Beantwoord

VoIP instellen bij Zoiper

  • 9 February 2022
  • 13 reacties
  • 366 Bekeken

Ik had mijn VoIP gegevens toegevoegd in Zoiper, en uitgaande oproepen gaat prima, maar oproepen ontvangen niet.
Voorheen gebruikte ik Bria Solo (de gratis versie) en daar kwamen binnenkomende oproepen de ene keer wel binnen, de andere keer niet, dat leek heel random te zijn.

 

Nu ik Zoiper gebruik kan ik helemaal geen oproepen meer ontvangen, binnenkomende oproepen komen meteen als gemist in de oproeplijst te staan, met daarbij de foutmelding

“Can't match media or invalid port in SDP (code: 1)”
Ik heb Zoiper gemaild en kreeg dit als reactie:

This error means that the server is sending the call either with encryption which is not enabled on your side or with codecs which are not enabled for you.

I suggest that you contact your service provider and clarify with them if the server does not send the call with SRTP (which you would need to manually enable from Zoiper's settings if they do), also ask them which codecs they support and recommend.
Then set Zoiper's codecs selection as per their suggestion from zoiper → settings → accounts → your SIP account → advanced → audio codecs.

 

Ik heb de T-Mobile klantenservice gevraagd, maar die hadden, zoals ik wel had verwacht, geen idee waar ik het over had.
Weten jullie wat deze gegevens zijn of waar ik deze gegevens kan vinden? 

icon

Beste antwoord door TMTV 9 February 2022, 20:26

Bekijk origineel

This topic has been closed for comments

13 reacties

Reputatie 6
Badge +3

Hi @hendrikh

Komende de ingestelde codes overheen met wat hier staat opgegeven:

 

Hi @hendrikh

Komende de ingestelde codes overheen met wat hier staat opgegeven:

 

Dat moet ik straks thuis even controleren, maar ik gebruik gewoon het standaard modem wat door T-Mobile geleverd is (Zyxel VMG8825-T50)

Ik zag bij het VoIP deel van de pagina die je net deelde een aantal instellingen die ik in Zoiper niet eens kan vinden…

  • Primair compressie type: G.711a 
  • Secundair compressie type: G.722 
  • Tertiair compressie type: G.711u 

Ik vind alleen de codecs G.711 a-law, G.722 en G.711 mu-law, is dat ook goed?
 

  • G.168 (Echo-annulering): inschakelen 
  • RTP Start – eind poort:  40000 – 40018 
  • DTMF-modus: PCM 

Die eerste twee settings zie ik niet eens staan en bij DTMF-modus kan ik alleen kiezen uit DTMF RFC-2833, DTMF SIP INFO, DTMF Inband of ik kan 'm op disabled zetten.
 

  • SIP DSCP Markeringinstelling: 46 
  • RTP DSCP Markeringinstelling: 46 
  • Mislukte timer voor opnieuw proberen van SIP-registratie: 1800 
  • Min-SE : 600 

Deze settings kan ik ook niet vinden...

 

 

Reputatie 7
Badge +6

Hoi @hendrikh,

Welkom op de Community!

Je gebruikt dus het T-Mobile modem? Dat zou wel eens het probleem kunnen zijn. Je SIP-account is daarop ook geregistreerd waardoor het modem binnenkomende oproepen als het ware afvangt nog voordat ze bij Zoiper komen. Een eigen router zou dat probleem kunnen oplossen. Houd er ook rekening mee dat je VOIP alleen kunt gebruiken op het TM-netwerk. Als het apparaat waar Zoiper op staat een andere verbinding dan TM Thuis heeft, werkt het ook niet.

@TMTV Dankje!

Ik gebruik Zoiper ook alleen op mijn vaste PC die op het TM Thuis netwerk is aangesloten.

Zoiper ziet de binnenkomende gesprekken wel, maar deze verschijnen meteen als gemiste oproep in de belgeschiedenis met de foutmelding die ik hier eerder heb beschreven, dan zou je toch zeggen dat het modem deze niet afvangt toch of zie ik dat verkeerd? 
Hoe kan ik er in dat geval voor zorgen dat het modem deze oproepen niet afvangt en aan Zoiper overlaat?

Reputatie 7
Badge +6

@hendrikh Zou je eens willen proberen om in de Zyxel bij Netwerkinstelling > NAT > ALG het schuifje bij SIP ALG uit te zetten? Anders zou je nog kunnen proberen om poort 5060 UDP te forwarden naar je PC.

Ik heb de SIP ALG uitgezet en krijg nu inderdaad wel m'n oproepen binnen, thanks!

 

Als ik bij Zoiper de custom ringtone aanzet hoor ik helemaal geen ringtone, als ik 'm uitzet hoor ik een kiestoon als ringtone… maar daarvoor zal ik even contact opnemen met Zoiper.

@TMTV mijn binnenkomende oproepen worden na 32 seconden automatisch afgebroken, is dit iets wat vanuit T-Mobile zo is ingesteld?

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @hendrikh 

Dat is niet de bedoeling dat een binnenkomende oproep na 32 seconden automatisch wordt afgebroken. Dus dat is niet vanuit T-Mobile zo.

Hallo @hendrikh 

Dat is niet de bedoeling dat een binnenkomende oproep na 32 seconden automatisch wordt afgebroken. Dus dat is niet vanuit T-Mobile zo.

Ja niet als ik de oproep heb opgenomen, maar hij gaat 32 seconden over en dan wordt’ie afgebroken

Reputatie 7
Badge +6

@hendrikh Ik denk dat dat inderdaad door TM zo is ingesteld. Is er geen instelling in Zoiper hiervoor? Je kunt het in elk geval niet zelf instellen aan de kant van TM. Misschien kan een moderator dat voor je doen, maar dat weet ik niet zeker.

hmm ik dacht dat het goed werkte, maar ik kan nu opeens geen uitgaande oproepen meer doen waar die met +31 beginnen.

Binnenkomende oproepen beginnen wel met +31 dus ik heb alle nummers ook zo in m'n contacten staan, anders zie ik geen naam bij binnenkomende oproepen.

Maar als ik +31612345678 bel word de oproep meteen afgebroken, als ik 0612345678 bel doet’ie het wel...

Reputatie 7
Badge +6

@hendrikh Ik heb het even geprobeerd en bellen met +31 werkt inderdaad niet. Als ik daar 0031 van maak, werkt het wel. Geldt dat ook voor jou?

@TMTV 0031 werkte idd wel, maar als ik gebeld wordt heeft de beller als ID +31 en niet 0031 voor z'n nummer staan.
Ik moet ze dus ook als +31 in m'n contacten zetten anders zie ik bij binnenkomende oproepen geen naam, maar opbellen gaat dan dus niet…

Edit: ik heb in Zoiper ook een optie gevonden “Number Rewriting” waarbij ik “Enable default country code and international prefix” kan aanzetten. Dat heb ik nu aangezet, en nu werkt het wel.
Wel vreemd, want ik kon gister wel bellen naar +31 nummers en toen stond die optie nog niet aan, dus zou dan denken dat dat niet moet uitmaken.

Maargoed, het werkt nu, bedankt voor je hulp!