Beantwoord

Vast bellen werkt niet bij overschakeling DSL naar glasvezel

  • 14 October 2022
  • 11 reacties
  • 926 Bekeken

Reputatie 1
  • is een Master Poster
  • 25 reacties

Ik ben gisteren overgezet van T-Mobile DSL naar T-Mobile glasvezel. Internet en TV werken perfect, alleen de vaste telefoon functioneert niet naar behoren. Het VoIP lampje brandt op het Zyxel T-50 modem. Ik kan wel bellen. Maar als er naar mijn vaste nummer wordt gebeld krijg ik geen oproepgeluid. Het gesprek komt niet op de handset binnen.

ik heb een Gigaset E290H. Als ik een oud basisstation gebruik (KPN Chicago 330) en daar de handset van Gigaset E290H koppel, werkt alles perfect. Het probleem zit hem dus in de communicatie tussen het basisstation van Gigaset E290H en de glasvezelaansluiting van T-Mobile.

Bij de DSL aansluiting van T-Mobile werkte de genoemde Gigaset wel prima! Helaas past de handset van van Gigaset E290H niet op het oude basisstation.

Mijn vraag: is het probleem met de Gigaset E290H oplosbaar en zo niet, welke vaste telefoonset werkt wel correct samen met glasvezel van T-Mobile. Dan kan ik eventueel een nieuwe set kopen.

Ik heb op Internet diverse keren dit probleem met dect telefoons voorbij zien komen, maar een echte oplossing van het probleem heb ik niet kunnen vinden. Het probleem bleek na uitgebreide communicatie met medewerkers van T-Mobile niet bij hun te liggen. Wel is het vervelend dat bij overschakeling van DSL naar glasvezel een aantal dect telefoons niet meer werken. Ik vind dat door T-Mobile meer gecommuniceerd moet worden over dit probleem, zodat voorkomen kan worden dat klantcontacten veelvuldig vragen krijgt over dit probleem, zonder dat men weet waar het aan ligt.

icon

Beste antwoord door LMDOWO 18 October 2022, 21:53

Bekijk origineel

11 reacties

Reputatie 7
Badge +4

Hoi @leendeja, super, dat is mooi! Ik heb meteen een lijnmeting gedaan en het ziet ernaar uit dat je vaste telefoon nu perfect werkt. Mocht er toch nog iets spelen, laat het gerust weten. Voor nu wens ik je nog heel veel belplezier toe!

Het is gelukt om de vaste lijn aan te sluiten.

Dank je wel.

Reputatie 5
Badge +3

Hoi @leendeja, ik help je graag verder! De kabel zou moeten gaan naar Phone poort 1. Daarnaast wil je vragen of je je hoofdstation van je telefoon al opnieuw hebt opgestart na de installatie? Groetjes, Ishana

Hoe heet het lampje op de  router?

LAN1 of LAN2?

Beide PHONE poorten werken niet.

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @leendeja 

Brandt het telefonie lampje op de router?

De andere PHONE poort achter de router kan je ook proberen.

Beste T-mobile,

Mijn vaste telefoon (Panasonic Model KX-TGB210NLB) werkt niet meer, nadat de glasvezel is aangesloten.

Kunnen jullie mij hierbij helpen?

Mvg,

  1. Leenders
Reputatie 1

Bedankt voor de tips. De wijzigingen in de instellingen van het modem hebben gewerkt, nadat ook het basisstation een harde reset heeft gekregen. Het probleem is dus opgelost.

Reputatie 7
Badge +5

@LMDOWO 

Inloggen in de router/modem http://192.168.1.1 als het standaardadres niet gewijzigd is.

Probeer in de instellingen van de modem bij 3streepjes rechtsbovenVOIPRegioinstelling de instelling te wijzigen naar b.v. Belgie
Wijzig ook de instelling bij Beller-ID signaaltype een keer naar de andere instelling.
De keuze bestaat uit DTMF of FSK.

KPN gebruikte vroeger DTMF waarschijnlijk werkt de “oude” Chicago” daarom met de huidige instelling van de modem wel.

Probeer niet tegelijk verschillende instellingen in te wijzigen. Een ieder raakt dan vaak kwijt wat er gewijzigd is. Ook het herstarten van modem en/of gigaset kan nodig zijn.

Voortschrijdende techniek veroorzaakt ook wijzigingen in die techniek.
Er zal dus zelf wat gedaan moeten worden om e.e.a. aan de praat te krijgen.

De vraag welk Gigaset basisstation wel werkt (uit de doos) is om daarom niet direct te beantwoorden omdat het belangrijkste is de juiste instellingen in de modem aan te zetten.

Het niet werken is in dit geval wel te duiden als gevolg van de overstap van een oude telefonie lijn (DSL) naar een glasvezel aansluiting (VOIP) In de oude situatie ging de modem op een andere manier om met de bel en geluidssignalen als nu met de Voip van glasvezel.

 

Reputatie 7

Hi @LMDOWO, thanks voor je bericht! Ik heb begrepen dat er inmiddels via onze telefonische collega's een onderzoek is gestart om het probleem zo snel mogelijk op te lossen. We gaan er alles aan doen om dit zo snel mogelijk voor je in orde te maken. Mijn welgemeende excuses voor het ongemak.

Reputatie 1

Nog even voor de duidelijkheid: als ik een oud basisstation van KPN gebruik en daaraan mijn Gigaset handset aan koppel, krijg ik wel een oproeptoon en kan ik met mijn Gigaset inkomende gesprekken voeren, vandaar mijn conclusie dat het aan het basisstation van de Gigaset ligt.
 

Ik heb op jouw verzoek poort 2 op de Zyxel geprobeerd. Het probleem met inkomende gesprekken blijft hetzelfde, maar ik kan dan ook niet meer bellen naar andere nummers. Ik heb gisteren al eerder poort 2 geprobeerd op verzoek van een van u collega’s, met hetzelfde resultaat. 
Als ik de inkomende gesprekken van het vaste telefoonnummer op “mijn T-Mobile” doorschakel naar mijn mobiele telefoon, krijg ik wel keurig alle oproepen binnen op mijn mobiele telefoon.

 

 

Reputatie 7
Badge +16

Hoi @LMDOWO, van harte welkom op de Community! 🙋‍♂️ 

Mijn vermoeden gaat uit naar een bepaalde configuratie die wellicht niet overeenkomt met de instellingen van VoIP voor de glasvezelverbinding. Ik kan hier zeer verdiept induiken en doe dat ook met alle plezier. Kun je me vertellen wat er gebeurt wanneer je VoIP-poort 2 gebruikt achterop de Zyxel? 

@yalerta Jij bent onze huisexpert bij uitstek als het gaat om VoIP: kun jij hier meer chocola van maken dan ik? Alvast bedankt voor je hulp! 😄

Reageer