Voip gegevens staan niet in mijn account

  • 9 June 2023
  • 23 reacties
  • 348 Bekeken

[TL;DR: In mijn T-mobile account staan geen voip account gegevens.]

Ik heb sindskort glasvezel van T-Mobile. Het meegeleverde “ modem”  gebruik ik niet.

Dus mijn set-up:

  • T-Mobile Huawei ONT
  • T-Mobile  TV-Box
  • Mini PC met OPNsense
  • Dect GIGAset telefoon met “voip basis station” 

Dit alles  werkt goed: heb snel en stabiel internet en TV kijken is ook geen enkel probleem. Alleen voip is een probleem. In  mijn t-mobile account staat namelijk geen voip informatie.

De route die ik volgende:
Uitleg over gebruik eigen modem vond ik hier:
https://www.t-mobile.nl/klantenservice/thuis/internet-wifi/installeren/eigen-modem

Op die pagina staat:


In My T-Mobile Thuis kun je je accountgegevens voor Vast Bellen ophalen en wijzigen

Er wordt verwezen naar een document: https://a.storyblok.com/f/182771/d60bbd11bd/eigen-modem-voip-instellingen.pdf

En ook in dat document staat: 

Log in op My T-Mobile Thuis om zelf een SIP wachtwoord te kiezen. Deze optie staat onder de instellingen voor Bellen

Maar als ik in Mijn T-mobile thuis klik op “ Meer..” (rechtsboven in) en dan in het zijmenu kies: 
“Vast bellen instellingen”  dan is dit waar ik beland:

 

Ik heb daarvoor contact gehad met de klanten service van T-Mobile en daar kreeg ik het volgende antwoord: 


 Op community zitten mensen met meer technische kennis over gebruik van eigen hardware. Hier kan ik je niet mee helpen al zou ik dat graag willen. 

 

Zoals ik heb verteld is er een fout tussen de hardware die je gebruikt als router wat ons systeem niet in ziet als router/modem. Waardoor er een fout code wordt weergeven.

Dus bij deze: Help!

Tommie van Odido 10 maanden geleden

Hi @driesdokter, welkom op onze Community!

Dit is inderdaad gek en heb ik nog niet eerder gezien, als ik op jouw My T-Mobile kijk, kan ik wel de pagina zien. Zou je voor mij een aantal dingen kunnen uitproberen?

  • Probeer een andere browser
  • Verwijder alle cookies
  • Probeer een ander apparaat 

Krijg je nu nog steeds het zelfde? Laat het dan direct weten, dan kan ik het doorzetten naar onze techneuten!

Bekijk origineel

23 reacties

Reputatie 7
Badge +9

Hi @driesdokter, welkom op onze Community!

Dit is inderdaad gek en heb ik nog niet eerder gezien, als ik op jouw My T-Mobile kijk, kan ik wel de pagina zien. Zou je voor mij een aantal dingen kunnen uitproberen?

  • Probeer een andere browser
  • Verwijder alle cookies
  • Probeer een ander apparaat 

Krijg je nu nog steeds het zelfde? Laat het dan direct weten, dan kan ik het doorzetten naar onze techneuten!

Wat ik geprobeerd heb:

Laptop met Windows met Chrome, Edge

PC met Linux met Chrome en Firefox

Cookies weggegooid op Linux met Chrome, opnieuw ingelogd.. 

T-Mobile app op mijn Android..

 

Geen van bovenstaande geeft een oplossing.. 

Reputatie 7
Badge +9

@driesdokter super dat je alles al geprobeerd hebt!

Ik zie nu dat er meerdere meldingen hierover binnen komen. Het wordt met man en macht onderzocht. Ik heb je case doorgezet, dit soort issue's kunnen wat langer duren dan normaal. We verzamelen zoveel mogelijk informatie om het zo snel mogelijk te fixen! Als hier meer over bekend is wordt er contact met je opgenomen.

@driesdokter super dat je alles al geprobeerd hebt!

Ik zie nu dat er meerdere meldingen hierover binnen komen. Het wordt met man en macht onderzocht. Ik heb je case doorgezet, dit soort issue's kunnen wat langer duren dan normaal. We verzamelen zoveel mogelijk informatie om het zo snel mogelijk te fixen! Als hier meer over bekend is wordt er contact met je opgenomen.

Jammer dat in de chat, die ik hierover gisteren met T-Mobile had, de oorzaak bij mij werd gelegd "want je gebruikt je eigen hardware" 

Reputatie 7
Badge +9

@driesdokter vandaag is dit issue pas bij ons bekend. Niet al onze klantenservice medewerkers hebben veel technische kennis, al helemaal niet als het gaat om eigen apparatuur. Vandaar dat je naar ons wordt gestuurd! 

Voip moet zeker kunnen werken met een eigen modem/router, mits deze voldoet aan al onze eisen.

Ik ben geïnteresseerd in de status. Is er inmiddels een oplossing en zoals ja, welke? Want ik heb nu met dezelfde problemen te maken.

Ik (degene die de post gemaakt heeft) ook! want ik betaal voor vast bellen maar heb het door dit probleem nog niet kunnen gebruiken. 

 

Er lijkt wel meer te werken dan een maand geleden maar wachtwoord is nog steeds niet in te stellen 

Reputatie 4

Er ligt waarschijnlijk een ticket voor een bugfix ergens onderop de stapel bij een Chinese firmware fabriek. Tenminste als je geluk hebt, als je pech hebt weten ze de oorzaak nog steeds niet. Kortom, dat gaat vast nog even duren. 

Reputatie 7
Badge +9

@driesdokter krijg je nog steeds dezelfde melding als eerst of kom je nu wel op de pagina?

Ik kom nu wel op de pagina maar als ik een password invul dan komt er nooit een terugkoppeling dat het gelukt is.. 

Reputatie 7
Badge +9

@driesdokter loop je toevallig tegen hetzelfde aan als in dit topic?

 

 

Reputatie 1

Waarom zie ik zo vaak “media is niet beschikbaar” op deze community?? Superirritant. Ik zoek voip.py van @TMTV . Niet te pakken te krijgen. Ook mijn SIP wachtwoord op de site niet trouwens. Teminste, met degene die ik telkens instel kan ik niet inloggen. Grmbl.

 

Reputatie 7
Badge +6

@jeroeninhaarlem Hier is de nieuwe link naar de instructies en het script:

Dit soort linkjes hebben de overgang naar Odido helaas niet overleefd. Daardoor zijn alle links van daarvoor onbruikbaar geworden. Ik vrees dat daar niet automatisch iets aan te doen is, maar hierbij heb je alsnog de juiste.

Reputatie 1

Helaas niet gelukt. Moet dit via de Draytek aangesloten of kun je het script ook gebruiken als de Frtz! Er al aan hangt? Enfin, ga morgen odiodoooo maar eens bellen

Reputatie 7
Badge +6

@jeroeninhaarlem Je kunt het script alleen gebruiken met de Odido-router. Je eigen router kan geen verbinding maken met de juiste server, omdat die alleen bedoeld is voor Odido-routers. Als je de Draytek terugzet, zou het moeten lukken. Hoe graag ze je ook willen helpen, ik denk dat de klantenservice hierin niks kan betekenen, omdat het om eigen apparatuur gaat. Ze kunnen daar geen support leveren. Maar mocht het niet lukken, dan kun je altijd hier terecht.

Reputatie 1

Vindt de basishouding over eigen router dus niet helpen wel wat raar. Waar we het hier over hebben is een wachtwoord-instel-feature op hun infrastructuur die niet functioneert. Dat heeft mi geen biet te maken met de oorsprong van eem router. Maar ja. Ik ga de router nog wel even terug plaatsen om met jouw script het pw te ontfrutselen.

thanks again @TMTV !

Reputatie 7
Badge +6

Je zou je VOIP-wachtwoord inderdaad gewoon via Mijn Odido moeten kunnen instellen. Dit is een bug en daar wordt aan gewerkt. Daar houdt het voor de klantenservice op. Ze zijn verplicht om de mogelijkheid te bieden om eigen apparatuur te gebruiken, maar hulp daarbij kunnen ze niet geven. De klantenservice mag sowieso het wachtwoord niet aanpassen. Het script is bedoeld als tijdelijke workaround tot de problemen met het instellen van het wachtwoord zijn opgelost. Toegegeven, dat duurt ondertussen erg lang. Misschien heeft @Tommie van Odido een nieuwe stand van zaken. De diagnose is er, de remedie nog niet.

Reputatie 1

Inderdaad, een bug die gefixed moet worden en dat duurt bijzonder lang ;/

Eigen modem is eigen verantwoordelijkheid ben ik het helemaal mee eens, je kunt een klantenservice nooit efficiënt inrichten met veel oncontroleerbare variabelen.

Dus, fix die bug ff @Tommie van Odido!! ;)

Reputatie 1

@TMTV , topper, je script heeft me geholpen, ik kan weer bellen! Thanks!
Adviesje voor de volgende, gebruik idd python 3.9.0, de nieuwste versie vereist wat aanpassingen aan voip.py.

 

Prettig weekeinde!

Ik betaal al een aantal maanden voor de kat z’n viool een maand bedrag voor VOIP omdat het gewoon weg niet werkend te krijgen is voor eigen apparatuur. Een paar maanden geleden meldde ik al dat dit komt omdat een wachtwoord instellen niet werkt op de odido site maar daar lijkt weinig beweging te zijn. Dat er geen hulp wordt gegeven voor het instellen van eigen apparatuur vind ik wel te begrijpen maar dat dat voor Odido betekent “ we geven je ook de benodigde informatie/instellingen niet” vind ik eerlijk gezegd nogal teleurstellend.

Dit is wat er gebeurt als ik een eigen wachtwoord probeer in te stellen:

Video van mislukte instel poging 

Heb de video afgekapt na ong 1m30s, maar heb zeker langer gewacht. 

Reputatie 7
Badge +6

@driesdokter Heb je mijn script hierboven al geprobeerd? Daarmee kun je geen eigen wachtwoord instellen, maar wel het bestaande wachtwoord achterhalen. Zo kun je VoIP toch op je eigen apparatuur gebruiken.

@TMTV Net als reacties hierboven vind ik het vooral vervelend dat odido hier niet de verantwoordelijkheid neemt die ze moet nemen. Ik heb deze vraag ook voorgelegd aan ACM Consuwijzer en die bevestigen die verantwoordelijkheid. 

Deze post ben ik 4 maanden geleden begonnen, de helpdesk geeft alleen maar het antwoord: “ eigen apparatuur dus we doen niks” dus een groter probleem is dat ze mij niet eens toestaan om dit probleem te melden en een callnummer te geven: “ want u gebruikt eigen apparatuur”. 

Ik heb je python script nog niet geprobeerd, daarvoor moet ik het odido modem uit de doos halen en (voor het eerst) aanzetten en aansluiten, dus ga ik wellicht doen. Betekent iig dat ik even een tijdje geen internet heb en mijn servers even onbereikbaar zijn (geen halszaak, wel lastig). Maar ik vind zeker wel te waarderen dat je een dergelijk script hebt gemaakt.

 

 

Reputatie 7
Badge +6

@driesdokter Ik ben met je eens dat Odido hier een steekje laat vallen. Het probleem speelt inmiddels al een paar maanden. Er wordt nog steeds aan gewerkt, maar omdat de doelgroep hiervoor erg klein is, zal het niet veel prioriteit hebben. Ze zijn inderdaad wettelijk verplicht om de mogelijkheid te bieden eigen apparatuur te gebruiken. Daar hoeven ze geen support op te geven, maar ze moeten wel de nodige instellingen en dergelijke aanleveren en dat doen ze nu niet. Heel ver omdenkend zou je kunnen zeggen dat ze door mij op deze community het script te laten plaatsen het toch faciliteren, maar als bedrijf zou ik niet van één welwillende klant afhankelijk willen zijn voor het voldoen aan mijn wettelijke verplichtingen. Het script stamt nog uit de tijd vóór deze wet en was eigenlijk al met pensioen. Vanwege de bug heb ik het weer online gezet, maar wel als overbrugging. Het is niet bedoeld als permanente vervanger voor Mijn Odido. Ik weet wel dat ze er nog mee bezig zijn en hopelijk wordt het nu echt snel opgelost.

Reageer