Nummerherkenning

  • 26 November 2021
  • 15 reacties
  • 1051 Bekeken
Nummerherkenning
Reputatie 7
Badge +9

 

In dit artikel vind je alle informatie die ervoor kan zorgen dat jouw nummerherkenning het weer gaat doen.

 

Doen jouw inkomende telefoontjes het wel, maar kan jij niet zien wie jou belt? In dit artikel worden vijf tips gedeeld die ervoor kunnen zorgen dat dit probleem wordt verholpen. 

 

 Voer een powerflip uit van het modem en de telefoon uit

Haal het modem voor zo'n 20 seconden van de stroom. Stop vervolgens de stekker weer in het stopcontact. 

 

Haal de telefoon voor zo'n 10 seconden van de stroom. Stop vervolgens de stekker weer in het stopcontact. 

 

Check of er een splitter tussen de kabel zit

  1. Zit er toevallig een ‘splitter’ tussen de (telefoon)kabel? Het gaat dan specifiek om de verbinding tussen de VOIP-poort op het modem (achterop) en het moedertoestel van de vaste telefoon. Vroeger was het namelijk gebruikelijk om de ISDN lijn (voorloper van DSL) te splitsen door een splitter. Deze splitter is niet van toegevoegde waarde en kan mede door ouderdom stuk gaan en kan je verwijderen wanneer deze tussen de kabel zit.

    Splitters kunnen er zo uitzien (de kleur kan ook zwart zijn):

 

 

Verander de instellingen in de telefoon

Je kan het type netwerk selecteren, heeft dit het probleem verholpen?

  1. Druk op MENU/OK.
  2. Selecteer [Services] > [Netwerktype] en druk vervolgens op MENU/OK.
  3. Selecteer een netwerktype en druk op MENU/OK.
  4. De instelling wordt opgeslagen.

Je kan de kiesmodus selecteren. Kies hier voor de optie ‘DTMF’.

  1. Druk op MENU/OK.
  2. Selecteer [Services] > [Kiesmodus] en druk op MENU/OK om te bevestigen.
  3. Selecteer de kiesmodus DTMF en druk vervolgens op MENU/OK om te bevestigen.
  4. De instelling wordt opgeslagen.

 

Voer de DTMF test uit

Probeer te bellen naar 085-7732598 en dan tijdens het gesprek de toets <5> in te drukken. Je zou nu tijdens het gesprek “FIVE” uitgesproken moeten worden. 

 

Let op: Mocht je niks horen, dan is het toestel niet geschikt. Bij een Huawei modem dien je altijd een DTMF toestel te hebben.

 

Extra tip voor het Zyxel modem

Ga naar http://192.168.1.1 en log in met gebruikersnaam ‘admin’ en het ‘Login Password’ achter op de router. Klik rechtsboven op de drie streepjes, ga naar VoIP > Telefoon > Regio en verander de middelste instelling (Beller-ID signaaltype) van Default naar FSK of DTMF (kwestie van uitproberen). Als het goed is, werkt de nummerherkenning nu weer.

 

En, hebben deze stappen ervoor gezorgd dat je weer kunt zien door wie je wordt gebeld? Zo niet, reageer dan hieronder of in een eigen topic waarin je aangeeft de bovenstaande stappen te hebben geprobeerd en welk toestel je hebt. Vervolgens gaan wij de hulptroepen voor jou inschakelen! 


15 reacties

gigaset18h

Nummerherkenning doet het sinds een aantal dagen niet meer.

Wat kan ik doen om ditprobleem te verhelpen?

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @Mundt 

Welke modem heb je van T-Mobile?

Dus eerder werkte het wel? En is er sindsdien misschien iets gewijzigd?

Huawei hg659

Gigaset 18h

Begin deze week een tijdje internetstoring

Reputatie 6

Hoi @Mundt, heb jij de stappen die in dit topic benoemd zijn geprobeerd? Grote kans dat je hierna weer je nummerherkenning ziet verschijnen!

Reputatie 2

Helaas nadat ik de instellingen voor vast bellen in de modem T54 had gezet naar FSK en i.p.v. Nederland naar België heeft het een aantal dagen gewerkt, maar helaas van korte duur. Inmiddels krijgen we weer in “gesprek”.  We hebben afgesproken dat als dit weer niet goed is binnen het termijn van 4 weken niet werkt we zonder kosten kunnen overstappen naar een andere provider, Dus bij deze….

Reputatie 2

Doordat ze in T-Mobile wat hebben gezocht wat de oorzaak kon zijn hebben ze onze instelling teruggezet en daardoor waren onze instellingen verandert. Inmiddels weer terug gezet naar: FSK en i.p.v. Nederland verandert naar België en het naam/nummer werkt weer. Hopelijk blijft deze zo ingesteld...

Reputatie 2

Doordat ze in T-Mobile wat hebben gezocht wat de oorzaak kon zijn hebben ze onze instelling teruggezet en daardoor waren onze instellingen verandert. Inmiddels weer terug gezet naar: FSK en i.p.v. Nederland verandert naar België en het naam/nummer werkt weer. Hopelijk blijft deze zo ingesteld...

Intussen dit ook op de Zyxel T50 modem geprobeerd en deze instellingen werken op deze ook prima!

Dus zowel op de T50 als ook op de T54 is dit voorlopig een oplossing, maar zodra er een update voor de modems geinstalleerd worden verwacht ik dat deze kunnen veranderen.

Reputatie 7
Badge +16

Bedankt voor het delen van jouw herstelmethode @Dreunen - dat kan zeer waardevol zijn voor andere users! 😄👍 

 

Helaas heb ik nog steeds een probleem met NUMMERHERKENNING! Ik heb het modem Zyxel T54 en het Dect setje KX-TG6822NLB van Panasonic en wat ik ook probeer (dus ook bovenstaande) het werkt niet. Het fenomeen België en FSK heb ik niet geprobeerd, domweg omdat ik niet weet hoe dat moet??

Wie kan mij helpen?

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @Horsterhoek

Je zou dit kunnen oplossen door een instelling in je modem te wijzigen.

Browse naar 192.168.1.1 en log in met admin en het Login Password achter de modem ga naar het menu > VoIP > telefoon > regio en verander beller-id signaaltype naar DTMF of FSK, toepassen (even kijken welke voor je werkt).

Hallo Waqqas, 

Wat een opluchting het is gelukt!!!

Ik zie nu mijn mobielnummer verschijnen met mijn naam erbij (staat in telefoonboek) als ik naar mijn huisnummer bel en bedankt voor de info m.b.t. het inloggen op mijn modem en het instellen van FSK (in mijn geval). Helaas na 2x bellen en diverse mails naar T-Mobile en mail naar Panasonic kwam ik geen stap verder? Als je toch niet een beetje technisch bent dan laten ze je gewoon zwemmen en heb je weer ontevreden klanten, jammer is dat toch!

Nu afwachten als er iemand van buiten belt hoe dat gaat?

Nogmaals dank voor deze informatie.

Vriendelijke groet,

Henk.

 

Ik heb gebeld naar 085-7732598 en tijdens het gesprek de toets <5> in gedrukt. Ik hoor tijdens het gesprek “FIVE” zeggen. Echter mijn Siemens Gigaset.blijft “externe oproep” aangeven in plaats van het nummer dat mij belt. Graag actie door Odido om mijn nummerweergave te herstellen.

Reputatie 7
Badge +16

Hoi @Dirk Kuiken, het lijkt erop alsof jouw Gigaset zelf z'n eigen gang gaat. Ik heb gekeken aan onze “achterkant” in de VoIP settings voor de aansluiting, maar daar staat Calling line idenfitication netjes aan op DISPLAY dus daar zit de fout ook niet. Ik kan het niet op afstand voor je herstellen. Wat je wel nog kunt proberen, is om het basisstation (de hoofdaansluiting van de vaste lijn) volledig te resetten. Meestal kan dit door de aansluiting naar de VoIP-poort + de stroomnetadapter van de telefoon zelf even te ontkoppelen. Porbeer ook eens VoIP-poort 2 achterop het modem en check of dit voor nummerweergave zorgt. Succes!

Reputatie 4
Badge

Hallo @Horsterhoek

Je zou dit kunnen oplossen door een instelling in je modem te wijzigen.

Browse naar 192.168.1.1 en log in met admin en het Login Password achter de modem ga naar het menu > VoIP > telefoon > regio en verander beller-id signaaltype naar DTMF of FSK, toepassen (even kijken welke voor je werkt).

Dank voor deze tip!
Bij mijn buurvrouw werkte het ook niet, en via de helpdesk van Odido kwam ze ook niet verder.
De uitleg op de pagina van Odido (https://www.odido.nl/service/producten/vast-bellen/gebruiken/instellingen) slaat nergens op. Die is om te testen of jouw telefoon DTMF kan versturen, en je dus keuzemenu’s en zo kunt bedienen, maar zegt niets over nummerherkenning en of dat met DTMF of FSK werkt in jouw telefoon. Ze zouden die pagina moeten aanpassen met jouw uitleg!

Reputatie 4
Badge

Ik heb gebeld naar 085-7732598 en tijdens het gesprek de toets <5> in gedrukt. Ik hoor tijdens het gesprek “FIVE” zeggen. Echter mijn Siemens Gigaset.blijft “externe oproep” aangeven in plaats van het nummer dat mij belt. Graag actie door Odido om mijn nummerweergave te herstellen.

Dat bellen met 085-7732598 heeft niets met nummerherkenning van jouw telefoon te maken. Die aanwijzing zouden ze moeten verwijderen. In deze post van @Waqqas staat wat mij wel geholpen heeft:

 

Reageer