afgevangen’ door het modem en de telefoon dus niet bereikte. Als je glasvezelklant wordt, krijg je de Zyxel T54. Daar zit de instelling SIP ALG in. Die instelling aan- of uitzetten heeft bij meerdere mensen hier op de Community geholpen. Maar je kunt ook een eigen router gebruiken. Daarmee zou het zeker moeten lukken!

Dank voor alle hulp.

Wat mij nog even tegen houdt om T-Mobile te nemen is toch nog die geblokkeerde voip poort 5060. Aan de ene kant lees ik bij andere discussies dat het niet geblokkeerd is en aan de andere kant weer wel.

Voipbuster schijnt alleen op 5060 te werken (denk ik). Ik wil deze Voipbuster sip account blijven gebruiken voor uitbellen samen met mijn andere voip nummer die ik misschien bij CheapConnect, voor inbellen, ga onder brengen.

Bij voipbuster krijg ik nl gratis minuten erbij en doe ik er toch maanden bellen mee. Als iemand Voipbuster werkend heeft op een andere poort dan verneem ik dat van harte.

Ik zal evt de andere alternatieve prepaid voip websites die hier genoemd zijn ook nog met voipbuster vergelijken… ik heb een beetje het idee dat het allemaal beetje van hetzelfde is, maar dan onder een andere naam; de meesten maken ook gebruik van de MobileVoip app.

 

Reputatie 7
Badge +14

Je hoeft geen nieuw stopcontact aan te leggen hoor. Modem en ONT verbruiken niet zo veel, die kunnen op 1 stopcontact met iets als dit:

 

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @fiberrookie 

Naast het glasvezelaansluitpunt of op het glasvezelaansluitpunt komt een mediaconverter, deze heeft ook stroom nodig. Vanuit de mediaconverter gaat een internetkabel naar de router. Je kan de internetkabel zelf vervangen door een langere internetkabel en de router op een andere plek plaatsen (de internetkabel mag tot 100 meter lang zijn met een CAT6 kabel) mocht deze door de monteur ook bij de mediaconverter geplaatst worden.

Hoi Pieter_B,

 

Dank voor het delen van je ervaringen!

Net wat meer verdiept in glasvezel. Het schijnt dat ik mijn oude ADSL modem nog kan gebruiken voor glasvezel, maar dan moet er een converter kastje glasvezel->UTP worden geplaatst? Dit betekent dus weer een stopcontact bezet?

Iemand ervaringen met zo'n kassie?

Net ook te horen gekregen dat ADSL/koper in de toekomst geen optie is meer in mijn woning, daar KPN alles gaat overzetten naar glasvezel in mijn buurt. Dus alle info/ervaring is welkom mbt glasvezel. Dank alvast

Reputatie 7
Badge +3

@fiberrookie 

Zelf heb ik dan wel geen Fritz, maar een losse ATA device (N300A IP) op het Tmobile glas netwerk.

Heb ook afzonderlijke VoIP providers voor inbellen (Cheap Connect) en uitbellen (Voip Planet), waarbij ik al meerder keren in andere topic voor de test 5060 heb gebruikt op CC. Dit werkte bij mij in Amsterdam zonder problemen, dus kan ik bevestigen dat 5060 geen probleem is.

Bij CC onderbrengen zou ik voorstellen om te doen, zeker het verschil in maandelijkse kosten .. maar dat ik over aan jou.

Ervaring met glasvezel in de regio 1066 is al vanaf dag 1 zonder issues verlopen, van aansluiten tot stabiliteit.

Maar al geruime tijd gebruik van eigen hardware, maar nog nooit enig probleem ondervonden. Nu weet ik niet of ik dan de ‘blauwdruk’ ben voor heel AMS, maar in mijn regio mag ik niet klagen.

Ik ben van plan om over te stappen van ADSL, op dit moment een Fritz Box 7590 bij andere provider, naar misschien glasvezel T-Mobile.

Wat ik mij afvraag is het volgende:

  • is de ervaring met T-Mobile glasvezel in Amsterdam goed?
  • ik zal een glasvezel Fritz Box 5590 gaan gebruiken zodra de internationale versie beschikbaar is. Zal dit werken met T-Mobile?
  • zal mijn Voipbuster sip account nog werken? Deze werkt standaard alleen op port 5060. Hebben jullie nog problemen achteraf gehad na jullie poort wijziging?
  • naast het sip account heb ik nog een 2e sip account, nl mijn vroegere vaste lijn nummer als mijn huidige provider standaard telefoonnummer. Kan ik deze overnemen naar T-Mobile?...of beter onder Cheap Connect onderbrengen (als dat kan)? Heb geen ervaring met Cheap Connect, maar ik wil wel de vaste DECT telefoontoestellen die ik nu op mijn Fritz Box aangesloten heb, blijven gebruiken! (dus geen gebruik van app / pc software voor het bellen)
  • Worden er nog Synology NAS poorten geblokkeerd door T-Mobile?

Ik hoor graag enig advies/ervaring voordat ik de overstap maak. Dank.

Poortscan met een apart programmaatje dat ik tegen kwam om poort 5060 te testen, en ik kreeg respons dat de poort dicht zat, op 6000 gaf die aan dat die open stond.

Klopt ook wel toen ik de poort had veranderd naar 6000 was het sip account direct geregistreerd.

Reputatie 7
Badge +3

@Doornekamp33 

Heb je die poortscan gedaan op je eigen WAN IP, met een portforwarding regel?

Een poortscan zal inderdaad niets opleveren, omdat je een ‘client’ draait en dus niet een server. CC is de ‘server’ kant voor jou VoIP ‘client’. Daarom is portforwarding ook niet nodig met een VoIP client, want dat is min of meer niets anders dan een ‘soort van webbrowser’ wat ook een ‘client’ is. Alleen jou VoIP ‘client’ werkt op een andere poort (5060) t.o.v. een webbrowser (80).

Maar, waar het om ging, het werkt.

Zolang er maar een work arround te vinden is voor een kluns zoals ik zei de gek is het wel te doen.

Je moet het alleen even vinden, had meerdere varianten geprobeerd die niet lukten, omdat de firmware vernieuwd is en het niet meer via Telnet wilde lukken.

Reputatie 7
Badge +5

Jammer dat AVM de voip poort instelling zover weg stopt van de FritzBox!

Zelfs mijn Gigaset N300A-IP heeft in de web-interface een veld waar andere voip poorten ingevuld kunnen worden.

AVM toont hiermee een beetje Apple gedrag, net als providers met de door hen geleverde modems.
“We” verbergen het en maken het daardoor kreupel, want de gebruikers zouden het misschien, ooit verkeerd kunnen doen.

Misschien dat het nog eens doordringt dat een nivo-2 optie, met extra waarschuwing, het beheren kan vereenvoudigen.

Maar ja, 1 dwaas kan soms meer verkloten dan 10 wijzen proberen te voorkomen.

Anekdote: Mijn buurman had een andere plafonnière opgehangen maar de “stop” was eruit gesprongen toen hij de lamp aan wilde doen. Bleek dat het een fitting met “steekverbinding” was, zoiets was hem niet bekend dus had hij beide draden in het enkel “aarde” kroonsteentje op de bodemplaat gefrommeld. Nadat ik de draden op de juiste wijze in de fitting geplaatst had en een nieuwe schakelaar gemonteerd omdat die ook gehemeld was door de kortsluiting kon hij zijn lamp aan en uit doen. Tsja verlichte geesten heb je overal. :grin:

@Pieter_B@yalerta , Het is gelukt met vallen en opstaan, na een poortscan word poort 5060 (nog) geblokkeerd aan TM kant, of dit nu tijdelijk of permanent is geen idee maakt nu ook niet meer uit.

Ik heb de tutorial op https://forum.cheapconnect.net/index.php?topic=587.0 gebruikt, met dank aan Anwenger en dit werkte in mijn geval.

 

Voor de FritzBox (diverse modellen, getest op een 7581 met versie 07.13)
Dit is iets meer werk, want is niet aan te passen in de webinterface.

  • Maak een backup van de configuratie via System --> Backup. Kies een willekeurig wachtwoord.
  • Open het bestand met een editor als Notepad++ of BBedit
  • Zoek naar "sip_srcport" in voipcfg
  • Pas de waarde aan naar 6000
  • Sla het bestand op
  • Bereken de nieuwe checksum op https://www.mengelke.de/Projekte/FritzBox-JSTool (Kan ook via Upload + Calc)
  • Wijzig de checksum in de laatste regel van het .export bestand (Kan ook via Download)
  • Via System --> Restore kan je de configuratie terug laden

Die had ik gelezen, dat was een portering van de ene voip provider naar de ander.

Bij TM is mijn telefoonnummer al weg vanaf woensdag, en CC heeft mij woensdag een bericht gestuurd dat de portering is voltooid, dat is al 3 dagen en in de CC portaal staat alles op actief.

Reputatie 7
Badge +5

@Doornekamp33

Lees dit topic ff ook een portering naar CC.

Die werd pas na 3 dagen actief.

Reputatie 7
Badge +3

@Doornekamp33 

Heb voor de zekerheid nog even alles voor CC op 5060 laten draaien, maar dat werkt gewoon zonder problemen hier.

 

Reageer