Beantwoord

VoIP central

  • 25 January 2018
  • 6 reacties
  • 1518 Bekeken

Sinds het Huawei gebruik (bij de overstap naar T-Mobile thuis, wil mijn eigen VoIO centrale niet meer registreren. Vreemd genoeg doet mijn IP telefoon dat wel, als ik het buiten de centrale om instel.
Dus de 5060 poort zal het niet zijn. Wanneer ik 5080 in de PBX zet, zie ik de trunks wel online komen maar communiceert dat niet met de IP telefoons.
Ik heb de package-deal met vast bellen, maar gebruik dat niet (gewoon economisch voordeel).
Port forwarding levert niets op, zelfs DMZ gebruik maakt geen onderscheid.
Wat kan in de Huawei nog anders worden geconfigureerd, of kan ik VoIP in Huawei zelf uitzetten ? Of moet ik dat half jaartje uitzitten om te zien of het dan werkt ?
icon

Beste antwoord door StefanBruckner 26 January 2018, 01:43

Bekijk origineel

6 reacties

Reputatie 7
Hallo StefanBruckner,

Het modem reserveert de poort 5060 voor telefoon van T-Mobile.
Dit is helaas niet te omzeilen op het modem zelf, ook niet na een half jaar.
Wellicht kun je het proberen met een eigen modem... Ik weet niet zeker of dit werkt maar volgens mij moet dat lukken. T-Mobile bied hier helaas geen ondersteuning voor.
Update T-Mobile-thuis en eigen VoIP PBX:
Omdat T-Mobile de port 5060 heeft gereserveerd stel je in de PBX (in dit geval een Asterisk server) de port in (bij advanced SIP configuration) op 5061 (iets anders zou ook mogen). Zet dat dan ook in bij de extensions en bij de SIP toestellen (fysieke of softphone) de registrar op :5061
Klaar en perfect werkend.
Geen ander modem nodig, daarmee omzeil je het probleem en pak je niet het probleem echt aan !!
Dat het echter direct op de SIP telefoon wel werkt, is weer afhankelijk van het apparaat. Maar ook wifi via Zoiper zonder tussenkomst van de centrale, functioneert normaal. Dus zeker niet aan port 5060 gelegen, zoals ik al heb gemeld. Daarmee maak je nl. direct verbinding met de registrar die geheel niet in verbinding staat met de VoIP server.
Hidden.nl: leuk en zeker aardig dat je had gereageerd maar je hebt vergeten te lezen ....
Reputatie 7
Hallo StefanBruckner,

Ik ben zeker niet vergeten te lezen. het heeft te maken met welke kant het verkeer op gaat.
Je kan 5060 inkomend niet gebruiken. uitgaand is meestal niet een probleem.
Dit betekend dat een toestel meestal wel kan registreren maar niet altijd goed werkt.
Ik doe ook zakelijk voip dus ik loop al wat langer mee.
Hallo Hidden.nl,

Mooi man dan delen we wat: het is een van mijn beroepstaken als ondernemer.
We maken de software en PBX installaties voor overal en af en toe komen we weer een vreemde eend in de bijt tegen. Zoals deze ... Maar het is inmiddels opgelost.
Zoals je aangeeft is niet helemaal juist, want zoals gesteld en goed werkend, doet mijn SNOM het er wel mee. Ook Zoiper op de Android gaat vlekkeloos ... (en niet af en toe slechter of minder). Dat is gelukkig een goede backup geweest ...
Meestal is het juist andersom geweest: directe SNOM op een lastige lijn resulteerde wel eens in niet kunnen bellen (of zoals ik er nog eentje heb: duurt 25 seconden voor hij uitbelt) en met de juiste PBX cobnfiguratie los je dat doorgaans allemaal op.
VoIP doen we nu al zolang het er is en hebben veel veranderingen meegemaakt (gelukkig ten goede).

Maar nogmaals: meedenken is altijd fijn en dat laten horen ook.
Reputatie 7
Hoi StefanBruckner,

als je de asterisk server bij de gebruiker zelf plaatst is het misschien handig om een VPN op te zetten.
Reputatie 7
Mooie wisselwerking dit mannen! 🙂 Het gaat mij wat boven de pet moet ik eerlijk bekennen maar bedankt voor het testen en de antwoorden! Ik ga dit topic "bewaren voor het nageslacht" zodat andere klanten met dezelfde vraag in de toekomst het antwoord kunnen vinden!

Reageer