Beantwoord

Vaste telefonie ineens storing vanaf 2 december 2022

  • 3 December 2022
  • 32 reacties
  • 545 Bekeken

  • heeft eerste post geplaatst
  • 2 reacties

Het ging zo lekker, en ineens kunnen we niet meer vast bellen.
Het is heel random, een enkele keer gaat het perfect, dan weer hoor je de beller niet, dan weer hoort de beller jou niet.
We hebben dit op twee adressen. Bij ons zowel als bij mijn schoonmoeder exact hetzelfde probleem.
We hebben ook allebei een zyxel modem

(Alle resets aluitgevoerd)

icon

Beste antwoord door AlyZo 6 December 2022, 21:31

Bekijk origineel

This topic has been closed for comments

32 reacties

@Cheyenne privébericht is verstuurd :)

 

Als toevoeging, ook @Te Wierik meld gisteren dezelfde problemen met willekeurig dode lijn in dit topic: 

dus het lijkt echt een meer algemeen probleem te zijn. Ik hoop dat nog meer mensen de twee voorbeeldgesprekken kunnen doorgeven voor bespoediging van een oplossing. Tegelijkertijd bestaat het probleem dat forum notificaties nog steeds niet in de inbox terecht komen, ik hoop dat dit probleem daardoor niet langer gaat duren dan nodig is. Tenslotte wordt telefoon ook gebruikt voor het verwittigen van de nooddiensten als politie, ambulance en brandweer, en is de storing moeilijk voor klanten te herkennen als storing omdat de telefoon soms wel, soms niet werkt. Ik hoop dan ook op een spoedige oplossing die met voorrang gezocht zal worden, voordat er ernstige gevolgen plaatsvinden.

Nu ik hier vandaag toch even rondkijk kan ik laten weten dat ik dit problemen ook ervaar.
Ik hou deze thread in de gaten.

Reputatie 1

Hi @Lisa (en @Shilka) heb even nagevraagd bij moeders en zelf getest maar loop niet meer tegen problemen aan. En FYI: ook de keuzemenu's werken hier (nog steeds) prima.

Dus als het zo blijft, ben ik een gelukkig mens. En mijn moeder ook.

Mijn/onze hartelijke dank, goed weekend en geniet van de feestdagen!

Reputatie 7
Badge +16

Hoi @tmklant22, slim dat je dit topic in de gaten blijft houden! Zodra we concrete updates hebben, zullen we die meteen met jullie delen.

Voor nu: alvast een prachtig, voetbalweekend toegewenst! 😄⚽

Reputatie 7
Badge +4

Hoi @JAN_OBL & @Shilka, bedankt voor jullie meldingen en fijn dat jullie ook al aan de slag zijn geweest, dat helpt absoluut!

Zoals jullie zelf al aangeven vermoed ik ook niet dat dit losstaand is. Lukt het jullie nog om een bepaald patroon te ontdekken? Bijvoorbeeld dat dit vooral op bepaalde tijdstippen plaatsvindt of vooral als jullie met specifieke contacten bellen (die bij een specifieke provider zitten)?

Weten jullie ook wanneer dit ongeveer is begonnen?

Bedankt alvast voor jullie hulp, ik ben benieuwd hoe de vork in de steel zit!

Reputatie 7
Badge +5

Hi @JAN_OBL@Shilka en @t1m, zouden jullie voor de zekerheid de telefoonkabel vanuit Phone1 kunnen halen, het modem herstarten en daarna de kabel weer in Phone1 willen prikken? Ik ben benieuwd of dit verschil maakt. Anders ontvang ik graag twee voorbeeldgesprekken (datum en tijd) plus informatie over het gesprek (van mobiel naar vast, van vast naar vast, uitgaand of inkomend etc.). Super bedankt!

We hebben dit weekend de vaste telefoon 2 maal gebruikt en toen ging het goed in ieder geval. Vandaag 4 keer gebeld, maar 1 keer antwoordapparaat, en 3 keer keuzemenu, dus geen idee of de andere kant me hoorde. Ik hoorde de andere kant in ieder geval wel, dus zover lijkt het hoopvol 

De voicemail heeft terug gebeld inmiddels, dus so far so good!

Reputatie 3

@Shilka Ja, dank, ik zie het nu staan inderdaad. Misschien moet ik eerst maar even de oplossing voor dit probleem afwachten en dan weer kijken of het menu werkt.

Ik kan in ieder geval bevestigen dat alle telefoontjes deze week weer gewoon werken in de zin dat alle gesprekken voor beide zijden hoorbaar zijn @Lisa  , dus voor mij beschouw ik het probleem van één of beide zijdes niet kunnen horen in ieder geval als opgelost 👍🏽 Ik hoop dat voor Te Wierik hetzelfde geldt. Nu alleen de keuzemenu's in het andere topic nog en we kunnen weer genieten van 100% werkende glasvezel ! Fijn weekend alvast allemaal 😊

Reputatie 7

Hi @Shilka, helemaal super! 😁 Ik word helemaal blij van deze reactie zo voor het weekend. Dankjewel dat je hier op terug bent gekomen. Ik wil jou ook een heel fijn weekend wensen en alvast hele mooie dagen als ik je tot die tijd niet meer spreek. 

Reputatie 7
Badge +5

Helemaal super @Te Wierik, ik wens jou en je moeder hetzelfde. Geniet ervan! 🎄

Reputatie 7
Badge +5

Dankjewel @Shilka! Zou je mij via een privébericht jouw postcode, huisnummer, geboortedatum en de laatste vier cijfers van je rekeningnummer kunnen sturen? Ik kijk dan met je mee!

@AlyZo Zou jij de stappen die ik eerder heb aangegeven voor de zekerheid willen testen? Anders ontvang ik ook van jou graag twee voorbeeldgesprekken zoals door @Shilka aangeleverd. Bedankt!

Reputatie 3

Hi @JAN_OBL@Shilka en @t1m, zouden jullie voor de zekerheid de telefoonkabel vanuit Phone1 kunnen halen, het modem herstarten en daarna de kabel weer in Phone1 willen prikken? Ik ben benieuwd of dit verschil maakt. Anders ontvang ik graag twee voorbeeldgesprekken (datum en tijd) plus informatie over het gesprek (van mobiel naar vast, van vast naar vast, uitgaand of inkomend etc.). Super bedankt!

 

@CheyenneVanavond een paar keer geprobeerd maar dat ging steeds goed. Zal het morgen opnieuw proberen. 

Ik heb het modem nog niet herstart.

Hoi @tmklant22, slim dat je dit topic in de gaten blijft houden! Zodra we concrete updates hebben, zullen we die meteen met jullie delen.

Voor nu: alvast een prachtig, voetbalweekend toegewenst! 😄⚽

@Jason Zie in de updates dat het is opgelost, fijn bericht.

Ook ik heb vandaag dit probleem.

Soms bij bellen hoort geen van beide kanten een stem, soms wordt één kant niet gehoord, soms gaat het goed. En bij gebeld worden precies hetzelfde. Soms wel geluid, soms niet. De telefoon gaat wel gewoon over aan beide zijdes, er kan wel gewoon opgenomen worden, maar daarna dus random wel of geen geluid aan één of beide zijdes.

Ook hier een zyxel modem. Heb zowel het modem als het telefoon basis station vanmiddag gereset, maar geen verbetering.

Reputatie 7
Badge +16

Het is inderdaad nu echt definitief, voor iedereen, opgelost. Bij deze de herstelmelding, dank voor jullie begrip en voor het delen van de meldingen! 👍👍

Hiermee sluit ik ook meteen het topic.

Ook ik merk sinds deze week een blijvend probleem met vast bellen (VOIP).

- Als ik zelf bel via de vaste lijn naar buiten bel (bijv mijn mobiel) dan kan hoor ik diegene wel praten, maar hoort degene mij niet.
- Als ik word gebeld (met mobiel) naar vaste lijn dan is het een normaal gesprek.

 

Reset van eigen Gigaset basisstation helpt niet. En het Zyxel T50 modem even van de stroom afhalen ook niet.

@Cal Ik heb gisteren om te testen diverse malen van eigen vaste telefoon naar eigen mobiel (t-mobile) gebeld en vice versa, en het is compleet willekeurig of het wel of niet werkt, soms hoor je beide kanten, soms één van beide kanten niet, soms hoor je allebei de kanten niet. Ook  naar familie met andere aanbieder (KPN) gebeld (vast naar vast) en ook daar hoorde ik de ene kant wel, maar zij ons niet. Zelfde met vast naar mobiel vodafone.

Ik heb het probleem in ieder geval vanaf 3 december. Daarvoor afgelopen week niet gebeld met vast als ik het me goed herinner.

Ik werd net gebeld door mijn schoonmoeder (kpn vast), konden elkaar niet horen. Nadat ze nog een keer probeerde werkte het wel. Kortom, compleet random of het werkt; vast naar vast, vast naar mobiel, mobiel naar vast, maak allemaal niet uit. Enige overeenkomst (tot  nu toe dan) is dat iedereen in dit topic een zyxel modem heeft.

@Cheyenne

Ik heb de telefoonkabel losgekoppeld, modem van de stroom gehad, opnieuw opgestart en daarna kabel weer ingeprikt (voor de zekerheid basisstation ook nog gereset)

Geen verschil, het probleem blijft voortbestaan.

 

Voorbeeld 1:

(4 dec) 12-04-2022 16:42:45 - Inkomend - vast naar vast - Gespreksduur 00:00:17 - Beide kanten kunnen elkaar niet horen

 

Voorbeeld 2:

(5 dec) 12-05-2022 10:11:34 - uitgaand - vast naar mobiel - gespreksduur 00:00:21 - Vast hoort mobiel wel, maar mobiel hoort vast niet

 

Voorbeeld 2 is na de reset vanmorgen, voorbeeld 1 was na de reset die ik gisteren al had gedaan, de exacte timestamps zijn direct uit de gespreksgeschiedenis van het modem overgenomen, hoop dat jullie er iets aan hebben! Werkze 🙂

Reputatie 7

Hi @Te Wierik, ik wil je graag laten weten dat het onderzoek is afgerond door mijn collega's! Ze hebben geen problemen geconstateerd en willen dan ook weten of je inmiddels probleemvrij bent. Zo zagen ze gisteren een inkomend gesprek van zo'n 15 minuten terug. Verliep dit gesprek zonder technische problemen? Ik hoor het graag, want ik wil zeker weten dat het probleem verdwenen is. 

 

Reputatie 7

Hi allemaal, ik hoop dat jullie van een mooi weekend hebben genoten! Ik zie dat onze specialisten op het gebied van Vaste Telefonie een aanpassing hebben verricht voor het weekend, zodat dit issue niet meer voor zou moeten komen. Ik hoop ontzettend dat jullie dit ook zo ervaren. Als dit niet het geval is, kunnen jullie mij dan een privébericht sturen met twee voorbeelden vanaf 10 december met daarin het nummer dat jullie probeerde te bellen of het nummer dat jullie heeft geprobeerd te bellen, het tijdstip en de datum? Dan gaat de technische dienst hier gelijk verder mee aan de slag. 

Reputatie 3

Bij mij precies hetzelfde probleem. Vandaag is het wel heel erg. Diverse keren naar mijn mobiel gebeld en vaak hoor ik mij daar niet. Ik denk dat het misschien al wel veel langer speelt, mijn moeder van 95 hoort mij vaak niet en ik dacht steeds dat het aan haar lag, maar twijfel daar nu erg aan. Ook heb ik al vaker gemerkt dat als de ontvanger zo’n automatisch menu gebruikt dit niet werkt. Of dit hetzelfde probleem is, weet ik niet.

Het is inderdaad random. Op een oude telefoon die parallel staat, hoor ik mij zelf wel als ik naar mijn mobiel bel, maar op mijn mobiel hoor ik dan niets. Ik heb een Draytek modem.

Als ik de berichten hierboven zo lees, kunnen we de modem dus wel uitsluiten als oorzaak.

Ik hoop dat het snel opgelost wordt.

Voor het niet werken van het keuzemenu liep ook al een topic voor, dat kun je hier vinden: 

Het Draytek modem zou al een werkende fix voor het keuzemenu moeten hebben ontvangen, maar dat blijkt dus nu toch ook niet helemaal te werken? Gaat niet helemaal goed met de firmware voor de vaste telefonie als ik het zo zie… Je misschien in dat topic ook even melden dan zodat ook het keuzemenu voor Draytek weer meegenomen gaat worden…